Jump to content

Meningen gevraagd over de Marantz 1040 versterkerer

Jos Ferwerda
 Share

Recommended Posts

Mooie versterker, Jos. Is een collectors-item waar je zuinig op moet zijn! ;) Of 'ie beter/slechter klinkt dan je Pioneer durf ik niet te zeggen, maar ik heb persoonlijk een voorkeur voor de Marantz Model 1040.

Zelf heb ik eind jaren 70/begin jaren 80 veel Marantz-apparatuur gehad. In de jaren '90 heb ik vervolgens nog een Marantz CD60 cd-speler en een ST50L tuner in m'n hoofdset gebruikt. Deze apparatuur heb ik nu nog en doet dienst in m'n werkkamersetje.

Deze versterker heb ik gehad van 1977 tot 1981.

1122dc.jpg

Marantz Model 1122DC

Dit was een zeer krachtige en goede versterker. Op mijn versterker zaten rackmount-adapters (handgrepen)gemonteerd. Ik heb 'm verkocht aan een vriend, die 'm nu nog steeds gebruikt! En als hij besluit om 'm te vervangen gaat 'ie direct weer retour naar mij! ;):D

Overigens vind je op m'n site bij "Geschiedenis" nog meer fraaie plaatjes van m'n Marantz-apparatuur uit die tijd! ;)

De tehnische gegevens van de 1040.

Specifications: Retail Price 200, First Year 1974, Last Year 1977, Blue Face, Channels Two, Speaker Connections Two pair (B may be remote or ambiance), AC Switch, Switched AC Outlets One, 100 watt, Unswitched AC Outlets One, 200 watt,Width 14 1/2, Height 4 3/4, Depth 12,RMS Power Per Channel 20, Total Harmonic Distortion (THD) 0.3%,High Filter, Loudness Contour Switch, Mono L,R,L+R, Channel Reverse, Tape Monitor, DIN and RCA, 2nd Tape monitor Yes, DIN and RCA.

goed klinkende versterker.

ik heb zelf nog een goed werkende model 1060 uit 1969 in m'n hobbyruimte staan te spelen.

dat was de voorloper van de grotere broer van de 1040, die heette 1070. iets meer vermogen en een middentonenregelaar.

groeten, berry

Geplaatst door berry:

goed klinkende versterker.

ik heb zelf nog een goed werkende model 1060 uit 1969 in m'n hobbyruimte staan te spelen.

dat was de voorloper van de grotere broer van de 1040, die heette 1070. iets meer vermogen en een middentonenregelaar.

groeten, berry

Wellicht leuk om te vertellen dat ik de Marantz Model 1122DC ooit bij Berry heb gekocht! Maar dat weet hij vast niet meer na 25 jaar! ;)

Als iemand nog oude versterkers, tuners enz heeft staan,(tot +/-1980) dan heb ik daar wel belang bij. Hierbij gaat het metname over kleine modellen.

Dit was vroeger een hobby van mij(zo'n 5jr geleden)waar ik nu opnieuw mee begonnen ben.

Kreeg eerder veel studiefinanciering en had per maand zo'n 350 over om uit te geven en dus eindelijk geld om te spenderen aan mijn hobby. Ik Later een dure voltijd opleiding gedaan en had dus niks meer over per maand. heb dus de hele "zooi" verkocht. Hier baal ik erg van en kan mijzelf dan ook wel schoppen

Ik heb nu zinds een tijd een goed betaalde baan en kan gelukkig weer aan mijn hobby beginnen!!! :P

Hieronder een aantal favorieten die ik had.

Roelofs versterker + tuner

marantz 1030 versterker

marantz reciever (goudkleurig)

Luxman L-81

Kenwood versterker

Sony TA-1630 versterker + tuner

Philips 22RH590 versterker (1975)

Een 2x10w (EL34)buizenversteker, een of ander onbekend merk.

Dit is wat ik nu bezit.

Bocama Lavayette LA-224T helaas nog defect en waar ik nog steeds een onderdeeltje voor zoek. De transistors heb ik inmiddels al, met dank aan Sodejuu en Ultranolog!!

Marantz 1040

Wat ik zoek zijn. (merken)

Marantz

H.H. Scott

Roelofs

Sansui

Luxman

Kenwood

en specifiek

Sony TA 3200F en het model met als tuner met het ronde shermpje.

?bekijk=1014998406

Pioneer SA-500 en de SA-5200

?bekijk=1014998280

?bekijk=1014998330

Sansui AU-555A en de AU7700

?bekijk=1014998356

?bekijk=1014998380

De modellen mogen afwijken behalve voor de Sony TA3200F en de Sansui AU7700

Mail me please als een van deze hebt of als je iemand weet of een tip voor een bepaalde rommelmarkt (beurs)