Guest Kraus vonBentinck Posted 17 juni 2009 Report Share Posted 17 juni 2009 wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 juni 2009 Report Share Posted 17 juni 2009 Onduidelijk verhaal, Kraus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 17 juni 2009 Report Share Posted 17 juni 2009 Het grote voordeel van de drie motoren is dat het plateaulager nu gelijkelijk belast wordt. Een voordeel van de 4e snaar zie ik niet zo snel, de gelijkloop (synchronisatie) zal er niet beter van worden omdat er nu eenmaal rek in die snaar zit. Hooguit belast je nu de motorlagers extra.......... Indien je de snelheid zou kunnen regelen, zou je met 1 snaar en 3 verhoogd opgestelde motoren de buitenrand van het plateau aan kunnen drijven. En dan een magneetlager........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juni 2009 Report Share Posted 17 juni 2009 Dit plaatje is wel een sterk argument voor directe aandrijving, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Dit plaatje is wel een sterk argument voor directe aandrijving, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 @Kraus, wat een drukte... Wat ziet die Brinkmann Oasis er dan mooi opgeruimd uit. Een direkt aangedreven draaitafel. HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 @Kraus, Reizen doe ik per vliegtuig en trein.Dan kom ik ergens en dan begint voor mij het eigenlijke ervaren. Wellicht dat ik daarom niks tegen de cd speler heb. Bij de muziek begint de ervaring. HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Het past en ik heb er de snaren voor. Er is nu een vierde snaar die om de pulleys van de motoren loopt.Maar uiteraard stonden de motoren al in verbinding met elkaar via de as van het plateau. Een voordeel kan ik er niet van bedenken, een nadeel ook niet direct behalve dan dat het een extra verstorende factor is. Wat zegt de theorie in dit geval? Een andere mogelijkheid is om de lange snaar om de drie motoren te laten lopen en 2 snaren rond de as te verwijderen maar gevoelsmatig spreekt mij dat niet aan. Een voordeel van de drie snaren is uiteraard dat de aandrijfas van drie kanten gelijk belast wordt. Kraus, je bent nu echt bezig om alle (on)mogelijkheden te bekijken om de Fat Bob zo rustig mogelijk te laten lopen. 1. vierde snaar om de motorpulley's heen en een snaar van elke motor naar de aandrijfas. De vierde snaar lijkt me overbodig. De mogelijke onregelmatigheden worden al door de geregelde motorsturing (ik dacht dr.Fuss), de drie motoren en het TMD-lager opgevangen. Ik kan me eigenlijk geen positief resultaat bij voorstellen. 2. een snaar naar de aandrijfas en een snaar om de motorpulley's heen De snaar om de motorpulley's zal de onregelmatigheden van motoren wel uitvlakken, nadeel wordt de ongelijkmatige belasting van de aandrijfas. Hoewel ik me van dat nadeel ook niet al te veel van voorstel. Lijkt me een mindere oplossing als de standaard 3. Snaar aan de buitenkant van het plateau laten lopen (vergelijk Raven AC). Dit kan werken, alleen precies wat KT88 meldt, waar heb je dan het TMD-lager dan voor. De motorpulley's zullen dan wel aangepast moeten worden maar vermoedelijk zo te verkrijgen bij Transrotor 4. Combinatie: twee motoren via 1 lange snaar aan de buitenkant van het plateau en de derde via de conventionele oplossing aan het TMD-lager Het lijkt me een interessante oplossing. Je gaat het plateau op twee manieren onafhankelijk van elkaar aandrijven Maar of dit nu een verbetering gaat brengen of juist een verslechtering ik durf het echt niet te zeggen. Er is wel een eenzijdige belasting op het lager wat je weer gedeeltelijk opheft door de snaar om plateau. Er is synchronisatie tussen de 2 motoren die het plateau aandrijven. Gevoelsmatig denk ik dat het zou kunnen werken maar of dit nu een betere oplossing is als de conventionele oplossing met drie motoren aan het lager zou ik niet durven zeggen. De eerste drie mogelijkheden zou ik niet willen proberen, de vierde lijkt me leuk om een keer uit te proberen op een workshop. Alle benodigdheden moeten wel aanwezig zijn, het is nu niet iets waar ik geld in zou willen investeren in de hoop dat het werkt. Ik kies dan liever voor de standaard oplossing. donic P.S. De schoolvakantie begint bijna en Kraus gaat hobbyen met zijn Fat Bob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Het grote voordeel van de drie motoren is dat het plateaulager nu gelijkelijk belast wordt. omdat er nu eenmaal rek in die snaar zit. En dan een magneetlager........... Dan is opdracht nr.1 zoek een snaar zonder rek! In de Sound Practice zijn er velen die "zweren" bij bandrecordertape. Maar ja heb je wel ook weer een andere poulie nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Dat laatste vind ik eigenlijk wel vreemd. Met de 3 "normale" snaren start ie langzamer dan met de vierde snaar die van motor tot motor loopt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Ik vind het een bijzondere gedachte. Als je het idee hebt dat het beter speelt en geen ellende geeft met slijtage/slijpsel, gewoon doen zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Dit plaatje is wel een sterk argument voor directe aandrijving, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Dit is inderdaad h Link to comment Share on other sites More sharing options...
performance Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 @Kraus, Reizen doe ik per vliegtuig en trein.Dan kom ik ergens en dan begint voor mij het eigenlijke ervaren. HPMD Dat is geen reizen, dat is vluchten! Aandrijving rond het plateau zie ik totaal geen brood in. Een wezenlijk verschil tussen een snaar rond het plateau en rond het lager is er niet. ja wel, er komt minder stof op de snaar bij aandrijving rond het lager bij afstoffen van de plaat Leuk topic overigens. Tja het enige wat je kan doen is alle mogelijkheden uitproberen en beoordelen aan de hand van de zwevingscijfers. En Welke zwevingswaarden en exacte toerental heb je nu met de "standaard" opstelling met 3 motoren en de ... aandrijving? Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 19 juni 2009 Report Share Posted 19 juni 2009 Of dat vaker zo gebeurt weet ik eigenlijk niet (vermoed van niet).Wel een beetje toevallig (?) is dat ik drie snaren "kurz" in gebruik heb en 1 snaar "mittel" en dat is precies de juiste lengte. De langere snaar is namelijk helemaal niet bedoeld voor aandrijving van een Fat Bob. Het op de juiste hoogte afstellen van chassis, drie motoren, drie snaren icm met drie armplateaus is een heksentoer, vooral wanneer je niet al te drastisch wilt ingrijpen bij de originele onderdelen. Helemaal passen doet het dan niet en er moet iets gevijld of afgevlakt worden. (alle motoren staan bij mij op een speciaal onderstukje) Maar die vierde snaar behoeft verder geen enkele aanpassing. Hij loopt op de 45 toeren pulleys (onderaan dus) , maakt nergens contact met chassis of plateau en loopt overal mooi vrij op de juiste hoogte. Het lijkt er voor gemaakt. Een goede optische test is het eventuele trillen van de snaren. Dat kun je nog uitvergroten met belichting/schaduw. Moet ik nog precies gaan doen. Een mooie duurtest is het ontstaan van slijpsel bij de pulleys. Ik laat de boel een paar dagen draaien en bekijk dan de pulleys en het motorhuis nog eens goed. Zwart rond de as van de motor = afkeuren. Eric, Zal wel een typische vraag zijn van een a-techneut, maar hoe kan nu de "mittel" snaar over de 45 toeren pulleys lopen? De fuss staat op 33 toeren en dan loopt de onderste groef van de pulley toch met de snelheid van 45 toeren? En wat gebeurt er nu als je de fuss op 45 toeren zet? Heb nu zelf twee motoren lopen en was op weg naar een derde, maar om onverklaarbare reden (heb verschillende Fat Bob motortjes gebruikt en alle mogelijke posities uitgeprobeerd) onstaat er met een derde motor een brom in het systeem. Alles is geaard (phono, draaitafel, Fuss voeding) en met twee motoren geen enkele brom. Ben wel erg benieuwd naar de meet resultaten en of het meetbaar verschil uitmaakt. Het voorkomen van slijpsel is niet gemakkelijk. Een stukje papier onder een van de motortjes om hem blijkbaar geheel recht te plaatsen heeft uiteindelijk geholpen om geen slijpsel meer te produceren. Het luistert nauw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juni 2009 Report Share Posted 19 juni 2009 Dit plaatje is wel een sterk argument voor directe aandrijving, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 19 juni 2009 Report Share Posted 19 juni 2009 Brom bij de derde motor zou kunnen ontstaan door een onvolledige afscherming van een van de motoren. Dat kun je controleren door te kijken of de brom optreedt wanneer je de motoren verwisselt. Bij aandrijving door die ene foute motor zou je dan ook brom moeten hebben.Ook kan brom ontstaan doordat het element de storing op pikt; dat kun je verhelpen door verplaatsing van de motor. Brom van de motor geeft op de scope een typisch, goed herkenbaar plaatje. Ik weet het niet te omschrijven maar zie je het, dan zie je ahw de ankers van de motor tussen de spoelen wentelen. Onmiskenbaar. Eric, Heb ik allemaal al geprobeerd. Op een gegeven moment had ik 4 moteren beschikbaar en bij elke combinatie brom bij drie en volledig stil bij twee motoren. Heb ook nog even gedacht dat het aan de "Fuss"lag. Maar deze verder weg opstellen of naast de FB maakt niets uit. Het lag dus niet aan de motoren. Hou me dus voorlopig maar bij twee en als blijkt dat jouw experiment met drie motoren en vier snaren echt wat oplevert (meer dan alleen een legere spaarpot) ga ik weer eens verder met advies inwinnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 19 juni 2009 Report Share Posted 19 juni 2009 Dat is een gaaf experiment Ziet er bizar uit, space. Ik kan me geen klankmatige verbetering voorstellen (al heb ik alleen fat bobs gehoord met 'slechts' Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 19 juni 2009 Members Report Share Posted 19 juni 2009 [...]Die SMe en Morch herken ik maar die derde niet.[...] Da's een Infinity Black Widow armpje. Een erg fraai ding. Hier heb je een beter plaatje... Nog wat extra info? The Black Widow technical specifications are : Effective length : 237 mm. Total Cable Capacitance : 60 pF. Pickup Balancing Range : 4 to 8,5 grams. Offset angle : 21,017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 juni 2009 Report Share Posted 19 juni 2009 zeg, ik ben ineens dit hele topic kwijt Doe nou maar niet zo onschuldig, daar heb jij zelf voor gezorgd. En wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 juni 2009 Report Share Posted 20 juni 2009 Ziet er goed uit Kraus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 juni 2009 Report Share Posted 20 juni 2009 Kraus, je kunt toch gewoon meten of het beter is? Het enige dat me beter lijkt is de gelijkloop onder grote belasting, dwz maximale dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 juni 2009 Report Share Posted 20 juni 2009 Let er wel op als je slijpsel ziet, dat er dan ook ergens wrijving en dus ook een toerentalvariatie/jengel optreedt. Hoe gering ook, dat zou mij toch niet zo lekker zitten....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 juni 2009 Report Share Posted 20 juni 2009 [...]"Te veel meten maakt luie oren" [...] Kletskoek, meten en de oren gebruiken zijn twee afzonderlijke zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juni 2009 Report Share Posted 21 juni 2009 Kletskoek, meten en de oren gebruiken zijn twee afzonderlijke zaken. Als je het over de lengte van de eettafel hebt en hoe ie klinkt als je op klopt heb je gelijk.... Kraus had het niet over meten op zich maar over te veel meten. Het zal overigens nog lastig worden om de W&F van de TR van Kraus goed te meten. Dat zit al op de grens van wat meetbaar is en blijft het de vraag of je de W&F van de testplaat meet of die van de DT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now