Jump to content

Digitale tuner

carl
 Share

Recommended Posts

Ik was gisteren bij een vriend die een mooie Audia Flight versterker met Proac LS heeft en een Marantz CD speler. Hij had een Logitech digitale tuner gekocht en dat was toch wel een leuk ding. Later natuurlijk nog wat CD geprobeerd en dat was natuurlijk veel mooier. Hoe is de stand van zaken van digitale tuners nu en hoe verhoudt zich dat met analoog.

Mijn vriend heeft helaas (vind ik) geen platendraaiert en dat wil hij ook niet. Hij heeft nog wel wat LP's en die mocht ik lenen om op mijn Revox A 77 te zetten. Dat gaat dus het weekend gebeuren.

Guest tubejack

Bedoel je het verschil tussen analoge FM ontvangers en een m.i. serieuze digitale sqeeuzebox zoals de Logitech Transporter?

Zou ik niet weten..... ik vind de Transporter nog te duur. En wat daar onderzit speelgoed, heb een paar maanden met een Cisco

sqeeuzbox gespeeld maar dat was het ook n

Lekkere spraakverwarring.

Bij digitale tuner denk ik eerder aan bv een Humax digitale (tv)-ontvanger/decodeerder, officieel heet dat een PVR (personal videorecorder). Maar daarmee kun je ook talloze (digitale) radio-uitzendingen beluisteren, en eventueel opnemen. De grap van een Humax met harde schijf is, dat elke zender die je beluistert ook meteen wordt gemonitord, zodat je even kunt pauzeren, en terugspoelen.

Omdat er ook een digitale uitgang opzit kun je er een mooie DAC aan hangen en dan perfect geluid realiseren.

Een squeezebox en aanverwant ontvangt internetradio, en de kwaliteit daarvan hangt sterk af van de gebruikte bitrate. Bij klassieke zenders is dar meestal wel goed geregeld, maar er zit een hoop tinnef in de lucht.

Ook dit soort apparaten zijn vaak uitgerust met digitale uitgangen en kunnen met een DAC gekoppeld worden.

Verder denk ik bij digitale radio ook nog aan onze analoge tuner waarop geen afstemschaal meer zit, maar voorkeurknopjes met afstandsbediening.

Maar dat blijft in wezen natuurlijk analoog.

Toch een aardig onderwerp voor de digitale afdeling hier.

M :ph34r: rc