mordante Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Via mijn werk kan ik misschien aan een vacu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 2 flessen is heel verstandig. Eeen zuigmond kun je precies op maat maken door bijv in een plastic stofzuigerbuis in de lengte een zaagsnede te maken van 12-13 cm (breedte van het vinyl minus het label gerekend van spindle tot rand). Vervolgens omkleed je de buis met 1 of 2 lagen van een fluweelachtige stof. Een 2e zuigmond met een zeemleren lap kan ook van pas komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Hoi Mordante, Deze link heb je natuurlijk allang: >> zelfbouw platenwasmachine <<. Zoniet, doe er je voordeel mee. De afzuigbuisjes voor de Okki Nokki zijn idd. los verkrijgbaar in 7, 10 en 12 inch uitvoering. >> linkje << Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Mordante wat van groot belang is: de verhouding zuigkracht versus draaisnelheid van het plateau bij droog zuigen . Het is n.l. de bedoeling dat de verontreinigde wasvloeistof wordt weggezogen in een zo kort als mogelijke tijd. Het lang laten draaien ( en zuigen) heeft als gevolg dat de plaat wordt droog geblazen met weer als gevolg dat je de plaat weer statisch maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 22 juni 2009 Author Report Share Posted 22 juni 2009 Hoi Mordante, Deze link heb je natuurlijk allang: >> zelfbouw platenwasmachine <<. Zoniet, doe er je voordeel mee. De afzuigbuisjes voor de Okki Nokki zijn idd. los verkrijgbaar in 7, 10 en 12 inch uitvoering. >> linkje << Dat zelfbouw project ziet er erg nietjes uit, zo pro was ik het niet van plan om het zo uitgebreid te doen. Zat te denken om het gewoon met de hand te laten ronddraai. Plateau op een lager en een zwieper met de hand geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Plateau op een lager en een zwieper met de hand geven. En waar blijft dan je vloeistof? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Ook hier zijn er nog altijd plannen om dat zelf eens te gaan bouwen. Dan uitgaande van een ouwe snaaraandrijver van de kringloop (5 euro) met een DC motortje (regelbaar toerental). Om het plateau komt een opstaande rand die de vloeistof vast moet houden, voor de rest het bekende ON borsteltje en afzuigertje. Men kan zo voor een paar tientjes klaar zijn, of het net zo goed zal werken als een VPI of Hannl weet ik (nog) niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Om het plateau komt een opstaande rand die de vloeistof vast moet houden, voor de rest het bekende ON borsteltje en afzuigertje. Hoi KT88, Het nut van de opstaande rand ontgaat me even. Als je niet te veel vloeistof op de lp opbrengt en verdeelt met een borsteltje zal het niet snel over de rand lopen. Een goede en vlotte afzuiging volstaat dan meestal. Met dit principe voldoet bijv. de ON ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Ook hier zijn er nog altijd plannen om dat zelf eens te gaan bouwen.Dan uitgaande van een ouwe snaaraandrijver van de kringloop (5 euro) met een DC motortje (regelbaar toerental). Om het plateau komt een opstaande rand die de vloeistof vast moet houden, voor de rest het bekende ON borsteltje en afzuigertje. Men kan zo voor een paar tientjes klaar zijn, of het net zo goed zal werken als een VPI of Hannl weet ik (nog) niet. Heb je wel een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Ik heb hier een Mabuchi motortje uit de modelbouw, met een (kleine overzet) vertragingskastje ertussen. Zelfs met een dikke tang op de as hou ik die niet tegen. Het probleem kan inderdaad de snaar zijn, dat wil ik dus nog uitproberen. Ik denk zelf aan een relatief hoge omwentelingssnelheid en dan kan het misschien wel lukken. @ Paul: de rand is ervoor om te zorgen dat er nimmer vloeistofresten in het rond kunnen vliegen en evt. in de motor kunnen komen. Wellicht is het niet nodig, maar het draaitafeltje dat ik hiervoor heb liggen maakt het vrij makkelijk mogelijk die rand aan te brengen, dus waarom niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Ik zou toch eerder denken aan een oude DirectDrive dan aan een snaaraangedreven plaatjesdraaiert. Een ON, HANNL enz. zijn ook directdrive. Een snaar gaat gegarandeerd doorslippen als je af gaat zuigen. @Mordante: Het plateau zelf een zwieper gaan geven word het ook niet echt. Je kunt dan erg moeilijk ronddraaien in een vloeiende beweging. @KT88: Hoe hard wil jij zo'n ding gaan laten draaien? 200 toeren p.m. oid? Bij 45 t.p.m. zal de vloeistof echt niet van de plaat gecentrifugeerd worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Ik denk zelf aan een relatief hoge omwentelingssnelheid en dan kan het misschien wel lukken. Mijn ervaring is juist tegenover gesteld. Op mijn hippe veel te veel geld gekost hebbende platenwassert heb ik een relais geplaatst om bij zuigen de draaisnelheid zo ongeveer te halveren. En dat geeft een zeer goed resultaat. p.s. vergeet het snaartje en ga voor direct drive. ( ca. 15/20 RPM ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Educated guess bij gebruik van die Mabuchi en een dikke snaar is tussen de 50 en 300 rpm aan het plateau. De praktijk zal uitwijzen wat het beste werkt. Gaat het met de snaar niet: dan wormwiel/tandwiel of direct op de spindle, die motor trekt dat best. Achterop druppelen, voorop borstelen en afzuigen. Ach, het is toch een 5-jaren project dus nog alle vrijheid om erover te denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 22 juni 2009 Author Report Share Posted 22 juni 2009 Is een constante draaisnelheid dan zo belangrijk? Het gaat er toch alleen om dat de vloeistof goed wordt afgezogen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Ach, het is toch een 5-jaren project dus nog alle vrijheid om erover te denken. Bij leven en welzijn! De mijne wast al bijna 2 x 5 Jaar naar volle tevredenheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 juni 2009 Report Share Posted 22 juni 2009 Is een constante draaisnelheid dan zo belangrijk? Het gaat er toch alleen om dat de vloeistof goed wordt afgezogen? Constante draaisnelheid is niet echt belangrijk maar het moet beslist niet te snel draaien. Bij het inweken van het wasmiddel behoeft de plaat niet perse te draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 juni 2009 Report Share Posted 23 juni 2009 Voordat ik m'n ON had, heb ik m'n platen gewassen op een oude Sony directdrive en drooggezogen met een waterstofzuiger. Dit ging werkelijk perfect. Misschien nog wel beter dan met de ON. helaas w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts