.Eelco Posted 23 juni 2009 Report Share Posted 23 juni 2009 Voor een opdracht op school ben ik op zoek naar informatie over het onderwerp 'vlakke fase'. Dit zou een vrij recente technologie moeten zijn die ten alle tijde moet voorkomen dat een audiosignaal uit fase komt te staan. Het beoogde doel is een PA systeem, geen audiofiele setup. Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen? Of weet hoe het systeem werkt? Ik vind er namelijk maar bar weinig over via zoekmachines. Bij voorbaat dank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 23 juni 2009 Report Share Posted 23 juni 2009 Google maar eens op "line array". Hier is een start: http://www.livesoundint.com/archives/2002/novdec/la.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
.Eelco Posted 23 juni 2009 Author Report Share Posted 23 juni 2009 Dank voor je antwoord. Even lezen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 23 juni 2009 Report Share Posted 23 juni 2009 Als het geen line-array wordt maar het over de bouw van een " gewone" luidspreker gaat, dan zou ik moeten begrijpen dat je een zelfde faseverloop in alle speakers (hoog/midden/laag) wilt hebben, in combinatie met scheidingsfrequenties die een stuk lager liggen dan de frequentie waarvan de halve golflengte overeenkomt met de afstand tussen de middelpunten van de drivers waartussen wordt gewisseld. Doel: een zo gelijkmatig mogelijk afstraalgedrag vertikaal (als de speakers boven elkaar zijn gesitueerd) zonder enige dip. Snap 'ie? In de praktijk voor P.A. met grote drivers nauwelijks uit te voeren, by the way. En dan heeft het ook geen zin om voor die vlakke fase te zorgen. Dan krijg je toch overal dipjes " off axis". In het aktieve scheidingsfilter kun je wel wat regelen, maar dan vergeet je waarschijnlijk dat de drivers zelf ook een nogal wild faseverloop kunnen hebben. En voor de tweeter zet men toch altijd wel een C-tje, om die te beschermen tegen inschakelklikken en verkeerd aansluiten e.d., en die zorgt ook weer voor wat fasedraaing. Etc. etc. Als het allemaal custom-made wordt gedaan voor een bepaalde box, dan kan het natuurlijk wel voor een beter afstraalgedrag zorgen rond de wisselfrequenties, om zo een mooi aktief filter te ontwerpen dat precies past bij de drivers en opstelling. KT88 bedankt voor de link! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 23 juni 2009 Report Share Posted 23 juni 2009 Een line-array heeft naar mijn mening juist geen vlakke fase Die maakt gebruik van het feit dat hij aan de voorkant in fase staat , maar aan de boven en onderkant uit fase, zodat het aan de voorkant een optelling gegenereerd en aan de onderkant en bovenkant een uitdoving. Het gaat erom dat alle luidsprekers precies dezelfde afstand tot de luisteraar hebben om met elkaar in fase te staan. Dit geld overigens ook voor andere luidsprekers en is niet voorbehouden aan line-arrays. Als je 1 speaker beluisterd kan deze fase draaiingen vertonen. Dit wordt vaak gedaan omdat het dan makkelijker is een x-over te ontwerpen Dit is echter niet hoorbaar zolang de frequentieverloop recht is. Ga je deze luidspreker combineren met een andere luidspreker dan wordt het wel moeilijk. De enige luidspreker fabrikant in de pro-sector die er zoveel mogelijk aan doet, om iedere individuele luidspreker qua fase recht te krijgen is Meyersound. Link to comment Share on other sites More sharing options...
.Eelco Posted 24 juni 2009 Author Report Share Posted 24 juni 2009 Ik weet inmiddels dat het over crossover(filter)s gaat. I.p.v. een 6dB/oct of 12dB/oct gaat 't over iets in de richting van 96dB/oct of misschien wel meer, zodat je crossoverpunt praktisch vlak/recht is. Dat is wat ik er tot zover van heb begrepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 juni 2009 Report Share Posted 24 juni 2009 Beste Eelco, Bedoel jij wat anderen wel aanduiden als "brickwall filter"? ( http://en.wikipedia.org/wiki/Brickwall_filter ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
.Eelco Posted 30 juni 2009 Author Report Share Posted 30 juni 2009 Beste Eelco, Bedoel jij wat anderen wel aanduiden als "brickwall filter"? ( http://en.wikipedia.org/wiki/Brickwall_filter ) Neen, dat is niet wat ik bedoel. Waar ik op doel is een crossover filter van -96dB/oct. Maar ik krijg niet duidelijk voor me hoe men dat realiseert. Bijv. met Butterworth of Linkwitz-Riley filters. Ik heb wel twee artikelen op Wikipedia gevonden (http://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz-Riley_filter en http://en.wikipedia.org/wiki/Butterworth_filter), maar de wetenschap achter het filter krijg ik niet duidelijk. Kan iemand 't in Jip en Janneke taal uitleggen? EDIT: Moderators, misschien is dit draadje beter thuis in de Luidsprekersectie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 juli 2009 Report Share Posted 2 juli 2009 (...) Since cascading two nth order Butterworth filters will give a 2nth order Linkwitz-Riley filter, theoretically any 2nth order Linkwitz-Riley crossover can be designed. However, crossovers of higher order than 4th may have less usability due to their increasing peak in group delay around crossover frequency and complexity.(...) http://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz-Riley_filter (...) The higher the order, the more the filter will approach the "ideal" filter; but also the longer the impulse response is and the longer the latency will be. (...) http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_filter Link to comment Share on other sites More sharing options...
.Eelco Posted 2 juli 2009 Author Report Share Posted 2 juli 2009 Dat is dus het probleem. Ik kan die materie niet bevatten. :-\ Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 juli 2009 Report Share Posted 3 juli 2009 Jij (of je leraar) wil gewoon weten hoe het filter van de Isophon Vescova werkt. Het feit dat dat nog geheim gehouden wordt toont aan dat deze wetenschap niet op straat ligt. Zie deze test Als je er ooit achter komt, dan wil ik het ook graag weten!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
.Eelco Posted 6 juli 2009 Author Report Share Posted 6 juli 2009 Ik heb weer wat. http://www.midasprosound.com/cms/cmsfiles/...eCrossovers.pdf Maar volgens mij ben ik wat anders op 't spoor dat eigenlijk vlakke fase zou moeten zijn. Zoals in het PDF-je in de link beschreven wordt, heeft een 24dB/oct. filter standaard een volledige fasedraai Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 juli 2009 Report Share Posted 7 juli 2009 Beste Eelco, Het zou inderdaad geweldig zijn wanneer we konden beschikken over een filter dat - ongeacht de frequentie-afhankelijke impedantie van de diverse luidsprekerunits - heel steil zou zijn en bovendien geen faserotaties zou veroorzaken! Bedenk echter, dat voor een absoluut fasecoherente geluidsafstraling door een complex (meerweg)luidsprekersysteem idealiter ook compensaties nodig zijn wegens tijdsverschillen tussen de diverse betrokken units a.g.v. stijgtijd en demping, en door de fysieke afstanden / looptijdverschillen tussen de (akoestische centra van) de diverse luidsprekerunits die samen dezelfde frequenties (overlappend) weergeven enerzijds, en het oor c.q. de meetmicrofoon anderzijds. Het timbre van het geluid kan bovendien veranderen wanneer binnen een toon de fase van hogere harmonischen ten opzichte van de grondtoon wordt aangetast. Ook bij een volstrekt faserecht filter kunnen zulke verkleuringen optreden door looptijd- en stijgtijdverschillen van de betrokken luidsprekerunits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 juli 2009 Report Share Posted 8 juli 2009 Jij (of je leraar) wil gewoon weten hoe het filter van de Isophon Vescova werkt. Hallo, Van dat filter weet ik niks. Ik weet wel wat voor dempingsmateriaal er in die boxen zit. En dat werkt ook mee aan het totaalbeeld dat deze boxen neerzetten. Algemeen zou ik zeggen; staar je niet blind op Link to comment Share on other sites More sharing options...
.Eelco Posted 13 juli 2009 Author Report Share Posted 13 juli 2009 Beste Eelco, Het zou inderdaad geweldig zijn wanneer we konden beschikken over een filter dat - ongeacht de frequentie-afhankelijke impedantie van de diverse luidsprekerunits - heel steil zou zijn en bovendien geen faserotaties zou veroorzaken! Bedenk echter, dat voor een absoluut fasecoherente geluidsafstraling door een complex (meerweg)luidsprekersysteem idealiter ook compensaties nodig zijn wegens tijdsverschillen tussen de diverse betrokken units a.g.v. stijgtijd en demping, en door de fysieke afstanden / looptijdverschillen tussen de (akoestische centra van) de diverse luidsprekerunits die samen dezelfde frequenties (overlappend) weergeven enerzijds, en het oor c.q. de meetmicrofoon anderzijds. Het timbre van het geluid kan bovendien veranderen wanneer binnen een toon de fase van hogere harmonischen ten opzichte van de grondtoon wordt aangetast. Ook bij een volstrekt faserecht filter kunnen zulke verkleuringen optreden door looptijd- en stijgtijdverschillen van de betrokken luidsprekerunits. Inmiddels is via mijn docent een stuk van de Audio Engineering Society onder ogen gekomen. Het blijft technisch geneuzel maar hun werk aan hun Lineair Phase Brick Wall-filter ziet er veelbelovend uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 juli 2009 Report Share Posted 13 juli 2009 Hallo Eelco, Je bedoelt de paper van G Link to comment Share on other sites More sharing options...
.Eelco Posted 15 juli 2009 Author Report Share Posted 15 juli 2009 Hallo Eelco, Je bedoelt de paper van G Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 15 juli 2009 Report Share Posted 15 juli 2009 "The Dolby Lake Processor linear phase crossover set to brick wall slope clearly surpasses all other crossover types for steep transition slope and ideal phase response." Wat ze niet laten zien is de (verplichte) pre-ringing in het tijdsdomein van zo'n filter, en dat die ringing niet verdwijnt wanneer beide luidsprekers niet coincident zijn. Voor de rest zijn fase-lineaire steile filters triviaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts