Jump to content

Gebruik DA converter

marjellak
 Share

Recommended Posts

Beste Mensen,

Ik speel nu al een tijdje met de Shanling scd 300 sacd speler van rond de 1000,- en ben er best tevreden mee, maar nu komt toch het idee om hem wat beter te gaan laten klinken zal maar zeggen, nu hoor ik vaak mensen praten over een goede DA converter, nu weet ik niet precies hoe dat nu werkt met bestaande cd spelers en of het dan wel echt beter gaat worden. Dus leg het mij maar eens uit, hoe werkt dit met een losse DA converter en wordt mijn kleine cd spelertje daar door een grote jongen?

Marjella

Beste Mensen,

Ik speel nu al een tijdje met de Shanling scd 300 sacd speler van rond de 1000,- en ben er best tevreden mee, maar nu komt toch het idee om hem wat beter te gaan laten klinken zal maar zeggen, nu hoor ik vaak mensen praten over een goede DA converter, nu weet ik niet precies hoe dat nu werkt met bestaande cd spelers en of het dan wel echt beter gaat worden. Dus leg het mij maar eens uit, hoe werkt dit met een losse DA converter en wordt mijn kleine cd spelertje daar door een grote jongen?

Marjella

Een cd-speler bestaat uit een loopwerk en een DAC, in 1 apparaat. Als er een digitale uirtgang opzit, kun je er een andere DAC aan hangen. Die externe DAC kan beter zijn, maar ook minder dan de ingebouwde DAC. Dat hangt er dus maar helemaal vanaf!

Jouw Shanling heeft helemaal geen slechte DAC, als ik kijk naar de componenten. En natuurlijk kun je een betere krijgen.

Maar, vaak zit het 'probleem' van cd-spelers in het loopwerk, en de componenten van de uitgangstrap, en niet zozeer in het digitaal-naar-analoog deel.

Kijk maar eens in dit topic: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12795

M :ph34r: rc

(weer een onderwerpje voor de afdeling digitaal)

Het probleem met losse dac's is dat je de winst van een betere (modernere) dac vaak verliest door de crappy interface tussen loopwerk en dac (s/pdif of AES/EBU). Het is dus niet zo eenvoudig om een interne dac te verbeteren (goede klokjes in het loopwerk of zaken als een master (word) klok kunnen dit deels oplossen, tegen extra kosten uiteraard).

Voor sacd is een externde dac niet mogelijk (je krijgt alleen pcm over de digital out)

Mijn inschatting is dat er weinig te verbeteren valt aan deze speler (tenzij de chinese assemblage slecht is). Natuurlijk andere buisjes etc kan een iets ander karakter geven, maar dat ik veelal smaak.