spido Posted 30 december 2014 Report Share Posted 30 december 2014 Waarom vinyl "beter klinkt"? Misschien door gewenning? Door een gebrekkig oordeel? Door vooringenomenheid? Een recente luister-ervaring: Onder zware invloed van het Kerstgebeuren beluisterde ik voor de zoveelste keer in m'n leven met veel muzikaal en religieus plezier de 3LP platencassette "Weihnachtsoratorium" van J.S. Bach, in de 1974 uitvoering door Nicolaus Harnoncourt c.s. Een prachtige uitgave van Telefunken "Das Alte Werk", met complete partituur, tekstboek, musicologie, beschrijving van de authentieke instrumenten, enzovoort. In mijn huiskamer dit keer echter voor het eerst niet via de SME 3009 II arm, maar via de Ortofon AS 212. (Verder, zoals wellicht bekend: Ortofon MC200 element en MCA-10 step-up.) Eerste deel: "Jauchzet! Frohlocket!" (Juicht! Weest vrolijk!), met flink wat paukenslagen er in. De paukenslager heet(te?) Kurt Hammer, zag ik in het boek. Een alleszins vertrouwenwekkende naam. Welnu: ik jauchzte! Ik frohlockete! Want de paukenslagen klonken een stuk dynamischer, strakker en dieper dan ik me van vorig jaar herinnerde. Alsof ze met hardere stokken werden geslagen, ook. En eigenlijk gold dit voor het hele werk: de verstaanbaarheid was beter, de instrumenten kwamen meer los, het koper was koperiger en het hout was houtiger. Gisteren bezocht ik enkele grotere plaatsen. U weet wel: van die plaatsen met verkeerslichten, waar je echt wel moet afremmen voordat je er weer uit rijdt. In één van die plaatsen was nog een echte platenwinkel (CD, LP, DVD). En daar hadden ze de "50 jaar Das Alte Werk" heruitgave op 2CDs van dezelfde uitvoering in een bakje "Kerst" staan. Voor nog geen eurotientje. Zoiets neem je dan mee, puur uit nieuwsgierigheid. En ook, moet ik eerlijk toegeven, omdat zes plaatkanten spelen, omdraaien, schoonmaken, nat afspelen, afdrogen en opbergen toch wel iets afdoet aan de muzikale en religieuze vreugde. Wel... of het nu komt door de remastering, of alleen maar door de digitale uitlezing... ik weet het niet... maar... een totaal andere klank! Die wolligheid, die warmte, die zwoelheid van de LP's was me nooit opgevallen, maar de CD's brachten die aan het licht. Welk licht? Volgens Herbert von Karajan was de LP "gaslicht" geweest, en hadden we "nu" (dat was anno ca. 1980) eindelijk elektrisch licht! Gaslicht was mooi: warm, zacht, lieflijk. Maar met elektrisch licht kon je alles beter zien. Ik moest toch weer even aan Herbert denken, toen ik die CD-versie hoorde. Niet met veel plezier, want ik mocht hem niet erg graag. Maar hij had toch wel gelijk, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 [...] dan ik me van vorig jaar herinnerde. Ondanks dat hij al 80 jaar dood is, is niet voor niets dat men van Carlos Gardel zegt, hij zingt ieder jaar beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 december 2014 Report Share Posted 31 december 2014 Gaslicht was mooi: warm, zacht, lieflijk. Zo zie je maar hoe de tijd de pijn kan verzachten. Gaslicht is koud, hard en flets. Het lijkt wat op de eerste SL lampen. Wanneer je het niet geloofd, mag je komen kijken. Ik heb hier nog zo'n camping gaslamp staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 1 januari 2015 Report Share Posted 1 januari 2015 Even heel objectief gezien. Verschillen tussen digitaal en vinyl zijn er, maar vaak niet op het vlak zoals dat vaak beweerd wordt. Als beide mediums goed zijn dan kun je op gelijkwaardige manier van muziek genieten en zijn er wel verschillen maar doen die feitelijk niet terzake. Het is dan hooguit digitaal doet van nature wat meer "van dit" en vinyl "wat meer van dat". En dan even niet objectief gezien. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik op persoonlijke voorkeuren (wat ik mooi vind) in de beste digitale en beste analoge setting, nog steeds voor de beste analoge kies. Waardoor worden verschillen tussen dezelfde nummers op digitaal en analoog vaak veroorzaakt? Wat te denken van de persing of (vaak) remaster? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 januari 2015 Report Share Posted 1 januari 2015 Nou, Karma, dan hou jij waarschijnlijk van kleuring. Heel objectief gezien, natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 1 januari 2015 Report Share Posted 1 januari 2015 Het glas is halfvol of halfleeg. Gechargeerd gezegd hou jij dan waarschijnlijk van de zo kenmerkend hardheid die alle digitale media van origine meer in zich heeft . Ik hou vooral van een ruimtelijk en vrij klinkend geheel. Analoog is dus in zekere zin meer natuurlijk dan digitaal, het is maar vanuit welk standpunt je het bekijkt Ieder medium heeft zijn sterke punten en de punten die minder op de voorgrond zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 januari 2015 Report Share Posted 1 januari 2015 Digitaal is geen taal en Anna loog Ieder heeft zo zijn eigen manier van wat voor hem het beste is. Spido vindt het kennelijk leuk om aan een oud afgekloven draadje verder te gaan kluiven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2015 Report Share Posted 1 januari 2015 Met goede apparatuur, hoeft digitaal helemaal niet "hard" te klinken. Als het slecht klinkt is m.i. de installatie over de top.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2015 Report Share Posted 1 januari 2015 24 bits 192 khz klinkt hier ook erg goed. Maar wel anders dan analoog. Wat voor iemand het beste is, is een kwestie va smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2015 Report Share Posted 1 januari 2015 320Kbit MP3 klinkt hier al goed Maar laat ik het anders zeggen, alles wat aandacht krijgt, kan goed klinken. Voorbeeld vandaag Radio 6 Het laatste uur geluisterd naar Radio 6 Soul & Jazz Uitbrakdag. Klonk goed via DAB+ ondanks slechts 64kbit AAC. Reden is simpel, aandacht! En ik denk omdat Radio 6 alleen digitaal is. Er hoeft m.i. bij de audioprocessing niet zoals bij andere zenders rekening gehouden te worden met FM. Want radio 6 zit niet op de FM Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2015 Report Share Posted 2 januari 2015 Digitaal is geen taal en Anna loog Ieder heeft zo zijn eigen manier van wat voor hem het beste is. Spido vindt het kennelijk leuk om aan een oud afgekloven draadje verder te gaan kluiven. Beste Pjotr, Nee hoor. Ik wilde jullie alleen deelgenoot maken van een recente luistervergelijking tussen de oude vinylversie en de nieuwere CD-versie van hetzelfde materiaal (Weihnachtsoratorium). Misschien zijn er wel forummers met vergelijkbare ervaringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2015 Report Share Posted 2 januari 2015 Dat de cd beter klinkt dan de lp heb ik nog niet meegemaakt, omgekeerd wel en ook dat er nauwelijks verschil is. Waarschijnlijk heb ik te modern materiaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2015 Report Share Posted 2 januari 2015 Beste Tubejack, Op deze éne luister-vergelijking zou ik zeker geen algemene regel willen funderen. Maar er zijn méér van dergelijke vergelijkingen geweest met vinyl vs. cd in mijn muziekcollectie, en daarbij werden diverse platenspelers en elementen enerzijds en cd-spelers anderzijds van diverse leeftijden worden gebruikt: ook vrij recente. In het algemeen vind ik de ("geremasterde") cd-versies beter klinken dan het oorspronkelijke vinyl, hoewel ik toegeef dat ik er in het begin soms aan moest wennen. Sterker nog: de cd-versies stelden me aanvankelijk teleur. Bij goede cd-heruitgaven lijkt de totaalklank soms "kleiner" te zijn geworden: de opnameruimte, het koor, het orkest... Je krijgt de neiging het volume verder open te schroeven om de vollere, warmere lp-klank terug te krijgen. Maar als je goed luistert, blijkt de cd-versie dikwijls preciezer, duidelijker (articulatie o.m.!) en dynamischer te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 2 januari 2015 Report Share Posted 2 januari 2015 24 bits 192 khz klinkt hier ook erg goed. Maar wel anders dan analoog. Wat voor iemand het beste is, is een kwestie va smaak. Zo ist maar net. En ik heb toch niet de minste CD speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 januari 2015 Report Share Posted 2 januari 2015 Bijvoorkeur vinyl zeker als het een goede persing is. Maar een cd met mooie nummers word hier ook gedraait. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2015 Report Share Posted 2 januari 2015 Zo ist maar net. En ik heb toch niet de minste CD speler. Duur of deftig blijkt niet altijd veel uit te maken, is mijn eigen ervaring Karma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 januari 2015 Report Share Posted 2 januari 2015 Duur of deftig blijkt niet altijd veel uit te maken, is mijn eigen ervaring Karma. "Niet de minste" hoef helemaal niet de duurste of deftigste te zijn. CD en 16 bit 44.1 kHz blijft hier overigens wél achter op de LP of 24 bits > 96 kHz Maar het belangrijkste blijft bij alle media toch wat men van de opname heeft gebakken. Ik heb LP's en highres opnamen die gewoon beroerd klinken en CD's die prachtig klinken. maar een mooie opname op LP of high res "wint". Dit houd niet in dat ik de slechtere opnamen niet draai. Het gaat tenslotte om de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2015 Report Share Posted 2 januari 2015 In dit geval ging het om een cd-speler Hans, dus puur de hardware, niet over het medium. Verder ben ik het niet met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Hoe kun je de hardware nou los van het medium zien, wanneer het over een cd speler gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Hoe kun je de hardware nou los van het medium zien, wanneer het over een cd speler gaat. Zo ist maar net. En ik heb toch niet de minste CD speler. Wat staat hier Hans? Waarschijnlijk heeft de beste man een heel goede cd-speler, Méér niet! Dat audiofielle geneuzel over: media, opnames, hardware etc. is denk ik nu wel genoeg uitgekauwd. Alles wat aandacht krijg, kan goed klinken, de soort media en soort hardware, de hoeveel data is daar m.i. ondergeschikt aan. On-topic Vinyl hoeft m.i. daarom niet beter te klinken dan SA(CD) of omgekeerd SA(CD) beter als Vinyl. Het kan natuurlijk wel.... daarom is deze "discussie " vrij zinloos .... vind ik. Ik lijk Wol wel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Wat mij betreft hebben jullie allebei gelijk. Natuurlijk zijn er verschillen in opnames en komen die beter aan het licht hoe beter je set is. Maar die verschillen hoeven niet zo te zijn dat het onbeluisterbaar wordt als je zoals Jack het zegt "het de aandacht geeft". En laat daarbij je muziekcollectie de gids zijn om je op een goed spoor te zetten zou ik zeggen. Ik heb ondervonden dat bij duur en duurder vaak objectieve zaken altijd goed verbeteren. Maar soms (of meestal) zijn een boel objectieve zaken geen garantie op muziekplezier. Soms lag het resultaat zover af van wat ik mooi vind dat ik de spullen heb moeten retourneren. Vooral bij digitaal heeft het snel de neiging om puurder, maar ook luider/harder te gaan klinken. Die inherente luidheid/hardheid is altijd iets wat voor mij bij digitaal om de hoek ligt en waarvoor ik gevoelig ben. Bij de eerste CD speler die ik eind jaren tachtig hoorde was dat nog veel meer evident, nu is die eigenschap vaker onderdrukt, maar het blijft iets dat digitaal eigen blijft en wat in ieder geval mijn muziekplezier in de weg zit. Ik denk dat je de techniek achter mijn CD speler ook wel zult kunnen waarderen Hans. Men heeft bijvoorbeeld de interne versterking in de DAC omzeilt en maakt gebruik van discrete componenten om in een aantal stappen het signaal op lijnniveau te krijgen. Op die manier is men ook niet gebonden aan het klank karakter van de DAC, maar had men zoals men zelf aangeeft, meer mogelijkheden om het geluid te tunen. Hoeveel bestanden in High-Res heb je eigenlijk Hans? En in welke genres? Volgens mij is er in mijn genres weinig te verkrijgen in High-Res. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Ik kan natuurlijk alleen putten uit eigen ervaring Karma, het lijkt me normaal dat Hans of jij heel andere eigen ervaringen hebben. Leuk dat je over techniek begint Wat is nu beter? Zo weinig mogelijk techniek of wat meer techniek in dienst van de muziek? Mijn ervaring is dat beide goede resultaten kunnen geven. Zo heb ik nu een redelijke platenspeler staan en een goedkoop allesspelertje ontdaan van veel techniek. De ene keer vind ik de LP mooier de andere keer de CD. Soms hoor ik geen verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Jammer, dat de discussie nu weer ontaardt in een welles-nietes van analoog (lp) versus digitaal (cd). Zo generaliserend hoeft de vergelijking helemaal niet te zijn. Maar als jullie het zo willen, zal ik hierover ook mijn idee geven. Platenspelers zijn kleurdozen met mechanische resonanties, aftast/compressievervorming, jank, zweving, gestommel, akoestisch feedback, o verd.. m'n naald is vies, en moet ik nu alweer een nieuwe kant opzetten? Naarmate het signaal sterker is, neemt de vervorming toe. CD-spelers hebben al deze nadelen niet. En bij het sterkste signaal is hun vervorming minimaal. Toch ben ik momenteel heel druk met de reanimatie van een vintage draaitafel, waarvan het motortje na 35 jaar trouwe dienst het leven heeft gelaten. Want het moge dan een kleurdoos zijn... je hóudt nu eenmaal van zo'n ding. Met z'n kleur. Met z'n warmte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Beste Spido, Niet àlle platenspelers klinken warm en romantisch. Thorens vaak wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Toch ben ik momenteel heel druk met de reanimatie van een vintage draaitafel, waarvan het motortje na 35 jaar trouwe dienst het leven heeft gelaten. Want het moge dan een kleurdoos zijn... je hóudt nu eenmaal van zo'n ding. Met z'n kleur. Met z'n warmte. Dit van jouw te mogen vernemen, die altijd de "kleurloze" spekstenen PP zo aanprees, vanwege het feit dat ze niks toevoegde aan het geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts