Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Hoeveel bestanden in High-Res heb je eigenlijk Hans? En in welke genres? Volgens mij is er in mijn genres weinig te verkrijgen in High-Res.

Om precies te zijn, 2878. Dan reken ik alles wat meer resolutie heeft dan cd kwaliteit. De meeste zijn echter 24/96. Qua genres zit er vanalles tussen, van opera tot hard rock.

Beste Spido,

Niet àlle platenspelers klinken warm en romantisch. Thorens vaak wel.

Beste Tubejack,

Àlle platenspelers zijn kleurdozen.

Sommigen kleuren méér dan andere, en sommige doen dat mìnder.

Sommige doen dat móóier dan andere, en sommige doen dat mìnder mooi.

Ik heb altijd een voorkeur gehad voor platenspelers en elementen met minimale kleuring.

Spelers als de TD 125 en de TD 126 voldeden aan die eis, net zoals MC-elementen met zeer geringe spoelweerstand.

Dit van jouw te mogen vernemen, die altijd de "kleurloze" spekstenen PP zo aanprees,

vanwege het feit dat ze niks toevoegde aan het geluid. ;)

de eeuwige strijd tussen het hart en het verstand.

Zijn oren geven een voorkeur voor een mooie kleurdoos die je laat genieten van de muziek terwijl het verstand zegt dat het geen hifi meer is maar myfi. En dat mag eigenlijk niet.:(

Dit van jouw te mogen vernemen, die altijd de "kleurloze" spekstenen PP zo aanprees,

vanwege het feit dat ze niks toevoegde aan het geluid. ;)

Beste Vanzomereng,

Daarom kies ik, als het om draaitafels en elementen gaat, altijd voor de minst kleurende. (Zie antwoord aan Tubejack.)

Ik wil je wel toevertrouwen dat ik wat teleurgesteld was toen ik de eerste luistervergelijking beleefde tussen de houten (22 mm multiplex, zwaar verstevigd en gedempt) prototypes en de spekstenen prototypes van de luidsprekers die jij noemt.

Want net als bij de LP / CD vergelijking: het geluid van de SoundStone types leek 'kleiner".

Ik miste de vertrouwde "warmte" van het hout aanvankelijk.

"Warmte": hoe gering ook in vergelijking met de dreunbassende MDF slappewandspeakers die men veelal in winkels koopt, maar die er toch helemaal niet had moeten zijn.

"Warmte" die het gevolg is van resonantie en vervorming: net als bij de draaitafels.

Ik mis die warmte nu niet meer en ben blij met de precisie die ervoor in de plaats kwam.

Perfect zijn ze natuurlijk niet, die spekstenen luidsprekers, in absolute zin.

Maar ze komen wel véél dichter in de buurt.

de eeuwige strijd tussen het hart en het verstand.

Zijn oren geven een voorkeur voor een mooie kleurdoos die je laat genieten van de muziek terwijl het verstand zegt dat het geen hifi meer is maar myfi. En dat mag eigenlijk niet. :(

Hoezo de eeuwige strijd tussen het hart en het verstand?

De kunst is nu juist om hart en het verstand in harmonie te laten samen werken. Leer je dat vroeg in je leven dan heb je een gelukkig leven. Of beter gezegd: Als je dat niet afgeleerd wordt vroeg in je leven.

(...) De kunst is nu juist om hart en het verstand in harmonie te laten samen werken. (...)

Een zeer achterhaald, dualistisch mensbeeld!

De mens is volgens de moderne psychologie primair helemaal geen verstandig wezen, maar gebruikt zijn verstand slechts om zijn ideeën en daden achteràf tegenover zichzelf en anderen te verdedigen.

Rationalisatie is dus een secundair proces.

Als Pjotr hierbij harmonie ervaart, betekent dit alleen maar dat hij zichzelf gemakkelijk vergeeft.

Jammer, dat de discussie nu weer ontaardt in een welles-nietes van analoog (lp) versus digitaal (cd).

Zo generaliserend hoeft de vergelijking helemaal niet te zijn.

Maar als jullie het zo willen, zal ik hierover ook mijn idee geven.

Platenspelers zijn kleurdozen met mechanische resonanties, aftast/compressievervorming, jank, zweving, gestommel, akoestisch feedback, o verd.. m'n naald is vies, en moet ik nu alweer een nieuwe kant opzetten?

Naarmate het signaal sterker is, neemt de vervorming toe.

CD-spelers hebben al deze nadelen niet.

En bij het sterkste signaal is hun vervorming minimaal.

Toch ben ik momenteel heel druk met de reanimatie van een vintage draaitafel, waarvan het motortje na 35 jaar trouwe dienst het leven heeft gelaten.

Want het moge dan een kleurdoos zijn... je hóudt nu eenmaal van zo'n ding.

Met z'n kleur. Met z'n warmte.

Zie je het glas half vol of half leeg. Digitaal klinkt hard, emotieloos en zielloos en dat is ook onnatuurlijk. Het is dus maar net vanuit welk perspectief je één ander insteekt. Ik zie het glas liever half vol en daarmee de positieve dingen die muziek en hifi je kan brengen. Ondanks de tekortkomingen van onze hobby kun je meer dan genieten van muziek. Zowel LP als digitaal hebben die kracht, alleen met verschillende nuances. Het feit dat je weer aan een draaitafel gaat zegt ook wel wat toch? Of ga je ook weer aan de cassettebandjes?

Beste Tubejack,

Àlle platenspelers zijn kleurdozen.

Beste Spido,

Nou die Sony PS-6750 die ik op aanraden van jou opgeknapt heb, speelt meer precies, minder warm, versmeerd, dan de Thorens TD-2001 met hetzelfde element.

Vergeleken met mijn digitale alles speler is hij in staat om meer natuurlijker te klinken.  De PP' s (die niet kleuren) laten dat prima horen.

Maar bekijk het eens andersom is digitaal ook niet een "kleurdoos" ?   Ja ze zijn perfect instaat om binnen een bepaalde tijd geluid om te zetten in nullen en enen.

Echter natuurlijk geluid laat zich volgens mij niet in digitale hokjes vangen.

Een zeer achterhaald dualistisch mensbeeld! De mens is volgens de moderne psychologie helemaal geen verstandig wezen, maar gebruikt zijn verstand slechts om zijn ideeën en daden tegenover zichzelf en anderen te verdedigen. Rationalisatie is dus een secundair proces.

Slecht excuus Spido :lol:

Om precies te zijn, 2878. Dan reken ik alles wat meer resolutie heeft dan cd kwaliteit. De meeste zijn echter 24/96. Qua genres zit er vanalles tussen, van opera tot hard rock.

Dat zijn er best wat. Ik had zelf op het netvlies dat de verkrijgbaarheid van High-Res nog minder is, net zoals bij SACD destijds. Als ik CD's ga rippen en ga streamen kan ik net zo goed (of waarschijnlijk beter) mijn CD speler blijven gebruiken. Mijn CD speler is feitelijk een verkapte streamer. De data wordt ingelezen in een geheugen.

Mwah, In HiRes is er meer te koop dan je beluisteren kunt hoor. Wat betreft het verschil in streamen en CD heb je gelijk. Principieel is daar geen verschil. De hoorbare verschillen liggen meer in de technische implementatie van je spullen.

Ik kan natuurlijk alleen putten uit eigen ervaring Karma, het lijkt me normaal dat Hans of jij heel andere eigen ervaringen hebben.

Leuk dat je over techniek begint :) Wat is nu beter?  Zo weinig mogelijk techniek  of wat meer techniek in dienst van de muziek?

Mijn ervaring is dat beide goede resultaten kunnen geven.

Zo heb ik nu een redelijke platenspeler staan en een goedkoop allesspelertje ontdaan van veel techniek.

De ene keer vind ik de LP mooier de andere keer de CD.  Soms hoor ik geen verschil.

Ik zal misschien niet zo snel over techniek beginnen, maar bij alles wat ik koop wil ik wel weten wat de toegepaste techniek is. Ik heb dat door de jaren heen blijven doen en dan merk je dat je bepaalde voorkeuren hebt. Om bij digitaal te blijven heeft de voor mij beste weergave bijvoorbeeld vaker een Burr Brown DAC aan boord.

Dat zijn er best wat. Ik had zelf op het netvlies dat de verkrijgbaarheid van High-Res nog minder is, net zoals bij SACD destijds. Als ik CD's ga rippen en ga streamen kan ik net zo goed (of waarschijnlijk beter) mijn CD speler blijven gebruiken. Mijn CD speler is feitelijk een verkapte streamer. De data wordt ingelezen in een geheugen.

Streamen is alleen veel handiger. Bovendien is het op dezelfde manier high res te spelen.

Ik zal misschien niet zo snel over techniek beginnen, maar bij alles wat ik koop wil ik wel weten wat de toegepaste techniek is. Ik heb dat door de jaren heen blijven doen en dan merk je dat je bepaalde voorkeuren hebt. Om bij digitaal te blijven heeft de voor mij beste weergave bijvoorbeeld vaker een Burr Brown DAC aan boord.

Burr Brown maakt mooie dac' s.  In mijn alles spelertje zit een wat oudere  24bit/192khz PCM-1738.  Voor dit type dac  is een speciale trafo gemaakt zodat àlle elektronica na de dac eventueel kan komen te vervalen.

Commercieel gezien zijn dit soort oplossingen niet interessant.

• Members

Streamen is alleen veel handiger. Bovendien is het op dezelfde manier high res te spelen.

Totdat je internet er weer eens uit ligt, de batterijen van je ''hulpstuk'' leeg zijn, router of computer weer eens een ''conflict'' ziet, ga zo maar door. Ik geloof zo maar dat een paar echte puristen dat echt allemaal goed onder controle hebben, zo heb ik dat dan weer met mijn analoge keten.

Trouwens, wat klinkt mono ruk via zo'n streamer of cd-speler zeg... Alle dynamiek die de vinylversies hebben zijn weg. ''Iets'' laat dat blijkbaar verdwijnen, maar wat dan?

Toegegeven, streaming kan echt heel goed klinken, ik weet alleen a: nooit wat ik moet kiezen, b: wordt ik niet goed van die telefoons of tablets die je nodig hebt en je muziek ook nog eens anders indelen als dat ik het zelf wil doen, c: moet ik er niet aan denken om AL mijn LP's te moeten gaan kopiëren, en d: een dergelijke digitale opzet die ook maar in de buurt van mijn analoge opzet komt heb ik gewoonweg nog niet gezien of gehoord. Vraag me überhaupt af of die ook wel bestaat. Mijn niet echt misselijke cd-speler staat hier al meer dan een jaar werkloos toe te kijken, en dan kan mij analoge opzet nog steeds beter he... 

Hetzelfde als ik wil weten hoe laat het is, tegenwoordig kijkt iedereen op zijn telefoon voor de tijd, lekker nauwkeurig, dat ding schijn je ook altijd bij de hand te moeten hebben, ik wordt echter toch een stuk warmer van een mooie Omega, Seiko of voor mijn part Patek Philippe om den pols. Raakt in deze misschien kant nog wal, maar het zou zo maar kunnen dat sommigen dit snappen?

Totdat je internet er weer eens uit ligt, de batterijen van je ''hulpstuk'' leeg zijn, router of computer weer eens een ''conflict'' ziet, ga zo maar door. Ik geloof zo maar dat een paar echte puristen dat echt allemaal goed onder controle hebben, zo heb ik dat dan weer met mijn analoge keten.

Trouwens, wat klinkt mono ruk via zo'n streamer of cd-speler zeg... Alle dynamiek die de vinylversies hebben zijn weg. ''Iets'' laat dat blijkbaar verdwijnen, maar wat dan?

Toegegeven, streaming kan echt heel goed klinken, ik weet alleen a: nooit wat ik moet kiezen, b: wordt ik niet goed van die telefoons of tablets die je nodig hebt en je muziek ook nog eens anders indelen als dat ik het zelf wil doen, c: moet ik er niet aan denken om AL mijn LP's te moeten gaan kopiëren, en d: een dergelijke digitale opzet die ook maar in de buurt van mijn analoge opzet komt heb ik gewoonweg nog niet gezien of gehoord. Vraag me überhaupt af of die ook wel bestaat. Mijn niet echt misselijke cd-speler staat hier al meer dan een jaar werkloos toe te kijken, en dan kan mij analoge opzet nog steeds beter he...

Hetzelfde als ik wil weten hoe laat het is, tegenwoordig kijkt iedereen op zijn telefoon voor de tijd, lekker nauwkeurig, dat ding schijn je ook altijd bij de hand te moeten hebben, ik wordt echter toch een stuk warmer van een mooie Omega, Seiko of voor mijn part Patek Philippe om den pols. Raakt in deze misschien kant nog wal, maar het zou zo maar kunnen dat sommigen dit snappen?

Het ging over cd tov streaming. Maar dat ter zijde.

Lps kun je beter niet digitaliseren en gewoon op een platenspeler spelen. Wat je zegt over problemen met de apparatuur klopt wel enigzins. Updates, vastlopen enz. Zijn echt des computers. Wanneer je daar niet mee om kunt gaan, gewoon Cds en lps draaien.

Iemand op de audioclub (werkt bij ibm) zei eens. Streamen is prachtig, maar je krijgt er wel een computerhobby bij.

Voor wat betreft het zoeken van cds kan ik jriver aanbevelen. Daarmee kun je echt alles naar je hand zetten. Maar ja he.. Die computerhobby...

Beste Spido,

Jammer dat je niet ingaat, om mijn relaas.   Ik heb nóg een opmerkelijk iets. :huh:

Als je niet vergis,  stel jij regelmatig dat "werkelijke weergave" en "het beste" reeds  lang "geweest" is.

In de tijden van de Jordan Watts en Decca ribbons waren er helemaal geen cd-spelers :o

Is dat, wat je nu beweerd,  dan "voortschrijdend"  inzicht  :confused:  Kan hoor :)

Hans vertel eens eerlijk,  hoeveel van die 2738 files heb je gekocht  :confused:

Beste Karma,

Er moet iets fout zijn met je audioset als àlle digitale opnamen bij jou "hard, emotieloos en zielloos" klinken.

Wie heeft het over mijn set? Ik heb aangegeven juist gevoelig te zijn voor digitale hardheid, gebrek aan emotie en zielloosheid. Je zou kunnen veronderstellen dat in mijn set die kanten van digitale audio goed onderdrukt zijn.

Dit topic heet "Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD" dus volgens de topicstarter... geen ruimte voor discussie

maar nergens zie ik een plausibele verklaring.... waarschijnlijk is deze er ook niet en m.i.z. is dit gewoon een smaakkwestie !

Wat ik wel weet, dat toen de CD-speler zijn intrede deed, iedereen enthousiast was en sprak over een
veel betere kwaliteit dan bij draaitafels etc...

Maar toen gaanderweg, deden zaken als breedbandigheid, upsampling en oversampling etc.. zijn intrede en evolueerde
de CD-speler (en vooral de ingebouwde Dac,s), steeds meer als een apparaat wat alles blootlegde en geen detail bleef ongemoeid.

Ook versterkers en luidsprekers evolueerde mee, immers er mocht niks in de weg staan om alle info, tot in de kleinste hoekjes op de CD
ten gehore te kunnen brengen.  Dit werd nog extra versterkt met de komst van de SACD.

Voor velen werd deze "werkelijkheidsweergave" teveel van het goede.  Teveel focus op details en te weinig op wat ze een "organische"

weergave noemden.   Het geluid werd als kil en klinisch ervaren.

Dit betekende enerzijds, dat de in het inmiddels in sloop geraakte draaitafelproductie, weer een (zij het geringe) opleving kende wat tot

op heden nog steeds gaande is.   Anderzijds dat een aantal fabrikanten hierop ingesprongen maar nu met meer focus op een vloeiende
en levendige weergave. 

1.  Oplossingen werden gezocht in "schone stroom"    -->  filters, netsnoeren e.d deden zijn intrede

2.  De buizen kregen weer een opleving, buizenversterkers e.d maar nu ook buizen in de CD-spelers en buizen in Dacs

3.  CD-spelers werden weer voorzien met oerdacs v/h eerste uur  (Voorbeeld Pink Faun CD-speler met de  oerdac’ van Philips, de TDA1543

Uiteindelijk heeft dit geleid tot een weergave, waarbij gebruikmakend v/e digitaal medium (CD) een weergave mogelijk is met het beste uit werelden.

Lage vervormingcijfers, hoge kanaalscheiding, lage ruisdrempel, grote dynamisch bereik, goede bedieningsgemak v/d CD en de "vloeiende en
warme" weergave v/d LP.  (wellicht voor echte lp-freaks nog lang niet voldoende?)

Ik zelf ben van mening, dat met een CD-speler (of streamer) van pak 'm beet 500 euro  al zeer goede resultaten te behalen zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat met een complete draaitafel van 500 euro (draaitafel, arm, element, phonoversterker) hier aan kan tippen.

Ik kan me zeer goed voorstellen, dat het draaien van platen voor velen een belevenis is en ook dat met het medium LP,
een zeer hoge niveau mogelijk is maar ik geloof niet zo in die grote tegenstellingen.  Per slot van rekening is het toch

voornamelijk de combinatie ruimte/speakers die bepalend zijn en de kwaliteit van de opname.

By the way,  ik zou best weleens willen weten of in een blinde test tussen een Pink Faun speler en een draaitafel/arm/element/phono-versterker

in dezelfde prijsklasse (ca. 5.700 euro) men de verschillen er zo uit kan halen.

PinkFaun_121007.jpg

Beste Vanzomereneng,

Misschien kun je het je niet voorstellen, omdat je geen platenspeler bezit?

Zelfs in de begin jaren van het cd tijdperk  was er de Philips CD-650 met een extra gefilterde uitgang die zo mooi analoog klinkt.

Er zit een fantastische -nog steeds geliefde- warm klinkende TDA-1541A da converter in, die ik één keer bijna alle 16bits van de cd om kan zetten (15.5 om precies te zijn)

JK heeft ook zoiets gemaakt en was m.i. lange tijd (en misschien nu nog wel..) "beroemd"  met zijn JK cd filter.  

CDfilter2.jpg

http://www.jkacoustics.nl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=167:jk-cd-fiter&catid=51:accessoires&Itemid=147

Maar het is geen platenspeler...

Het "stapelen"  van da-conversters waardoor de nauwkeurigheid van het omzetten beter wordt is al vele jaren bekent in de DIY omgeving 

Hier wordt maar liefst 12x een TDA1543 gestapeld (de TDA1543 is een goedkope da kost +/- 1€)

dac-module014.jpg

Uiteraard kan het ook met Hi-res 24/192 hier met fraaie PCM 1794.

construction_small_05.jpg

Er worden geen koppel condensatoren gebruikt maar speciale trafo' s .

Ikzelf speel ook met zoiets,  met trafo' s en alleen dan 1 da converter ,  het idee komt van dezelfde bouwer.
Klinkt zeer goed, word er vaak erg blij van.  Maar het is geen platenspeler....

Een mechanisch systeem met alle typische eigenschappen zoals stijfheid, demping enz die daarbij horen wil je toch niet in je muziek bron hebben als dat niet hoeft!

Dat is dezelfde discussie als bij cd versus streaming.

Door de beperkingen van een cd speler bleven liefhebbers aan de platenspeler, maar nu de streaming oplossingen de cd speler ver voorbij gaan, kan ik me zo voorstellen dat uiteindelijk de platenspeler zijn beste tijd gehad heeft.

Behalve voor de mensen die nog lekker nostalgisch een plaatje op willen zetten, daar is natuurlijk niets mis mee. Het heeft alleen weinig met high-end weergave te maken........  

Er zijn genoeg mensen die zich dagelijks bezig houden met apparatuur en een zo goed mogelijke weergave en die anders beweren dan je hier aangeeft Siem. Het beste resultaat geeft nog altijd live muziek, want daar zit geen enkele vorm van "omzetting" in de weg.