VANZOMERENG Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Beste Vanzomereneng, Misschien kun je het je niet voorstellen, omdat je geen platenspeler bezit? Ik heb zelf de overstap meegemaakt van platenspeler naar CD en heb dit altijd toen als een grote sprong vooruit ervaren.. We spreken hier dan van de Philips CD-spelers v/h 1e uur, die de plek heeft ingenomen van mijn Dual-platenspeler (ca. 500 gulden toen / 1983) Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Eigenlijk zou de discussie moeten zijn: Voor hoeveel geldt is een set samen te stellen, welke op een goed niveau presteert, welke gebruik maakt van een analoge muziekbron (LP) versus een set, welke gebruik maakt van een digitale muziekbron (CD/Streaming) Met goed niveau versta ik, een gezonde balans tussen detaillering, warmte en plastische weergave Vrij lastig allemaal omdat dit nogal subjectief is. Bij een platenspeler komt m.i.z. alles wel veel preciezer en speelt ook mechanica, afstelling, afscherming tegen mechanische trillingen, stoten, schokken, afstemming element < > arm, afstemming element < > phonotrap een grote rol. M.a.w. zover er nog sprake zou zijn, dat analoog "beter" is dan digitaal, geldt dit pas na een bepaalde prijsomslag (prijsklasse) Dit nog los v/h feit dat bij draaitafels er meer vakmanschap komt kijken om alles goed af te stellen en er dus ook meer verklooit kan worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Hans vertel eens eerlijk, hoeveel van die 2738 files heb je gekocht Het meeste stond op een nas ik tweedehands kocht. Ik heb daarover al eens een opmerking gemaakt. Voor de hd betaal je een kopier heffing. Maar hoe dat nu in zo'n geval precies zit, weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Er zijn genoeg mensen die zich dagelijks bezig houden met apparatuur en een zo goed mogelijke weergave en die anders beweren dan je hier aangeeft Siem. Het beste resultaat geeft nog altijd live muziek, want daar zit geen enkele vorm van "omzetting" in de weg. Als de akoestiek en de pa (indien nodig) meezit is live natuurlijk het mooiste. Maar als je naar het principe kijkt en je kijkt naar de techniek van een platenspeler of cd speler, en je weet de de meeste nieuwe muziek digitaal is, dan lijkt het me mee voor de hand liggen om dit materiaal niet van cd of platenspeler af te spelen. Een extra mechanische overbrenging of omzetting geeft alleen maar extra ellende in de bron. Neemt niet weg dat als je een flinke platen collectie hebt deze natuurlijk lekker blijft afspelen. Bovendien is niet alles te downloaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Ik heb zelf de overstap meegemaakt van platenspeler naar CD en heb dit altijd toen als een grote sprong vooruit ervaren.. We spreken hier dan van de Philips CD-spelers v/h 1e uur, die de plek heeft ingenomen van mijn Dual-platenspeler (ca. 500 gulden toen / 1983) Ook ik heb eind 80e jaren de overstap gemaakt. Het was een Philips CD-160 maar dan in Aristona uitvoering want die was 50 gulden goedkoper. Mijn vrouw vond dat maar niets. Om haar te paaien kocht ik een cd van Barbra Streisand cd one voice. Want daar zongen de Bee Gees mee. Lang mee gespeeld daarna kwamen er andere modellen o.a. de Philips CD-850 en Harman Kardon HD7600 MKII Vinyl kwam pas weer een jaar of 10 weer in onze belangstelling. Mijn ega had een berg LP' s ( veel van de Bee Gees natuurlijk) en we kochten een nieuwe Dual CS 505. Met veel plezier mee gedraaid totdat ik een beter element wou dan de OM10 die er standaard inzat. Via kennis (Ronald van Eijk) heb ik eerst Thorens een TD-147 Jubilee gekocht. Daarna een TD-2001 die ik nog steeds bezit. Echt stappen maakte we bij de upgrade we van een Grado Gold naar een Ortofon X5 MC. Pas toen hoorden we waar Vinyl toe in staat was. Na 2 jaar is die vervangen door een Ben Ace en nu spelen we met een Lyra Delos in een Vintage DD Sony draaitafel. Streamen en cd' s saccd's dvd's en blueray doen we ook, op niveau via deels zelf gemaakte apparatuur en eerlijk dat kan voortreffelijk klinken. Toch is die LP met de Sony draaitafel in staat bij sommige opnames méér muziek te laten horen. Ik heb laatst nog aan forumlid Ivan10 een demo gegeven. Oja een CD-160 hebben we nog steeds, doet het nog gewoon, net als het de 1e cd die wij kochten Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Dit was mijn eerste CD-speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Eigenlijk zou de discussie moeten zijn: Voor hoeveel geldt is een set samen te stellen, welke op een goed niveau presteert, welke gebruik maakt van een analoge muziekbron (LP) versus een set, welke gebruik maakt van een digitale muziekbron (CD/Streaming) Met goed niveau versta ik, een gezonde balans tussen detaillering, warmte en plastische weergave Vrij lastig allemaal omdat dit nogal subjectief is. Bij een platenspeler komt m.i.z. alles wel veel preciezer en speelt ook mechanica, afstelling, afscherming tegen mechanische trillingen, stoten, schokken, afstemming element < > arm, afstemming element < > phonotrap een grote rol. M.a.w. zover er nog sprake zou zijn, dat analoog "beter" is dan digitaal, geldt dit pas na een bepaalde prijsomslag (prijsklasse) Dit nog los v/h feit dat bij draaitafels er meer vakmanschap komt kijken om alles goed af te stellen en er dus ook meer verklooit kan worden Schat minstens een factor 5. Digitaal klinkt gauw behoorlijk. Vakkundig afstellen is belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bongo Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Jaren geleden (misschien wel 10) een shoot-out demo bij Rhapsody meegemaakt: een digitale topcombo van Spectral tegen een analoog topmodel van VPI. Eerlijk gezegd kon ik de meerwaarde in geluidskwaliteit van vinyl toen niet ontdekken. Verder spreekt mij bedieningsgemak meer aan dan alle nostalgische overwegingen. Maar recent heb ik mijn eindoordeel moeten bijstellen: wanneer de opname en persing zeer hoogwaardig zijn levert vinyl nog wat extra realisme in het geluid op. Hier was bij mij wel een Van den Hul Grail SB + Crimson element voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Beste Spido, Jammer dat je niet ingaat, om mijn relaas. Ik heb nóg een opmerkelijk iets. Als je niet vergis, stel jij regelmatig dat "werkelijke weergave" en "het beste" reeds lang "geweest" is. In de tijden van de Jordan Watts en Decca ribbons waren er helemaal geen cd-spelers Is dat, wat je nu beweerd, dan "voortschrijdend" inzicht Kan hoor (...) Beste Tubejack, Wat jouw huidige favoriete draaitafel (Sony) betreft: die leek mij in sommige opzichten beter dan je toenmalige favoriete draaitafel (Thorens) en het verbaasde me dat je juist die Sony draaitafel had voorzien van een element (Nagaoka, als ik me goed herinner) dat geen recht deed aan de kwaliteiten van de draaitafel. Eerlijk gezegd: ik vond dat Nagaoka element niet goed klinken, en ook de Thorens zou m.i. een beter element verdienen. (Heb je niet nog ergens een Benz "Glider" liggen of zo?) "Het beste is al lang geweest" is een uitdrukking van Spido waarop weliswaar geen copyright rust, maar die men toch niet zomaar zou moeten gebruiken. Spido gebruikt hem zelf alleen in gevallen van ergernis over dure apparatuur van tegenwoordig die minder goed presteert dan apparatuur van vroeger. Mijn eerste ervaring met CD was lichtelijk teleurstellend, maar dat kwam door het demoplaatje dat bij de speler (CD100) was geleverd. Dat klonk nogal schetterig en schel. Gelukkig bleken diverse klassieke CD's uit de winkel beter, natuurlijker te klinken: die klonken zeker zo goed als de LP's via mijn platenspeler (met low-impedance / low-output MC element). Voor veel audioliefhebbers, die een minder goede draaitafelcombinatie hadden dan ik, was de overstap naar CD-kwaliteit erg groot. Voor mij was CD een leuke uitbreiding, maar wat geluidskwaliteit betreft vond ik de winst niet altijd overtuigend. (Het scheelde natuurlijk dat ik LP's altijd nat afspeelde, en dus geen last had van spetters en knetters.) Misschien waren mijn toenmalige luidsprekers (TL met Leak "Sandwich" woofer, Jordan Watts module en Decca "London" Ribbon) inderdaad wel de beste speakers die ik ooit bezat... althans: vóór de SoundStone 30's hun intrede deden. Het probleem met de Jordan Watt modules was echter dat de gepuntlaste beryllium staafjes die voor de centrering zorgden bij hoge belasting afknapten en tegen het aluminium membraan gingen ratelen. En het probleem met de Decca "London" was dat bij hoge belasting de ribbons scheurden en er het zwijgen toe deden. Die problemen hebben we met onze moderne topklasse drivers niet meer. Tenslotte nog een anekdote: Toen ik nog in de twijfelperiode verkeerde - er waren immers CD's die hard, kil, kaal, schel en onaangenaam klonken, maar er waren óók CD's met een heel natuurlijke en aangename klank! - bracht ik voor een audiotijdschrift een bezoek aan een beroemde luidsprekerontwerper/bouwer aan de Zuidkust van Engeland. Tijdens de rit vanaf het vliegveld vroeg mijn gastheer plotsklaps wat ik van digital audio vond. Dat was schrikken, want het was juist één van de vragen die ik hèm had willen stellen. Ik vertelde hem en zijn gezelschap van mijn ervaringen, en het bleek dat zij die ervaringen deelden. "Maar," zei ik, "Ik denk wel dat CD een meedogenloze scherprechter zal zijn voor heel veel slechte luidsprekers, waarvan de tekortkomingen nu nog worden verdoezeld door minder goede grammofoons." "I quite agree with that!" was het antwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 "Het beste is al lang geweest" is een uitdrukking van Spido waarop weliswaar geen copyright rust, maar die men toch niet zomaar zou moeten gebruiken. Hij is weer gewéldig Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Ik heb dezelfde CD 100 gehad als Spido. Eerst was ik nogal onder de indruk en gaf mijn broer zelfs de Dual 1219. Ik dacht dat de hoezen van mijn platen in de toekomst nog wel eens wat waard zouden kunnen worden en zette mijn LP collectie gelukkig op zolder. Hoewel de CD veel beter klonk dan de LP/ leek te klinken begon ik wel ineens veel minder muziek te draaien. Toch maar een nieuwe CD speler gekocht en kort daarna -uit nostalgie- een Linn Axis. Toen ik de Linn had begon ik ineens weer intensief muziek te spelen. De moraal van de verhaal is, dat voor te oordelen je wat langer moet luisteren naar een medium en ik denk dat veel mensen dan kiezen voor vinyl. Eerlijkheidshalve is het grote nadeel van vinyl, dat het verkrijgen van goede persingen toch wel een probleem zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 januari 2015 Members Report Share Posted 4 januari 2015 [...] Eerlijkheidshalve is het grote nadeel van vinyl, dat het verkrijgen van goede persingen toch wel een probleem zijn. Rest van het verhaal even weggelaten, daar kan ik me wel in vinden. Aangaande die goede persingen, die zijn an zich prima te vinden, je moet alleen wat meer huiswerk doen. Velen spitten dagenlang het net af om waar dan ook ter wereld een koopje te kunnen scoren, diezelfde tijd kun je ook stoppen in het meer uitzoeken van muziek, verdiep je eens in de diverse uitgaves, uitvoeringen of persingen. Zo zul je met niet eens echt heel veel moeite al snel hele mooie persingen van platen kunnen vinden. Enige nadeel, de echt mooie persingen zijn vaak wat kostbaar. Nu worden ze nooit minder waard, dat scheelt. Wel vind ik het soms wat apart dat een audiofiel (misschien zit het wel in de definitie van dat woord, ik mis muziek in die omschrijving) kan gruwen van de prijs van een mooie plaat, terwijl ze wel voor duizenden euro's aan kabeltjes, tweaks of klankschaaltjes uitgeven. Ik heb het altijd een gezonde verhouding gevonden als je minimaal net zo veel geld aan je muziek uitgeeft als aan je apparatuur, daar heeft het digitaliseren geloof ik ook direct een eind aan gemaakt: het standaard noemen van het aantal terabyte als het gesprek over muziek gaat, zegt mij dan snel genoeg... Zoek je echt mooie persingen of goede artiesten aangaande Jazz, vraag het dan Tomatamot, dat is een autoriteit op dat gebied! Ooit vinden jullie nog wel uit wie dat is, ik vind zijn aanwezigheid hier een echte winst waar geen enkel ander forum prat op kan gaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2015 Report Share Posted 4 januari 2015 Vanmiddag lekker zitten luisteren naar Simon & Garfunkel: het concert in Central Park, 1981. Op twee LP's, met herinneringsboek op flink formaat. Lekker luid: op Central Pak Level. Klonk prachtig! Voor mijn gemoedsrust is het misschien wel goed dat ik er niet de CD-versie van heb... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 januari 2015 Report Share Posted 5 januari 2015 Mooie muziek. Ik heb hier zowel CD als LP van. Met in dit geval een duidelijke voorkeur voor LP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 januari 2015 Report Share Posted 5 januari 2015 Zit verder meer op jouw lijn Carl voor wat betreft vinyl en digitaal. Is voor mij herkenbaar. Maar het kan er zomaar aan liggen voor welke positieve eigenschappen van vinyl of digitaal je gevoelig bent. Wat een ieder mooi vindt moet hij/zij zelf maar beslissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 januari 2015 Report Share Posted 5 januari 2015 (...) JK heeft ook zoiets gemaakt en was m.i. lange tijd (en misschien nu nog wel..) "beroemd" met zijn JK cd filter. http://www.jkacoustics.nl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=167:jk-cd-fiter&catid=51:accessoires&Itemid=147 Maar het is geen platenspeler...(...) Nee... Om een realistisch platenspeler-geluid te maken van een CD-speler-signaal, had JK rumble / jank / & zweving-generatoren moeten inbouwen, plus distortion effects voor pinching, fouthoek, vuile naald, tracking errors (compressievervorming), wobble / hobbels, excentrisch glaatje, krassen, spetters, knetters en ruis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 januari 2015 Report Share Posted 5 januari 2015 Door de beperkingen van een cd speler bleven liefhebbers aan de platenspeler, maar nu de streaming oplossingen de cd speler ver voorbij gaan, kan ik me zo voorstellen dat uiteindelijk de platenspeler zijn beste tijd gehad heeft. Behalve voor de mensen die nog lekker nostalgisch een plaatje op willen zetten, daar is natuurlijk niets mis mee. Het heeft alleen weinig met high-end weergave te maken........ Misschien wil je nog 'n keer komen luisteren? Want dit is natuurlijk onzin. Draaitafels hebben echt wel met high end te maken. De high res opname moet wel heel goed zijn uitgevallen om een goede plaat te evenaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 januari 2015 Report Share Posted 5 januari 2015 Nee... Om een realistisch platenspeler-geluid te maken van een CD-speler-signaal, had JK rumble / jank / & zweving-generatoren moeten inbouwen, plus distortion effects voor pinching, fouthoek, vuile naald, tracking errors (compressievervorming), wobble / hobbels, excentrisch glaatje, krassen, spetters, knetters en ruis. Nee hoor Spido. Dit was een filter voor CD spelers dat er voor zorgt dat het opgehakte digitale geluid meer vloeiend/analoog wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 januari 2015 Report Share Posted 5 januari 2015 Aangaande die goede persingen, die zijn an zich prima te vinden, je moet alleen wat meer huiswerk doen. Velen spitten dagenlang het net af om waar dan ook ter wereld een koopje te kunnen scoren, diezelfde tijd kun je ook stoppen in het meer uitzoeken van muziek, Wel vind ik het soms wat apart dat een audiofiel (misschien zit het wel in de definitie van dat woord, ik mis muziek in die omschrijving) kan gruwen van de prijs van een mooie plaat, terwijl ze wel voor duizenden euro's aan kabeltjes, tweaks of klankschaaltjes uitgeven. Zoek je echt mooie persingen of goede artiesten aangaande Jazz, vraag het dan Tomatamot, dat is een autoriteit op dat gebied! Ooit vinden jullie nog wel uit wie dat is, ik vind zijn aanwezigheid hier een echte winst waar geen enkel ander forum prat op kan gaan... - ik besteed inderdaad steeds meer aandacht aan persingen Marco. Ik zoek nog wel een tweedehands koopje op platenspelersgebied. Just for fun. - de leukste en misschien wel beste tweaks kosten weinig geld denk ik wel eens. Die mat van jou is dus echt een gunstige uitzondering. Ik ben ook niet zo'n kabelaar, maar phono kabels ligt weer anders. - die Toma zal ik eens even in de gaten houden. Wel jammer dat Siep niet meer op het forum zit. Die was ook zeer actief op dit gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 5 januari 2015 Report Share Posted 5 januari 2015 Rest van het verhaal even weg............................................................................................laten Zoek je echt mooie persingen of goede artiesten aangaande Jazz, vraag het dan tomatamot, dat is een autoriteit op dat gebied! Ooit vinden jullie nog wel uit wie dat is, ik vind zijn aanwezigheid hier een echte winst waar geen enkel ander forum prat op kan gaan... Arden, kom kom overdrijven is ook een talent. In het land der blinden is eenoog Koning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 januari 2015 Report Share Posted 6 januari 2015 #32 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 januari 2015 Report Share Posted 6 januari 2015 (...) In het land der blinden is eenoog Koning. Het is moeilijk bescheiden te blijven Wanneer je zo goed bent als jij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 januari 2015 Report Share Posted 6 januari 2015 Nee hoor Spido. Dit was een filter voor CD spelers dat er voor zorgt dat het opgehakte digitale geluid meer vloeiend/analoog wordt Beste Karma, Wat is er "opgehakt" aan digitaal geluid? Wat bedoel je eigenlijk met "digitaal geluid"? Geluid is toch alleen maar frequentie x amplitude, en verder niks meer? Of kun jij bewijzen, aantonen, of op z'n minst plausibel maken, dat er méér is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 januari 2015 Report Share Posted 6 januari 2015 Beste Karma, Wat is er "opgehakt" aan digitaal geluid? Wat bedoel je eigenlijk met "digitaal geluid"? Geluid is toch alleen maar frequentie x amplitude, en verder niks meer? Of kun jij bewijzen, aantonen, of op z'n minst plausibel maken, dat er méér is? Zo, even de popcorn erbij pakken. Daar gaat ie weer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 januari 2015 Report Share Posted 6 januari 2015 Beste Karma, Wat is er "opgehakt" aan digitaal geluid? Wat bedoel je eigenlijk met "digitaal geluid"? Geluid is toch alleen maar frequentie x amplitude, en verder niks meer? Of kun jij bewijzen, aantonen, of op z'n minst plausibel maken, dat er méér is? Beste Spido, Dit is wat een van de momenteel beste dac' s van 10khz maakt. http://www.dddac.com/dddac1794_test_specs.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts