Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Nou berg die popcorn maar weer op thingman.

Ik zeg niets meer en minder dat zowel digitaal als vinyl goed kunnen klinken. En ik belicht de andere kant van Spido zijn verhaal soms even om wat al teveel eenzijdige berichtgeving te voorkomen. Ik ga daar nu wel mee stoppen wegens andere prioriteiten. En het punt lijkt me ook wel gemaakt nu.

@ tubejack: die foto toont geen perfecte sinus.

Misschien wil je nog 'n keer komen luisteren? Want dit is natuurlijk onzin.

Draaitafels hebben echt wel met high end te maken. De high res opname moet wel heel goed zijn uitgevallen om een goede plaat te evenaren.

Ik kom graag nog eens luisteren Hans...(als ik de soundaware mee mag nemen voor een vergelijkende test, lijkt me wel erg interessant! )

Wat was nu eigenlijk mijn punt....Tegenwoordig zijn de opnames digitaal en kun je ze zelfs in hoge resolutie (dsd of Flac) downloaden, je krijgt de studio kwaliteit thuis. Waarom geeft het meerwaarde deze digitale opname eerst in een plaat te snijden/persen en ze thuis via een naaldje en een hele mooie draaitafel af te spelen? 

Er zijn nog heel veel streaming oplosingen en da conversters die veel slechter klinken dan een "Hi-end" platenspeler. Maar de ontwikkelingen in de streaming weergave gaan snel en zal toch een kwestie van tijd zijn dat veel de streaming producten beter (analoger) gaan klinken. 

Soms lees je in dit forum dat er ook interesse is in een streaming oplossing maar nemen we genoegen met een eenvoudige streamer van €200 (heb ik zelf ook geprobeerd), maar valt het tegen dan vallen we weer terug op de LP. Ik heb nu gemerkt dat er nog veel meer uit de digitale bron valt te halen als je bereid bent daar iets meer in te investeren. En het overslaan van een geluidsdrager zoals cd of LP kan alleen maar de geluidskwaliteit ten goede komen, alleen de laatste schakel streamer-dac moet natuurlijk wel op gelijk nivo zijn van je hele setup.

Beste Spido,

Dit is wat een van de momenteel beste dac' s van 10khz maakt.

test_cap_sine_10khz_0db.gif

http://www.dddac.com/dddac1794_test_specs.html

Dat "gehakt" kun je niet horen: je kunt alleen de frequentie (hier: 10 kHz) horen, als je oren het nog toestaan.

10.000 uitslagen naar voren en naar achteren per seconde: een toon.

Voor die hakkeltjes op de flanken zijn onze oren te traag.

Die hakkeltjes vormen ook geen toon (frequentie), so what?

En onze speakers zijn er ook te traag voor, trouwens.

Die kùnnen niet anders dan er gladde flanken van maken.

Dat "gehakt" kun je niet horen: je kunt alleen de frequentie (hier: 10 kHz) horen, als je oren het nog toestaan.

10.000 uitslagen naar voren en naar achteren: een toon.

Voor die hakkeltjes op de flanken zijn onze oren te traag.

Die hakkeltjes vormen ook geen toon (frequentie), so what?

En onze speakers zijn er ook te traag voor, trouwens.

Die kùnnen niet anders dan er gladde flanken van maken.

Jaja, maar ondertussen is het originele signaal wel vervormd...

@ tubejack: die foto toont geen perfecte sinus.

Dat kan eventueel met een mooi filter,  maar het signaal blijft een moment opname en weergave.

Maar veel pick-up elementen maken er ook niet zoveel van.

http://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/emotie.htm

Heeft er Hear iemand wel eens gemeten, met een testplaat.  Wat er bij b.v. 10Khz sinus met een high-end draaitafel en element uit komt?

Dat kan eventueel met een mooi filter,  maar het signaal blijft een moment opname en weergave.

Maar veel pick-up elementen maken er ook niet zoveel van.
http://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/emotie.htm

Heeft er Hear iemand wel eens gemeten, met een testplaat.  Wat er bij b.v. 10Khz sinus met een high-end draaitafel en element uit komt?

Het glas is weer half leeg. Jammer hoor.

Het glas is weer half leeg. Jammer hoor.

Zo vol, als je zelf maar wil Karma :)  Elk systeem heeft  voor- en nadelen.

Bovendien dit is al een vrij oude test uit 1987.   Wellicht zijn moderne  elementen gewoon beter..... zo klinken ze wel.

Vandaar mijn vraag,  heeft er al iemand aan gemeten?  Toch niet zo gek ?  ;)   

Alweer...???

Altijd Hans, wat heb je nou aan zo' n algemeen antwoord.  :confused:  Het is net zoiets als: het kan wel of niet regenen.  Maar wanneer het dan nat wordt, mag je zelf uitzoeken.

Wat de voor- nadelen zijn van digitaal is makkelijk op te zoeken. Maar bij analoog, zie je nooit meetplaatjes. 

Ik heb er zelf wel een paar hoor,   maar er zijn slimme mensen zat hier, die ook de nodige technische info hebben.

@ Tubejack.

Ik heb mijn mening al eerder laten weten.

Het gaat mij niet om beter maar om het genieten.

Dat kan ik van een cd met mooie nummers en zo ook van lp met mooie nummers.

Maar van plaatjes draaien geniet ik meer het hele gebeuren er omheen spreekt mij meer aan dan een cd draaien.

Er zijn veel variabelen bij een draaitafel.

Maar ik ben ervan overtuigd dat een top draaitafel met een top element net goed speelt als een cd speler of dac.

Maar die eeuwige vraag wat nu het beste is die ben ik allang voorbij.

Mijn twee centen :)

Mijn antwoord is even verbluffend als simpel. Natuurlijk moet je meten en natuurlijk is techniek belangrijk om antwoorden te krijgen. Maar soms worden dat soort dingen wel eens minder belangrijk. We spreken immers over een hobby waarin we praten over de emotie die muziek teweeg kan brengen en over een hobby waarbij muziek beleving ook een plek heeft. Als ik al meer dan 25 jaar muziek luister en telkenmale een consistente ervaring heb met vinyl en digitaal dan is de waarde van iemand die roept dat ik ongelijk heb omdat meetgegevens dat zo uitwijzen gering. Ik kan er eigenlijk ook niet veel meer over zeggen. Vinyl doet tenminste op dit moment niet onder voor digitaal. Sterker nog des te betere apparatuur ik door de jaren heen kreeg, des te meer ik ging inzien hoe waardevol vinyl voor mij is.

Wijze woorden Karma :)  Groovy wat het beste is, vind ik eigenlijk niet zo interessant, bijna alles kun je meer dan goed laten klinken ongeacht de media en het medium.   

Toch denk ik dat het de moeite waard is, om te kijken of het mogelijk is, objectief en technisch te  onderzoeken te zoeken waardoor die emotie komt.

Waarom word je het ene wel geraakt en het andere niet?  Als ik een fraaie hoes van een LP vast houd, dan doet dat wat met mijn stemming, maar dat is subjectief.

Wijze woorden Karma :)  Groovy wat het beste is, vind ik eigenlijk niet zo interessant, bijna alles kun je meer dan goed laten klinken ongeacht de media en het medium.   

Toch denk ik dat het de moeite waard is, om te kijken of het mogelijk is, objectief en technisch te  onderzoeken te zoeken waardoor die emotie komt.

Waarom word je het ene wel geraakt en het andere niet?  Als ik een fraaie hoes van een LP vast houd, dan doet dat wat met mijn stemming, maar dat is subjectief.

Dat begrijp ik.

Geraakt word ik door de dt's die ik heb ook al kijk ik er alleen maar naar,een cd speler raakt mijn niet visueel.Technisch gezien misschien door de bouw van een draaitafel.

Van mijn alles-speler kan ik ook emotioneel worden, dat komt omdat ik weet hoe weinig techniek er in zit.  Voor de rest ziet het eruit als een een 13 in een dozijn ding.  

Ook, omdat hij na 10 jaar trouwe dienst en aangename klanken,  begint te haperen.  En ik maar weer moet zien, of er weer zoiets moois komt.

Toegegeven Groovy, een DT heeft als geheel een zekere romantische/emotionele meerwaarde die een CD speler niet heeft, evenals een platenhoes dat heeft.

In de oude vinyl hoogtijdagen ging je je net verworven vinylschatten delen met je vrienden/vriendinnen. Biertje, glaasje wijn er bij (sommigen een jointje), het hele ritueel van de plaat opzetten enz. en het was al snel een feestje op zich. Dat lukt een stuk minder met een moderne streamer/MP3 spelert :D

Emotie kan in de lelijkste dingen zitten jack.

Dat hoeft vaak echt niet het beste of de mooiste te zijn.

Juist.

Schoonheid is een emotie en die emotie hoeft niet noodzakelijkerwijs "positief" te zijn. Hoe sterker die emotie des te goter de schoonheid die we ervaren. Rituelen kunnen dat nog versterken, vroeger ging de plaat klakkeloos op de speler, nu is er een heel ritueel, het wassen, het virtuele stofje van de rand van de plaat pinken, het imaginaire stofje van de naald blazen. De minuut geduld tot de naald eindelijk het geliefde venyl raakt, de voorversterkervolumeknop langzaam open draaien.

Dat en nog veel meer ondanks dat de plaat, zelfs binnen alle analoge mogelijkheden, technisch absoluut inferieur is.