Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Haha. ik deed vroeger ook wel mn best om de plaat schoon te krijgen/houden (zonder wasmachine danwel). Het hielp alleen nooit 100%,

In de kroeg waar ik vroeger kwam, werden de platen in de spoelbak met een afwaskwast gewassen en afgedroogd met een glazendoek. En het hielp nog ook. Nou stond zo'n kroeg altijd vol rook en lag de plaat soms een nacht op de draaitafel. Dus verbetering was nogal gauw te halen.

Toegegeven Groovy, een DT heeft als geheel een zekere romantische/emotionele meerwaarde die een CD speler niet heeft, evenals een platenhoes dat heeft.

In de oude vinyl hoogtijdagen ging je je net verworven vinylschatten delen met je vrienden/vriendinnen. Biertje, glaasje wijn er bij (sommigen een jointje), het hele ritueel van de plaat opzetten enz. en het was al snel een feestje op zich. Dat lukt een stuk minder met een moderne streamer/MP3 spelert :D

S'nachts met een man of 5 en een paar opgesmukte vrouwtjes op de grond met je rug tegen de muur 2000 miles van de Pretenders en een paar bakken bier erbij mooie herinneringen :D

Over "digitaal geluid" (wie hàd het daar ook weer over?) nog even het volgende:

digitaal geluid bestáát niet.

Daar zorgen je luidsprekers wel voor.

En om de verwarring nog groter te maken: we luisteren (cerebraal) wèl digitaal.

Sommige audiofielen vinden platenspelers mooier klinken dan CD, omdat platenspelers kleuren.

Sommige audiofielen vinden CD-spelers beter klinken dan platenspelers, omdat CD-spelers niet kleuren.

Mooier of beter... that's the question.

Over "digitaal geluid" (wie hàd het daar ook weer over?) nog even het volgende:

digitaal geluid bestáát niet.

Daar zorgen je luidsprekers wel voor.

En om de verwarring nog groter te maken: we luisteren (cerebraal) wèl digitaal.

Sommige audiofielen vinden platenspelers mooier klinken dan CD, omdat platenspelers kleuren.

Sommige audiofielen vinden CD-spelers beter klinken dan platenspelers, omdat CD-spelers niet kleuren.

Mooier of beter... that's the question.

Beste Spido,

Nou zelfs bij Philips, waren ze er niet zo zeker van.

Zo ontstond de CD-650 :) Met 2 uitgangen. Ik citeer letterlijk uit de handleiding:  één met het zuivere  "digitale" geluid en één met het warmere "analoge" geluid.

Philips de uitvinder van de CD-  zal het wel weten niet?  Hij klinkt nog steeds erg mooi, analoog, met name via vintage apparatuur :)

Leuk filmpje http://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/afleveringen/2012-2013/De-komst-van-het-schijfje.html

Hoewel ik het wel leuk vind om het naadje van de kous te weten, is eigenlijk is deze hele "discussie" zinloos.

Kwam net een geremasterde  SACD tegen van  Peter Gabriel  So. Vooral het nummer: "Mercy Street"  vind ik erg mooi.

Beide (LP en SACD) klinken werkelijk prachtig, de verschillen zijn echt verwaarloosbaar klein.

Dus waarschijnlijk hebben de "streamers"  gelijk en heb ik niet zo' n beste streamer. 

Maar om daar nu weer een bak geld in te gaan stoppen, daar heb ik voorlopig geen zin in.

(...) Zo ontstond de CD-650 :) Met 2 uitgangen. Ik citeer letterlijk uit de handleiding:  één met het zuivere  "digitale" geluid en één met het warmere "analoge" geluid. (...)

Beste Tubejack,

Zoals eerder gezegd: digitaal geluid bestaat niet. (

Digitaal signaal - nulletje en eentjes - natuurlijk wèl.)

Vreemd: er is een ruim aanbod van "Service Manuals" voor CD650 op het net, maar geen enkele "User Manual".

(Werd-ie wellicht vaker ge-serviced dat ge-used?  :P )

Holy Moses wat een geneuzel over ja, waarover eigenlijk?

Shorty-Rogers-Courts-The-Count-527795.jp

Draai ik nu deze UK persing ?

500x500.jpg

(...)

Beste Tomatamot,

Nou, in ieder geval gaat het hier niet over ouwe jazzplaten.

Daarvoor is er nu een apart topic, dat je bijna helemaal alleen mag vullen!

Vreemd: er is een ruim aanbod van "Service Manuals" voor CD650 op het net, maar geen enkele "User Manual".

(Werd-ie wellicht vaker ge-serviced dat ge-used?  :P )

Die is inderdaad niet te vinden op het WWW. Ik heb onlangs een papieren versie gekregen.

Verder is een CD-650 m.i. vrij robuust en behoorlijk service vriendelijk.    

Ik schat in, dat hij meer analoog klinkt als andere klassiekers zoals een Marantz CD80  :)

Die is inderdaad niet te vinden op het WWW. Ik heb onlangs een papieren versie gekregen.

Verder is een CD-650 m.i. vrij robuust en behoorlijk service vriendelijk.    

Ik schat in, dat hij meer analoog klinkt als andere klassiekers zoals een Marantz CD80  :)

Beste Tubejack,

Daarin zou jij je kunnen vergissen. Maar het kan ook zijn van niet.

Ik heb tot dusverre geen enkele aanleiding gevonden mijn CD80 te verruilen voor een andere CD-speler, noch om hem te upgraden (Tent clock?) of te modificeren (condensatoren?).

Hij klinkt misschien in jouw oren niet analoog genoeg, maar waarschijnlijk onderstreept dat alleen maar zijn kwaliteit.

Beste Spido,

Ook de Philips CD-650 die ik heb gekregen, is geheel origineel en deelt veel techniek met andere Philips en Marantz spelers uit die tijd.

Was ook vrij duur, ik meen iets van fl 2000,-   De "normale" uitgang zal ongeveer zo klinken als jouw Marantz CD80.

Of hij wel-of-niet analoger klinkt in mijn oren, is feitelijk niet zo interessant.  Nee zoals eerder gemeld, waren ze er bij Philips blijkbaar zelf blijkbaar, niet zo zeker van......

Kijk maar, 2 uitgangen. http://www.dutchaudioclassics.nl/philips_cd650_cdplayer/

Briljant bedacht, ik vind het een heel slimme marketing,  voor die tijd. :)

Hij speelt heel fijn, een herkenbaar mooi warm geluid,  maar er zijn moderne spelers die een hogere resolutie hebben.

(...) Hij speelt heel fijn, een herkenbaar mooi warm geluid,  maar er zijn moderne spelers die een hogere resolutie hebben.

Beste Tubejack,

Kunnen die moderne spelers dan bijvoorbeeld tussen 20 Hz en 20 kHz ook halve frequenties verwerken?

Jouw Philips CD650 is uitgerust met Philips TDA1541 - SAA7220P/A DAC en een Philips CDM-2/10 / CDM-4-25 DA CD loopwerk.

Mijn Marantz CD-80 echter uitgerust met de legendarische, geselecteerde Philips TDA1541A-S1 (Single Crown) DAC en een Philips CDM-1 Mk II CD loopwerk.

That is quite another cookie!

Ik heb zelf ook 12 jaar geluisterd naar de overgewaardeerde cd-80.

Helaas Spido, zo bijzonder is ie nu ook weer niet hoor, ondanks de kroontjes, de zware metalen en de driftige mythevorming door romantici zoals uzelf.

Er waren de nodige concurrenten die het simpelweg beter deden, inderdaad, zelfs in het laag. De ruimtelijke prestaties van de 80 zijn waarschijnlijk het grootste minpunt, samen met het wat glazige middengebied.

Het mooie is dan weer wel dat ie nooit verstek laat gaan, wat op zich dan weer heel bijzonder is in het wegwerptijdperk.

Ik heb zelf ook 12 jaar geluisterd naar de overgewaardeerde cd-80.

Helaas Spido, zo bijzonder is ie nu ook weer niet hoor, ondanks de kroontjes, de zware metalen en de driftige mythevorming door romantici zoals uzelf.

Er waren de nodige concurrenten die het simpelweg beter deden, inderdaad, zelfs in het laag. De ruimtelijke prestaties van de 80 zijn waarschijnlijk het grootste minpunt, samen met het wat glazige middengebied.

Het mooie is dan weer wel dat ie nooit verstek laat gaan, wat op zich dan weer heel bijzonder is in het wegwerptijdperk.

Beste Thingman,

De CD-80 klinkt, net zoals alle àndere audio-apparatuur, slechts zo goed als de daarbij gebruikte luidsprekers.

Mij is opgevallen dat de waardering voor de CD-80 - net zoals die voor alle àndere audio-apparatuur - toeneemt naarmate men betere luidsprekers gebruikt.

Aan het oordeel van een gebruiker van basloze luidsprekers over de basprestaties van de CD-80 kan ik geen waarde hechten.

Overigens alle waardering voor jouw ruimtelijke verbale prestaties.

Beste Thingman,

De CD-80 klinkt, net zoals alle àndere audio-apparatuur, slechts zo goed als de daarbij gebruikte luidsprekers.

Mij is opgevallen dat de waardering voor de CD-80 - net zoals die voor alle àndere audio-apparatuur - toeneemt naarmate men betere luidsprekers gebruikt.

Aan het oordeel van een gebruiker van basloze luidsprekers over de basprestaties van de CD-80 kan ik geen waarde hechten.

Overigens alle waardering voor jouw ruimtelijke verbale prestaties.

Je loopt een paar jaar achter qua luidsprekers waar ik naar luister, maar achterlopen is dan weer echt jouw ding, niet? :)

De cd 80 was een bovengemiddeld goede speler met een geweldig laag en een lekker ritme, maar klankmatig schraal en ruimtelijk plat. Ik snap wel dat dat laag lekker overkomt bij basreflexflodderaars, maar voor echte muziek is toch echt meer nodig hoor.

Je loopt een paar jaar achter qua luidsprekers waar ik naar luister, maar achterlopen is dan weer echt jouw ding, niet? :)

De cd 80 was een bovengemiddeld goede speler met een geweldig laag en een lekker ritme, maar klankmatig schraal en ruimtelijk plat. Ik snap wel dat dat laag lekker overkomt bij basreflexflodderaars, maar voor echte muziek is toch echt meer nodig hoor.

Beste Thingman,

Uit je eerdere bericht kreeg ik de indruk dat het onjuiste oordeel dat jij over de CD-80 gaf, was gebaseerd op ervaringen van enkele jaren geleden.

Toen gebruikte je dipoolluidsprekers - een soort imitatie Magnepans, meen ik - die dus naar achteren evenveel geluid afgaven als naar voren, maar dan in tegenfase, wat allerlei storende vertraagde reflecties en interferenties opleverde.

Als mijn indruk onjuist is, hoor ik graag van je met welke andere luidsprekers je tot je verkeerde oordeel kwam.

Overigens is de waardering voor de "plaatsing" van de CD-80 groter naarmate men over een grotere luisterruimte en een betere akoestiek beschikt.