Plaatjesdraaier Posted 14 januari 2015 Report Share Posted 14 januari 2015 Het verschil verbaasde mij ook, en het was bepaald niet subtiel. Het enige wat ik kon bedenken was leesfouten/foutcorrectie en jitter. Nu was het een DAC van Weiss die jitter grotendeels onderdrukt, dus jitter lijkt me de kleinste factor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 14 januari 2015 Report Share Posted 14 januari 2015 Niks mis met ronddraaiende schijfjes: of het nu vinyl, tape, een CD of harde schijf is, je kan er hele mooie muziek mee maken. Niet logisch dus. Als je streamer beter klinkt dan CD, is dat waarschijnlijk grotendeels te danken aan een betere DAC. Een goed CD loopwerk zou niet beter of slechter moeten klinken dan een goede streamer. Maar, een matig CD loopwerk wil nog wel eens een bitje verkeerd lezen en vult dit dan in middels een foutcorrectie algoritme, met wisselend succes. Vooral naarmate het loopwerk wat ouder is en de laser zwakker wordt krijg je hier meer last van. Zo'n ronddraaiende plak vinyl heeft hier natuurlijk geen last van De vergelijking streamer-cd heb ik gedaan door dezelfde dac te gebruiken, de dac van de cd speler dus. Zo eerlijk mogelijk dus, tenminste dat heb ik geprobeerd. Ik heb er niets aan om mezelf of anderen voor de gek te houden, ik probeer alleen mijn ervaring te delen met anderen op dat forum met de hoop dat anderen er iets aan hebben. Kennelijk is de cd speler niet foutloos, anders zouden er geen verschillen zijn tussen de loopwerken. Verschil in streamers is er kennelijk ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 januari 2015 Report Share Posted 14 januari 2015 Maak je over mij maar geen zorgen. Ik maak me eerder zorgen over de mensen die met allerlei vaagheden hun cd speler moeten "kietelen" om deze fatsoenlijk te laten klinken. I did it my way. Mijn speler is niet gekieteld. De SA-1 is een jaartje geleden opgevolgd door een andere leuke speler, maar daar is helemaal niks aan gedaan na de fabriek.De doorslaggevende kieteling hier is een nieuwe, grote tegel, onzichtbaar onder het rack, sinds voorbije zomer. De tegel was overigens juist ontwikkeld om het kietelen van hardware voortaan overbodig te maken! Ik heb ook speakers die geheel standaard zijn. De streamer en de versterker zijn ooit wel voorzien van structuurmodificaties, maar die 'pakten' hier minder goed als bijv. bij Mumsoft of KT88. Daar was ik voor het eerst behoorlijk onder de indruk van de overtuigingskracht in de muziek, iets wat je bij de meeste sets niet gauw erbij krijgt. Gekieteld met goed hoorbare vaagheid, da's wel waar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 januari 2015 Report Share Posted 15 januari 2015 Van streaming weet en begrijp ik helemaal niets, en ik ben voorlopig van plan dat zo te houden. LP en CD bevallen me immers uitstekend. Ze bevredigen mijn luisterbehoeftes volledig: vooral doordat ik hiervoor apparatuur gebruik die werd ontwikkeld en gebouwd in de tijd toen high fidelity nog serieus werd genomen. Het wegvallen van het fenomeen Tapedeck (de Revox, de Teac, de betere Akai's e.d.) vond ik wel jammer, destijds, maar met het gemis leerde ik te leven. Het verbaast me dat zo de loftrompet wordt gestoken over "Streaming". Zojuist las ik in het internet-reclameblaadje van Hifiklubben (opvolger van RAF, Rijnstraat, Amsterdam) de volgende tekst: Quote "Streaming betekende de doodsteek voor heel wat stereo-installaties. Ze werden vervangen door kleine alles-in-één luidsprekertjes en ultracompacte systemen die er niet alleen belachelijk uitzien, maar ook nog eens vreselijk klinken." (pag. 6.) http://ipaper.hifikl...azijnopruiming� (Wel weer blij met m'n 27" Imac in dit geval: kun je zoiets tenminste voldoende gróótslepen...) Ieder woelt hier om verand'ring en betreurt ze dag aan dag hunkert naar hetgeen hij zien zal wenst terug 't geen hij eens zag (Rynvis Feith, 1753-1824) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 januari 2015 Report Share Posted 15 januari 2015 Naast LP's koester ik mijn CD plaatjes. Ook de 1e, die ik kocht, doet het nog perfect. Over 10 jaar wil iedereen ze weer hebben. Let maar op. Dan maar weer een "Benno" erbij. Die krijg je tegenwoordig gratis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Streaming is een beetje een hype. Streaming is een mogelijkheid om weer nieuwe spullen aan de man te brengen. En dat is helemaal niet erg. De euro is niet voor niets rond, hij moet rollen. Eerlijk is eerlijk. Het is wel een handige manier om je, of een, muziekbibliotheek snel en overzichtelijk te kunnen benaderen. Ik ben opgegroeid met de platenspeler en daar kwam al heel snel de CD speler bij. Dat apparaat heb ik vanaf het allereerste begin met open armen en oren ontvangen. Ik vond het mechanische aftasten van een groef toen al niet zo'n goed idee voor muziek opslag en reproductie. Vervorming en slijtagen met nog meer ruis en vervorming tot gevolg waren ruim aanwezig. CD heeft geen last van mechanische vervorming of slijtage. Fouten bij het opnemen van de informatie vanaf de schijf worden onhoorbaar gecorrigeerd en hersteld. Wordt het probleem te groot dan is er gewoon geen geluid. Ik blijf de zeer harde stelling trouw dat technisch gezien de plaat / platenspeler combinatie absoluut nooit aan de kwaliteit van het CD speler systeem kan tippen. Daarbij zeg ik wel dat er zeer veel muziek op CD staat die door de technicus , vaak in opdracht van een producer, kapot gemaakt is. Muziek zo hard mogelijk en met zo min mogelijk dynamiek op een plaat zetten laat het lekker hard en vet klinken maar het is niet om aan te horen. Vaak moet het zo hard op de CD gezet worden dat de muziek gewoon staat te klippen. En een digitaal systeem wat steeds tegen het plafond aan komt klinkt heel erg slecht. Het maken van een plaat gaat meestal met veel meer zorg. Daar wordt rekening gehouden dat de groef een maximale uitslag kan maken en wordt er voor gezorgd dat men niet over de grens heen gaat. De dynamiek wordt behouden en dat heb je nodig om van muziek te kunnen genieten. Kijk je naar hoe er met CD en hoe er met LP wordt omgegaan en je hebt een recept voor een zeer goed klinkende plaat tegen een zeer slecht klinkende CD. Dat kun je het systeem niet kwalijk nemen. Dat zijn de mensen aan de knoppen. Nemen we een gelijke zeer goede opname welke met dezelfde dynamiek en luidheid op LP en op CD wordt gezet dan moet de CD speler het beste resultaat laten horen. Dat kan niet anders. Dat er diverse mensen dan toch de plaat de voorkeur geven heeft te maken met nostalgie en wellicht de prettige soort vervormings-saus welke een LP over het geluid legt. Dat mag, daar zul je mij nooit een oordeel over horen maken. Dat is persoonlijke voorkeur en daar blijf ik van af. Overigens kan ik enorm genieten van een mooie platenspeler. Er zijn zulke mooie machines gemaakt om platen mee af te tasten. CD spelers zijn vaan nogal saaie dozen. Als mijn CD speler bezig is met muziek maken zie je niet eens dat hij aan staat. De display gaat dan uit en er is zelfs geen lampje of ledje te vinden wat aangeeft dat het ding wat aan het doen is. Maar het opleggen van een CD en de stabilizer puck en daarna de lade dicht te zien zoeven is een leuke belevenis. Daarna kan er genoten worden van muziek. Geen ruis , geen tikken , geen slijtage, geen stof aan de naald. Alleen muziek. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Goh ik dacht dat ook jij bij het kabel vergelijk had vast gesteld dat de platenspeler daar het toch net even beter deed dan het digitale gedeelte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Hhmmmm dat zou een vreemde uitspraak van mij geweest zijn. Ik ontken het niet maar ik weet niet zeker of ik dat wel gezegd heb. Wat ik wel zeker weet is dat ik de op lucht gelagerde tangentiale arm fantastisch mooi vond. De muziek die de speler maakte was indrukwekkend goed. Het zou leuk geweest zijn om diezelfde opname vanaf CD te beluisteren. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 16 januari 2015 Members Report Share Posted 16 januari 2015 [...] Het zou leuk geweest zijn om diezelfde opname vanaf CD te beluisteren. Tja, gisteren samen met een dealer bezig geweest voor een klant welke of zijn cd/streaming naar het hoogste niveau wilde brengen, of zijn analoge set-up. Zelfde muziek gedraaid, (cd, streaming -of hoe je dat dan noemt- en lp), bij ongeveer elk nummer was zijn conclusie dat hij met analoog in de muziek werd gezogen en dat hij met cd of streaming te snel de aandacht verloor (het zap of next fenomeen). Nu draaide deze persoon het meest jaren 70-80 muziek, dat zal misschien wel wat in het voordeel van de draaitafel zijn geweest, maar toch... Het werd uiteindelijk dus een zeer fraaie draaitafel/arm/element combinatie waar ik zelf wel een beetje jaloers op ben! Een tafel met Idler aandrijving btw, een dubbele... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 De weergave kan natuurlijk nooit beter zijn als de bron. In de jaren 70 en 80 werd dacht ik voornamelijk analoog op tape opgenomen. Daar is een LP vast in het voordeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Tja, gisteren samen met een dealer bezig geweest voor een klant welke of zijn cd/streaming naar het hoogste niveau wilde brengen, of zijn analoge set-up. Zelfde muziek gedraaid, (cd, streaming -of hoe je dat dan noemt- en lp), bij ongeveer elk nummer was zijn conclusie dat hij met analoog in de muziek werd gezogen en dat hij met cd of streaming te snel de aandacht verloor (het zap of next fenomeen). Nu draaide deze persoon het meest jaren 70-80 muziek, dat zal misschien wel wat in het voordeel van de draaitafel zijn geweest, maar toch... Het werd uiteindelijk dus een zeer fraaie draaitafel/arm/element combinatie waar ik zelf wel een beetje jaloers op ben! Een tafel met Idler aandrijving btw, een dubbele... Dit zegt helemaal niets over de kwaliteit van het geluid. Dit zegt alles over de persoonlijke voorkeur van de klant. En dat is helemaal goed. Daar kan helemaal niemand iets over zeggen of een oordeel over hebben. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Je gaat voorbij aan het feit, dat er voor digitale muziek veel meer techniek nodig is. Analoog is simpel en daarmee veel makkelijker goed klinkend te krijgen. Hier gaat de hoogste streamkwalteit de platenspeler nog steeds niet voorbij. Maar zoals je zegt, hangt alles af van een goede opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 16 januari 2015 Members Report Share Posted 16 januari 2015 [...] Dit zegt alles over de persoonlijke voorkeur van de klant. [...] Juist! En dan zijn we dus weer aanbeland bij het hoofdstuk smaak (wat ons aller Spido steevast wansmaak wenst te noemen). Dat blijft een Never Ending Story, alles is gebaseerd op smaak, dus wat voor mij het ideaal kan zijn, kan voor jou te dramatisch slecht voor woorden blijken. Geldt dat eigenlijk niet voor alles? Echter, zonder smaak niets anders dan eenheidsworst. Blij dat er zo iets als smaak bestaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 De weergave kan natuurlijk nooit beter zijn als de bron. In de jaren 70 en 80 werd dacht ik voornamelijk analoog op tape opgenomen. Daar is een LP vast in het voordeel. Nee, ook hier is de CD in het voordeel. De bron is in dit geval jaren 70 en 80 muziek. De CD speler is beter in staat om het origineel , in dit geval de muziek uit de jaren 70 en 80, te volgen en weer te geven dan de platenspeler. Misschien dat er in die tijd bij het maken van de opname / mastertape meer rekening is gehouden met het feit dat het op plaat geperst moest worden. Als de master op de plaat wordt gezet en dezelfde master wordt gedigitaliseerd en op CD gezet dan zal de weergave van de CD het dichtste bij het origineel van de master zitten. Daar kunnen we heel lang en heel kort over discusieren. Maar de conclusie moet zijn dat de CD speler in het voordeel is en dat op grote afstand. Maar laten we er geen welles nietes verhaal van maken. Een platenspeler is een prachtig apparaat waar je enorm van kunt genieten en ook zeker zeer goed kan klinken. En als je geniet van muziek van een plaat dan is dat goed. Als je geniet van muziek van een CD dan is dat goed. Dat is niet meer of minder goed. Maar ik proef altijd in dit soort discussies dat het systeem CD speler als de mindere van de platenspeler wordt weggezet. Dat is niet zo. Dat er vaak slecht gemaakte masters worden gebruikt voor CD is een ander verhaal en dat is de reden dat vinyl vaak beter klinkt dan (SA)CD. Vinyl zelf klinkt slecht(er) dan (SA)CD. Vinyl vervormt meer en ruist meer en de kanaalscheiding is slechter, om er maar een paar te noemen. De opname op vinyl klinkt vaak beter dan die op CD. Dat is hoe je deze discussie zou moeten noemen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Juist! En dan zijn we dus weer aanbeland bij het hoofdstuk smaak (wat ons aller Spido steevast wansmaak wenst te noemen). Dat blijft een Never Ending Story, alles is gebaseerd op smaak, dus wat voor mij het ideaal kan zijn, kan voor jou te dramatisch slecht voor woorden blijken. Geldt dat eigenlijk niet voor alles? Echter, zonder smaak niets anders dan eenheidsworst. Blij dat er zo iets als smaak bestaat... Ja!!! Helemaal mee eens. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 (wat ons aller Spido steevast wansmaak wenst te noemen). Blij dat er zo iets als smaak bestaat... Ook wansmaak is................................................nog steeds een smaak, dan wel niet de mijne, maar...........................................toch................... p.s. IMHO: Digitaal is veel beter dan analoog echt waar! En toch hou ik het bij mijn grammofoonplaatjes, laat mij maar niet meer van deze tijd zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bongo Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 In theorie is de CD dik in het voordeel. Maar waarom vertellen mijn oren een ander verhaal? Vergelijk maar eens een paar kwaliteitsopnamen met elkaar op CD en LP. Bijvoorbeeld Muddy Waters - Folksinger en Dead Can Dance - Into the Labyrinth, allebei op Mobile Fidelity uitgebracht. Het verschil is in mijn oren niet eens subtiel en om dit af te doen met smaken verschillen, is mij te gemakkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Je gaat voorbij aan het feit, dat er voor digitale muziek veel meer techniek nodig is. Analoog is simpel en daarmee veel makkelijker goed klinkend te krijgen. Hier gaat de hoogste streamkwalteit de platenspeler nog steeds niet voorbij. Maar zoals je zegt, hangt alles af van een goede opname. Nee!!! De platenspeler gaat nooit en te nimmer de kwaliteit van de hiergenoemde digitale sytemen voorbij. Analoog is moeilijk goed klinkend te krijgen. De kwaliteit van de arm moet goed zijn. De lagering moet goed zijn. Van arm en draaiplateau. De naald moet onder de goede hoek in de groef staan. De gelijkloop is van groot belang. Brom van de aandrijving en van buitenaf moet weg gehouden worden van het element. De kwaliteit van het element is van zeer groot belang. En ik vergeet er vast nog wel een paar. Digitaal is gewoon goed. Het loopwerk doet het of doet het niet. Digitaal doet het of doet het niet. Zoals het CD systeem in elkaar zit dan hoef je helemaal niets te doen om van goed geluid te genieten. Dat je een digitaal systeem niet klinkend kunt krijgen ligt aan je eigen vooroordeel. Dat modificeren van een digitaal systeem wordt gedaan om het meer als een platenspeler , dus slechter, te laten klinken. Ja!!!!!! Alles hangt af van de opname en de master die gebruikt wordt voor het persen van de LP of de CD. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 In theorie is de CD dik in het voordeel. Maar waarom vertellen mijn oren een ander verhaal? Vergelijk maar eens een paar kwaliteitsopnamen met elkaar op CD en LP. Bijvoorbeeld Muddy Waters - Folksinger en Dead Can Dance - Into the Labyrinth, allebei op Mobile Fidelity uitgebracht. Het verschil is in mijn oren niet eens subtiel en om dit af te doen met smaken verschillen, is mij te gemakkelijk. Misschien vind je de eerlijke weergave van een digitaal systeem niet mooi. Dan is het toch smaak. En smaken verschillen. Omdat smaken verschillen vind de een een uitvoering van de 9e van Beethoven mooier klinken in het concertgebouw en de ander in de Wiener staatsopera. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Het schijnt iets te maken te hebben met de signaalverwerking in je oren/hersenen waardoor de meeste mensen analoog prettiger vinden klinken. Hoop dat ik het desbetreffend stuk hierover weer kan vinden, ik weet niet eens of het op papier of op het web gelezen heb dus 't kan even duren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 ik heb wat linkjes gevonden, echter nog niet degene die ik zocht. Klik hier maar: http://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?s=849b4e63eb0dc26912ff07c23a8a7ac7&p=404167&postcount=17 gaat over synthesisers waar de A/D discussie kennelijk ook gaande is. http://www.wanttoknow.nl/overige/de-culturele-digitalisering-n-ernstige-verzwakking-van-de-mens/ http://www.qualityhifi.nl/home/digitaal_versus_analoog.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 ik heb wat linkjes gevonden, echter nog niet degene die ik zocht. Klik hier maar: http://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?s=849b4e63eb0dc26912ff07c23a8a7ac7&p=404167&postcount=17 gaat over synthesisers waar de A/D discussie kennelijk ook gaande is. http://www.wanttoknow.nl/overige/de-culturele-digitalisering-n-ernstige-verzwakking-van-de-mens/ http://www.qualityhifi.nl/home/digitaal_versus_analoog.html Het signaal wat uit een CD speler komt is net zo analoog als dat van een platenspeler. Niet meer en niet minder analoog. Onze oren kunnen digitale signalen niet verwerken. Digitaal is 1 of 0, aan of uit. Wel eens het frequency shift keying gehoord van een faxmachine? Een 0 klinkt als , bijvoorbeeld 800 Hz en een 1 als 1000 Hz Das erg vervelend voor onze oren. Zo werkt CD overigens niet maar ik wilde een plastisch voorbeeld hebben dat aangeeft dat wij niets met een digitaal signaal aan kunnen vangen. Een sample bij een CD speler is bijvoorbeeld is 1001110111101010 en daar hoort een bepaalde waarde bij. 10011011110101011 is een stapje hogere waarde. Met 44.100 sampleltjes per sekonde hebben we met een woordbreedte van 16 bits ruim voldoende informatiediepte om een (bijna) perfekt analoog signaal te reproduceren. Op deze manier kan de DAC het analoge signaal bijna perfekt opnieuw opbouwen. Na de omzetting zorgt filtering er nog voor dat er weer een zeer goed analoog signaal wordt gemaakt. Net zo analoog als dat van een platenspeler. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
bongo Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Eerlijkheid (objectief) en smaak (subjectief) staan op gespannen voet met elkaar...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Eerlijkheid (objectief) en smaak (subjectief) staan op gespannen voet met elkaar...... Hoeft niet zo te zijn. Als je gewoon eerlijk bent en probeert om zonder vooroordeel ergens naar te kijken. Als je weet en accepteerd dat iedereen een eigen smaak heeft en daar vrij in is. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 januari 2015 Report Share Posted 16 januari 2015 Nee!!! De platenspeler gaat nooit en te nimmer de kwaliteit van de hiergenoemde digitale sytemen voorbij. Analoog is moeilijk goed klinkend te krijgen. De kwaliteit van de arm moet goed zijn. De lagering moet goed zijn. Van arm en draaiplateau. De naald moet onder de goede hoek in de groef staan. De gelijkloop is van groot belang. Brom van de aandrijving en van buitenaf moet weg gehouden worden van het element. De kwaliteit van het element is van zeer groot belang. En ik vergeet er vast nog wel een paar. Digitaal is gewoon goed. Het loopwerk doet het of doet het niet. Digitaal doet het of doet het niet. Zoals het CD systeem in elkaar zit dan hoef je helemaal niets te doen om van goed geluid te genieten. Dat je een digitaal systeem niet klinkend kunt krijgen ligt aan je eigen vooroordeel. Dat modificeren van een digitaal systeem wordt gedaan om het meer als een platenspeler , dus slechter, te laten klinken. Ja!!!!!! Alles hangt af van de opname en de master die gebruikt wordt voor het persen van de LP of de CD. Marcel Daarom zijn er Cd spelers van 25 tot 50000 euro. Allemaal omdat ze het doen of niet. Mijn Cd speler op een mooie Dac aangesloten, klinkt slechter dan de highres streaming via diezelfde dac. Analoog klinkt hier op hetzelfde niveau als highres. Beide hebben klankmatig voor- en nadelen. Verder laat ik het hier mar bij. Jij weet het kennelijk beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts