Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Vooringenomenheid heeft hier niets mee te maken.  

De pot verwijt hier de ketel dat hij zwart ziet.

Marcel

Jammer dat je meteen gaat reflecteren terwijl ik slechts iets vast stel wat hier heel duidelijk zichtbaar is.

Je opleiding geeft je aan dat het technisch de zelfde output heeft en daarom niet anders kan zijn. en daarbij kan je het verschil dus ook niet horen.

De bitjes zijn immers toch het zelfde.

Ga je met dat standpunt luisteren dan hoor je geen verschil.

Vooringenomenheid dus en schoolboekjes wijsheid.

Jammer dat je meteen gaat reflecteren terwijl ik slechts iets vast stel wat hier heel duidelijk zichtbaar is.

Je opleiding geeft je aan dat het technisch de zelfde output heeft en daarom niet anders kan zijn. en daarbij kan je het verschil dus ook niet horen.

De bitjes zijn immers toch het zelfde.

Ga je met standpunt luisteren dan hoor je geen verschil.

Vooringenomenheid dus.

Waarom denk je dat ik luister met het door jou aangegeven standpunt?

Marcel

Waarom denk je dat ik luister met het door jou aangegeven standpunt?

Marcel

Om dat uit gaat van standpunten, deze vast stelt en deze voor waar aanhoud zonder verder te luisteren naar wat anderen hebben waargenomen en vertellen. Kijk maar naar de reactie van Karma die ook al iets dergelijks vast stelt.

Yep, een aantal mensen willen gelijk hebben. Tot ziens.

Dat heb je toch meestal in een discussie? Mensen willen gelijk hebben en gaan tegen elkaar in met argumenten.  We proberen elkaar te overtuigen.

Dat is dus niet de reden dat we afglijden.

Ik denk dat de reden waarom jij vind dat we afglijden de volgende is.  Jij weet dat je geen gelijk hebt. Je hebt geen argumenten meer en je durft niet toe te geven.

Je zou eens gezichtsverlies mogen hebben. 

Dan is het beter om heel stoer te roepen: "We glijden af. Tot ziens.".  

Marcel

Om dat uit gaat van standpunten, deze vast stelt en deze voor waar aanhoud zonder verder te luisteren naar wat anderen hebben waargenomen en vertellen. Kijk maar naar de reactie van Karma die ook al iets dergelijks vast stelt.

Als ik ga luisteren dan luister ik zonder vooroordeel.  Ik zet mijn idee van hoe het zou moeten zijn aan de kant.

Ik zou graag eens de verschillen willen horen.

En zodra ik ze hoor dan ben ik vent genoeg om mijn ongelijk toe te geven.

Dat moet ik diverse mensen hier nog zien doen.

Marcel

Dat heb je toch meestal in een discussie? Mensen willen gelijk hebben en gaan tegen elkaar in met argumenten.  We proberen elkaar te overtuigen.

Dat is dus niet de reden dat we afglijden.

Ik denk dat de reden waarom jij vind dat we afglijden de volgende is.  Jij weet dat je geen gelijk hebt. Je hebt geen argumenten meer en je durft niet toe te geven.

Je zou eens gezichtsverlies mogen hebben. 

Dan is het beter om heel stoer te roepen: "We glijden af. Tot ziens.".  

Marcel

Zo had ik je een paar vragen gesteld, maar daar ga je niet op in. Argumenten heb ik niet gezien. Technische onderbouwing kun je niet geven want het ontbreekt je aan de nodige kennis. En zo glijdt de "discussie" dus af naar een kinderachtig welles-nietes; ik haak af.

Zo had ik je een paar vragen gesteld, maar daar ga je niet op in. Argumenten heb ik niet gezien. Technische onderbouwing kun je niet geven want het ontbreekt je aan de nodige kennis. En zo glijdt de "discussie" dus af naar een kinderachtig welles-nietes; ik haak af.

Daar waar mijn technische kennis onvoldoende is geef ik dat inderdaad gewoon toe.

Het spijt me dat ik je vragen niet heb beantwoord. Ik heb ze, denk ik, gewoon gemist.

Zou je de moeite willen nemen om je vragen nogmaals te stellen?

Nogmaals mijn excuses.

Daar waar ik kan ga ik  je vragen beantwoorden.

De vraag waarom ik hier op het high-endforum zit is simpel te beantwoorden.

Het wel of niet bezitten van high-end spullen wil niet zeggen of iemand er wel of niet iets van weet of er wel of niet over mee kan praten.

Overigens heb ik in dit draadje ten voordele van analoog gereproduceerde muziek ook bijzonder weinig technische onderbouwing gelezen.

Het is veel van hetzelfde.  Analoog klinkt natuurlijker en beter.  Digitale gereproduceerde muziek klinkt zo digitaal.  

Naar mijn idee heb ik aardig wat argumenten naar voren gebracht ten voordele van de CD speler.

Volgens mij heb ik alleen toe moeten geven dat ik onvoldoende kennis heb over hoe e.e.a zit bij het aansluiten van een externe DAC op een digitale uitgang van een CD speler / loopwerk.  Mijn kennis van dat gedeelte is onvoldoende.  Ik heb me daar niet in verdiept. 

Ik gebruik geen externe DAC omdat er in mijn CD spelers eentje zit welke hun werk voorbeeldig doen.

Nog even ter aanvulling. Ik denk dat er met mijn gehoor helemaal niets mis is.

Tussen mijn erg klassieke CD spelers met de Philips DAC van het eerste uur en mijn wat recentere spelers hoor ik wel degelijk verschil.  Heel klein maar het is er wel.

Ik ben er niet uit welke het nou het beste doen.

Ik heb de volgende spelers

Sony CDP227ESD

Philips CD100

Sony CDP-XB920QS 2x

Yamaha CDX596

Yamaha CDX593

Bovenstaande spelers zitten ver onder de doelgroep prijsklasse van de meesten hier denk ik.

De spelers zullen wel bespot en weggehoond worden.

Heren, het zijn massaproducten. Het kastje is van dun metaal er is kunststof gebruikt. daarom is de prijs low end.

De kwaliteit onder de kap deugt.  Wat er uit de analoge uitgang komt deugt.

Vervormingscijfers en signaalruiscijfers waar een platen speler van een prijskaartje 1.000.000,- niet eens in de buurt kan komen.

Nogmaals, als je platen draaien mooi vind en je houd van de klank dan zeg ik daar helemaal niets over. Geniet met volle teugen.

Ik heb allang toegegeven dat er veel slechte masters worden gebruikt voor het maken van CD's. 

Dat een CD speler digitaal klinkt is de grootste kolder die ik ooit gehoord heb. 

Nogmaals er komt gewoon een schoon analoog signaal uit de uitgang. 

De CD speler is de eerlijkste. Dat vind je misschien niet mooi. Daar kan het digitale systeem niets aan doen.

Dat is smaak en daarover valt niet te twisten. En dat doe ik ook niet.

Ik betwist het enorme vooroordeel wat er hier is bij een aantal platendraaiers over digitaal opgeslagen muziek.

Marcel

Ach wat maak jij je toch druk als het om de cijfers gaat.

Deze zijn voor beide systemen ruim voldoende om muziek mee te kunnen maken.

Toegegeven in cijfers is de cd beter.

Echter ik luister niet met mijn meetapparatuur maar met mijn oren en die vertellen mij dingen die niet uit de cijfertjes komen.

Vergelijk het maar met een sport auto die 250Kmh kan rijden en een convertable auto die maar 150kmh kan.

Beide kunnen hard genoeg om gewoon gebruik van te kunnen maken maar de rit in de convertable auto zal prettiger zijn.

En in beide gevallen duurt de rit even lang want de overhead (boven de 130Kmh) hebben we toch niet nodig.

Ach wat maak jij je toch druk als het om de cijfers gaat.

Deze zijn voor beide systemen ruim voldoende om muziek mee te kunnen maken.

Toegegeven in cijfers is de cd beter.

Echter ik luister niet met mijn meetapparatuur maar met mijn oren en die vertellen mij dingen die niet uit de cijfertjes komen.

Vergelijk het maar met een sport auto die 250Kmh kan rijden en een convertable auto die maar 150kmh kan.

Beide kunnen hard genoeg om gewoon gebruik van te kunnen maken maar de rit in de convertable auto zal prettiger zijn.

En in beide gevallen duurt de rit even lang want de overhead (boven de 130Kmh) hebben we toch niet nodig.

Hier ben ik het, op de vergelijking met de auto na,  helemaal mee eens.  Alhoewel, ik begrijp wel de boodschap die je wil geven met het vergelijk.  Dank je.

En als jouw oren het prettiger vinden om naar platen te luisteren dan is dat goed.

Als mijn oren het prettiger vinden om naar CD te luisteren dan is dat  goed.

Wat mij betreft zijn we er uit.

Marcel

Hier ben ik het, op de vergelijking met de auto na,  helemaal mee eens.  Alhoewel, ik begrijp wel de boodschap die je wil geven met het vergelijk.  Dank je.

En als jouw oren het prettiger vinden om naar platen te luisteren dan is dat goed.

Als mijn verstand het prettiger vind om naar CD te luisteren dan is dat  goed.

Wat mij betreft zijn we er uit.

Marcel

heb een kleine aanpassing gemaakt in jou teks.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat jou oren je iets anders vertellen maar dat je niet wil luisteren.

Geeft niet er zijn meer mensen die alleen naar de specs kijken en daar een concssie uit trekken.

Als je dat goed genoeg vind prima toch, iereen blij.

heb een kleine aanpassing gemaakt in jou teks.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat jou oren je iets anders vertellen maar dat je niet wil luisteren.

Geeft niet er zijn meer mensen die alleen naar de specs kijken en daar een concssie uit trekken.

Als je dat goed genoeg vind prima toch, iereen blij.

Nee, daar ben ik het niet mee eens.

Ik geef toe dat ik graag naar specs kijk.  Ik geef ook best toe dat een apparaat met "mindere" specs wel degelijk aangenamer kan klinken.

Ik ben ook sets tegen gekomen met fenomenale specs, maar helemaal niet aangenaam waren om naar te luisteren. 

Je hebt gelijk. Niet alles is in specs vast te leggen.

Maar ik heb meer gevoel bij CD dan bij LP.

Jij hebt meer gevoel bij LP.

Ik vind het heerlijk om naar muziek te luisteren en me daarbij helemaal niet druk te maken om de apparaten waar ik naar luister.

Maar digitaal vastgelegde muziek en digitale apparaten geven mij rust.

Rust om naar muziek te luisteren en niet naar een set.

Marcel

Iedereen heeft recht op een persoonlijke voorkeur, maar wij betogen dat je eens goed zou moeten luisteren ipv alleen naar specificaties te kijken. 

Om op je redenering terug te komen: je stelt dat de techniek van een CD veel eenvoudiger is en er maar één uitkomst mogelijk is. Dat is pertinent niet waar, de techniek van CD is veel complexer; bij een CD liggen de tracks slecht 1,6 micrometer uit elkaar, bij een LP is dat ongeveer 100 micrometer. Een LP draait met 33,3 toeren per minuut rond, een CD met 1600 tpm of meer. 

Wie een beetje handig is, kan zelf een platenspeler en phono voorversterker bouwen, als je een CD speler zou nabouwen met discrete componenten, heb je tenminste een grote koelkast vol electronica nodig, gesteld dat het je zou lukken. 

Bij het ontwerp en de bouw van een CD speler valt er nog veel te kiezen, en dus kunnen de resultaten flink verschillen. Echter, voor de goedkope spelers worden standaard componenten gebruikt die goedkoop in massa geproduceerd worden, in die categorie zul je dus weinig verschillen horen en zijn de verschillen inderdaad veelal beperkt tot de behuizing, de verpakking en het merk op de buitenkant. 

Maar het kan beter, veel beter: Er zijn manieren om de genoemde foutcorrectie te verbeteren of zelfs overbodig te maken. De bitstroom van het loopwerk heeft geen constante tijdbasis (jitter), daar valt een hoop te verbeteren. Vervolgens moeten de bits omgezet worden naar een analoog signaal - dat kan op verschillende manieren en er zijn verschillende DAC chips op de markt (denk bijv ook aan oversampling, dual mono). In het signaal uit de DAC chip zitten nog hoogfrequent componenten, die moeten gefilterd worden en dat analoge signaal moet vervolgens versterkt worden - ook dat kan op heel veel verschillende manieren. Bedenk daarbij dat al die componenten elkaar storen en beïnvloeden (met name het digitale deel veroorzaakt veel hoogfrequent stoorsignalen). Dat kun je negeren of een beetje onderdrukken (zie de budget apparaten), of je kunt elk onderdeel zorgvuldig afschermen en bijvoorbeeld van een eigen voeding voorzien. 

Bij platenspelers zijn de verschillen nog veel groter. Er zijn minder standaard componenten en veel meer verschillende wegen naar Rome. Binnen het hoorbare bereik liggen de specificaties van goed vinyl en CD niet veel uit elkaar; het verschil tussen een signaal-ruis verhouding van 80dB of 96dB is bij een geluidsdruk van 90 dB niet hoorbaar, om maar wat te noemen. 

Smaken verschillen, maar het blijkt dat veel mensen vinyl toch mooier en natuurlijker vinden. Maar niet iedereen, en dat is je goed recht. 

Maar al met al zijn er dus grote verschillen en veel verbeteringen mogelijk. Op een middenklasse stereoset zul je daar echter weinig van merken, zoals je op de nederlandse wegen ook niet veel opschiet met een auto met 500 pk. Maar bij een topset hoor je de verschillen heel goed, zoals op de duitse autobahn de verschillen tussen auto's ook veel duidelijker worden. 

Als je tevreden bent met jouw installatie: prima, houden zo, ignorance is bliss, scheelt een hoop geld. Maar het kan dus veel beter. 

Het maakt helemaal niets uit of de lens van kwaliteitsglas of van plastic is.

ls de laser pick up in staat om de informatie te lezen van de schijf dan is het goed en werkt het systeem.

Is er toch een bitje wat fout gaat dan hersteld het systeem dat onhoorbaar.  Nogmaals het Reed Solomon correctie systeem ziet de fout weet waar de fout zit en hersteld.

Een CD speler kan van pisbakken plastic gemaakt zijn ern toch hetzelfde klinken als een niet te verplaatsen gepantserd stalen CD speler.

Een bril gebruik je om te kijken. Dat is analoog.  Een cameralens moet een analoog plaatje doorlaten.

Een CD verwerkt digitale informatie welke niet makkelijk te verminken is.

Is de informatie dusdanig verminkt stopt het geluid. Het gaat gewoon uit.

Daarom kun je soms een CD speler lelijk horen klikken. dat is het geluid wat aan en uit gaat.

Eén krasje op een plaat en je hoort tik tik tik tik tik tik tik tik.  Geweldig wat een superieur systeem.  Niet!!!!!

Marcel

Ik doe niet meer me aan dit gediscuzeur. Als jij denkt dat je met Elcheapo rommel een kwaliteits apparaat kunt bouwen met goede specs mag je dat van mij geloven hoor. Je hebt dan wel veel meer van die corrigerende Reet Solomonsters nodig. But be my guest.

Iedereen heeft recht op een persoonlijke voorkeur, maar wij betogen dat je eens goed zou moeten luisteren ipv alleen naar specificaties te kijken. 

Om op je redenering terug te komen: je stelt dat de techniek van een CD veel eenvoudiger is en er maar één uitkomst mogelijk is. Dat is pertinent niet waar, de techniek van CD is veel complexer; bij een CD liggen de tracks slecht 1,6 micrometer uit elkaar, bij een LP is dat ongeveer 100 micrometer. Een LP draait met 33,3 toeren per minuut rond, een CD met 1600 tpm of meer. 

Wie een beetje handig is, kan zelf een platenspeler en phono voorversterker bouwen, als je een CD speler zou nabouwen met discrete componenten, heb je tenminste een grote koelkast vol electronica nodig, gesteld dat het je zou lukken. 

Bij het ontwerp en de bouw van een CD speler valt er nog veel te kiezen, en dus kunnen de resultaten flink verschillen. Echter, voor de goedkope spelers worden standaard componenten gebruikt die goedkoop in massa geproduceerd worden, in die categorie zul je dus weinig verschillen horen en zijn de verschillen inderdaad veelal beperkt tot de behuizing, de verpakking en het merk op de buitenkant. 

Maar het kan beter, veel beter: Er zijn manieren om de genoemde foutcorrectie te verbeteren of zelfs overbodig te maken. De bitstroom van het loopwerk heeft geen constante tijdbasis (jitter), daar valt een hoop te verbeteren. Vervolgens moeten de bits omgezet worden naar een analoog signaal - dat kan op verschillende manieren en er zijn verschillende DAC chips op de markt (denk bijv ook aan oversampling, dual mono). In het signaal uit de DAC chip zitten nog hoogfrequent componenten, die moeten gefilterd worden en dat analoge signaal moet vervolgens versterkt worden - ook dat kan op heel veel verschillende manieren. Bedenk daarbij dat al die componenten elkaar storen en beïnvloeden (met name het digitale deel veroorzaakt veel hoogfrequent stoorsignalen). Dat kun je negeren of een beetje onderdrukken (zie de budget apparaten), of je kunt elk onderdeel zorgvuldig afschermen en bijvoorbeeld van een eigen voeding voorzien. 

Bij platenspelers zijn de verschillen nog veel groter. Er zijn minder standaard componenten en veel meer verschillende wegen naar Rome. Binnen het hoorbare bereik liggen de specificaties van goed vinyl en CD niet veel uit elkaar; het verschil tussen een signaal-ruis verhouding van 80dB of 96dB is bij een geluidsdruk van 90 dB niet hoorbaar, om maar wat te noemen. 

Smaken verschillen, maar het blijkt dat veel mensen vinyl toch mooier en natuurlijker vinden. Maar niet iedereen, en dat is je goed recht. 

Maar al met al zijn er dus grote verschillen en veel verbeteringen mogelijk. Op een middenklasse stereoset zul je daar echter weinig van merken, zoals je op de nederlandse wegen ook niet veel opschiet met een auto met 500 pk. Maar bij een topset hoor je de verschillen heel goed, zoals op de duitse autobahn de verschillen tussen auto's ook veel duidelijker worden. 

Als je tevreden bent met jouw installatie: prima, houden zo, ignorance is bliss, scheelt een hoop geld. Maar het kan dus veel beter. 

Een CD draait tussen de , even snel uit mijn hoofd,  250 rpm en de 500 rpm. Het toerental is variabel.

1600 is een beetje overdreven.

Heb je enig idee waarom het variabel is?

Smaken verschillen. Klopt. Dat is ook goed. Heb ik al een paar keer gezegd.

Analogieën tussen auto's en audio gaan volgens mij werken. Een auto is een andere belevenis dan muziek.  

Marcel 

Ik doe niet meer me aan dit gediscuzeur. Als jij denkt dat je met Elcheapo rommel een kwaliteits apparaat kunt bouwen met goede specs mag je dat van mij geloven hoor. Je hebt dan wel veel meer van die corrigerende Reet Solomonsters nodig. But be my guest.

TL 200.  wat een kleuter reactie.

Het feit dat je Reed Solomon correctie in het belachelijke trekt zegt mij genoeg over jou.

Het goedkoopste loopwerkje in een computer is al in staat om een CD of DVD foutloos uit te lezen.

Marcel