Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD


Miracle.
 Share

Recommended Posts

Mijn cd-speler heeft een knopje waarmee het display uitgeschakeld kan worden. Met uitgeschakeld display is het scherpe randje weg; dit wordt veroorzaakt door de fluorescerende buisjes in het display (HF-storing).

 

Dat kan, zo n VFD heeft nogal wat lengte en wordt aangestuurd met een soort van pulsjes in een matrix die dus ook harmonischen genereren in de hogere frequentiegebieden.

Dat zaakje werkt dus min of meer als antenne.

 

Op bepaalde vlakken moeten we gewoon inzien dat audio soms hoogfrequenter is dan we eigenlijk zouden willen.......

En al helemaal als ontwerper en printenmaker.

 

Om nog even terug te komen op het aandeel HF rommel wat om en uit de DAC komt: bij NOS-DACs is dat liederlijk veel en het begint pal boven redbook Nyquist dus de 22.01 kHz (eigenlijk al iets eerder) en het wordt over het algemeen niet analoog afgefilterd.

Het ligt er dan maar net aan hoe de versterker daarmee kan omgaan.

Voor een buizenversterker zal het in het algemeen geen enkel probleem zijn, maar een snelle halfgeleiderversterker wil daar best wel van in de stress schieten.

E.e.a. ook weer enorm afhankelijk van hoe de opbouw is, de gekozen topologie, zelfs de kabels spelen hierin een rol.

 

Bij delta-sigma heb je dat aandeel HF ook, alleen is het opgeschoven naar een veel hogere frequentie en het wordt, ook alweer in het algemeen, wel analoog gefilterd.

Maar ook daar heb ik wel HF-rommel op de uitgangen gemeten, puur door een verkeerde printlayout en het weglaten van of gebruik van verkeerde componenten.

 

Iznogniezosimpelallemaal.

Link to comment
Share on other sites

(off topic) Bat out of Hell, die moet ik ook nog een keer kopen (zal wel gewoon CD worden). Laatst zag ik nog een documentaire over de "making of". De plaat heb ik natuurlijk nog van vroeger liggen.

 

stukje daaruit

Link to comment
Share on other sites

Deze EMM Labs/Meitner tegen een 20K draaitafel combi met kwalitatief gelijksoortig bron materiaal en dan blind....

 

http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0115/EMM_Labs_XDS1v2_MDAT2_Reference_Review.htm

 

Ik zou niet durven te wedden maar ben wel benieuwd

Link to comment
Share on other sites

Dat kan, zo n VFD heeft nogal wat lengte en wordt aangestuurd met een soort van pulsjes in een matrix die dus ook harmonischen genereren in de hogere frequentiegebieden.

Dat zaakje werkt dus min of meer als antenne.

 

Op bepaalde vlakken moeten we gewoon inzien dat audio soms hoogfrequenter is dan we eigenlijk zouden willen.......

En al helemaal als ontwerper en printenmaker.

 

Om nog even terug te komen op het aandeel HF rommel wat om en uit de DAC komt: bij NOS-DACs is dat liederlijk veel en het begint pal boven redbook Nyquist dus de 22.01 kHz (eigenlijk al iets eerder) en het wordt over het algemeen niet analoog afgefilterd.

Het ligt er dan maar net aan hoe de versterker daarmee kan omgaan.

Voor een buizenversterker zal het in het algemeen geen enkel probleem zijn, maar een snelle halfgeleiderversterker wil daar best wel van in de stress schieten.

E.e.a. ook weer enorm afhankelijk van hoe de opbouw is, de gekozen topologie, zelfs de kabels spelen hierin een rol.

 

Bij delta-sigma heb je dat aandeel HF ook, alleen is het opgeschoven naar een veel hogere frequentie en het wordt, ook alweer in het algemeen, wel analoog gefilterd.

Maar ook daar heb ik wel HF-rommel op de uitgangen gemeten, puur door een verkeerde printlayout en het weglaten van of gebruik van verkeerde componenten.

 

Iznogniezosimpelallemaal.

Even een plaagstootje :P  richting Marcel: Geloof je nu nog steeds dat een low-budget Blokker cd-draaier net zo goed kan presteren als een High-end machine? ;)

Link to comment
Share on other sites

Even een plaagstootje :P  richting Marcel: Geloof je nu nog steeds dat een low-budget Blokker cd-draaier net zo goed kan presteren als een High-end machine? ;)

AUW  :mad2:  :D  :D

Nee, inmiddels niet meer.  Met dat ik met deze discussie aan de gang ben is er een Sony CDP-XB920QS in de set gekomen.

En ik wilde het de eerste dagen op mijn goede gevoel bij de speler houden dat deze beter weergeeft dan de andere CD spelerts die ik heb.

Maar het valt me elke keer weer op dat ik meer laagjes in de muziek hoor en het hoog aangenamer is en stemmen eerlijke klinken.

Instrumenten klinken langer uit. Wat bij mijn oude spelers geluidjes zijn dat zijn nu ineens instrumenten.

 

Ik laat nog even open of een speler van 10.000 euro nog veel beter presteert dan een speler van 1.000 euro.  

Ik denk dat steeds kleinere stapjes verbetering wel steeds meer geld gaan kosten.

 

Ik ben nog steeds overtuigd dat je met een goedkoop loopwerkje en een dijk van een DAC en goede elektronica er achter top geluid kunt krijgen.

 

:P

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Mooi spul. Ik heb de Meitner MA-2 thuis mogen testen samen met 5 andere forumleden: de helft vond m beter/mooier dan Weiss, maar niemand vond m mooier dan een Transrotor Fat Bob met Jan Allaerts MC1B en Pass Labs XONO  :D

klopt, het verschil was nog best groot.
Link to comment
Share on other sites

nee, een goedkoop loopwerkje wordt niks. en ook een duur loopwerkje kan simpel drastisch verbeterd worden. kom maar even hier, zal ik je genezen. in vijf minuten.

 

 

groet

 

 

ps ... sorry ... een kwartier. eerst even wennen aan een loopwerk-zonder-meer

Link to comment
Share on other sites

Mooi spul. Ik heb de Meitner MA-2 thuis mogen testen samen met 5 andere forumleden: de helft vond m beter/mooier dan Weiss, maar niemand vond m mooier dan een Transrotor Fat Bob met Jan Allaerts MC1B en Pass Labs XONO  :D

Volgens mij, vond iedereen de Meitner het best. Na de TR dan natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat steeds kleinere stapjes verbetering wel steeds meer geld gaan kosten.

 

 

Is ook mijn ervaring.

 

Maar hetzelfde geldt voor analoog.

Ik zou dolgraag een Feickert tafel onder de arm hebben zitten en die zal ook beter presteren dan de verbastelde Thoens.

Maar het prijsverschil is voor mij onoverkomelijk (praktisch dan, de wil is er zeker wel) ;)

 

Digitaal: tja, ik heb de Black Lion Red Sparrow gehoord in mijn setje en die wint het toch wel van de gefoefelde XA50ES en vermoedelijk ook wel van de DACmagic (die met de streamer en goed bronmateriaal ook al de Sony voorbijgaat).

 

En ik zou de Sony echt niet slecht willen noemen.........

Link to comment
Share on other sites

AUW  :mad2:  :D  :D

Nee, inmiddels niet meer.  Met dat ik met deze discussie aan de gang ben is er een Sony CDP-XB920QS in de set gekomen.

En ik wilde het de eerste dagen op mijn goede gevoel bij de speler houden dat deze beter weergeeft dan de andere CD spelerts die ik heb.

Maar het valt me elke keer weer op dat ik meer laagjes in de muziek hoor en het hoog aangenamer is en stemmen eerlijke klinken.

Instrumenten klinken langer uit. Wat bij mijn oude spelers geluidjes zijn dat zijn nu ineens instrumenten.

 

Ik laat nog even open of een speler van 10.000 euro nog veel beter presteert dan een speler van 1.000 euro.  

Ik denk dat steeds kleinere stapjes verbetering wel steeds meer geld gaan kosten.

 

Ik ben nog steeds overtuigd dat je met een goedkoop loopwerkje en een dijk van een DAC en goede elektronica er achter top geluid kunt krijgen.

 

:P

Marcel

Zie je nou wel, ik bedoel hoor je nou wel? Je kunt jezelf best overtuigen. ;)

Link to comment
Share on other sites

klopt, het verschil was nog best groot.

Dat wil ik best geloven als je dezelfde cd op de FB legt  :D

 

Mogelijk alternatief vergelijkings materiaal

https://audiofidelity.net/product/vangelis-blade-runner-0

vs

https://audiofidelity.net/product/vangelis-blade-runner

 

Op full range speakers (want er zit veel sublaag in deze opnames)

Link to comment
Share on other sites

http://www.laweekly.com/music/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-5352162

 

Interessante opmerking uit dit artikel: "That said, every audio engineer L.A. Weekly spoke to said it's not hard to find LPs that sound better than CDs. Mastering, production and manufacturing variables can drastically tilt the scale either way."

 

Wat ook vaak vergeten wordt is dat de technische vooruitgang van platenspelers sinds de jaren '80 vrijwel stil lag omdat de hele industrie zich op de CD concentreerde. Echter, met een moderne platenspeler (uit het hogere segment) is tegenwoordig veel betere kwaliteit haalbaar dan toen, door oa nieuwe naaldvormen, nieuwe productietechnieken en betere phono voorversterkers. 

Link to comment
Share on other sites

(...) Echter, met een moderne platenspeler (uit het hogere segment) is tegenwoordig veel betere kwaliteit haalbaar dan toen, door oa nieuwe naaldvormen, nieuwe productietechnieken en betere phono voorversterkers. 

 

Beste Praatjesdraaier,

 

Welke moderne platenspelers uit het hogere segment leveren betere prestaties dan de betere platenspelers uit het pre-CD tijdperk? (Wow, flutter, rumble, gevoeligheid voor akoestische feedback e.d.)

Welke nieuwe naaldvormen? (Beter, dus, dan Van den Hul, Geyger, fine line, shibatha e.d.)

Hoe komen de nieuwere productietechnieken (dompel-soldeerbaden, gerobotiseerde componentplaatsing e.d.) tot uiting in betere producten?

Betere phono-versterkers dan... wèlke?

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...