thingman Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 De meeste van mijn sacds (heb er een stuk of 50) klinken erg goed. Klopt, alleen heb ik bij 'bat out of hell' toch echt het idee dat die 35 jaar geleden veel beter klonk op mijn koffergrammofoon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 Mijn cd-speler heeft een knopje waarmee het display uitgeschakeld kan worden. Met uitgeschakeld display is het scherpe randje weg; dit wordt veroorzaakt door de fluorescerende buisjes in het display (HF-storing). Dat kan, zo n VFD heeft nogal wat lengte en wordt aangestuurd met een soort van pulsjes in een matrix die dus ook harmonischen genereren in de hogere frequentiegebieden. Dat zaakje werkt dus min of meer als antenne. Op bepaalde vlakken moeten we gewoon inzien dat audio soms hoogfrequenter is dan we eigenlijk zouden willen....... En al helemaal als ontwerper en printenmaker. Om nog even terug te komen op het aandeel HF rommel wat om en uit de DAC komt: bij NOS-DACs is dat liederlijk veel en het begint pal boven redbook Nyquist dus de 22.01 kHz (eigenlijk al iets eerder) en het wordt over het algemeen niet analoog afgefilterd. Het ligt er dan maar net aan hoe de versterker daarmee kan omgaan. Voor een buizenversterker zal het in het algemeen geen enkel probleem zijn, maar een snelle halfgeleiderversterker wil daar best wel van in de stress schieten. E.e.a. ook weer enorm afhankelijk van hoe de opbouw is, de gekozen topologie, zelfs de kabels spelen hierin een rol. Bij delta-sigma heb je dat aandeel HF ook, alleen is het opgeschoven naar een veel hogere frequentie en het wordt, ook alweer in het algemeen, wel analoog gefilterd. Maar ook daar heb ik wel HF-rommel op de uitgangen gemeten, puur door een verkeerde printlayout en het weglaten van of gebruik van verkeerde componenten. Iznogniezosimpelallemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 (off topic) Bat out of Hell, die moet ik ook nog een keer kopen (zal wel gewoon CD worden). Laatst zag ik nog een documentaire over de "making of". De plaat heb ik natuurlijk nog van vroeger liggen. stukje daaruit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 Deze EMM Labs/Meitner tegen een 20K draaitafel combi met kwalitatief gelijksoortig bron materiaal en dan blind.... http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0115/EMM_Labs_XDS1v2_MDAT2_Reference_Review.htm Ik zou niet durven te wedden maar ben wel benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 2x een goede weergave denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 Voor heel veel centjes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 Mooi spul. Ik heb de Meitner MA-2 thuis mogen testen samen met 5 andere forumleden: de helft vond m beter/mooier dan Weiss, maar niemand vond m mooier dan een Transrotor Fat Bob met Jan Allaerts MC1B en Pass Labs XONO Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 Dat kan, zo n VFD heeft nogal wat lengte en wordt aangestuurd met een soort van pulsjes in een matrix die dus ook harmonischen genereren in de hogere frequentiegebieden. Dat zaakje werkt dus min of meer als antenne. Op bepaalde vlakken moeten we gewoon inzien dat audio soms hoogfrequenter is dan we eigenlijk zouden willen....... En al helemaal als ontwerper en printenmaker. Om nog even terug te komen op het aandeel HF rommel wat om en uit de DAC komt: bij NOS-DACs is dat liederlijk veel en het begint pal boven redbook Nyquist dus de 22.01 kHz (eigenlijk al iets eerder) en het wordt over het algemeen niet analoog afgefilterd. Het ligt er dan maar net aan hoe de versterker daarmee kan omgaan. Voor een buizenversterker zal het in het algemeen geen enkel probleem zijn, maar een snelle halfgeleiderversterker wil daar best wel van in de stress schieten. E.e.a. ook weer enorm afhankelijk van hoe de opbouw is, de gekozen topologie, zelfs de kabels spelen hierin een rol. Bij delta-sigma heb je dat aandeel HF ook, alleen is het opgeschoven naar een veel hogere frequentie en het wordt, ook alweer in het algemeen, wel analoog gefilterd. Maar ook daar heb ik wel HF-rommel op de uitgangen gemeten, puur door een verkeerde printlayout en het weglaten van of gebruik van verkeerde componenten. Iznogniezosimpelallemaal. Even een plaagstootje richting Marcel: Geloof je nu nog steeds dat een low-budget Blokker cd-draaier net zo goed kan presteren als een High-end machine? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 2x een goede weergave denk ik precies mijn idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 Even een plaagstootje richting Marcel: Geloof je nu nog steeds dat een low-budget Blokker cd-draaier net zo goed kan presteren als een High-end machine? AUW Nee, inmiddels niet meer. Met dat ik met deze discussie aan de gang ben is er een Sony CDP-XB920QS in de set gekomen. En ik wilde het de eerste dagen op mijn goede gevoel bij de speler houden dat deze beter weergeeft dan de andere CD spelerts die ik heb. Maar het valt me elke keer weer op dat ik meer laagjes in de muziek hoor en het hoog aangenamer is en stemmen eerlijke klinken. Instrumenten klinken langer uit. Wat bij mijn oude spelers geluidjes zijn dat zijn nu ineens instrumenten. Ik laat nog even open of een speler van 10.000 euro nog veel beter presteert dan een speler van 1.000 euro. Ik denk dat steeds kleinere stapjes verbetering wel steeds meer geld gaan kosten. Ik ben nog steeds overtuigd dat je met een goedkoop loopwerkje en een dijk van een DAC en goede elektronica er achter top geluid kunt krijgen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 Mooi spul. Ik heb de Meitner MA-2 thuis mogen testen samen met 5 andere forumleden: de helft vond m beter/mooier dan Weiss, maar niemand vond m mooier dan een Transrotor Fat Bob met Jan Allaerts MC1B en Pass Labs XONO klopt, het verschil was nog best groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 nee, een goedkoop loopwerkje wordt niks. en ook een duur loopwerkje kan simpel drastisch verbeterd worden. kom maar even hier, zal ik je genezen. in vijf minuten. groet ps ... sorry ... een kwartier. eerst even wennen aan een loopwerk-zonder-meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 Mooi spul. Ik heb de Meitner MA-2 thuis mogen testen samen met 5 andere forumleden: de helft vond m beter/mooier dan Weiss, maar niemand vond m mooier dan een Transrotor Fat Bob met Jan Allaerts MC1B en Pass Labs XONO Volgens mij, vond iedereen de Meitner het best. Na de TR dan natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 januari 2015 Report Share Posted 20 januari 2015 Ik denk dat steeds kleinere stapjes verbetering wel steeds meer geld gaan kosten. Is ook mijn ervaring. Maar hetzelfde geldt voor analoog. Ik zou dolgraag een Feickert tafel onder de arm hebben zitten en die zal ook beter presteren dan de verbastelde Thoens. Maar het prijsverschil is voor mij onoverkomelijk (praktisch dan, de wil is er zeker wel) Digitaal: tja, ik heb de Black Lion Red Sparrow gehoord in mijn setje en die wint het toch wel van de gefoefelde XA50ES en vermoedelijk ook wel van de DACmagic (die met de streamer en goed bronmateriaal ook al de Sony voorbijgaat). En ik zou de Sony echt niet slecht willen noemen......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 januari 2015 Report Share Posted 21 januari 2015 AUW Nee, inmiddels niet meer. Met dat ik met deze discussie aan de gang ben is er een Sony CDP-XB920QS in de set gekomen. En ik wilde het de eerste dagen op mijn goede gevoel bij de speler houden dat deze beter weergeeft dan de andere CD spelerts die ik heb. Maar het valt me elke keer weer op dat ik meer laagjes in de muziek hoor en het hoog aangenamer is en stemmen eerlijke klinken. Instrumenten klinken langer uit. Wat bij mijn oude spelers geluidjes zijn dat zijn nu ineens instrumenten. Ik laat nog even open of een speler van 10.000 euro nog veel beter presteert dan een speler van 1.000 euro. Ik denk dat steeds kleinere stapjes verbetering wel steeds meer geld gaan kosten. Ik ben nog steeds overtuigd dat je met een goedkoop loopwerkje en een dijk van een DAC en goede elektronica er achter top geluid kunt krijgen. Marcel Zie je nou wel, ik bedoel hoor je nou wel? Je kunt jezelf best overtuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 21 januari 2015 Report Share Posted 21 januari 2015 Zie je nou wel, ik bedoel hoor je nou wel? Je kunt jezelf best overtuigen. Ja eeehhhhh eigenlijk heeft mijn Sony 920 me overtuigd. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2015 Report Share Posted 22 januari 2015 Ja eeehhhhh eigenlijk heeft mijn Sony 920 me overtuigd. Marcel Door JOUW oren toch?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 22 januari 2015 Report Share Posted 22 januari 2015 Door JOUW oren toch?? Eh jah. En die zijn best wel goed. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 januari 2015 Report Share Posted 22 januari 2015 klopt, het verschil was nog best groot. Dat wil ik best geloven als je dezelfde cd op de FB legt Mogelijk alternatief vergelijkings materiaal https://audiofidelity.net/product/vangelis-blade-runner-0 vs https://audiofidelity.net/product/vangelis-blade-runner Op full range speakers (want er zit veel sublaag in deze opnames) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 28 januari 2015 Report Share Posted 28 januari 2015 http://www.laweekly.com/music/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-5352162 Lees de tekst goed door en geef een reactie. Graag? ! Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 januari 2015 Report Share Posted 28 januari 2015 nee, een goedkoop loopwerkje wordt niks. en ook een duur loopwerkje kan simpel drastisch verbeterd worden. (...) Goedkoop of duur zegt niets over de kwaliteit, maar alleen iets over de prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 28 januari 2015 Report Share Posted 28 januari 2015 http://www.laweekly.com/music/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-5352162 Interessante opmerking uit dit artikel: "That said, every audio engineer L.A. Weekly spoke to said it's not hard to find LPs that sound better than CDs. Mastering, production and manufacturing variables can drastically tilt the scale either way." Wat ook vaak vergeten wordt is dat de technische vooruitgang van platenspelers sinds de jaren '80 vrijwel stil lag omdat de hele industrie zich op de CD concentreerde. Echter, met een moderne platenspeler (uit het hogere segment) is tegenwoordig veel betere kwaliteit haalbaar dan toen, door oa nieuwe naaldvormen, nieuwe productietechnieken en betere phono voorversterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 28 januari 2015 Report Share Posted 28 januari 2015 http://www.laweekly.com/music/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-5352162 Lees de tekst goed door en geef een reactie. Graag? ! Marcel ik heb alleen even de titel gelezen, het woordje "MAY" onderstreep ik graag. kijk maar: may. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 januari 2015 Report Share Posted 28 januari 2015 (edited) (...) Echter, met een moderne platenspeler (uit het hogere segment) is tegenwoordig veel betere kwaliteit haalbaar dan toen, door oa nieuwe naaldvormen, nieuwe productietechnieken en betere phono voorversterkers. Beste Praatjesdraaier, Welke moderne platenspelers uit het hogere segment leveren betere prestaties dan de betere platenspelers uit het pre-CD tijdperk? (Wow, flutter, rumble, gevoeligheid voor akoestische feedback e.d.) Welke nieuwe naaldvormen? (Beter, dus, dan Van den Hul, Geyger, fine line, shibatha e.d.) Hoe komen de nieuwere productietechnieken (dompel-soldeerbaden, gerobotiseerde componentplaatsing e.d.) tot uiting in betere producten? Betere phono-versterkers dan... wèlke? Edited 28 januari 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 28 januari 2015 Report Share Posted 28 januari 2015 @Spido. Beweer jij dan dat er op analoog-gebied in de afgelopen pakweg dertig jaar eigenlijk geen vooruitgang is geboekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts