Seed7 Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 (edited) Koop twee handdoeken, was de ene met een gewoon wasmiddel en droog hem op een rek aan de lucht. Was de andere met wasmiddel en een wasverzachter en droog hem in de droogtrommel. Welke is beter, die harde met gewoon wasmiddel. Die neemt het water veel beter op en droogt je beter af. Welke is lekkerder, zie zachte, maar goed afdrogen, ho maar. http://www.laweekly.com/music/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-5352162 Op het allerhoogste niveau, met de best mogelijke middelen is analoog beter (en mooier) dan digitaal. De LP (en MC) zijn wel de slechts mogelijke representanten van het analoge geluid. Dat maakt de CD beter dan de LP. De LP heeft meer Wabi Sabi en dat maakt het mooier. Verder ben ik het wel met Spido eens dat er al heel leng geen wezelijke technische vooruitgang is. Hoe kunnen we dat zien? Feitelijk zou je de HighEnd kwaliteit uit de jaren '80 heden ten dage voor "een paar tientjes" in huis moeten kunnen halen. Analoog gaat je dat niet lukken. Digitaal voor iets meer dan een paar tientjes. Versterkers, niet. Luidsprekers, niet. Eigenlijk zien we het tegenovergestelde, je betaald steeds meer voor eigenlijk het zelfde (niveau). Niet zo raar dus dat vintage het nog steeds goed doet. Edited 29 januari 2015 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Welke moderne platenspelers uit het hogere segment leveren betere prestaties dan de betere platenspelers uit het pre-CD tijdperk? (Wow, flutter, rumble, gevoeligheid voor akoestische feedback e.d.) Welke nieuwe naaldvormen? (Beter, dus, dan Van den Hul, Geyger, fine line, shibatha e.d.) Hoe komen de nieuwere productietechnieken (dompel-soldeerbaden, gerobotiseerde componentplaatsing e.d.) tot uiting in betere producten? Betere phono-versterkers dan... wèlke? Beste Spitdo, Voor zover ik kan nagaan zijn de Fritz Gyger en de Microline naald pas laat in de jaren 80 gepatenteerd en dan duurt het nog een paar jaar voordat zoiets goed verkrijgbaar is. Alle electronica is nu veel geavanceerder dan in de jaren 80 en kunnen er nu versterkers gemaakt worden waar men toen alleen maar van kon dromen. Denk bijvoorbeeld aan MOSFETs en componenten met veel kleinere toleranties. Een moderne fabriek heeft veel betere kwaliteitsborgingen die in de jaren 80 nog maar amper bedacht of toegepast werden. Fijnmechanica kan met veel nauwere toleranties geproduceerd worden, dus betere platenspelers en armen. Nieuwe materialen kunnen nu toegepast worden denk bijv aan keramische lagerkogels of magnesium toonarmen. De tijd heeft echt niet stilgestaan. Of ben je iemand die meent dat vroeger alles beter was? O ja, je oren waren toen waarschijnlijk wel een stuk beter ;-) Overigens is de vooruitgang in digitale techniek sinds de jaren 80 natuurlijk nog veel dramatischer. @Seed: digitale high-end uit de jaren 80???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Interessant om zoiets eens met een echte insider zoals AJ van den Hul te bespreken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 (edited) @Seed: digitale high-end uit de jaren 80???? Accuphase DP-55, uit 1985 bijvoorbeeld, Edit: de DP-80 natuurlijk, de 55 is van later. Edited 29 januari 2015 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 De LP heeft meer Wabi Sabi en dat maakt het mooier. Wibi Soerjadi bedoel je ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 (edited) In de jaren 70 en 80 hadden ze ook (mos) Fet's, Niet op een grote schaal en vermogens zoals nu, maar ze waren er wel, veelal klein signaal types. Zelfs middenklasse apparatuur was zeer duurzaam gebouwd en relatief duur. Speelt vaak nog, terwijl veel spul uit de jaren 90 duidelijk slechter gemaakt is en allang afgedankt. 1% en < nauwkeurige onderdelen waren er ook in de jaren 70. Ook meet technisch kan menig apparaat uit de jaren 70 makkelijk meekomen met apparaten van nu. Het grappige is, dat het lijkt of het wiel wel telkens opnieuw uitgevonden wordt Zelfs de vorm en het uiterlijk komt terug. Edited 29 januari 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Ja, dat klopt. Ik wil ook niet zeggen dat vroeger alles slechter was. Mijn stelling is dat de industrie als geheel (uitzonderingen daargelaten) in de jaren 80-90 maar heel weinig investeerde in draaitafels en aanverwanten, simpelweg omdat de markt totaal veranderd was en zich vrijwel volledig op de CD concentreerde. Er kwamen veel CD spelers bij, en maar heel weinig platenspelers. Pas sinds de huidige vinyl revival vind je veel meer nieuwe producten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Beste Spitdo, Voor zover ik kan nagaan zijn de Fritz Gyger en de Microline naald pas laat in de jaren 80 gepatenteerd en dan duurt het nog een paar jaar voordat zoiets goed verkrijgbaar is. Alle electronica is nu veel geavanceerder dan in de jaren 80 en kunnen er nu versterkers gemaakt worden waar men toen alleen maar van kon dromen. Denk bijvoorbeeld aan MOSFETs en componenten met veel kleinere toleranties. Een moderne fabriek heeft veel betere kwaliteitsborgingen die in de jaren 80 nog maar amper bedacht of toegepast werden. Fijnmechanica kan met veel nauwere toleranties geproduceerd worden, dus betere platenspelers en armen. Nieuwe materialen kunnen nu toegepast worden denk bijv aan keramische lagerkogels of magnesium toonarmen. De tijd heeft echt niet stilgestaan. Of ben je iemand die meent dat vroeger alles beter was? O ja, je oren waren toen waarschijnlijk wel een stuk beter ;-) Overigens is de vooruitgang in digitale techniek sinds de jaren 80 natuurlijk nog veel dramatischer. @Seed: digitale high-end uit de jaren 80???? Beste Plaatjesdraaier, Je draait er weer om heen! Dit zijn geen antwoorden op mijn vragen. Cijfers, graag! Parameters! Testresultaten! t.a.v. # 378: De heer Van den Hul speelt in zijn demonstratieruimte met een Thorens "Reference" draaitafel (1979). Die vindt hij kennelijk nog steeds goed genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 (edited) Beste Plaatjesdraaier, Daar heb je een goed punt. De platen industrie lag toen op zijn gat. Er is nu weer een ruime keus in draaitafels en pick-up elementen. Maar als je sec naar versterkers kijkt is er nauwelijks of geen winst. Eerder verlies, zeker in het midden segment. Kijk maar op mijn site. Mijn Lyra Delos, speelt mooier in een vintage DD draaitafel uit 1975 dan een recentere van rond het jaar 2000. Nu 10 ...15 jaar later is er weer veel meer keus, er zijn vast veel betere draaitafels, maar ik ben zo dik tevreden er komt muziek uit. Edited 29 januari 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 t.a.v. # 378: De heer Van den Hul speelt in zijn demonstratieruimte met een Thorens "Reference" draaitafel (1979). Die vindt hij kennelijk nog steeds goed genoeg. Mooi ding, maar wel met upgrades. Die arm bijvoorbeeld (SME V zo te zien) bestond in 1979 nog lang niet en ik vermoed dat de phono voorversterker ook van recentere datum is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Cijfers, graag! Parameters! Testresultaten! Alhoewel specs ook niet alles zeggen; wel een aardige exercitie. Wat waren goede specs in 1985, welke apparatuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Beste Plaatjesdraaier, De afbeelding van de Thorens "Reference" is een stock photo van het internet, alleen bedoeld om de genoemde draaitafel te tonen. Wat jij "upgrades" noemt, zijn "downgrades" in mijn oordeel. Vanzelfsprekend gebruikt de heer Van den Hul een goede arm, in combinatie met één van zijn eigen elementen. (De laatste keer dat ik er was, gebruikte hij een Colibri... zelfs om 78-toerenplaten mee af te spelen!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Mijn stelling is dat de industrie als geheel (uitzonderingen daargelaten) in de jaren 80-90 maar heel weinig investeerde in draaitafels en aanverwanten, simpelweg omdat de markt totaal veranderd was en zich vrijwel volledig op de CD concentreerde. De industrie als geheel investeerd al vele jaren vrijwel niet meer. In een bepaald opzicht is de (high end) audio industrie heel erg vergelijkbaar met de formule 1 racerij in de jaren 60. Een "gek" die zich met een idee terugtrekt in een werkplaats, een produkt in de markt zet. Hosanna ... en daarna blijft het over het algemeen vrij stil. Op het draaitafelgebied verwacht ik ook geen wezenlijke stappen meer, misschien een ander soort wasverzachter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Hadden we in de jaren 60 verwacht wat ze nu kunnen maken? Wellicht kunnen we in de toekomst draadloos plaatjes draaien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Hadden we in de jaren 60 verwacht wat ze nu kunnen maken? Wellicht kunnen we in de toekomst draadloos plaatjes draaien Met een digitaal zend en ontvangst systeem en een digitale phonopre. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Als het maar niet slechter klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 t.a.v. # 378: De heer Van den Hul speelt in zijn demonstratieruimte met een Thorens "Reference" draaitafel (1979). Die vindt hij kennelijk nog steeds goed genoeg. Van de Thorens Reference "cost no object" zijn er een stuk of 100 gebouwd, onbetaalbaar voor gewone stervelingen natuurlijk. Vergelijk dat dan met bijv een Transrotor Fat Bob waarvan er duizenden gebouwd zijn, niet goedkoop maar wel betaalbaar en doet er niet of nauwelijks voor onder. Tot zover de vooruitgang... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 http://www.laweekly.com/music/why-cds-may-actually-sound-better-than-vinyl-5352162 Lees de tekst goed door en geef een reactie. Graag? ! Mij spreekt dit wel aan over 180 gr. vinyl (waar ik niet zo'n fan van ben): "It increases shipping costs and sales cost of the record. That's about it, [...] you're not getting more [sound quality], really, you're just getting more vinyl." Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Het voordeel van een dikke plaat is, dat deze minder snel krom zal worden. Afkoelen in de mal duurt natuurlijk ook langer. De vraag is, of dit dan ook gebeurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 (edited) Van de Thorens Reference "cost no object" zijn er een stuk of 100 gebouwd, onbetaalbaar voor gewone stervelingen natuurlijk. Vergelijk dat dan met bijv een Transrotor Fat Bob waarvan er duizenden gebouwd zijn, niet goedkoop maar wel betaalbaar en doet er niet of nauwelijks voor onder. Tot zover de vooruitgang... Ik denk dat een beetje uitgebouwd Fat Bob beter is dan die Thorens. Zo'n lager met omloopsmering als in de Fat Bob zit in ieder geval in geen enkele Thorens. Thorens is nogal van de verende ontkoppeligge (Klukkluk), dat breng m.i. alleen wat wanneer het ding op een gammel kastje moet staan. Edited 29 januari 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 (edited) Edited 29 januari 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 (edited) t.a.v. # 378: De heer Van den Hul speelt in zijn demonstratieruimte met een Thorens "Reference" draaitafel (1979). Mooi ding, maar wel met upgrades. Die arm bijvoorbeeld (SME V zo te zien) bestond in 1979 nog lang niet en ik vermoed dat de phono voorversterker ook van recentere datum is. Zou me niks verbazen, als hier een vd Hul-elementje in zit en e.e.a is aangesloten op een vdHul phono-versterker Edited 29 januari 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 Ik denk dat deze Thorens in deze kleuren het heel goed zou doen in bepaalde olie producerende landen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 januari 2015 Report Share Posted 29 januari 2015 (edited) De van de Hul versie: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&x-yt-cl=85027636&v=oTfXFLlOI44&x-yt-ts=1422503916 Edited 29 januari 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 januari 2015 Members Report Share Posted 29 januari 2015 Helaas moet ik jullie allen (en dus ook Spido, wat niet snel gebeurd) corrigeren. Van den Hul speelt al een tijdje niet meer met die Thorens, die is verkocht aan een verzamelaar buiten Nederland (dus ja, ook ik pieste er naast). Voorlopig moet de heer van den Hul zich nu ''redden'' met een Basis tafel voorzien van een SME V arm en een Crimson SE. Phonotrap hoef ik denk niet uit te tekenen? Er zit nog wat anders in het vat, maar dat is voor later. Aangaande de opmerkingen dat er sinds de jaren 80 niets meer verbeterd zou zijn in de analoge hoek, juist door de nieuwe generatie toonarmen, draaitafels en phonotrappen kunnen pioniers als van den Hul weer verder met de ontwikkeling van elementen, daar is dan ook de Crimson uit voortgekomen, welke in zijn SE uitvoering gezien kan worden als de van den Hul ''stand der dingen'' zoals de Duitsers het zo mooi kunnen zeggen. Ook op phonotrappen gebied zijn ze nu echt verder als een jaar of 25-30 geleden. Kijk eens wat een Sonore AC uit haar Doxy tovert, of wederom van den Hul met de Grail varianten, die kwaliteit was vroeger simpelweg niet te vinden. Aandrijving van de draaitafel, er zijn nu mogelijkheden waar ze vroeger alleen maar van konden dromen, toenamen, zie eens wat er uit Fidelity Research is voortgekomen, of waar Reed mee aan de weg timmert, echt ieder aspect van de draaitafel is voor verbetering vatbaar gebleken, en het einde is nog niet in zicht! Alleen het opnemen zoals ze dat vroeger konden... Die kunst is blijkbaar helaas vergeten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts