Marcel Dali Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Alleen het opnemen zoals ze dat vroeger konden... Die kunst is blijkbaar helaas vergeten! En dat is nou precies de reden waarom en zoveel CD's zijn die slechter klinken dan menig oude LP. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Waarom geven jullie duizenden euro's uit om de gelijkloop van een draaitafel goed te krijgen? Een CD speler doet dat helemaal zelf. Het toerental van een CD speler wordt geregeld vanuit het tempo waarop de informatie van de CD aangeleverd moet worden aan het digitaal analoog deel van de speler. En een CD speler van een paar tientjes van de blokker kan dat al. Oké het is absoluut gaaf om zo intens met de hobby en de liefhebberij bezig te zijn dat je een draaitafel een zeer goede gelijkloop probeert te geven. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 En dat is nou precies de reden waarom en zoveel CD's zijn die slechter klinken dan menig oude LP. Marcel Je geeft zelf al antwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Ik denk dat deze Thorens in deze kleuren het heel goed zou doen in bepaalde olie producerende landen. Marcel Hij was er ook in het groen kennelijk (en rood en grijs en...). http://forums.stevehoffman.tv/threads/thorens-reference-turntable.299943/ Maar ik den dat je met een Technics sp10, Denon DP80 of Micro Seiki BL-91 (of 51) gehoormatig net zo goed zit als met een moderne tafel. En dat waren wel normale "massa" producten. Maar goed in die tijd was 2000 gulden ook een smak geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Je geeft zelf al antwoord. Dat is inderdaad het antwoord wat je graag wil horen van mij. En het is inderdaad het antwoord als je kijkt naar de software op de CD of de LP. Wat er in dit draadje te veel gebeurt is, de schuld wordt bij het medium op zich gelegd. De schuld wordt bij de "slechte werking" van het digitale systeem gelegd. Dat is gewoon niet waar. Wat je niet van mij wil horen is dat de technische werking van een CD speler, de technische werking van een platenspeler ver ver achter zich laat. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Wat je niet van mij wil horen is dat de technische werking van een CD speler, de technische werking van een platenspeler ver ver achter zich laat. Marcel Klopt, technisch wel. Alhoewel een draaitafel over het algemeen veeeeel langer meegaat. Zeker in vergelijk met de huidige CD spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 (edited) Van de Thorens Reference "cost no object" zijn er een stuk of 100 gebouwd, onbetaalbaar voor gewone stervelingen natuurlijk. Vergelijk dat dan met bijv een Transrotor Fat Bob waarvan er duizenden gebouwd zijn, niet goedkoop maar wel betaalbaar en doet er niet of nauwelijks voor onder. Tot zover de vooruitgang... Beste Plaatjesdraaier, Je draait maar... je draait maar... je draait je eigen nog eens sùf! Ik gaf je alleen maar antwoord op jouw vraag wat meneer Van den Hul... enzovoorts. De Thorens "Reference" zou ik nooit noemen als typisch voorbeeld van "de betere platenspeler op de consumentenmarkt" in de jaren 70/80. Ik zou dan wijzen op draaitafels als de Thorens TD 125 en 126, de Denon DP-2500, de Dual CS731Q, de Hitachi HT-860, de JVC QL-7 en QL-10, de Kenwood KD 650, de Micro Seiki DQX 500 en DD 40, de Yamaha YP-D8 en YP-D71, de Technics SL 1200MK2, SL 1600Mk2, SL 1700Mk2, en de Sony PS P 7X. Bijna allemaal toentertijd zo om en rond de de duizend gulden (450 à 500 euro). Er waren wel duurdere spelers op de consumentenmarkt - ook van de genoemde merken - maar die waren niet merkbaar beter. Jou, Plaatjesdraaier (en Arden, en alle anderen die alleen maar komen met loze, ongedocumenteerde beweringen over de veronderstelde vooruitgang op het gebied van platenspelers) uit om die veronderstelde vooruitgang te bewijzen. Dus: wow & flutter, rumble... dat soort dingen, dusss! Edited 30 januari 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Gemeten wordt er niet meer Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Beste Tubejack, Jouw Sony PS-6750 stamt ook uit die periode (1975-1977). Ik moet nog zien of die moderne draaitafels beter presteren! Weet jij eigenlijk wat de verkoopprijs was, toen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Klopt, technisch wel. Alhoewel een draaitafel over het algemeen veeeeel langer meegaat. Zeker in vergelijk met de huidige CD spelers. Ja nou vooruit daar heb je denk ik wel gelijk in. Ik heb geen CD speler van na 2000. De jongste is van 1999 of zoiets. En die doet zijn ding foutloos. De oudste is van 1983. Ook die doet het nog probleemloos. Of die hele oude net zo goed klinkt als de jongste CD draaiert denk ik niet, maar ik moet ze nog een keer echt met elkaar vergelijken. Ik durf echt mijn hand niet in het vuur te steken of ik ze blind uit elkaar ga houden. Op dit moment geniet ik te veel van de Sony XB920QS. Hierboven staat wel een erg mooie Sony platendaaiert. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Ik concludeer zo langzamerhand dat beide geluidsdragers (cd/lp) in staat zijn om heel mooie muziek te maken. Allebeide afhankelijk van de kwaliteit van de bron, de gebruikte omzetter (cd-speler/draaitafel-element) (voor-)versterking, bekabeling en luidsprekers. Toch, jongens (en Marcel ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Je draait maar... je draait maar... je draait je eigen nog eens sùf! Haha, nee hoor; van plaatjes draaien word je juist heel relaxed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Dus: wow & flutter, rumble... dat soort dingen, dusss! Moeilijk te vinden en ik kan het zelf niet meten. Onder de 80 dB lijkt me sowieso heel moeilijk te meten, misschien dat het daarom niet meer gespecificeerd wordt, een probleem uit het verleden dus? Wel weet ik dat rumble bij mn 1e draaitafel hoorbaar was en ik kon soms de woofers zien klapperen - rumble filter was dus hard nodig. Tegenwoordig hoor of zie ik absoluut niets daarvan. Overigens gaat het niet alleen over draaitafels, ook over toonarmen, elementen en phono voorversterkers. Een beetje spitten met google: http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Thorens/thorens_td125.htm&ContentFrame Thorens TD125: rumble -68 dB, wow & flutter < 0,08% Voor moderne draaitafels moeilijk te vinden dus, maar hier bijv: http://www.vpiindustries.com/manuals/SUPER_SCOUTMASTER_MANUAL.pdf VPI Super Scoutmaster: rumble < -85 dB, wow & flutter < 0,01% Dusss Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 (edited) Beste Tubejack, Jouw Sony PS-6750 stamt ook uit die periode (1975-1977). Ik moet nog zien of die moderne draaitafels beter presteren! Weet jij eigenlijk wat de verkoopprijs was, toen? Geen idee, hij doet het wel erg goed. De verkoopprijs was 1977 fl 1.168, - gulden. Helaas heb ik niet alle spec' s , en zelfs al heb je die, welke norm is gehanteerd? Maar ik denk dat hij nog heel goed mee kan t.o.v. nieuwe spelers. Dat dacht Bob ook Dit komt van http://www.thevintageknob.org/sony-PS-6750.html Platter : Ø32cm / 1,3kg Wow & flutter : 0,045% (DIN) 0,03% (NAB) S/N ratio : 70dB (DIN) Pitch control : ± 4% Tonearm : statically balanced lateral magnetic counter balance Length : 32,0cm (overall) 23,9cm (effective) Overhang : 15mm Tracking force : 0...3g Cartridge weight : 3...10g 4...10g (with counterweight #1) 9,5...15g (with counterweight #2) Angle : 21°-30' Antiskating : 0...3g Componentry : 12 transistors 11 diodes PC : ? Dimensions : 42,5 x 18,2 x 39cm Height : 45cm (lid open) Weight : 10kg. List price : 74.800¥ (1976) Features : DC Servo motor stroboscopic speed control Sony Bulk Mould Compound base 8-pole impulse reading head carbon-fibered tonearm optional (SH-160) Een digitale en magnetische direct drive platenspeler..... toch iets digitaal Ik ben er blij mee en weet je hij ziet er lekker stoer uit, niet dat overdreven audiofiele gedoe van veel hedendaagse spelers Wat nog wel eens vergeten wordt, dat veel nieuwe LP' s nog steeds op oude persen worden gemaakt. Daar is niets audiofiels aan hitte, vinyl en zorg. Edited 30 januari 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Ik concludeer zo langzamerhand dat beide geluidsdragers (cd/lp) in staat zijn om heel mooie muziek te maken. Allebeide afhankelijk van de kwaliteit van de bron, de gebruikte omzetter (cd-speler/draaitafel-element) (voor-)versterking, bekabeling en luidsprekers. Toch, jongens (en Marcel ). Jep!! Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Spido ben ik met je eens. Als je in staat bent, de meest fantastische draaitafel aandrijvingen en andere spullen te kunnen maken. Moet het ook mogelijk zijn daar objectieve meetgegevens over te publiceren. Alleen lees je dat niet of nauwelijks meer. Wel veel pagina' s geklets. @Marcel hoe kun je daar nou over oordelen, zonder platenspeler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 januari 2015 Report Share Posted 30 januari 2015 Gister op de Audio Vereniging Midden Nederland een avond gehad dat voor de pauze platen gedraaid werden en na de pauze wat CD's Als Cd speler werd gebruik gemaakt van de Audio Aero Prima CD speler en dat is wel een van de betere die in de markt verkrijg baar zijn. Echter was het verschil tussen plaat en CD wel erg groot. Ondanks dat de afsluiting van het element niet helemaal in juist was was het met de plaat beduidend beter genieten als met de CD. Dat magische wat de plaat wel had was bij de CD gewoon niet aanwezig. Kan zijn dat de CD technisch beter is maar ja hij moet ook nog eens muziek maken en door alle techniek heen heeft het ding daar soms wat moeite mee.geef mij maar een plaatje op zijn tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 31 januari 2015 Report Share Posted 31 januari 2015 Bij Audio21 in Wapenveld hoorde ik een Einstein CD speler die de (top) draaitafels aardig kon bijhouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 31 januari 2015 Report Share Posted 31 januari 2015 Bij Audio21 in Wapenveld hoorde ik een Einstein CD speler die de (top) draaitafels aardig kon bijhouden. En met deze zin zijn we weer helemaal terug bij af. Of is dat ook de bedoeling? KT88? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 31 januari 2015 Members Report Share Posted 31 januari 2015 Bij Audio21 in Wapenveld hoorde ik een Einstein CD speler die de (top) draaitafels aardig kon bijhouden. En met deze zin zijn we weer helemaal terug bij af. Of is dat ook de bedoeling? KT88? Marcel Denk het niet, die speler is van mij en staat niet zonder reden daar ipv hier! Hoe mooi die speler ook is, met de mooiste software die je kunt bedenken (diversen MFSL, Sheffield, DCC en Windham Hill registraties op zowel plaat als CD), de plaat blijft het hier winnen. Is het mijn onkunde om digitaal beter te laten klinken? Misschien! Lig ik er wakker van? Totaal niet... Ik heb te veel digitale software om het medium helemaal buiten de deur te doen, maar de pogingen om het op hetzelfde niveau te krijgen als mijn analoge afdeling lukken alleen als ik diezelfde analoge afdeling zou downgraden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 31 januari 2015 Report Share Posted 31 januari 2015 En met deze zin zijn we weer helemaal terug bij af. Of is dat ook de bedoeling? KT88? Marcel Het is echt een heel mooie speler hoor. Je zou het daar eens moeten beluisteren. Gewoon, voor je beeldvorming. Luister dan ook eens naar de analoge mono (jawel!) opstelling, als die er nog staat. Je gelooft je eigen oren niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 januari 2015 Report Share Posted 31 januari 2015 Jep!! Marcel Hè hè. Eindelijk zijn we het eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 31 januari 2015 Report Share Posted 31 januari 2015 Spido ben ik met je eens. Als je in staat bent, de meest fantastische draaitafel aandrijvingen en andere spullen te kunnen maken. Moet het ook mogelijk zijn daar objectieve meetgegevens over te publiceren. Alleen lees je dat niet of nauwelijks meer. Wel veel pagina' s geklets. @Marcel hoe kun je daar nou over oordelen, zonder platenspeler? Ik heb een platenspeler gehad. En ik heb er diverse beluisterd. Bij Bongo ga ik naar een platenspeler luisteren. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 31 januari 2015 Report Share Posted 31 januari 2015 Denk het niet, die speler is van mij en staat niet zonder reden daar ipv hier! Hoe mooi die speler ook is, met de mooiste software die je kunt bedenken (diversen MFSL, Sheffield, DCC en Windham Hill registraties op zowel plaat als CD), de plaat blijft het hier winnen. Is het mijn onkunde om digitaal beter te laten klinken? Misschien! Lig ik er wakker van? Totaal niet... Ik heb te veel digitale software om het medium helemaal buiten de deur te doen, maar de pogingen om het op hetzelfde niveau te krijgen als mijn analoge afdeling lukken alleen als ik diezelfde analoge afdeling zou downgraden. Arden, Ik ben het niet met je eens. Jij blijft kijken naar wat je persoonlijke voorkeur is. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 31 januari 2015 Report Share Posted 31 januari 2015 Arden, Ik ben het niet met je eens. Jij blijft kijken naar wat je persoonlijke voorkeur is. Marcel Huh, wat? Jij doet toch precies hetzelfde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts