Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Uit dit stukje spreekt een bepaalde tunnel visie wat duidelijk voor komt uit een bepaalde voorliefde en gebrek aan kennis van zowel de cd speler als de platenspeler. De punten van de cd speler zijn niet juist.

Kijk maar eens naar het frequentie berijk wat gewoon niet voldoende is om alle aspecten van de ruimte info over te brengen.

Daarmee is de cd eigenlijk niet geschikt voor muziek.

SACD is wat dat betreft alweer een stuk beter

Verder ga ik er maar niet op in aangezien het tamelijk zinloos is om met jou in discussie te gaan.

Ga vooral verder met je gevecht tegen de windmolens

Kappa7  Discussie is met jou net zo zinloos ondat jij hier de ketel bent die de pot verwijt dat hij zwart ziet.

Ik heb zeker gebrek aan kennis over CD spelers en platenspelers maar dat gebrek is niet zo heel groot. Een stuk kleiner dan jij graag wil zien.

CD is absoluut geschikt voor muziekweergave.

Het frequentiebereik is precies wat een mens maximaal zou kunnen horen.

Je hebt niks nodig onder de 20 Hz en dan moet je nog een luidspreker hebben die dat weer kan geven.

Je hebt niks nodig boven 20 kHz.  Daar horen we niks.  

En om ruimtelijkheid waar te kunnen nemen heb je meer aan midden en lage frequenties dan aan hoge.

Wel eens gemerkt dat een set met een goede , en goed afgestelde en geplaatste subwoofer, er ineens meer ruimtelijkheid te horen is in muziek.

Het is een misvatting dat we de ruimte om ons heen waar kunnen nemen met hoge frequenties. Maar dat even terzijde.

En ik ga niet vechten tegen windmolens. Dat zijn prachtige hightech dingen om energie uit luchtverplaatsing te halen.

Ik blijf wel vechten tegen argumenten zoals: "Daarmee is de CD eigenlijk niet geschikt voor muziek". 

Marcel

Dus bij de CD gaat alles vrijwel perfect, maar met vinyl gaat niets perfect, jaja, maak dat de kat wijs. In werkelijkheid gaat er bij de CD niets perfect en bij vinyl niets perfect. SO WHAT! De vraag is, hoe groot zijn de afwijkingen en welke afwijkingen storen het meest. 

Bijvoorbeeld:

RIAA afwijking van mijn phonotrap is ±0.1 dB; dat noem ik vrijwel perfect

Gelijkloop 0,01%; dat noem ik vrijwel perfect (ter vergelijking: 1/100e muzieknoot (!!!) is 0.06% afwijking)

Niemand hoort het verschil tussen 0,05% en 0,0025% vervorming, echt niet. Baseer je daar je keus op?

Probeer maar eens of je 1% vervorming kunt horen - ik betwijfel het.

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

En wat betreft WOEHAHAHA:

All-music-format-sales-chart.jpg

Ik bepaal mijn keus niet op 0,005 % .

Ik bepaal mijn keus op wat ik beter en aangenamer vind klinken. Net als jij.

Marcel

Het laatste wat ik wil zeggen is het volgende.

Als de toon onvriendelijke wordt duid dat vaak op onmacht. Onmacht om verder te argumenteren. 

Onmacht om een ander in zijn waarde te laten.

Angst om het eigen ego.

Er spreekt iemand over het afzeik en afbrand forum. Kijk dat is nou een goed voorbeeld van bovenstaande.

Gelukkig heb ik van een aantal mensen hier wel respectvolle en zinnige antwoorden en argumenten gezien. Daarvoor dank ik deze mensen.

Heren moderatoren als jullie het er over eens kunnen worden. Sluit de boel maar. Kijk maar wat je verstandig vindt.

Oh ja,  Arden heb je al koppijn vanaf dat 4G er is of vanaf dat je wist dat 4G er is?  Of komt het omdat je een Iphone hebt met een duur 4G abonnement maar geen 4G pakt?

met vriendelijke groet,

Marcel Dali

Edited by Marcel Dali

Zucht, is er een keer een topic dat meer dan 1 post per maand oplevert, dan moet het weer gesloten worden... :(

Mij lijkt het leuker om de ervaringen van Marcel nog eens te horen als ie wellicht een keer wezen luisteren is bij deze of gene (meen dat er al wat afspraken waren).

En natuurlijk inhoudelijke verklaringen (theorien) voor dit fenomeen zou ik ook wat verder bediscusieert willen zien.  Natuurlijk kan vinyl goed klinken, maar wat is nu het probleem met didgitaal. En geldt dat bv minder voor dsd of high res, of met streaming als medium, of... (vul maar aan)

En waarom klinkt mp3 eigenlijk vaak ook al zo goed (mits goed gedaan)?

Edited by Duck-Twacy

Dus bij de CD gaat alles vrijwel perfect, maar met vinyl gaat niets perfect, jaja, maak dat de kat wijs. In werkelijkheid gaat er bij de CD niets perfect en bij vinyl niets perfect. SO WHAT! De vraag is, hoe groot zijn de afwijkingen en welke afwijkingen storen het meest. 

Bijvoorbeeld:

RIAA afwijking van mijn phonotrap is ±0.1 dB; dat noem ik vrijwel perfect

Gelijkloop 0,01%; dat noem ik vrijwel perfect (ter vergelijking: 1/100e muzieknoot (!!!) is 0.06% afwijking)

Niemand hoort het verschil tussen 0,05% en 0,0025% vervorming, echt niet. Baseer je daar je keus op?

Probeer maar eens of je 1% vervorming kunt horen - ik betwijfel het.

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

Enige terug terug plaatste hier een (inmiddels ex) forum lid hier samples van muziek met en zonder vervormig. Als ik me goed herinner (of search), was zelf 5% nog heel lastig te horen/onderscheiden.

Het zal ook wel van de soort vervorming afhangen en mate van getrainheid in het luisteren/waarnemen.

Overigens scoor ik bij allerlei luistertestjes op internet meestal erg goed (hoewel ik helemaal niet het idee heb dat ik zo goed kan luisteren). Die 5% kon echter niet/nauwelijks horen

Edited by Duck-Twacy

• Members

[...]

Er spreekt iemand over het afzeik en afbrand forum. Kijk dat is nou een goed voorbeeld van bovenstaande.

[...]

Oh ja,  Arden heb je al koppijn vanaf dat 4G er is of vanaf dat je wist dat 4G er is?  Of komt het omdat je een Iphone hebt met een duur 4G abonnement maar geen 4G pakt?

met vriendelijke groet,

Marcel Dali

Een spin-off van Marcel, een spin-off van! Dat is al weer iets heel anders. Maar goed, die opmerking wil ik terugnemen als je je daar zo aan stoort.

Tevens wil ik je wel even corrigeren aangaande de 2e gequote opmerking, van dat niet aanwezig zijn van het 4G netwerk op die nieuwe i-Phone krijg ik eerder buikpijn, koppijn krijg ik, zoals al vaker gemeld, van cd-spelers. Als alles aangaande cd's en lp's nu zo precies moet worden geduid moet je geen uitspraken gaan veranderen natuurlijk.

Maar ik begrijp dat je de nodige afspraken hebt staan om de beiden media met elkaar te gaan vergelijken, heel benieuwd hoe je daar uit gaat komen. Of staat misschien de conclusie al vast dat het aan de master lag als de lp beter bleek? Dan kan ik je alvast een tip geven aangaande een vergelijk waar dat direct voor opgaat, ''Into the Labyrinth'' van Dead can Dance. Op vinyl krijg je er een vol octaaf laag bij die de cd ''engineer'' blijkbaar niet nodig vond? Is altijd erg leuk om te vergelijken. Doe dan daarna nog even ''Swing is the Thing'' van Illinois Jaquet, dan zijn we ook even klaar aangaande de beperkte dynamiek van het medium lp. Hoe beperkt deze dan ook mag zijn, hij wordt wel ten volle benut, op de cd blijft er nog geen fractie van over. Wederom waarschijnlijk de master? Als laatste voor dit vergelijk als aanraders van mijn kant zou ik ''Slave to the Rhythm' van Grace Jones nog willen voordragen, vooral het nummer ''Don't worry, it is only the Rhythm''. Daar staat een toon op van rond de 12 hz, die de cd sowieso niet bezit. Dat je hem op de lp waarschijnlijk ook niet hoort, maakt niet zo veel uit, de boventonen hoor je namelijk wel. Heel benieuwd wat je van die track in een eventueel vergelijk zou vinden. Het nummer knalt ook nog eens steeds extreem van links naar rechts en vice versa, weet je gelijk wat die belachelijk hoge, absoluut overbodige kanaalscheiding nu eigenlijk doet.

Dit alles kun je uiteindelijk natuurlijk afdoen met betere masters op lp, maar dan vraag ik je, als nu blijkt dat er een beter medium bestaat, maar dit medium wordt niet ten volle benut, is het dan niet zinvoller om gebruik te maken van een medium welke misschien technisch inferieur zou kunnen zijn, maar wel tot het maximale wordt benut? Dan heeft dat ''inferieure'' medium ineens toch die grotere dynamiek, meer ruimtelijkheid, natuurlijkheid en bereik.

Het mooiste voorbeeld van het maximum haalbare is misschien nog wel de lp Volume One, een opname gedaan door Mark Levinson in een kerk (kerkorgel, dus je moet er van houden) uitgebracht onder zijn eigen naam als label, hij heeft hier iets zo goed gedaan, dat de druk die je normaal op je oren krijgt als je een grote kerk binnentreed ook direct om je oren krijgt als de naald in de groef is gezakt. Nu moet je datzelfde nummer eens op cd gaan beluisteren, weg effect....

Om nu nog even een laatste duit in het zakje te doen, buiten het door mij al eerder genoemde mono wat ik vaak zelfs boven stereo prefereer, heb ik ook nog eens een voorkeur voor een door het gros ook afgeserveerde aandrijvingsprincipe, de Idler drive met zijn ''gestommel''. Nog meer rotzooi toegevoegd aan het signaal, maar man, wat klinken die tafels magnifiek! 

Edited by Arden

Misschien iets voor Marcel om over na te denken:

Wat doet het brickwall filter in een digitaal systeem om de hogere vervuilde frquenties uit het signaal te houden?

In ieder geval faseverschuiving. En daar zijn wij zeer gevoelig voor.

Groet,

Leobus

Ik kwam laatste dit tegen waar iemand juist beweerd dat de brickwall filters in het digitale domein foutloos zijn (tov fase verschuivingen).

http://www.audioholics.com/audio-technologies/brick-wall-digital-filters-and-phase-deviations

Verwarrend he?

Overigens over de hoorbaarheid van fase verschuivingen (door filters) zijn ook al eindeloze discussies gevoerd in luidsprekerbouwland..

Nog even (zolang ik nog mag editten) reageren op Arden zijn post. Het is opvallend dat waar juist de plaat in het nadeel zou zijn, namelijk laag weergave, jij grote winst noemt (of althans een groot verschil). Intuitief zou ik denken dat door de feedback van het laag (door de lucht of een houten vloer) op de speler daar meer problemen optreden, die je digitaal niet hebt (tenzij je ook gelooft dat trillingen cd spelers kunnen beinvloeden, andere discussie). Ik meen me zelfs te herinnren dat bij de introductie van de cd speler juist de laagweergave bejubeld werd (tov de platenspeler). In het hoog steken alle MC elementen de cd de loef af.

Let wel, ik zeg niet dat het niet waar  is wat jij ondervind en schrijft, maar ik vind het wel opmerkelijk en verrassend. Waarom kan cd dat (kennelijk) niet?

Overigens heb ik de sacd van blade runner binnen (waar ook veel laag op staat), dus als iemand de AF plaat ervan heeft...

http://www.computeraudiophile.com/f15-music-general/blade-runner-soundtrack-2013-audio-fidelity-remaster-16359/

Slot opmerking, er zijn ook (zeer gewilde en daardoor peperdure) orgelopnames op cd met aardbeving veroorzakend laag (mits de set het aan kan, en dat schijnen er maar weinig te zijn,)

Een leuk voorbeeld staat op deze demo disk (die ik niet bezit overigens)

http://www.bostonaudiosociety.org/cd1_liner_notes.htm

(nog een kleine opmerking, het is niet zo dat cd geen 12 hz zou kunnen bevatten, dat is een veel gemaakte misvatting)

Edited by Duck-Twacy

Het mooiste voorbeeld van het maximum haalbare is misschien nog wel de lp Volume One, een opname gedaan door Mark Levinson in een kerk (kerkorgel, dus je moet er van houden) uitgebracht onder zijn eigen naam als label, hij heeft hier iets zo goed gedaan, dat de druk die je normaal op je oren krijgt als je een grote kerk binnentreed ook direct om je oren krijgt als de naald in de groef is gezakt. Nu moet je datzelfde nummer eens op cd gaan beluisteren, weg effect....

Ik ben in mijn jonge(re) jaren toch vrij vaak in een kerk geweest, ik heb zelfs op verschillende kerkorgels gespeeld, maar dat vermeende effect van 'druk op je oren' als je een kerk binnenloopt, heb ik nog nooit ervaren. Ik heb er wel veel onzin gehoord, maar dat wist ik toen nog niet...

Voor de rest: ik had dit topic lange tijd niet gevolgd, omdat ik geen enkel topic volg dat over analoog gaat. Maar aangezien dit zo ongeveer het enige topic is waar nog met enige regelmaat iets gepost wordt, ben ik toch maar eens gaan kijken. En wat blijkt: het is weer eens hetzelfde, oude liedje. Alsof de plaat is blijven hangen...  We zijn het niet met elkaar eens, en wee degene die met argumenten komt! En dus gaan we het ook nooit met elkaar eens worden...

Ps. Zowel vinyl als cd zijn hopeloos verouderde media. En toch koop ik nog cd's, want ik wil iets fysieks kopen, geen vluchtige downloads. Ik merk bovendien dat ik vaker voor m'n cd-kast ga staan om een cd te uit te zoeken dan dat ik op m'n computer ga rondneuzen naar een directory met leuke muziek...

Edited by Henrie

Ik weet ook niet of we in dit draadje de vraag waarom vinyl toch nog zo goed kan klinken (want dat kan het heb ik diverse keren gehoord, helaas niet thuis) echt gaan oplossen. Ik zou wel eens wat beter argument en verklaring willen horen dan dat het tussen de oren zit.

Hoewel, bij smaak heb ik ontdekt veel afhangt van de sfeer en toestand (dus je brein zeer beinvloedbaar is). Jaar geleden een Westvleteren "10" gedronken in een bier restaurant in Scheveningen (kostte ook iets van 10 euro). Fenomenaal lekker. Tijdje gelden samen met goede vriend naar de abdij gereden om wat flesjes te scoren (geen kratten helaas, want daar kun je bijna niet aankomen), maar wel enige "acht packs westvleteren 10 en 12" (a 20 euro). Thuisdrink ervaring (in het bijbehorende westvleteren glas): mmm wel aardig, maar niet zo bijzonder????

Voor de niet kenner Westvleteren 12 heeft jaren lang de lijst van de beste bieren van de wereld aangevoerd.

Daar snap ik dus ook niets van :)

Edited by Duck-Twacy

Jullie hebben hoogst waarschijnlijk " overjarige " Westvleteren gedronken daar aan de haven. En dat maakt verschil.

Zet de jonge flessen donker en droog weg, blijf er enkele jaren vanaf.

Neem tzt een flesje en 4 portglazen verdeel inhoud 33cl over de glazen en degusteer.

Ik hoor wel van de klap!

p.s. Bier bederft niet zolang de gist leeft. Bier geurt maar stinkt alleen wanneer het bedorven is. Dus altijd eerst je giegel gebruiken.

(off topic, sry mods) Bedankt voor de tip. Gelukkig heb ik nog 17 flesjes over :)

Weg zetten en ieder jaar 1 flesje openen!!

Jij gaat nog lang aan mij denken! :)

p.s. deze bewaar truc gaat alleen op bij bieren met fond ( gist op de bodem ) Mijn voorkeur gaat uit naar 0,75 Ltr flessen.

Flessen met kurk liggend stockeren en gefilterde bieren zo jong als mogelijk is drinken. ( bij voorkeur in de nabijheid van de betreffende brouwerij )

Edited by tomatamot

Dat moet je even toelichten, ik begrijp niet wat je bedoelt. 

De bron is de opname, die is voor zowel CD als vinyl gelijk, evt met verschillen in de mastering.

Waarom zou vinyl niet geschikt zijn, wat zijn dan de fysieke beperkingen?

Jij je zin, het medium, vinyl.

De draaitafel is slechts het middel waarmee de data uit het medium gehaald wordt, dus de begrenzing van de kwaleit zit uiteindelijk altijd in het medium. De LP is een mechanisch ding, met heel veel mechanische, electro-mechanische en electro chemische problemen. In het analoge domein zijn er veel veel beter media die niet meer in zwang zijn.

Ik kan dan alleen een bandrecorder bedenken (cassettes waren toch te veel een compromis, hoeveel er men ook uit wist te halen). Ik neem aan dat zo'n taperecorder (Revox Tandberg, Teac, Studer etc) met goede band (en liefst 2 sporen voor stereo en op 38 cm/sec) meer dynamisch bereik heeft dan een plaat. Maar er hebben voorzover ik weet nooit pre-recorded tapes bestaan (wel cassettes), dus je moet of zelf live muziek opnemen of een kopie trekken van een lp (of radio) :)  Maar dat schiet niet op natuurlijk...

Analoog is niet beter dan digitaal ,dat is gewoon een fobie oftewel een fabeltje.

Digitaal is niet beter dan analoog ,dat gewoon ook een fobie oftewel een fabeltje

Ze hebben beide voor-en nadelen.

Dan zijn ze dus beide even goed. Lijkt mijn zeer onwaarschijnlijk...