Pjotr Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Als jij, je apparatuur, of je huis, of je huiselijke omstandigheden niet bestand zijn tegen realistische dynamiek, en je daarom overgaat tot compressie, ontken je één van de wezenskenmerken van high fidelity. Blijft de vraag: Wat is realistische dynamiek? Is voor iedereen verschillend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Blijft de vraag: Wat is realistische dynamiek? Is voor iedereen verschillend. Beste Pjotr, Dat denk ik toch niet. Je kunt bijvoorbeeld de Sheffield "Drum Record" demonstreren met de helft van het dynamisch bereik dat een èchte drummer zou omspannen in die ruimte. Niemand zal dan zeggen: "(Zucht...) Nèt echt!" Maar als je het volume ver genoeg opendraait, kun je zo'n opmerking wèl verwachten. Als de apparatuur goed genoeg is, tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Mwah, dat ga jij met je jaren '60 Leak HiFi toch niet redden dan. Zie je wel dat het persoonlijk is: Van mij hoeven Ron Tutt en Jim Keltner helemaal niet live in de huiskamer te komen spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Mwah, dat ga jij met je jaren '60 Leak HiFi toch niet redden dan. Zie je wel dat het persoonlijk is: Van mij hoeven Ron Tutt en Jim Keltner helemaal niet live in de huiskamer te komen spelen. Dat zou jou nog wel eens kunnen verbazen, beste Pjotr. Het rendement van mijn speakers is hoog, en de Leak buizencombinatie is heel wat mans, hoor. Maar ik geef toe dat ik wel zwaarder gereedschap in huis heb (Denon POA 2800): dat gebruik ik gewoonlijk in mijn grote luisterruimte in combinatie met mijn grote luidsprekers. Vanmiddag (for sentimental reasons) Abbey Road van de Beatles gedraaid. En mij overtuigt de bas van Paul McCarthy alleen maar wanneer hij mijn middenrif flink kriebelt. En wanneer de zilveren hamer van Maxwell overtuigende tikken uitdeelt, zodat ik de neiging krijg ervoor weg te duiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 (edited) mvg wiel Hallo Wiel... welkom terug... :biggrin: Edited 3 februari 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 (edited) Als jij, je apparatuur, of je huis, of je huiselijke omstandigheden niet bestand zijn tegen realistische dynamiek, en je daarom overgaat tot compressie, ontken je één van de wezenskenmerken van high fidelity. Blijft de vraag: Wat is realistische dynamiek? Is voor iedereen verschillend. Als je altijd naar realistische dynamiek moet luisteren (zeker bij grote klassieke orkesten), ben je gewoon binnen de korste keren doof ! Vergeet dat geneuzel van "high-fidelity" in de woonkamer, zolang de uitvoerende op het podium zelf met oordoppenzitten te musiceren om gehoorbeschadiging te voorkomen. Link: http://forums.stevehoffman.tv/threads/vinyl-dynamic-range-questions.217444/ Edited 3 februari 2015 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Hallo Marcel Op plaat cq elpee niveau klopt het verhaal je vertelt nog te weinig , maar op cd niveau sla je plank totaal mis er zijn meer sores,s aan de hand met cd je moest eens weten wat er misgaat met in de digitale techniek mvg wiel Vintagemod, Leg me dat dan eens haarfijn uit. Niet alleen stoer roepen dat mijn verhaal niets verteld en ik de plank mis sla. Dus vertel het me maar. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 FF om misverstanden te voorkomen, ik ben voor compressie van gedane opnamesen meestal is dit ook bij vele opnames niet nodig, omdat gross-modo vele muziek ca.een dynamiek van pakweg 80db heeft en ca. 60db al ruim voldoende is, voor eennatuurgetrouwe en zeer genietbare weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Als je altijd naar realistische dynamiek moet luisteren (zeker bij grote klassieke orkesten), ben je gewoon binnen de korste keren doof ! Vergeet dat geneuzel van "high-fidelity" in de woonkamer, zolang de uitvoerende op het podium zelf met oordoppenzitten te musiceren om gehoorbeschadiging te voorkomen. Link: http://forums.stevehoffman.tv/threads/vinyl-dynamic-range-questions.217444/ Ik denk dat de volledige dynamiek in een huiskamer niet gaat werken. En ik denk ook dat een heel zacht spelend orkest ook niet in elke concertzaal goed hoorbaar is Ik denk ook dat in een aantal concertzalen een voluit spelend orkest ook te hard is. Een orkest moet zich aan de zaal aanpassen en onder leiding van een goede dirigent gebeurt dit ook/ De akoestiek in een zaal gaat bepalen hoe zacht zacht is en hoe hard hard is. Die CD met de opname van een symfonieorkest van Audio heb ik ook. Om die CD goed te kunnen beluisteren moet je de volumeknop helemaal open zetten en zijn de buren je dankbaar als ze de muziek in de harde stukken ook mooi vinden. Zet je de boel zachter dan hoor je de zachte passages niet. Dynamiek beperken, daar kom je niet omheen. Maar dynamiek platslaan is echt niet nodig. Het is een knap stukje opnemen en masteren als je in je luisterruimte de illusie hebt van een live concert. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Dali Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Mwah, dat ga jij met je jaren '60 Leak HiFi toch niet redden dan. Zie je wel dat het persoonlijk is: Van mij hoeven Ron Tutt en Jim Keltner helemaal niet live in de huiskamer te komen spelen. Ik denk dat een drummer in je huiskamer die effe lekker losgaat op zijn trommels geen pretje gaat zijn. Ik heb diverse keren in een flinke oefenruimte voluit spelende drummers gehoord en die zetten zelf gehoorbescherming op om niet rap doof te worden. Dat gaat echt snoeihard maar is wel zeer indrukwekkend om te horen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Ja, en dan heeft Spido het er over dat dynamiek met buikmassage pas realistische dynamiek is. Heb wel eens een drummer op een Chinees bekken te keer horen gaan, dat is 10x erger voor je oren, zit erg veel hoog in. Op 5m afstand ging dat al tegen de pijngrens. Ben maar achterin de zaal gaan staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Het is een knap stukje opnemen en masteren als je in je luisterruimte de illusie hebt van een live concert. Marcel Kortom samengevat van opname-techneut tot luisteraar, is er voldoende bandbreedte, om aan het orgineel te sleutelen c.q. de werkelijkheid "mooier" te maken, praktischer te maken, op "smaak" te brengen, om uiteindelijk een "weergave" over te houden, welke nog voldoende tot de verbeelding spreekt, om als werkelijk/natuurgetrouw te worden ervaren. - keuze v/d opname microfoons en opstelling - het afmixen, bewerken v/d opnames - keuze van de luidsprekers - keuze tussen cd/lp - keuze v/d hifi-hardware - etc.. je hersenen (niet je oren) doen de rest, m.b.t je waarneming en beleving - niet alles wat technisch niet perfect is, is rampzalig of wordt uberhaupt waargenomen - bepaalde zaken die ontbreken in de weergave worden in je hersenen gecompenseerd (interpolatie/extrapolatie) De wijze waarop je "hersenen" dit allemaal doen, is uiteraard per persoon, sterk verschillend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Ook hier: tout est Myfi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 3 februari 2015 Report Share Posted 3 februari 2015 Audiofiel of francofiel? Of beide? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 februari 2015 Members Report Share Posted 4 februari 2015 Mwah, dat ga jij met je jaren '60 Leak HiFi toch niet redden dan. Zie je wel dat het persoonlijk is: Van mij hoeven Ron Tutt en Jim Keltner helemaal niet live in de huiskamer te komen spelen. En toch vind ik het van tijd tot tijd wel erg prettig dat het wel kan! Zeker Jim Keltner op die bewuste plaat, dat MOET op oorlogsniveau... Dat je er in die eenheidsworst betonnen moderne bunker ''design'' woonkamers met een nagalm van een kwartier horendol van wordt, dat snap ik, en moet je het ook niet willen. Maar in de juiste akoestiek, met de juiste muziek en dynamiek kom je toch soms akelig dicht bij the real thing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Natuurlijk is "realistische dynamiek" een relatief begrip: het is de dynamiek die men ervaart als realistisch. De volumeknop zit er niet voor niets, maar moet niet te schijterig worden bediend. De bovenstaande opmerkingen van Arden vind ik volkomen juist. Overigens beperkt de opmerking zich niet tot popmuziek. De kanonnen in "Ouverture 1812" moeten bijvoorbeeld niet klinken als klappertjespistooltjes. En wanneer in "Götterdämmerung" het Walhalla in elkaar stort, moet dat niet klinken als een legohuisje dat wordt omgegooid. Dynamiek is één van de dramatische expressiemiddelen van de componist en de uitvoerders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Dynamiek van 80 dB is al erg veel in de huiskamer. met een achtergrond geruis van 30 dB betekend dat pieken van 110 dB.!! Kijk eens op deze site: http://turnmeup.org/ en: https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ&feature=player_embedded Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Natuurlijk is "realistische dynamiek" een relatief begrip: het is de dynamiek die men ervaart als realistisch. De volumeknop zit er niet voor niets, maar moet niet te schijterig worden bediend. De bovenstaande opmerkingen van Arden vind ik volkomen juist. Overigens beperkt de opmerking zich niet tot popmuziek. De kanonnen in "Ouverture 1812" moeten bijvoorbeeld niet klinken als klappertjespistooltjes. En wanneer in "Götterdämmerung" het Walhalla in elkaar stort, moet dat niet klinken als een legohuisje dat wordt omgegooid. Dynamiek is één van de dramatische expressiemiddelen van de componist en de uitvoerders. Juist. Zo kocht ik ooit een illegale kopie van Delicate Sound of Thunder van Pink Floyd op cd omdat daar wat meer op stond dan op het door mij reeds aangeschafte vinyl. Volgens de verkoper een geweldig goed gemaakte kopie. Bleek gemaakt met een soort van limiter of automatisch recording level dingetje. Zachte passages gingen plots wat harder en de harde, beukende passages kakten binnen een halve seconde in. Dat wil je nooit meer horen. Die muziek moet knallen, beuken en je kloten (indien aanwezig) laten rammelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 (edited) Dynamiek van 80 dB is al erg veel in de huiskamer. met een achtergrond geruis van 30 dB betekend dat pieken van 110 dB.!! Jah mooi moet een beetje set toch makkelijk kunnen halen. Edited 4 februari 2015 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Maak je nou geen illusies ..... 60 dB is wel zo ongeveer de max in een huiskamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Ik heb zo een meter op mijn multimeter zitten en die had ik met mijn oude versterker toch wel tot de 100dB alleen daar boven gaf hij het niet meer aan. ik verwacht ook niet dat het veel harder was maar normaal luister niveau zit toch zeker wel tussen de 80 en de 90 dB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 februari 2015 Report Share Posted 4 februari 2015 Ik weet niet wat je daar meet; in het beste geval een niet-geijkte SPL en waarschijnlijk niet gewogen. Ik had het over bruikbare dynamiek. 60 dB is al genoeg om je echt ongemakkelijk te voelen. De meeste CDs en LPs hebben veel minder; een crestfactor van 12 dB is bij pop/rock al heel wat. Bij klassiek wat meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Ik zit ook wel op 80-90 dB, met name bij de betere persingen wordt dat een lekker live gevoel..... Dat is inderdaad véél harder dan toen jullie bij mij waren. Maar ik "knal" dus graag wel wat harder. Gemeten met een iPhone Decibel app, voor wat het waard is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 Gemeten met een iPhone Decibel app, voor wat het waard is Waarschijnlijk niks. Ik heb eens een "meting" gedaan met een I Phone met een echte dB meter overgedaan. Scheelde meer dan 10 dB. Bovendien geven de meeste apps nog geeneens aan of ze lineair, A of C gewogen meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 februari 2015 Report Share Posted 5 februari 2015 (edited) En een link met een aantal albums: http://dr.loudness-war.info/album/list/dr/desc Ook een mooi plaatje: Edited 5 februari 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts