Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Stel je voor dat er eerst prints waren en dat daarna de handgemaakte schilderijen werden geïntroduceerd als het nieuwe medium.

Je begrijpt mijn punt niet helemaal denk ik

Stel je voor dat er eerst reproducties waren en dat daarna de handgemaakte schilderijen werden geïntroduceerd als het nieuwe medium.

Ja, dat is net zo iets als als stellen dat er eerst mensen rond liepen en nu de wereld gedicteerd wordt door Chimpansees. Dat is toch in het geheel niet waar Metheny op doelde?

[Edit]

Zie dat Metheny mij al voor was.

Edited by Pjotr

Wat is je punt dan? Dat cd de voorkeur heeft?

Punt is dat allebei de formaten hun voor- en nadelen hebben. Ik vind het ook appels met peren vergelijken en je komt er toch niet uit. Het is iets persoonlijks, al speel ik met veel plezier muziek zowel op cd als op lp. Maakt voor mij ook niet uit welke, als de muziek maar goed is.

Ja, dat is net zo iets als als stellen dat er eerst mensen rond liepen en nu de wereld gedicteerd wordt door Chimpansees.  (...)

Wilde jij beweren dat het omgekeerde het geval is?

Alleen die boenkie-boenkie-pokke-pop-pestherrie"muziek" van tegenwoordig al...  :o

Edited by spido

Punt is dat allebei de formaten hun voor- en nadelen hebben. Ik vind het ook appels met peren vergelijken en je komt er toch niet uit. Het is iets persoonlijks, al speel ik met veel plezier muziek zowel op cd als op lp. Maakt voor mij ook niet uit welke, als de muziek maar goed is.

En zo is het maar net.

De techniek moet gewoon niet in de weg zitten.

Zeggen dat iets voor- en na-delen heeft is een stap.  Maar benoemd ze dan ook.

Voor en nadelen zijn toch wel bekend mag ik hopen, die hoef ik toch niet meer te benoemen.

Ik praat nooit over voor- en nadelen. Wel over kenmerken en eigenschappen. Of die nu een voor- of een nadeel zijn, hangt altijd af van de situatie en van smaak.

Ik schreef eerder al dat dat iets persoonlijks is die voor- of nadelen. Maar goed je zou het ook kenmerken en eigenschappen kunnen noemen, die zo hun voor - en nadelen hebben  :rolleyes:

Als je het niet benoemd,  kan zo' n stelling :" vinyl beter klinkt dan (SA)CD"   m.i. zo de kliko in.  Misschien moeten we dat ook maar doen.

Alle voor /nadelen of kenmerken eigenschappen zijn al benoemd in deze topic, dus ik stop ermee. Praten jullie gerust verder hoeft helemaal niets de kliko in wat mij betreft. Ik ga lekker een cd op zetten (lp gaat niet op dit moment Denon wordt o.a. gerecapt)

Edited by Metheny

Na jaren van stilstand van dit topic heb ik het weer tot leven gewekt door mijn luisterervaring met de heruitgave op CD van een bepaalde uitvoering van het Weihnachtsorarorium van Bach en de directe vergelijking daarvan met de al jarenlang gekoesterde uitgave op LP's.

Ik had gehoopt op jullie ervaringen met zulke heruitgaven. Van LP naar CD overgebracht, dus.

Of eigenlijk: van mastertape eerst naar LP, en later ook naar CD.

"Digitally remastered for optimum quality".

Wat "mooier" is...?

Wat "beter" is...?

Wellicht houden LP-liefhebbers wel van wat (extra) kleuring?

En vinden zij de absolute resolutie en maximale verstaanbaarheid van CD minder belangrijk?