Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Nee, zeker niet in dat segment nee...

D'r was toen geloof ik een cd-10 of -11, die je daarmee mag vergelijken.

Beste Thingman,

Kun je nog verder tellen dan 11, of kom je dan vingers te kort?

In de review van Peter P. Duisterhof werd de CD-80 vergeleken met de CD-12 (destijds ƒ 10.000,-).

Zo citeer ik: "(...) Flink wat "snufjes" van de CD-12 zijn namelijk in dit apparaat verwerkt (...).

In dit artikel worden ook een gehoormatige beoordeling en vergelijking met de CD-12 gegeven.

http://www.dutchaudioclassics.nl/img/reviews/marantzcd802.pdf

Wanneer gaat het (ook) weer over vinyl???

Nee inderdaad, het kan in elk geval niet gaan over sacd met de CD80...

Anderzijds is het weer heel hoopgevend om te zien dat Spido soms even kan loskomen van de jaren vijftig, en dan eenzelfde romantisch / mythisch gevoel wil oproepen rondom spul dat decennia jonger is dan dingen waar Leak op staat... ;)

Aangezien het bij vinyl tegenwoordig nagenoeg alleen nog om de portemonnee met inhoud gaat (het is immers DE nog uit te buiten nichemarkt par excellence!), maar bij digitale techniek om geleidelijke ontwikkelingen, was het ook niet meer dan logisch dat vinyl op een gegeven moment voorbijgestreefd zou worden door zelfs een simpele (lees: goedkope) hedendaagse cd-speler.

En over weer een jaar of tien of minder zal streaming net zo fatsoenlijk kunnen klinken als cd, voor een prijs die een schijntje is van een vinyldraaier met hetzelfde weergaveniveau. Maar voorlopig mag de mythe van beter klinkend vinyl blijven bestaan, zelfs tegen beter horen in!

Aangezien het bij vinyl tegenwoordig nagenoeg alleen nog om de portemonnee met inhoud gaat (het is immers DE nog uit te buiten nichemarkt par excellence!), maar bij digitale techniek om geleidelijke ontwikkelingen, was het ook niet meer dan logisch dat vinyl op een gegeven moment voorbijgestreefd zou worden door zelfs een simpele (lees: goedkope) hedendaagse cd-speler.

En over weer een jaar of tien of minder zal streaming net zo fatsoenlijk kunnen klinken als cd, voor een prijs die een schijntje is van een vinyldraaier met hetzelfde weergaveniveau. Maar voorlopig mag de mythe van beter klinkend vinyl blijven bestaan, zelfs tegen beter horen in!

Streaming klinkt NU al beter dan CD. Althans de hogere resoluties. Vinyl klinkt op het niveau van highres. Laat de CDspeler dus maar met rust.

Dat streaming beter klinkt dan de andere bronnen is helemaal een echt unicum. Zeker waar het hi-res bestanden betreft is dat niet het geval.

Tijd voor nieuw topic: waarom streaming beter klinkt dan alle andere bronnen en waarom hi-res audiobestanden de geschiedenis herhalen... :)

Dat streaming beter klinkt dan de andere bronnen is helemaal een echt unicum. Zeker waar het hi-res bestanden betreft is dat niet het geval.

Tijd voor nieuw topic: waarom streaming beter klinkt dan alle andere bronnen en waarom hi-res audiobestanden de geschiedenis herhalen... :)

Ik schrijf niet "beter", maar, "op niveau"...

Dat lijkt me een onmogelijke opgave.  ;)

De meeste hier hebben, of analoog, of digitaal op hoog niveau.

Twee, Iedereen zal terug vallen op zijn eigen stokpaardjes.

Drie, er zijn er zelfs die menen het beter te weten, dan de ontwerper zelf :blink:

Denk je nu echt, dat die mensen ook maar iets van elkaar aannemen :D ))))

Kansloos ;)

Streaming klinkt NU al beter dan CD. Althans de hogere resoluties. Vinyl klinkt op het niveau van highres. Laat de CDspeler dus maar met rust.

Beste Hans,

Een boude bewering, dunkt me!

Om zo'n uitspraak te kunnen staven, zou je een uitstekende ("natuurlijke", niet elektronisch geprocesste) opname in een directe omschakeling zowel via streaming, via CD-speler als via LP moeten kunnen beluisteren. Bij gelijke luidheid, vanzelfsprekend.

Ik schrijf niet "beter", maar, "op niveau"...

Je schreef dat streaming nu al beter is dan cd, een paar berichten hierboven, even los van het opgeklopte hype verhaal van de hoge resoluties. (Ik hoorde enkele settings waarin hi-res meteen nadelig door de mand viel).

Tegen die stelling dat het 'nu al beter klinkt' ageerde ik, want ze is voor mij, zeg maar, een beetje onjuist... Ik weet ook van de veranderlijkheid van je mening, dat speelt ook mee om tegen je te zeggen om niet te snel te zijn met zulke verstrekkende conclusies.

Ik durf op mijn beurt wel te stellen dat als streaming bij jou beter klinkt dan cd, er iets niet helemaal lekker zit in die cd-keten.

Of je hebt een heel gammele speler, maar dat laatste zoek ik niet echt achter jou... :)

Dus na de draaitafel gaat ook de cd speler de verkoop in? :D

De laatste keer dat ik hem wilde gebruiken, deed hij 't niet. Een draadje in het Philips loopwerk was doormidden. Na reparatie deed ie het weer. En dat is al weer meer dan 'n maand geleden. Al m'n cd's staan op de server. En dat klinkt beter dan met de cd speler op de dac.

Je schreef dat streaming nu al beter is dan cd, een paar berichten hierboven, even los van het opgeklopte hype verhaal van de hoge resoluties. (Ik hoorde enkele settings waarin hi-res meteen nadelig door de mand viel).

Tegen die stelling dat het 'nu al beter klinkt' ageerde ik, want ze is voor mij, zeg maar, een beetje onjuist... Ik weet ook van de veranderlijkheid van je mening, dat speelt ook mee om tegen je te zeggen om niet te snel te zijn met zulke verstrekkende conclusies.

Ik durf op mijn beurt wel te stellen dat als streaming bij jou beter klinkt dan cd, er iets niet helemaal lekker zit in die cd-keten.

Of je hebt een heel gammele speler, maar dat laatste zoek ik niet echt achter jou... :)

Maak je over mij maar geen zorgen. Ik maak me eerder zorgen over de mensen die met allerlei vaagheden hun cd speler moeten "kietelen" om deze fatsoenlijk te laten klinken.

I did it my way.

Misschien is de conclusie wel terecht dat we vooral vinden wat we thuis zelf ervaren. Of is dat misschien een open deur?

De CD80 van Marantz was in mijn jongere jaren super populair. Ik begon destijds zelf met een Philips CDD 882 CD loopwerk en DFA 888 "digitale" versterker. In die versterker zaten ook de bekende TDA 1541A S1. Ik heb heel goed van deze set kunnen genieten, wellicht het beste dat Philips ooit gemaakt heeft voor de Nederlandse markt. De keren dat ik de CD80 beluisterd heb hoorde ik dat hij wel muzikaal is, dus je hebt het gevoel dat hij klopt. Wellicht is de roem die hij daarom kreeg terecht. Toch herken ik ook de beschrijving van Thingman dat de CD80 niet uitblinkt in ruimtelijkheid en levendigheid. Heb destijds een geëmotioneerde dealer gesproken die aangaf dat hij enorm van zijn stuk was door een klant die een CD80 bij hem had gekocht terwijl een Arcam speler voor pak hem beet hetzelfde geld veel mooier was. Maar de klant gaf aan "iedereen wil een CD80, dus ik ook". Hij liet mij een stuk horen van Thomas Dolby - i scare myself. En inderdaad was het resultaat met de Arcam wel duidelijk beter was. Wellicht hangt dit ook samen met de set waarin hij speelt. Later nog eens een CD80 het horen opnemen tegen een Van Medevoort DAC en dat was duidelijk in het voordeel van de CD80. Met name had de CD80 een zeer integere (muzikale) weergave. 

Met veel pijn en moeite m'n Audio Aero cd speler de deur uit gedaan. De streamer die ik nu gebruik klinkt echt een stuk beter dan mn oude cd speler. Mijn ervaring is dus ook dat streaming beter kan klinken dan de cd....

Lijkt me eigenlijk wel logisch ook, je hebt zo'n rond draaiend (met alle mechanische ellende die dat teweeg brengt) schijfje met nullen en ééntjes toch niet meer nodig! 

Maak je over mij maar geen zorgen. Ik maak me eerder zorgen over de mensen die met allerlei vaagheden hun cd speler moeten "kietelen" om deze fatsoenlijk te laten klinken.

I did it my way.

Zorgen maken hoeft niet Hans.  Zonder het te beseffen ben je : "een van hun"  met je eierendoppen overal onder :D Welkom! :)

Met de uitspraak van Hokkie ben ik het volledig eens.

Nog wel even het volgende.

Technisch gezien kan vinyl niet beter klinken dan CD.  Het is vaak de gebruikte master op vinyl welke beter is dan die voor vinyl is gebruikt.

met vriendelijke groeten,

Marcel Dali

Hoi Marcel,

Ik snap het niet.  Je bedoelt vast wat anders.

Met veel pijn en moeite m'n Audio Aero cd speler de deur uit gedaan. De streamer die ik nu gebruik klinkt echt een stuk beter dan mn oude cd speler. Mijn ervaring is dus ook dat streaming beter kan klinken dan de cd....

Lijkt me eigenlijk wel logisch ook, je hebt zo'n rond draaiend (met alle mechanische ellende die dat teweeg brengt) schijfje met nullen en ééntjes toch niet meer nodig! 

Niks mis met ronddraaiende schijfjes: of het nu vinyl, tape, een CD of harde schijf is, je kan er hele mooie muziek mee maken. Niet logisch dus. Als je streamer beter klinkt dan CD, is dat waarschijnlijk grotendeels te danken aan een betere DAC.

Een goed CD loopwerk zou niet beter of slechter moeten klinken dan een goede streamer. Maar, een matig CD loopwerk wil nog wel eens een bitje verkeerd lezen en vult dit dan in middels een foutcorrectie algoritme, met wisselend succes. Vooral naarmate het loopwerk wat ouder is en de laser zwakker wordt krijg je hier meer last van. 

Zo'n ronddraaiende plak vinyl heeft hier natuurlijk geen last van  :D

Het merkwaardige is nu dat ik hier ook geconstateerd heb (weliswaar subjectief) dat de streamert veelal beter klinkt dan de Cd speler.

Die streamer is een heel simpel EEE-PCtje met Daphile erop, een externe harddisk en een Cambridge DACmagic.

Die mag het dan opnemen tegen een zwaar gefoefelde Sony XA50ES, voorwaar niet de minste CD speler.

De verschillen zijn subtiel hoor, begrijp me goed. Maar als je direct gaat vergelijken wel aanwijsbaar voor mij.

De analoge keten wint het (alweer subjectief) over het algemeen met glans.

Schiet mij maar lek; ik heb het geaccepteerd en ik kan van alle bronnen genieten.

Wat niet wegneemt dat ik nog wel eens een echte top-DAC wil gaan proberen en dan voor langere tijd.

Niks mis met ronddraaiende schijfjes: of het nu vinyl, tape, een CD of harde schijf is, je kan er hele mooie muziek mee maken. Niet logisch dus. Als je streamer beter klinkt dan CD, is dat waarschijnlijk grotendeels te danken aan een betere DAC.

Een goed CD loopwerk zou niet beter of slechter moeten klinken dan een goede streamer. Maar, een matig CD loopwerk wil nog wel eens een bitje verkeerd lezen en vult dit dan in middels een foutcorrectie algoritme, met wisselend succes. Vooral naarmate het loopwerk wat ouder is en de laser zwakker wordt krijg je hier meer last van. 

Zo'n ronddraaiende plak vinyl heeft hier natuurlijk geen last van  :D

Bij het aftasten van een CD zal er incidenteel inderdaad wel eens een leesfoutje worden gemaakt door het loopwerk.

Maar om te bewaken dat toch de juiste informatie van de schijf wordt gehaald wordt er gebruik gemaakt van de Reed Solomon code encryptie.

Aan elke sample worden extra bits toegevoegd op een manier waarbij niet alleen geconstateerd kan worden dat er een fout in de sample zit maar ook duidelijk is welke bit er fout is en deze wordt gewoon gecorrigeerd.

Als het loopwerk te veel fouten gaat maken dan wordt het geluid niet minder van kwaliteit maar gaat de speler haperen en hoor je het karakteristieke aan uit klikken van het geluid.

Het geluid wordt niet minder van kwaliteit maar gaat gewoon uit.

Marcel

Bij het aftasten van een CD zal er incidenteel inderdaad wel eens een leesfoutje worden gemaakt door het loopwerk.

Maar om te bewaken dat toch de juiste informatie van de schijf wordt gehaald wordt er gebruik gemaakt van de Reed Solomon code encryptie.

Aan elke sample worden extra bits toegevoegd op een manier waarbij niet alleen geconstateerd kan worden dat er een fout in de sample zit maar ook duidelijk is welke bit er fout is en deze wordt gewoon gecorrigeerd.

Als het loopwerk te veel fouten gaat maken dan wordt het geluid niet minder van kwaliteit maar gaat de speler haperen en hoor je het karakteristieke aan uit klikken van het geluid.

Het geluid wordt niet minder van kwaliteit maar gaat gewoon uit.

Marcel

Dank voor de duidelijke uitleg. Wat verklaart dan de - soms dramatische - verschillen tussen loopwerken? Zo heb ik onlangs een meridian 588 en een Sony X555ES naast elkaar beluisterd, allebei via spdif op dezelfde DAC aangesloten. Uit beide kwam geluid, zonder haperen of aan/uit klikken maar het verschil in kwaliteit was dramatisch. 

Dat kan ik niet verklaren.

Geen idee waarom er dan verschillen in kwaliteit worden waargenomen met verschillende loopwerken op eenzelfde DAC.

Het zou niet uit moeten maken. Denk ik.

Ik denk niet dat het met het loopwerk te maken heeft maar misschien heeft het met wat anders te maken, misschien in de manier waarop het PCM signaal wordt aangeboden op de digitale uitgang van het apparaat wat als loopwerk wordt gebruikt.

Helaas moet ik toegeven dat mijn technische kennis dan net weer onvoldoende is om daar technisch verder op in te gaan.

is er hier iemand die daar wat zinnigs op kan zeggen?

Marcel