Jump to content

Wie kan mij hepen in mijn Synthese I nieuwe units te zetten

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik heb nieuwe hoge en midtoners voor mijn Synthese I speakers gekocht.

Ik krijg alleen de oude units er niet goed uit en kan overigens ook niet goed solderen.

Een kennis van mij hielp mij vroeger altijd met dit soort klussen maar is de komende tijd verhinderd.

Ten 2e moet in een van mijn Imf tls 80 een nieuw filter worden gezet.

Filter en bedrading liggen klaar dus is kwestie van vast solderen aan de 4 speakers.

Is er iemand in omgeving Leiden die mij ermee kan helpen?

Als tegen prestatie bied ik een mooie internet radio Musicpal van Freecom, zie

http://www.freecom.com/ecproduct_detail.as...ssCatID=1147458

gr

jepe

Oude units verwijderen is meestal een kriem. Ze plakken meestal aan de kast vast als het ware.

Daar is een trukje voor je gebruikt deze en een blokje hout om af te zetten tegen de kast,

iemand die handig is begrijpt het wel

Zo maak je niets stuk en het werkt perfect .

2nhhymc.jpg

Oude units verwijderen is meestal een kriem. Ze plakken meestal aan de kast vast als het ware.

Je kunt natuurlijk ook de kast verwijderen van de unit.

Als het een houten kast is, of een kartonnen imitatiehoutenkast (MDF, spaanplaat of zo), is dat zelfs zeer aan te raden!

Daar is een trukje voor je gebruikt deze en een blokje hout om af te zetten tegen de kast,

iemand die handig is begrijpt het wel

Zo maak je niets stuk en het werkt perfect .

2nhhymc.jpg

De truk met de kurkentrekker werkt enkel als de basket van ijzer is. Bij een kunststof unit breek je vaak enkel het gat maar uit.

Een betere is gewoon een te grote houtschroef in het gat vast zetten en die met een klauwhamer voorzichtig omhoog trekken.

In het geval van deze Syntheses moest er helemaal voorzichtig gedaan worden. De units zaten volledig vast gelijmd en is de behuizing van polyester, maar zijn er nu wel netjes uit.

De nieuwe middentoners zitten al gesoldeerd, maar JP zal nog wel even met de dremel aan het werk moeten om de polyester behuizing iets uit te frezen, zodat de units mooi passen.

Bij de tweeters ligt het nog iets ingewikkelder. Daar kwam een soort spacer mee uit de behuizing, die zo vast aan de units zitten dat die opnieuw gemaakt moeten gaan worden.

Ook zitten de aansluitingen van de nieuwe tweeters anders dan bij de oude, dus had die spacer toch nieuw gemaakt moeten worden.

Dat gaat JP laten doen deze week en dan ga ik ook de nieuwe tweeter er voor hem aan solderen.

Ik ben wel benieuwd hoe dat dan gaat klinken, in een mooi oud grachtenpand, met een aantal goed gevulde boekenkasten in de ruimte. Een geweldige akoestiek met een stel heel mooie speakers, dat moet haast wel mooi klinken.

Mvg. Miracle.

P.S. @Spiekerboer: Wat ik van speakers weet is meer dan jij van kan dromen. ;)

Een lekker priegelklusje dus. Mooi dat t redelijk gelukt is.

Heb laatste een middentoner van mijn 33 jaar oude IMF Super Compacts vervangen. Lukte toch niet heelmaal zonder wat spaanplaat mee te nemen. Maar goed, met de nieuwe unit er weer in zie je daar niets van.

Een lekker priegelklusje dus. Mooi dat t redelijk gelukt is.
Dat word idd nog even priegelen, maar doordat het van polyester gemaakt is wel redelijk te doen. In hout schiet je makkelijker uit met een dremel.

De spacer zal wel van MDF gemaakt moeten worden, en hoeft gelukkig niet 100% precies te zijn. Met een beetje vullende lijm is dat goed mooi te krijgen.

Heb laatste een middentoner van mijn 33 jaar oude IMF Super Compacts vervangen. Lukte toch niet heelmaal zonder wat spaanplaat mee te nemen. Maar goed, met de nieuwe unit er weer in zie je daar niets van.

Dat spaanplaat is ook goed op te vullen, met een beetje kneedbaar hout/houtvuller.

Je ziet er nu niets van, maar het is wel een zwakker punt, en/of je unit zit nu niet helemaal recht en/of afgesloten. Zelfs een tiende van een milimeter geeft al lek en dus een minder mooi geluid. Opvullen wat er weg is dus. ;)

Vandaag waren de tweeters dus aan de beurt. De spacers waren door de plaatselijke houtworm zo gemaakt dat ze net niet helemaal pas waren, maar met de decoupeerzaag en dremel was dat vrij snel verholpen. Met wat acrylaatkit (hiermee zaten de oude ook vast) vast gezet in de behuizing, tweeters gesoldeerd en spelen maar.

JP was al wel begonnen aan het uitdremelen van

(...) Ook deze speakers klinken nu weer gelijkwaardig, en voor speakers van die tijd verbazingwekkend goed.

Beste Miracle,

Waarschijnlijk ben je te jong om te kunnen weten dat de betere "speakers van die tijd" over het algemeen veel zorgvuldiger werden ontworpen, veel beter (steviger, degelijker) werden gebouwd, veel duurzamer waren en ook veel beter klonken dan de gebakkenplasticzooi en MDF-rommel die tegenwoordig vaak als high-end wordt verkocht.

(...) Did you know that most older speakers are built much better and are higher quality than new speakers today?

As a rule of thumb, speakers double in price about every 10 years. What this means is the speakers you bought in 1980 for $200-$400 would now cost about $800-$1600 to replace with equal quality today. (...) before you lay down the cash, make sure you know what you are getting. One of the easiest ways to do this is to lift the speakers to see how heavy they are. Odds are, the new speakers will probably weigh less than half what your old speakers weigh. This is because the quality of the parts used in older speakers were much better. Therefore, they are heavier. The cabinetry itself is also usually much better quality (real wood vs. plastic). (...)

Many people have been brainwashed by salesmen into thinking their current speakers just won't sound as good as new speakers. Don't believe the hype! This is just not true. After we repair your speakers, they will sound exactly like they did when they were brand new, and better than most new speakers you can buy today. You know better than anyone how great your speakers sounded when they were new. Don't let a bunch of salesmen trick you into buying inferior speakers!

Speaker technology has not changed much in the past 40 years. There have been minor advancements in power handling. But hey, you probably didn't over power your speakers anyway. (...)

http://speakerrepair.com/OCSyes.html

Rightly spoken!

(...)......en weet ook nog "iets" van speakers. :o

Beste Miracle,

W

(...) Ook deze speakers klinken nu weer gelijkwaardig, en voor speakers van die tijd verbazingwekkend goed.

Beste Miracle,

Waarschijnlijk ben je te jong om te kunnen weten dat de betere "speakers van die tijd" over het algemeen veel zorgvuldiger werden ontworpen, veel beter (steviger, degelijker) werden gebouwd, veel duurzamer waren en ook veel beter klonken dan de gebakkenplasticzooi en MDF-rommel die tegenwoordig vaak als high-end wordt verkocht.

Ook in die tijd werden er ronduit slechte speakers (en vele andere dingen) gemaakt Spido.

Dat de IMF's speakers zijn die de tand des tijds redelijk hebben doorstaan is niet doordat ze zo goed gemaakt zijn, maar doordat het speakers waren van zo'n 12 modale maandsalarissen toentertijd.

Daar was en is men dus voorzichtig mee.

Deze dingen waren van waggel spaanplaat gemaakt, en de kamer voor de middentoner zelfs van karton. Nee, echt goed en degelijk gebouwd hoor.

Ga nu eens kijken naar speakers van 12 modale maandsalarissen. ;)

Het probleem zit hem niet in wat men nu maakt, maar in wat men tegenwoordig uit wil geven aan alles. Men verwacht dat er voor 10% van een modaal maandsalaris net zo goed spul te koop is als 30 jaar geleden voor 10 modale maandsalarissen.

@M44: Daar had ik in post #11 al op gereageerd. ;)

Ondanks beginnende griep (hopelijk geen Mexikaanse, vogel of geiten- griep) even melden dat dankzij de hulp van Miracle mijn Synthese speakers weer erg goed klinken. Door de nieuwe mid en hoge toners is het geheel veel ruimtelijker geworden en het hoog veel minder scherp en agressief.

En de IMF's op mijn studeer kamer klinken met 2 nieuwe filters ook een stuk beter. Helaas zal ik deze laatste weg gaan doen ivm ruimte gebrek.

In iedergeval nogmaals dank aan Miracle voor zijn hulp. Zonder hem was er niets gelukt.

(mijn solderen is hopeloos en de Syntheses had ik waarschijnlijk gesloopt door de volledig vastgelijmde units er verkeerd uit te werken)

Ondanks beginnende griep (hopelijk geen Mexikaanse, vogel of geiten- griep) even melden dat dankzij de hulp van Miracle mijn Synthese speakers weer erg goed klinken. Door de nieuwe mid en hoge toners is het geheel veel ruimtelijker geworden en het hoog veel minder scherp en agressief.

En de IMF's op mijn studeer kamer klinken met 2 nieuwe filters ook een stuk beter. Helaas zal ik deze laatste weg gaan doen ivm ruimte gebrek.

In iedergeval nogmaals dank aan Miracle voor zijn hulp. Zonder hem was er niets gelukt.

(mijn solderen is hopeloos en de Syntheses had ik waarschijnlijk gesloopt door de volledig vastgelijmde units er verkeerd uit te werken)

Geen dank JP. Het was een kleine moeite, en heb er ook nog een fatsoenlijk klinkende wekkerradio aan over gehouden. Ik kan nu wakker worden zonder irritaties. :)