Jump to content

Focal 1007 Be en Audio Research VSI 55

tompj
 Share

Recommended Posts

Ik weet niet of het prijs wordt gesteld, maar toch maar even in het kort mijn ervaringen met deze apparatuur.

Mijn eerste thuiservaring met Focal (JM Lab) was met een Mini Utopia die ik een tijdje heb gehad i.c.m. een Graaf Venticinque. Eigenlijk beviel dat heel goed, maar ik vond het om een of andere reden toch nodig om van speaker te wisselen (kriebels). Er kwam een set Sonus Faber Cremona Auditors en kort daarna ook een andere versterker. Omdat ik toch wat precisie en transparantie miste, heb ik na een paar maanden toch weer gekozen voor Focals: de Electra 1007 be, waar ik nu weer een flink aantal maandjes mee speel.

De focals zijn de kleinste 'monitor' luidsprekers uit de Electra serie, die onder de Utopia serie komt. Deze versie gebruikt de toch wel befaamde Beryllium tweeter, die niet in mijn eerdere Mini Utopias zat. Met 89 DB en een impedantie van nominaal 8 ohm, zakkend naar minimaal 4, een niet al te lastige klant om aan te sturen. Daarnaast erg mooi afgewerkt; ik heb de uitvoering in 'macassar'.

De 1007's zijn een duidelijk stap voorwaarts t.o.v. de 'oude' Mini Utopias. Zeer transparant, met toch een klein spoortje warmte in het middengebied. Het hoog is zeer precies en fijntjes. Vooral het hoog is erg gevoelig voor de aansturing. Aangestuurd door een Musical Fidelity A5 vond ik het ietwat scherp en oncomfortabel worden. Aangestuurd door een wat warmere versterker gaan de scherpe kantjes er echt vanaf en blijft de prachtige doortekendheid over. Het laag loopt niet extreem diep door, wat ook wel erg lastig wordt met een speaker van deze omvang/afmetingen, maar is lekker strak en niet zo geforceerd opgepompt als bij sommige ' kleintjes' . Opvallend is de integratie tussen tweeter en mid/laag unit. Een beetje alsof je naar een electrostaat luistert qua transparantie en integratie (en gebrek aan laag). Kortom, een heerlijke speaker voor mensen die van veel transparantie en een tikje warmte houden en het laagste laag niet missen. Vooral de tweeter zorgt voor die 'is me nooit eerder in deze opname opgevallen ervaring'.

Dan de aansturing. Na een (korte) periode met de genoemde Musical Fidelity heb ik mijn buizenliefde weer nieuw leven ingeblazen. Ik verwachtte dat de Focals op een wat steviger buizenversterker goed uit de verf zouden komen; enter de Audio Research VSI 55.

De AR VSI 55 is een 50 watt (push pull) buizenversterker met 6550 eindbuizen. Het betreft de 'instapper' van AR, inmiddels vervangen door de vrijwel identiek ogende VSI60. Niet echt een mooi ontwerp om te zien. Een beetje als een amerikaanse auto: groot, vierkant en weinig subtiel vormgegeven. Dat kunnen Italianen beter. De klank is niet echt typisch buizen. Geen extreem warm klinkend apparaat, geen zompig en zwoegend laag. Wel de luchtigheid die buizenversterkers kunnen hebben en gewoon veel kracht. De versterker heeft geen enkel probleem met de Focals: geen enkel moment heb ik de indruk dat de versterker het moeilijk heeft. Ook hier wel een hint warmte en vooral niets van het 'klinische' dat soms transistorversterkers nog wel eens hebben. De stap van de Musical Fidelity naar de AR was als de stap van CD naar plaat. Alles klinkt gewoon minder steriel. Het feit dat het laag goed overeind blijft (een tikje wolliger dan met de MF, maar eigenlijk wel lekker) vind ik toch wel opvallend.

Al met al een combi die ik goed bij elkaar vind passen en me voorlopig wel even vrij van nieuwe kriebels, upgrade virussen en andere audio aandoeningen zal houden.

Guest Kraus vonBentinck

schitterende review

Het laag loopt niet extreem diep door, wat ook wel erg lastig wordt met een speaker van deze omvang/afmetingen, maar is lekker strak en niet zo geforceerd opgepompt als bij sommige ' kleintjes'

Zeer scherp opgemerkt. Zo'n observatie geeft vertrouwen.

Mooie combinatie. Opmerkelijk ook dat de integratie tussen de units zo goed gelukt is.

Uit de test http://www.stereophile.com/standloudspeake...ocal/index.html begrijp ik dat er een behoorlijk steil filter inzit (36 db/oct akoustisch). In ieder geval toont dat aan dat de voorstanders van slappe 1e order filters niet altijd gelijk hebben (en de voorstanders van minimale overlap tussen de units het nog niet zo gek hebben gezien). Focal is wel een fabrikant met zeer goede know how van het hele ls plaatje (units, kast, filter, alles hebben ze 100% in eigen hand).

Over die integratie: ik ben niet zo technisch, maar heb begerepen dat de beryllium tweeter een wat groter bereik heeft dan een conventionele tweeter en daarmee wat verder doorloopt naar het middengebied. Gevolg zou dan zijn dat ze overgang van de ene naar de andere unit op een voor het gehoor minder gevoelig punt komt te liggen waardoor integratie beter is.

Volgens de test is het wisselpunt 2000 hz, oftwel in de kritieke zone (300-3000hz). Deze frequentie past ook goed bij de afstand mid/tweeter, ga je hoger dan krijg je kam filter effecten.

Tis gewoon een knappe prestatie van Focal.

Overigens ik vond mijn oude T120 tweeters (zelfbouw speaker) ook altijd erg mooi transparant klinken

Daarover zijn de meningen verdeeld. Bij bepaalde muziek heeft is het natuurlijk wel fijn als het laag een goede impact heeft. Bij ander muziek is het minder nodig (en zet je hem gewoon uit of op bypass oid)

Je zou eens een Velodyne DD op proef kunnen vragen, kunnen mooi ingeregeld worden (zijn wel wat prijzig).