Jump to content

High resolution audio

Pjotr
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Heel interessant, deze links en hou me aanbevolen voor meer.

De 96/24 files wav of flac, afgespeeld via J River Mediacenter , de asiodrivers en de geluidskaarten op professional naar de DAC geeft echt goede kwaliteit.

Ik ga de nieuwe Dylan (Together Through Life) downloaden als proefballon als ik weet hoe je je kunt aanmelden (accepteert geen nederlandse postcodes); jammer dat het album niet veel soeps is. Ook is het aanbod nogal eigenaardig (doet een beetje denken aan de demo-cd's die vroeger cadeau werden gedaan bij de stereoplay).

Ik vind het hires-gebeuren een zeer veelbelovende ontwikkeling.

Eigenlijk zou er nog een topic moeten komen over hoe een aan audio gewijde computer het beste in elkaar kan zitten zowel wat betreft hardware als software. Zo'n digital audio workstation is een tijdje overbodig geweest (de PC kon de eisen voor audio steeds gemakkelijker aan) maar misschien is daar toch nog wat winst te behalen.

'k Was vanmiddag bij Machmat/Pink Faun/Mattijs de Vries op snelbezoek om mijn gemodde Dacmagic op te halen. Hij vertelde dat zijn ervaring met hi-rez audio nog niet zo geweldig is; dat het vaak wat kaal/onmuzikaal klinkt. Zijn verklaring is dat veel DAC's dan steken laten vallen op jitter-gebied, bij die hoge snelheden.

Ik heb die ene Josquin-file hier afgespeeld (uiteraard via mijn toen nog ongemodde DAC), en vond het

Guest Kraus vonBentinck

USB verbindingen heb ik tot nu toe nog geen goede ervaring mee gehad.

Ik heb inmiddels wel een echte maatstaf voor hoe het zou moeten klinken. Jeanine Jansen's Vier Jaargetijden op SACD staat mij bij als een ongelooflijk goed geslaagde registratie. Het is eerste klas muziek in een eerste klas uitvoering door eerste klas muzikanten met een eerste klas uitvoering. Beter krijg je het thuis niet (denk ik) (het is ook een beetje kamermuziek-achtig)

'k Was vanmiddag bij Machmat/Pink Faun/Mattijs de Vries op snelbezoek om mijn gemodde Dacmagic op te halen. Hij vertelde dat zijn ervaring met hi-rez audio nog niet zo geweldig is; dat het vaak wat kaal/onmuzikaal klinkt. Zijn verklaring is dat veel DAC's dan steken laten vallen op jitter-gebied, bij die hoge snelheden.

Ik heb die ene Josquin-file hier afgespeeld (uiteraard via mijn toen nog ongemodde DAC), en vond het

Ik heb er ook nog een paar:

http://www.hdtracks.com/

http://www.chesky.com/

Deze had ik er bewust niet bij gezet omdat je daar vanuit Nederland niet kunt bestellen, alleen vanuit de VS. Hdtracks is trouwens opgezet door en van Chesky Records.

Misschien voor Kraus wel een tip voor zijn komende rondreis door de VS. Als hij daar is kan ie er wel gebruik van maken.

;)

• 1 month later...
Guest Kraus vonBentinck

Ik heb inmiddels wat besteld uit de hi-res catalogus van HD-tracks. Downloaden allemaal geen probleem.

Het gaat om een 96/24 file van Keith Jarret's The K

Ha Kraus, ook weer in the house? :)

Die bitrate van Flac en ook van wav geeft MP meer aan ter vergelijk met MP3. B.v. bij een gewone wav van 16b @ 44.1 kHz geeft MP een bitrate aan van ik meen 1440 kb/s. Diezelfde file in Flac wordt dan iets van tussen de 600 en 800 kb/s meestal. Maar dat is dan nog steeds lossless en in vergelijk met wav geeft het de behaalde compressie aan.

Als jouw gedownloade file ook iets van rond de 600 aangeeft kan dat daarmee nooit 24b @ 96 kHz zijn. Je hebt dan waarschijnlijk gewoon de 16b @ 44.1 kHz versie gedownload ben ik bang. Een 24b @ 96 kHz Flac moet ergens tussen de 2000 en 3000 zitten.

;)

Guest Kraus vonBentinck

Ja, back from the U S of A

Maar niet erg wakker want ik zie op de site dat het inderdaad om een gewone CD gaat. Ik heb gewoon wat besteld wat ik wilde hebben

Guest Kraus vonBentinck
Dat is nog eens "blind testen"...

:D

Had ik niet bij stilgestaan maar is inderdaad de ideale methode.

Ik vind die online shops en downloadable hi-res audio een veelbelovende ontwikkeling.

Alleen jammer dat het hi-res-repertoire niet veel soeps is. Dat gaat zetten niet doorzetten vrees ik.

Maar misschien dat het einde van de loudness-war een keerpunt gaat betekenen? (Hoop sterft altijd als laatste <_< )

Ja, leuk dat er steeds vaker high resolution materiaal beschikbaar komt. De waarde van high resolution materiaal zit hem vooral in het feit dat vrijwel alle grote opname studio's en faciliteiten werken in het 24-bit formaat om de kans van digitaal oversturen kleiner te maken en het ruis niveau zo laag mogelijk te houden. Ook de sample rates zijn in veel gevallen 48 kHz, 88.2 kHz of 96 kHz of soms zelfs 192 kHz (al eens mogen krijgen van Al Schmitt) doordat processing in hoge sample rates simpelweg beter klinken.

Waarom ik erg blij zou zijn met high resolution materiaal is simpelweg omdat ik weet wat er met het materiaal gebeurt wanneer wij bij mastering terug gaan naar 16-bit 44.1 kHz voor de Red-book standaard. Er zijn vele manieren om terug te gaan naar de PCM standaard waarvan analoog voor ons vaak de populairste is. Er wordt dan afgespeeld in high resolution en weer analoog opgenomen na de mastering-chain op 16-bit 44.1 kHz. Wordt er compleet digitaal gewerkt moet het eindresultaat moeten (nouja, je kan ook het ook weggooien) we ditheren en voor de sample rate gebruik maken van een sample rate converter. Wanneer je vaak met hi-res materiaal werkt hoor je de degradatie van het geluid wanneer je terug gaat.

Als die producties nou gewoon in de originele resolutie zouden blijven, klinken ze veel beter.

Weg met de PMCD, high resolution downloads all the way! :D

• 2 weeks later...