Jump to content

Linn Sondek

Michel
 Share

Recommended Posts

Kennen jullie dit apparaat (uitgevoerd met Ortofon MC element en Basik arm)

Wat is een schappelijke prijs voor een tweedehands in goede staat, recentelijk door importeur geserviced?

Groet,

Michel cool.gif, die heel benieuwd is...

Hey Michel,

De Linn Sondek LP12 wordt over het algemeen duur verhandeld. Het is een topspeler volgens de bladen. Volgens de platenguru uit Sneek is ie dat maar in mindere mate. Het kreng is erg lastig echt goed te krijgen en de prestaties van een Leo haalt ie niet. Het is een afgeleide speler van een bekende Thorens. Er zijn mensen, daar is deze speler het einde voor, echter met de Basik arm is het een "standaard" LP12. Deze zou nieuw rond de €1700 moeten liggen dacht ik. Een Linn-fan geeft er een kapitaal voor. Ik zou niet weten wat een redelijke prijs voor zoiets is, omdat ze gewoon te duur verhandeld worden.

Bedankt voor je reactie, Sodejuu.

Ik heb hem aangeboden gekregen voor een relatief schijntje.

Beetje meer dan de prijs van een TD 160/166, veeeel minder dan een Leo.

Wat is dan wijsheid confused.gif

Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen...

Groet,

Michel cool.gif

Geplaatst door Michel:

Bedankt voor je reactie, Sodejuu.

Wat is dan wijsheid confused.gif

Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen...

Groet,

Michel cool.gif

Welke prijs van een TD160/166. Nieuw of 2de hands. Och, voor €500 is het een geweldige draaitafel. Ik denk alleen dat Haudio er niet zo blij mee is als hij 'm af moet regelen. Let wel, alleen de Basik LV X-arm kost al €800 (is ongeveer hetzelfde als de Akito) en is, hoewel ook te duur, een betere arm dan de Rega RB2.5 die Ome Henk en Audiopaul op hun Leo hebben (volgens de guru ;) ). Ik heb dezelfde arm op mijn Syncro zitten en ben er zeer tevreden mee.

Welk MC element van Ortofon zit er onder? Ze hebben er nogal al wat (kijk maar een wat een lijst) en het zijn vaak goeie, maar er zitten ook een paar mindere tussen.

Als je wat meer info wilt hebben moet je maar ff naar AS bellen. :D;)

Wat is dan wijsheid

Michel, als je 'm voor minder dan EUR 500,- kan krijgen....direkt toeslaan!

(wel eerst goed bekijken/beluisteren want 't is verdacht goedkoop)

Als ie verder in goede staat verkeerd kun je 'm t.z.t met gemak voor 't dubbele bedrag weer kwijt. (als je dat dan nog wilt)

Groeten,

Alco

Bedankt voor de tip, Alco. :)

Wat ik me dan alleen nog afvraag; voor hetzelfde bedrag heb ik een TD 166 MK II met SME 3009 te koop gezien.

Een op deze site vaak bejubelde speler, terwijl de Sondek een beetje doodgezwegen wordt (voor mijn gevoel). Misschien omdat-ie onredelijk duur is?

In ieder geval twijfel ik nog tussen een Thorens met goed element en arm en de Sondek. Ik laat nog wel weten wat het wordt...

Groet,

Michel cool.gif

Punt 1 ik ben geen Linn liefhebber maar de LP12 is een aanmerkelijk beter loopwerk dan welke thorens ook.Staar je niet blind op die SME arm.

Je hebt alleen 1 probleem en dat vindt ik het grootste nadeel van de Linn draaitafel.

De afregeling van het loopwerk.

Je zou natuurlijk naar Sneek kunnen reizen met dat ding onder je arm maar ik kan je nu al vertellen dat wanneer je bij thuiskomst het apparaat neerzet de hele afregeling dusdanig ontregeld is dat je gerust weer naar sneek kan afreizen.

(ik heb het niet over de afregeling van het element)

Maar kun je iemand vinden die in de buurt woont en het apparaat bij je thuis kan afregelen ,dan is het een prima platenspeler die je enorm veel plezier kan geven.

Geplaatst door siep:

Punt 1 ik ben geen Linn liefhebber maar de LP12 is een aanmerkelijk beter loopwerk dan welke thorens ook.Staar je niet blind op die SME arm.

Je hebt alleen 1 probleem en dat vindt ik het grootste nadeel van de Linn draaitafel.

De afregeling van het loopwerk.

Je zou natuurlijk naar Sneek kunnen reizen met dat ding onder je arm maar ik kan je nu al vertellen dat wanneer je bij thuiskomst het apparaat neerzet de hele afregeling dusdanig ontregeld is dat je gerust weer naar sneek kan afreizen.

(ik heb het niet over de afregeling van het element)

Maar kun je iemand vinden die in de buurt woont en het apparaat bij je thuis kan afregelen ,dan is het een prima platenspeler die je enorm veel plezier kan geven.

Gotcha!

Op zoek naar een lokale draaitafeltechneut dus. Mag ik er wel van uitgaan dat het afregelen een eenmalig iets is?

Groet,

Michel cool.gif

Michel,

Ik moet toegeven dat ik zelf tot nu nog nooit een LP12 heb beluisterd,maar...

Ik 'ken' een aantal mensen die zowel een Naim CDS-II CD-speler (t.w.v Hfl 22000,-!!!) in huis hebben EN daarnaast een Linn LP12, en de meeste van die mensen geven nog steeds de voorkeur aan de LP12 t.o.v de peperdure Naim CDS-II

Dat moet toch haast wel iets zeggen over de kwaliteit van de LP12,+ het feit dat ie al bijna 30 jaar op de markt is. Als 't geen goede draaitafel zou zijn had Linn inmiddels vast wel al een opvolger ontworpen.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Michel:

Gotcha!

Op zoek naar een lokale draaitafeltechneut dus. Mag ik er wel van uitgaan dat het afregelen een eenmalig iets is?

Groet,

Michel cool.gif

In principe is dit afregelen een eenmalig iets.

Maar begin je ook maar iets te wijzigen aan de tafel dan begint het feest weer opnieuw.

Een ander elementje inbouwen bijv. verstoord de setup dusdanig dat de loopwerk ophanging weer opnieuw moet worden afgeregeld.

Het is dus absoluut geen draaitafel om elementjes te testen.

Overigens die draaitafel techneut moet dus wel een expert op het gebied van Linn draaitafels zijn ,iemand die vakkundig een elementje kan inbouwen en afregelen is in dit geval niet goed genoeg.Hij of zij moet ook weten hoe je de ophanging goed afregelt.

Hiermee staat of valt het eindresultaat.

Een Linn-dealer dus?

Overigens zit er een element bij, incl prepre.

Volgens de huidige eigenaar gekocht op aanraden van de oorspronkelijke leverancier, en door hem met veel plezier gebruikt.

Met dit in het achterhoofd lijkt de kans dat ik met elementen ga expirimenteren op dit moment niet erg groot.

Groet,

Michel cool.gif

Nou nou nou, wat een "gemiep" over de LP-12.

Het is toch echt wel een hele goede draaitafel, alleen als een prutser `m opbouwt kun je er wel wat aan verklooien.

De LP-12 is wel degelijk meer dan een opgeleukte Thorens TD-160. Het chassisprincipe van de LP-12 is gelijk aan de Thorens, maar de prestaties liggen een stuk hoger. Kwestie van veel nauwkeuriger produktietoleranties, een betere motor, en in geval van een Walhalla of Lingo motorsturing, een veel betere aansturing van die motor.

Zelf heb ik al menig LP-12 opgebouwd en afgeregeld, zonder problemen. Het schijnt dat bij hele oude series de vering vrij snel verloopt, maar zelf heb ik er een uit 1989, en die veert na jaren nog precies zoals dat hoort. Ook het vervoer van A naar B hoeft geen problemen op te leveren.

De grootste plaag voor de reputatie van de LP-12 is m.i. dat hij er verre van exotisch of high-tech uit ziet, en daarmee wellicht goedkoop oogt, en dat de LP-12 vaak een vrij onopvallende (lees: er zijn geen klankeigenschappen dominant) klankprestatie levert. Dat is bij menig hoogglanzende hype-tol wel anders.

Als Haudio moeite met (of een hekel aan) de afregeling heeft, moet je er maar mee naar ons toe komen, of op afspraak kun je bij importeur Latham terecht.

< 500 Euro is geen geld, of hij moet kaduuk zijn.

Succes,

Marcel

Problemen met het afregelen hebben we - ook Haudio - niet echt gehad, het probleem was dat we de resonanties van de arm op geen enkele manier weggewerkt kregen waardoor het geluidsbeeld enigszins rommelig bleef.

Dus geen probleem met het loopwerk, wel met de arm dus........................

Groet Jitze

Persoonlijk vind ik de LP12 een verschrikkelijk mooie draaitafel, hij ziet er op geen enkele manier goedkoop uit: een schoonheid door eenvoud, zonder meer chic. Ik vind hem zeker mooier dan al dat acryl op een enkele uitzondering na (sorry allemaal).

In mijn situatie sta ik wat sceptisch tegenover draaitafels met een subchasis. Je moet ze kennelijk aan de wand hangen om op een houten vloer geen groefspringen te krijgen. Als ik de Thorens 160 gebruik en een kind van mij in buurt van de draaitafel loopt krijg ik problemen (mijn kinderen ook). WAF verhindert een wandrek.

Wat "men" van de LP 12 vaak zegt is dat die kleurt in het laag. Met name kleinere luidsprekers in Engelse kamers deden het daarom kennelijk geweldig in het laag. Ik weet het niet, wel vaak gehoord nooit thuis gehad.

Wat me wel opvalt is dat types als Martin Collums die geen moeite heeft om Linn af te kraken) al heel lang met een LP 12 draaien - dat zegt toch wel wat.

Er kom altijd een moment dat het populair is om audio legendes af te kraken.

He Michel! Eikel! mad.gif Als je dat ding niet snel koopt ga ik er achteraan!

Ik ben al jaren op zoek naar een LP12 voor een koopje confused.gif , loop jij er zomaar tegenaan, en twijfel je ook nog :P;):P

Stefan, die ooit nog wel eens een mooie platenspeler gaat kopen.......................

De Linn LP 12 is de directe opvolger van de Ariston RD 11, bij het wijzen van de uitvinder van dit systeemplatenspelers wordt door een aantal mensen de RD 11 als stamvader gezien - wie is er goed in geschiedenis ? -.

Als loopwerk is het zeker geen slecht apparaat, echter de prijs is te hoog - ditzelfde is ook te zeggen over een aantal amerikaanse apparaten - met een andere arm is er absoluut muziek mee te maken.

Groet Jitze :)

Hallo Michel,

Ik ben toch wel nieuwsgierig of jij die LP-12 nu al gekocht hebt, of niet.

De uitvoering die jou is aangeboden is een basis uitvoering, die ruimte openlaat om in de toekomst nog verbeteringen door te voeren. Dus je koopt voor weinig geld een goede draaitafel, die desgewenst naar een echt high-end niveau te tillen is.

Het oude Basik armpje (kwam volgens mij bij Audio Technica vandaan) is niet echt super, de bij Linn zelf gefabriceerde armen zijn een stuk beter.

De LP-12 heeft in zijn goedkopere uitvoeringen geen superdroog laag, dat wordt beter naarmate de voeding waarmee je de motor stuurt beter is. Uberhaupt profiteert het klankbeeld in zijn geheel van een betere motorsturing.

De vering van een LP-12 (net als een Thorens overigens) kan wat minder goed overweg met zeer laagfrequente schokken (Uit eigen ervaring: lopen op een houten vloer, waar mijn rackje met LP-12 op staat, is vragen om een dansende naald. Sluipen dus). Een draaitafel die het van zijn mega-massa (met ultralaagfrequent afgestelde vering, zoals bijv. VPI TNT) moet hebben reageert daar veel minder op. Wat kan helpen is het op zachte rubbers leggen van een zeer zware stenen plaat, waar dan weer het audiorack met LP-12 op staat.

Groet,

Marcel

Beste Michel,

Nadat ik pas deze berichten heb gelezen neem ik aan dat je de LP 12 al hebt aangeschaft.

Voor een zo lage prijs moet je dat namelijk beslist doen.

Het is een prima draaitafel die ook nog eens gemakkelijk is op tewaarderen.

De nieuwprijs op dit moment is aan de hoge kant vind ik.

Maar wat is een prijs.......voor een liefhebber.

Ook ik heb een LP 12 gehad en was daar zeer tevreden mee.

Met een goed element die past bij arm en totale kombinatie is er beslist muziek mee te maken.

Er zijn veel draaitafels die slechter zijn dan de linn en weinig die beter zijn.

Het afregelen is beslist niet moeilijker dan andere met sub. ch. en vervoer is ook geen probleem.

En als het model je aanstaat .

Aanschaffen de Linn LP 12

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Waarde forum-vrienden,

Zeer bedankt voor alle info en advies.

Gekocht heb ik hem nog niet, aangegeven dat ik hem wil kopen inmiddels wel. Nu nog een vrije dag en dan komt het allemaal goed... :D

Groet,

Michel cool.gif