Jump to content

Para-magnetisme

BellaVista
 Share

Recommended Posts

IJzer is magnetisch, maar verschillende metalen die worden verwerkt in audioapparatuur zijn 'paramagnetisch'. Weliswaar in mindere mate, maar ook deze materialen kunnen worden gemagnetiseerd. Zowel koper als aluminium zijn goede voorbeelden.

Hierbij enkele verwijzingen naar youtube.com (geweldig medium btw):

Door die trillende magneet worden wervelstromen in de bolletjes opgewekt die weer een interactie geven met het magnetisch veld.

Een vergelijkbaar verschijnsel krijg je als je een magneet langs een aluminium plaat naar beneden laat glijden.

Guest Heino

Dit is m.i. niets nieuws: het effect is zo sterk dat vrachtwagens en bussen er al tijden lang mee remmen: daar heet het een "retarder". Ook snelle achtbanen en kermissen remmen hun karretjes op deze manier........

Het enige wat je nodig hebt is een kortgesloten metalen geleider die een veranderend magnetisch veld doorsnijdt.

Voorspelling: ook met koolstofvezel lukt het experiment op de filmpjes .....

IJzer is magnetisch, maar verschillende metalen die worden verwerkt in audioapparatuur zijn 'paramagnetisch'. Weliswaar in mindere mate, maar ook deze materialen kunnen worden gemagnetiseerd. Zowel koper als aluminium zijn goede voorbeelden.

Hierbij enkele verwijzingen naar youtube.com (geweldig medium btw):

Koper en aluminium zijn eigenlijk geen paramagneten. Door hun hogere electrische conductiviteit vertonen ze een afwijkende vorm van beinvloedbaar magnetisme, zijnde het Pauli-paramagnetisme wat toch nog net iets anders is.

Paramagnetisme komt vooral voor in Ijzer oxide, Uranium en Platinum. Aluminium heeft een vrij beperkte paramagnetische factor en komt helemaal niet in "de para-magnetische top 5" voor. Koper en zijn legeringen vallen er al helemaal tussenuit

• 2 weeks later...
Je ziet dat Aluminium wel degelijk voorkomt in de lijst...

CD's worden toch van aluminium gemaakt... :unsure:

Verduiveld....

Nou mag Robx zijn licht hier eens over laten schijnen.

In het rijtje begroenen, afvlakken, en besprenkelen met wijwater valt ook het demagnetiseren van cd's.

Ik houd het op rippen.

M :ph34r: rc

groen licht zeker :D

ik heb verschillende verklaringen gelezen waarom een cd anders (beter dus) gaat klinken als je m zapt met een magneet. o.a. inderdaad de alu laag en ook magnetiseerbare deeltjes in de verf, en statische lading in de kunststof. dat zou de reden zijn dat de glazen schijven (jawel) beter klinken (dan onbewerkt plastic).

maar verder neig ik (ongehoord nog) naar de conclusie van m :ph34r: rc gezien wat ik daarover gelezen heb.

groet

cd's worden toch niet van aluminium gemaakt?

gewoon polycarbonaat lijkt mij

beetje aluminium voor de gemetaliseerde laag alleen

cd's worden toch niet van aluminium gemaakt?

gewoon polycarbonaat lijkt mij

beetje aluminium voor de gemetaliseerde laag alleen

En juist daar wonen allerlei Potergeisten die getemd moeten worden met begroeners, flitsers, schaven, magneten en wat al niet al meer.... Oh nee, de flitser was om de kwaadaardige geesten in het polycarbonaat aan het schrikken te maken :D

;)

gewoon een dot gehakt erin flikkeren en je hebt geen tweak meer nodig B)

gewoon een dot gehakt erin flikkeren en je hebt geen tweak meer nodig B)

Ik had net gehaktballen staan draaien toen de CD ten einde kwam. Nieuwe erin geflikkerd, maar natuurlijk met vette gehakt tengels beetgehad. Mooi dat de speler niet begon met die CD afspelen.

Voor mij geen gehakt meer in de CD-speler. :lol:

...ik heb verschillende verklaringen gelezen waarom een cd anders (beter dus) gaat klinken als je m zapt met een magneet. o.a. inderdaad de alu laag en ook magnetiseerbare deeltjes ...

Ik heb positieve ervaring met Bedini's Clarifier. Helaas is 't apparaat overleden... :(

ik leg de cd's op een permanente magneet (speakermagneet) en ga er dan ff over heen en weer met een demagnetiseerpen (zo'n Transtec ding voor de bandrecorder vroeger). werkt prima, kostte mij niks want die demag-pen had ik nog, zij het dat ik nooit een vergelijk met de Clarifier gehoord heb.

groet

ik leg de cd's op een permanente magneet (speakermagneet) en ga er dan ff over heen en weer met een demagnetiseerpen (zo'n Transtec ding voor de bandrecorder vroeger). werkt prima, kostte mij niks want die demag-pen had ik nog, zij het dat ik nooit een vergelijk met de Clarifier gehoord heb.

groet

Kun je daarvoor dan niet beter een para-magneet gebruiken?

;)

...kostte mij niks want die demag-pen had ik nog, zij het dat ik nooit een vergelijk met de Clarifier gehoord heb...

De werking van de Clarifier berust op een wisselend mangeetveld waarin het ceedeetje draait met iets van 500rpm. Resultaat is een frisser, helderder geluid. Het effect kan van CD tot CD verschillen en is tijdelijk (enkele keren draaien). Leuk ding.

:lol::lol::lol:

;)

groet

;)

Een para-magneet werkt alleen als je de cd ernaast legt hoor. :lol: