Jump to content

Upgrade toonarm

Manus
 Share

Recommended Posts

Ik ben zeer tevreden met mijn laatste aanwinst, een Benz Micro Ruby 2 Wood. Een duidelijke vooruitgang ten opzichte van de Benz Glider en zeker ten opzichte van de MC20E die ik een tijdje noodgedwongen moest gebruiken. Ik heb wel de indruk dat het element in mijn huidige setup nog niet alles laat horen.

Mijn draaitafel is een Nottingham Analogue Horizon SE, met Rega RB250 toonarm. De phonopre is een Jasmine LP2.0 (een superkoop, vind ik nog steeds), de versterker een Virtue Two (zeg maar T-amp-achtig, maar dan veel krachtiger en opener, ook een superkoop), de speakers Magnepans 0.5. Alles bijelkaar klinkt de set mooi, open, helder en gedetailleerd. Ik hou dan ook van een analytisch geluid.

Wat win ik ermee, als ik de arm opwaardeer naar een, bijvoorbeeld RB600 of een Michell Tecnoarm? Win ik dan nog qua rust en detail? Qua diepte en breedte van de soundstage? Het budget is maximaal 700 (nieuw of tweedehands, dat maakt me niet uit).

Ik ben zeer tevreden met mijn laatste aanwinst, een Benz Micro Ruby 2 Wood. Een duidelijke vooruitgang ten opzichte van de Benz Glider en zeker ten opzichte van de MC20E die ik een tijdje noodgedwongen moest gebruiken. Ik heb wel de indruk dat het element in mijn huidige setup nog niet alles laat horen.

Mijn draaitafel is een Nottingham Analogue Horizon SE, met Rega RB250 toonarm. De phonopre is een Jasmine LP2.0 (een superkoop, vind ik nog steeds), de versterker een Virtue Two (zeg maar T-amp-achtig, maar dan veel krachtiger en opener, ook een superkoop), de speakers Magnepans 0.5. Alles bijelkaar klinkt de set mooi, open, helder en gedetailleerd. Ik hou dan ook van een analytisch geluid.

Wat win ik ermee, als ik de arm opwaardeer naar een, bijvoorbeeld RB600 of een Michell Tecnoarm? Win ik dan nog qua rust en detail? Qua diepte en breedte van de soundstage? Het budget is maximaal 700 (nieuw of tweedehands, dat maakt me niet uit).

Probeer eens de (inter) space-arm.

Ik heb nog nooit een Nottingham draaitafel + nottingham arm + benz element combinatie gehoord die niet muzikaal klonk

Ik heb nog nooit een Nottingham draaitafel + nottingham arm + benz element combinatie gehoord die niet muzikaal klonk

Tsja, nog niet eens over nagedacht. Maar hoe verhouden deze armen zich tot elkaar?

Die combinatie klinkt idd wel muzikaal, maar ook wel heel erg warm. Dat kan mooi zijn, maar mijn combinatie zou het niet zijn.

Een verbetering met de RB250 zal het zeker zijn, maar dat heb je al snel.

Ik zou eerder denken aan een Jelco SA-250ST/Audioquest TP-6 of een SME M2. Die armen zijn wat neutraler, en in combinatie met de NAS Horizon SE en Benz Ruby heb je dan nog steeds een erg muzikale combinatie, die meer details zal laten horen dan met een NAS of RB (of afgeleide) arm.

Mvg. Miracle.

Misschien overbodig om te zeggen dat de Trans-Fi Terminator een zeer goede arm is en die prijs/kwaliteits verhouding heeft die erg goed is. Ik zou er zeker niet zo aan voorbij gaan, hij heeft niet voor niets een Graham 2.2 vervangen.

Beste Manus,

Allereerst is een Benz Micro Ruby 2 een veel te goed element om deze in een Rega RB 250 te monteren, wat op zich een prima arm is voor een lage prijs (budget arm) maar een BM kan heel goed en veel frisser (detail rijker klinken) in bv een B 5 arm voor 599,00 of een B 5 titanium voor 799,00 of inderdaad een SME M 2 maar die zit dan ook ruim boven de 1000,00 Euro en nog steeds goedkoop voor een BM W ook kun je gaan denken aan een SME 309 maar die zit al gouw op 2000,00 Euro je kan nog verder gaan maar dan komt het loopwerk een beetje te kort.

MvG,

Haudio

Een verbetering met de RB250 zal het zeker zijn, maar dat heb je al snel.

Ik zou eerder denken aan een Jelco SA-250ST/Audioquest TP-6 of een SME M2. Die armen zijn wat neutraler, en in combinatie met de NAS Horizon SE en Benz Ruby heb je dan nog steeds een erg muzikale combinatie, die meer details zal laten horen dan met een NAS of RB (of afgeleide) arm.

Mvg. Miracle.

Je bedoelt vast de Audioquest PT-9. Hier een link:

Audioquest PT-9

Zelf heb ik 'm ook ter upgrade van een Linn Akito (eerste model) en het was een grote verbetering. Prijs zegt dus niet alles.

Je bedoelt vast de Audioquest PT-9. Hier een link:

Audioquest PT-9

Zelf heb ik 'm ook ter upgrade van een Linn Akito (eerste model) en het was een grote verbetering. Prijs zegt dus niet alles.

De TP-9 zou ook een mooie verbetering zijn. Dat is de Jelco SA750ST.

De SA250ST/TP-6 is een iets lager model, maar daarom niet minder. Persoonlijk vind ik ze zelfs beter dan de SA750ST/TP-9.

De prijs zegt idd niet altijd alles, zeker met armen niet. De Audioquest TP-6/Jelco SA250ST is een arm die zich met veel duurdere kan meten.

[...] Het budget is maximaal 700 (nieuw of tweedehands, dat maakt me niet uit).

De Jelco's en SME zijn inderdaad een stap vooruit tov een RB250

Echter, past een Hadcock 242 met een montage afstand van 226 mm? Zo ja, dan op zoek naar een tweede handsje!

@ Miracle

NA arm met Benz (Ruby) (te) warm :confused: :confused: :confused: :confused:

@ Miracle

Vind ik wel. Ik vind de NAS tafels al aan de wollige kant, en met die armen er dan op nog wolliger. Zeker in combinatie met een Benz.

Met een mooie Hadcock zou idd ook een leuke combi kunnen zijn. Staar je echter niet alleen blind op de 242. Ook de 228 is een heel goede. Beide alleen vrij moeilijk te vinden tweedehands.

@ Miracle

Vind ik wel. Ik vind de NAS tafels al aan de wollige kant, en met die armen er dan op nog wolliger. Zeker in combinatie met een Benz.

Met een mooie Hadcock zou idd ook een leuke combi kunnen zijn. Staar je echter niet alleen blind op de 242. Ook de 228 is een heel goede. Beide alleen vrij moeilijk te vinden tweedehands.

de 242 heeft net dat beetje extra dynamische massa die de MC's wel prettig vinden, vandaar. Een 228, met een beetje geduld ca. 300.-, d'r hangt bij mij een EDR.9 in, of een Goldring 1042. De Hadcocks verslaan wat mij betreft de klassieke top SME's, niet een IV of V. Kijk je echter naar prijs prestatie verhouding ..... :)

NA's wollig, die mening deel ik absoluut niet. Draai met een een hele oude Hyperspace, geen carbon "mat" en zo, met een eerste generatie alu Spacearm. Gebruikte vroeger een Ortofon Jubilee, bijna analytisch, nu een Grado uit de Master serie, heeft wat meer Rock'n'Roll, maar wollig, neen, tenzij je rust, rust, rust wollig noemt. Het blijft ondanks veel detail coherent en coherentie is m.i. essentieel voor "muzikaliteit".

Dank jullie wel voor de tips! Zoveel mensen, zoveel smaken, dat blijkt wel weer. De grens leg ik voorlopig nog steeds bij 700 euro. De duurdere opties vallen dus af. Tsja, dat wordt nog een heel gepuzzel, maar haast heb ik niet!

Ik volg dit draadje ook maar al te graag.

Waar helaas tot nu toe nog aan voorbij gegaan wordt, is de meer algemene vraag wat je ermee wint om een toonarm op te waarderen.

Anyone?

Groet

Fred

:unsure:

Misschien overbodig om te zeggen dat de Trans-Fi Terminator een zeer goede arm is en die prijs/kwaliteits verhouding heeft die erg goed is. Ik zou er zeker niet zo aan voorbij gaan, hij heeft niet voor niets een Graham 2.2 vervangen.

Jezelf quoten is eigenlijk "not done" maar ja :D

Ruim onder de

:unsure:

Jezelf quoten is eigenlijk "not done" maar ja :D

Ruim onder de

Hartelijk dank voor alle reacties en de aanbieding eens te komen luisteren. Hoewel ik geen haast had, liep ik toevallig tegen een Hadcock GH228 aan, toevallig ook nog eens gemonteerd op een Nottingham Aanalogue Horizon SE, net zoals ik zelf heb. Ik kon meteen, om eens te luisteren met mijn eigen element, mijn Benz Mirco Ruby Wood erin zetten.

Eerste reactie: warm geluid, waar is het extra detail?

Tweede reactie, na een tijdje luisteren: het extra detail is er wel degelijk, maar inclusief wat extra warmte.

Het extra detail kon ik onder meer waarnemen bij Alan Parsons "Eye in the Sky". De afzonderlijke slagen van zachte snaredrumroffeltjes voor de coupletten en refrein hoorde ik tot nu toe als "streepjes" nu als duidelijk te onderscheiden "puntjes". Verder waren de instrumenten duidelijker te onderscheiden, met vooral meer diepte, als uitgebeiteld in een Romeins reli

Eerste reactie: warm geluid, waar is het extra detail?

Tweede reactie, na een tijdje luisteren: het extra detail is er wel degelijk, maar inclusief wat extra warmte.

Het extra detail kon ik onder meer waarnemen bij Alan Parsons "Eye in the Sky". De afzonderlijke slagen van zachte snaredrumroffeltjes voor de coupletten en refrein hoorde ik tot nu toe als "streepjes" nu als duidelijk te onderscheiden "puntjes". [...]

Voor extra detail hoef je m.i. meestal niet echt op zoek naar een andere arm, tenzij het uitgangspunt zo'n plastic ding is. Wat een betere arm wel geeft is precies wat je met je puntjes en streepjes aangeeft, het detail wordt exacter weergegeven.

Het mooie van geen haast hebben, uiteindelijk komt het allemaal "naar je toe", soms sneller dan je denkt

Veel luisterplezier gewenst met dit mooie armpje.

Dat afregelen is trouwens heel leuk om te doen. De VTA en de azimuth zijn relatief eenvoudig aan te passen, respectievelijk door de hoogte van de arm te veranderen met een inbussleuteltje, en door gewoon een beetje aan de arm te draaien terwijl je gewoon het contragewicht vasthoudt.

Het grappige is ook dat de armlengte prettig te regelen is. Kwestie van gewoon de headshell een beetje in- of uitschuiven. Dat kwam goed uit, want de stylus zat eerst bijna een centimeter te ver naar voren, ontdekte ik met de fijnstelmal. Een stylus in de Hadcock (of komt dat alleen omdat ik een vintage-gevalletje van deze arm heb?) kan maar op