Jump to content

N00b zoekt apparaat

Kael
 Share

Recommended Posts

Howdy, ik heb geen flauw idee wat er momenteel te krijgen is, dus dat zoekt lastig... Kunnen jullie me een richting geven?

Situatie:

In de woonkamer hebben we een goeie versterker met daarop aangesloten: TV, CD, DVD-HD-recorder.

Op zolder staat de PC met een paar gig muziek.

Door het hele huis ligt een LAN.

Ik wil geen gebruik maken van wifi oid; heb niet voor niets dat netwerk liggen ;)

We zoeken:

een apparaat waarmee we de muziek van de zolder in de woonkamer kunnen draaien. Een optie zou zijn de boel op een externe harde schijf te zetten, maar dan?

Dus:

Is er een apparaat dat je bij voorkeur:

- kunt aansluiten op 't LAN en

- waarmee je dan op deze manier de muziek van de PC in de woonkamer kunt luisteren (rechtstreeks of gekopieerd via 't LAN)

- kunt bedienen zonder dat je de TV als 'display schermpje' hoeft te gebruiken (dus geen geval waardoor ik genoodzaakt ben de TV aan te zetten om 'm te kunnen bedienen, zoals bijv. de DVD-recorder

...of iets soortgelijks wat een goie oplossing voor ons zou kunnen bieden?

Thnx

Howdy, ik heb geen flauw idee wat er momenteel te krijgen is, dus dat zoekt lastig... Kunnen jullie me een richting geven?

Situatie:

In de woonkamer hebben we een goeie versterker met daarop aangesloten: TV, CD, DVD-HD-recorder.

Op zolder staat de PC met een paar gig muziek.

Ik wil geen gebruik maken van wifi oid; heb niet voor niets dat netwerk liggen ;)

We zoeken:

een apparaat waarmee we de muziek van de zolder in de woonkamer kunnen draaien. Een optie zou zijn de boel op een externe harde schijf te zetten, maar dan?

Dus:

Is er een apparaat dat je bij voorkeur:

- kunt aansluiten op 't LAN en

- waarmee je dan op deze manier de muziek van de PC in de woonkamer kunt luisteren (rechtstreeks of gekopieerd via 't LAN)

- kunt bedienen zonder dat je de TV als 'display schermpje' hoeft te gebruiken (dus geen geval waardoor ik genoodzaakt ben de TV aan te zetten om 'm te kunnen bedienen, zoals bijv. de DVD-recorder

...of iets soortgelijks wat een goie oplossing voor ons zou kunnen bieden?

Thnx

Welkom hier.

Maar voor je vraag moet je nog wat meer loslaten.

- wat is je budget?

- wat is het formaat van de muziek op de pc? MP3, FLAC, OGG, Wma, etc.?

Zelf heb ik een Terratec Noxon & een Pinnacle Soundbridge die praten met een DLNA UPnP AV media server. Ik geloof dat de mediaplayer van Windows daarvoor geschikt is (maar iemand anders hier weet dat vast een stuk beter dan deze Linux gebruiker.)

Beide apparaten liggen nu werkeloos te wachten op een nieuwe eigenaar, omdat ze geen FLAC-bestanden afspelen, waar ik tenslotte mee aan de gang ben gegaan.

Het hangt dus ook wel af van je kwaliteitsverwachting...

M :ph34r: rc

Welkom Kael

Dat is mooi want met WiFi en WPA2 encryptie heb je voortdurend onderbrekingen gedurende het verversen van de encryptie sleutels.

Verder moet op je PC een DLNA UPnP service draaien om de muziek op je PC op het netwerk ter beschikking te stellen zoals Marc al aangaf. Zit idd wel bij de meest media PC sofware players. Dan hangt het verder van de kwaliteit af die je wenst. Voor onder de €100 koop je een eenvoudige internetradio (o.a. bij KPN) die ook je muziek van je PC kan afspelen (MP3 en .wav) via de DLNA UPnP service, tot over de €2000 voor een Logitech Transporter.

Alternatief is een laptop of kleine netbook in de huiskamer die via het netwerk de muziek van een shared folder van je PC op zolder afspeelt.

Om een idee te geven begin eens bij Logitech Network Music Players. Maar er zijn vele alternatieven.

Dus Kael wat zijn je kwaliteitswensen?