gruiter Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Gefeliciteerd, Gruiter! Het is inderdaad jammer dat er geen schijf inzit, maar hier is de klank het voornaamste. M rc Dank je, maar ik heb het apparaat "slechts" in bruikleen. De klank maakt inderdaad alles goed. Ik ben het ene na het andere album aan het dowloaden in Flac formaat en er gaat weer een hele nieuwe wereld voor me open. Ik geef toe het is wel verslavend ........ Hmm, vanavond voor de verandering weer wat CD's gedraaid. Pfff dat is wel weer wennen zeg. De Koala Tube klinkt toch wel wat "harder" en minder ruimtelijk. Ach misschien verbeeld ik het me maar Update: Ik heb de Koala CD speler nu digitaal aangesloten op de DSS30. Ik moet zeggen dat dit weer ietsje minder "bijterig" klinkt. Ik denk daarom dat de DAC in de DSS30Tube wat beter is dan de DAC in de Koala Tube. Daarnaast vind ik de Flac bestanden nog steeds beter klinken dan de CD's. Door deze setup is het apparaat dus multi-inzetbaar. Ik hoef dus niet meteen alle CD's over te zetten. Ondertussen heb ik ook aardig wat muziek binnen gehaald met mijn computer......... Inmiddels heeft de DSS 30 Tube een permanente plek in in mijn set gekregen. De CD speler heeft het veld geruimd en ben nu dus helemaal om. Met een paar mooiere buisjes, Kimber PK-10 powercord en de Kimber KS1030 als interlink speelt dit apparaat de sterren van de hemel zonder een enige vorm van stress. Er hang een 500 Gb harde schijf aan die voor de helft is gevuld met FLAC en WAV bestanden. Beetje bij beetje ben ik mijn CDs aan het omzetten naar WAV. Maar wat zal ik met de CDs doen? Houden als backup of toch verkopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Maar wat zal ik met de CDs doen? Houden als backup of toch verkopen? Ik zou mijn CD verzameling nooit meer weg doen, en dus als back-up bewaren. Je krijgt er haast niets meer voor, maar wanneer je ze terug wilt kopen word dat vaak moeilijk, of duurder dan wat je ervoor gekregen hebt. Een HD is tegenwoordig heel betrouwbaar, maar ik was gisteravond bij een maat van me die bezig was te redden wat er te redden viel van een gecrashte HD te krijgen. De HD was pas 2 jaar oud, maar minstens de helft van de gegevens is verloren nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Ben het roerend met Miracle eens, Gruiter! Waarom zou je in hemelsnaam de originelen wegdoen?? Backups zijn altijd veilig! En zoveel ruimte neemt he nu ook niet in, zeker niet met je nieuwe opbergsysteem... greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Gefeliciteerd Gruiter. Dat lijkt mij een hele mooie aanwinst! Idd je CD's lekker koel en droog opslaan voor geval van calamiteiten. HDD's gaan gemiddeld zo'n 3 - 5 jaar mee bij continue gebruik. En een back-up maken van een 500 GB schijf doe je niet zomaar even over USB of netwerk, daar ben je een paar dagen mee bezig. Dus dat doe je ook niet iedere week of maand. Ik doe het overigens wel ieder week-end van mijn NAS (1TB) naar externe USB schijf, maar dat zijn dan incrementele back-ups. Dat gaat veel sneller en dan gelukkig automatisch 's-nachts via een timer in de NAS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Nee, die cd's moet je niet wegdoen, wel uit de weg doen. En backups maken op een of twee extra harde schijven is wezenlijk. Eentje dan als het kan buitenshuis bewaren. Het akelige voorbeeld van Miracle laat wel zien hoe belangrijk zo'n backup is. M rc (die nodig weer eens een backup moet maken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Thanks! Dan berg ik de CD's op in zacht plastic hoesjes en dan kan het rack in de verkoop. Zo krijg ik ook wat meer ruimte voor als mijn LP collectie niet meer in huidige platenkast past ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Thanks!Dan berg ik de CD's op in zacht plastic hoesjes en dan kan het rack in de verkoop. Zo krijg ik ook wat meer ruimte voor als mijn LP collectie niet meer in huidige platenkast past ..... Die LP's kun je toch ook wel digitaliseren? Kunnen die ook weg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Is dat lollig bedoeld Henrie? Niet zo geslaagd dan Thanks!Dan berg ik de CD's op in zacht plastic hoesjes en dan kan het rack in de verkoop. Ehh, heb je ze dan niet meer in jewel cases zitten? Het blijft toch het beste om ze gewoon in het orginele doosje/verpakking te bewaren. Gewoon ff een paar lage spullendozen halen bij de Gamma. Stukje hardboard of MDF onderin dan want veel CD's in 1 doos zijn zwaar. Hoe zit het trouwens met de back-up voorziening van je DSS 30 Tube? Zoiets is wel essentieel. Dat is dan weer het voordeel van een aparte NAS. Daarin zitten doorgaans goede back-up tools. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Is dat lollig bedoeld Henrie? Niet zo geslaagd dan Sjonge, met het verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Ehh, heb je ze dan niet meer in jewel cases zitten? Het blijft toch het beste om ze gewoon in het orginele doosje/verpakking te bewaren. Gewoon ff een paar lage spullendozen halen bij de Gamma. Stukje hardboard of MDF onderin dan want veel CD's in 1 doos zijn zwaar. Hoe zit het trouwens met de back-up voorziening van je DSS 30 Tube? Zoiets is wel essentieel. Dat is dan weer het voordeel van een aparte NAS. Daarin zitten doorgaans goede back-up tools. Om ruimte te sparen heb ik enkele maanden geleden (voordat ik uberhaupt plannen had om de DSS 30 Tube aan te schaffen) een beginnetje gemaakt met het opbergen in het CD Sofcover systeem. Het gros zit echter nog wel in de originele jeweldoosjes en misschien kan ik inderdaad de CDs net zo goed opbergen in de lage spullendozen van de gamma (nog bedankt voor de tip). De DSS30Tube heeft geen backupvoorziening, maar het is wel iets om over na te denken. Ik zoek dus eigenlijk een externe schijf die zelf de backup kan regelen (wellicht 1 behuizing met 2 schijven waarvan er 1 een mirror is van de andere). Volgens mij is de Dobro hiervoor een goede oplossing. Vraag is of hier ook een goedkoper alternatief voor is Suggesties zijn welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Een back-up service zal op je DSS 30 Tube moeten draaien als je dat automatisch naar een externe USB schijf of een NAS wilt doen. Tenzij de NAS je DSS 30 Tube als externe schijf kan zien via het netwerk. Is weinig zinnigs over te zeggen, kwestie van proberen. Enig ander alternatief is dat als je de files op de DSS 30 Tube via het netwerk kunt benaderen, dat je het dan via je je PC doet. Maar dat is ineffici Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Een back-up service zal op je DSS 30 Tube moeten draaien als je dat automatisch naar een externe USB schijf of een NAS wilt doen. Tenzij de NAS je DSS 30 Tube als externe schijf kan zien via het netwerk. Is weinig zinnigs over te zeggen, kwestie van proberen. Enig ander alternatief is dat als je de files op de DSS 30 Tube via het netwerk kunt benaderen, dat je het dan via je je PC doet. Maar dat is ineffici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Heb vorig jaar ook naar die Drobo gekeken. Het is geen NAS maar een externe USB schijf met redundantie. Wil je hem in een netwerk hangen dan heb je nog een extra kastje nodig: Een DroboShare waar je de Drobo op aansluit. M.i. kun je dan toch beter gelijk een echte NAS nemen voor in je netwerk. Zelf heb ik de NAS leeg gekocht en daar zelf schijven in gezet. Dat omdat ik professionele enterprise schijven wilde die speciaal voor RAID en continue 24/7 gebruik gemaakt zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Ik zal de specs van de Netgear NAS eens verder bestuderen, maar dat lijkt me een mooie oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Zou ook deze eens bekijken: http://www.qnap.com/nl/pro_detail_feature.asp?p_id=118 Is wel ruim 2x zo duur als de Netgear Duo maar daarvoor ook weer sneller en meer mogelijkheden, of je dat nodig hebt betwijfel ik. En of ie stil is weet ik niet. "Hot swappable" zou ik trouwens met een flinke korrel zout nemen met welke NAS dan ook. Nodig is het niet voor thuis en het geeft altijd risico op data beschadiging. Alleen bij bedrijfsservers die echt niet uit mogen is het zinvol maar die zijn sowieso van een andere orde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 19 oktober 2009 Report Share Posted 19 oktober 2009 En een back-up maken van een 500 GB schijf doe je niet zomaar even over USB of netwerk, daar ben je een paar dagen mee bezig. Ik draai in +/- 4,5 uur 700gB van de server naar een externe HD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 oktober 2009 Report Share Posted 19 oktober 2009 En een back-up maken van een 500 GB schijf doe je niet zomaar even over USB of netwerk, daar ben je een paar dagen mee bezig. Ik draai in +/- 4,5 uur 700gB van de server naar een externe HD Die server is dan waarschijnlijk geen low end thuis-NAS'je met een low power processortje er in. Over het netwerk thuis (Gigabit) haal ik 20 - 25 MByte/s. en over USB 2.0 naar een externe WD elements 1Tb USB HDD: 10 - 15 MByte/s. Bottleneck is niet zozeer de snelheid van de verbinding maar de CPU, software en hoeveelheid geheugen in de NAS. Die overigens snel zat is om AV media te streamen. N.B. 700 GB in 4,5 uur is een netto data rate (dus zonder protocol overhead) van 350 Mb/s (of ca. 44 MB/s). Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 Dit weekend ben ik weer lekker aan het hobbyen geweest met mijn muziekbestanden en wat ervaringen met uitgewisseld met een mede-DSS30Tube bezitter. Dus ik dacht laat ik hear eens wat schrijven ..... Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en ik ben nog steeds heel erg tevreden met deze muziekstreamer. Enig nadeel vind ik het te kleine display, maar daar is een oplossing voor middels een extern display (DSF) via de RS-232 poort. Misschien komt dat er nog wel een keertje. Ook kan de Blacknote maar in 1 directory shuffelen en niet in subdirs, waardoor de shuffle-functie niet echt interessant voor mij is aangezien ik per album een aparte folder heb en de nummers binnen een album liever op volgorde luister. Het apparaat is inmiddels voorzien van betere buisjes en buizendempers. De DSS30Tube reageert erg sterk op een beter powercord. Je kunt het dus helemaal naar eigen smaak fine-tunen op deze manier. Ook brengt Blacknote af en toe updates uit van de firmware. Soms zitten daar nieuwe functionaliteiten in (zoals random afspelen), maar soms ook een klankmatige verbetering. Er is inmiddels ook een Improved versie van de DSS30Tube beschikbaar. In deze versie zit een nieuwe dac en zwaardere voedingen. Klinkt nog weer opener en nog beter heb ik me door een medebezitter laten vertellen, die het apparaat heeft laten upgraden tot "Improved". Met hem heb ik ook al veel muziek uitgewisseld en is mijn muziekcollectie inmiddels uitgegroeid tot een kleine 700 Gigabyte. Bedenk dat een CD geript in Flac formaat ongeveer 200 Mb is en in WAV formaat 500 Mb. Dat zijn dus heel veel albums! Vooral mijn Blues collectie is enorm gegroeid en daar valt zoveel te ontdekken voor mij. Mijn externe 500 Gb USB-schijf werd dus te klein en inmiddels hangt er een 1 Tb schijf van Iomega. Deze is lekker stil (niet onbelangrijk als hij in de woonkamer naast de set staat) en ook het browsen door de grote hoeveelheid folders gaat redelijk soepel, hoewel wel wat trager dan met bijvoorbeeld een Logitech Squeezebox. Ik heb de folders als volgt ingedeeld waardoor ik met zo min mogelijk klikken naar het gewenste album navigeer. Muziek |_____ 0-A | B |_______ Art Blakey |_______ Beatles | |_______ Help | |_______ etc. | etc. etc. In principe is de DSS30Tube niet kieskeurig wbt de schijven die compatibel zijn, zolang de schijf maar FAT is geformatteerd (linux compatibel) en de schijf zijn eigen power-supply heeft. De USB-powered 2.5 inch schijven werken niet altijd. Deze schijfjes trekken soms teveel stroom waardoor de software crasht (Iomega en Buffalo werken wel, maar Western Digital en Freecom weer niet). Dat was even schrikken dus, maar de "crash" is op te lossen door het apparaat weer even uit en aan te zetten. Dit kan verder geen kwaad zoals vermeld in de gebruikers handleiding. Ook heb ik mij eens verder verdiept in FLAC versus WAV. Ik was eerst van mening dat er geen verschillen zijn; immers een FLAC is niets meer dan een "gezipte" WAV. Ga ik luisteren, dan zijn er toch wel wat verschillen in het voordeel van WAV. De WAV wint het in vooral in natuurlijkheid. Zo hoor ik bijvoorbeeld ook beter de lucht door blaasinstrumenten stromen. De FLAC klinkt wat "boerser". Ook een FLAC die later op de computer is omgezet naar WAV klinkt als WAV beter. Ik heb gemerkt dat een WAV meteen wordt afgespeeld nadat op er Play wordt gedrukt, maar dat het wel 7 seconden duurt voordat de FLAC muziek begint te spelen. Tijd die blijkbaar nodig is om de FLAC om te zetten tot iets speelbaars. Mogelijk zorgt dit "on-the-fly" omzetten ook voor de klankmatige verschillen en misschien is dit alleen van toepassing op de DSS30Tube, maar voor mij is het een reden om voortaan alle bestanden in WAV op te slaan. Ik moet toegeven dat mijn draaitafelcombi het wel moeilijk krijgt met de DSS30Tube als concurrent. Ten eerst heb ik nu meer albums op de harde schijf dan als LP. Verder vallen de tikken en spatten me nu extra op en klinkt de DSS30Tube gewoon "schoner". Waar vinyl het wint is de dynamiek. Een slag op een trommel klinkt op vinyl alsof de trommel in de kamer staat. Ook met gitaaraanslagen ervaar je meer het moment van vlak voor de aanslag en het uitsterven van de snaar. Ik denk dat ik de vinylweergave nog wel wat kan verfijnen, dus daar ga ik mij de komende maanden nog wat verder in verdiepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 Ook heb ik mij eens verder verdiept in FLAC versus WAV. Ik was eerst van mening dat er geen verschillen zijn; immers een FLAC is niets meer dan een "gezipte" WAV. Ga ik luisteren, dan zijn er toch wel wat verschillen in het voordeel van WAV. De WAV wint het in vooral in natuurlijkheid. Zo hoor ik bijvoorbeeld ook beter de lucht door blaasinstrumenten stromen. De FLAC klinkt wat "boerser". Ook een FLAC die later op de computer is omgezet naar WAV klinkt als WAV beter. Ik heb gemerkt dat een WAV meteen wordt afgespeeld nadat op er Play wordt gedrukt, maar dat het wel 7 seconden duurt voordat de FLAC muziek begint te spelen. Tijd die blijkbaar nodig is om de FLAC om te zetten tot iets speelbaars. Mogelijk zorgt dit "on-the-fly" omzetten ook voor de klankmatige verschillen en misschien is dit alleen van toepassing op de DSS30Tube, maar voor mij is het een reden om voortaan alle bestanden in WAV op te slaan. Mooi verslag. Het lijkt mij dat het om zetten van Flac naar zo als je het zelf noemt iets speelbaars dit dusdanig veel van de processor vergt dat dit ook hoorbaar is. Vandaar dat de reeds omgezette bestanden beter klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 Mooi verslag.Het lijkt mij dat het om zetten van Flac naar zo als je het zelf noemt iets speelbaars dit dusdanig veel van de processor vergt dat dit ook hoorbaar is. Vandaar dat de reeds omgezette bestanden beter klinken. Dank je! En dat verklaart misschien ook waarom niet iedereen een verschil hoort in zijn eigen situatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 Mooi en informatief verslag Gruiter. Wat betreft Flac verbaast mij dat ook. Dat ligt niet aan de Flac compressie want als je ze eerst omzet naar wav klinkt het beter. Je zou toch verwachten dat een apparaat van dit kaliber voldoende processor puf moet hebben om dat te kunnen. Mijn EeePC'tje pakt de Flacs "on the fly" uit tijdens het afspelen zonder problemen. Dat geeft eigenlijk ook wel te denken als je 24/96 files zou willen afspelen. Die albums zijn in Flac al 1,4 GB, in wav loopt je schijf zo vol daar mee. Zelfde eigenlijk voor het netsnoer. Van een modern apparaat wat niet veel vermogen trekt (het is geen power versterker) mag je vandaag de dag eigenlijk wel verwachten dat het daar niet gevoelig meer voor is. Is niet echt kritiek hoor maar het valt me op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 Mooi en informatief verslag Gruiter. Wat betreft Flac verbaast mij dat ook. Dat ligt niet aan de Flac compressie want als je ze eerst omzet naar wav klinkt het beter. Je zou toch verwachten dat een apparaat van dit kaliber voldoende processor puf moet hebben om dat te kunnen. Mijn EeePC'tje pakt de Flacs "on the fly" uit tijdens het afspelen zonder problemen. Dat geeft eigenlijk ook wel te denken als je 24/96 files zou willen afspelen. Die albums zijn in Flac al 1,4 GB, in wav loopt je schijf zo vol daar mee. Zelfde eigenlijk voor het netsnoer. Van een modern apparaat wat niet veel vermogen trekt (het is geen power versterker) mag je vandaag de dag eigenlijk wel verwachten dat het daar niet gevoelig meer voor is. Is niet echt kritiek hoor maar het valt me op. Dank je Pjotr, Misschien moet ik nog even noemen dat FLACs ook super mooi klinken en in mijn geval veel beter dan CD. Speel ik de FLAC en WAV bestanden naast elkaar af, dan hoor ik de meerwaarde van WAV. Het kan best zo zijn dat iemand anders de FLAC weer mooier vindt of misschien de verschillen niet eens hoort. Zelf heb ik sinds een aantal maanden een andere versterker en deze laat de verschillen beter horen dan mijn vorige versterker. Daarom geloofde ik niet zo in verschil tussen WAV en FLAC. Verder ben ik technisch niet onderbouwd om iets te zeggen over netsnoeren en of je verschil zou mogen horen, maar ik kan me goed voorstellen dat iedereen daar zijn eigen ervaring en mening over heeft getuige de vele discussies die hear in het verleden al over zijn geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 Gruiter, leuk weer om te lezen. Waar vinyl het wint is de dynamiek. Een slag op een trommel klinkt op vinyl alsof de trommel in de kamer staat. Ook met gitaaraanslagen ervaar je meer het moment van vlak voor de aanslag en het uitsterven van de snaar. Terechte constatering, Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 Ha die mumsoft, Ik ben benieuwd naar wat toekomstige updates van de firmware nog gaan brengen, maar ik maak me in elk geval geen zorgen over de verschillen tussen FLAC en WAV. Schijfruimte kost tegenwoordig geen drol meer en met mijn 1Tb schijf kan ik wel weer even vooruit. Ik heb dan ook niets te mopperen op het apparaat, want de klank heeft in elk geval mijn verwachting overtroffen en er voor gezorgd dat de CD-speler het veld heeft geruimd. Wat me meer bezig houdt is dat op een eental punten de vinylweergave het wat moeilijker heeft. Ik ben nog steeds erg gehecht aan mijn draaitafel en mijn LP's. Niets is mooier dan het ritueel van een LP opzetten en de naald in de groef laten glijden. Op digitale vlak heeft mijn set nu een veel grotere vooruit stap gemaakt dan analoog. Dat wil ik de komende maanden, mits de financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 Ach, ik heb geen haast en de zoektocht is ook een aspect van de hobby die ik niet zou willen missen. Het is ook erg leerzaam en na iedere verandering (die eigenlijk best wel subtiel is) ervaar ik de muziek net wat anders en hopelijk met net dat beetje meer emotie. Denk dat je wel aardig aan de top nu zit wat digitaal aangaat maar pas je wel op dat je dadelijk niet te veel van techniek afhankelijk wordt om muziek te kunnen beleven Heb recentelijk weer eens wat nieuwe echt heel fraai opgenomen opnamen beluisterd waarvan een aantal in 24/96 en ik moet toch constateren dat die kwaliteit voor een groot deel mede bepalend is voor het "kippenvel gevoel". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts