Jump to content

Double bass reflex

leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Is er misschien iemand die mij kan helpen aan een methode om "double bass reflex" kasten te berekenen?

Ik heb al wat via Google gevonden, maar alleen maar kant en klare kasten met Fostex units.

Ik heb namelijk het vermoeden dat mijn baskasten ook double bass reflex afgestemd moeten zijn.

Het verbindingsgat tussen de 2 compartimenten in mijn kast, heb ik willekeurig gemaakt.

Met een juist gedimentioneerd gat zou het wel eens beter kunnen worden.

Bij voorbaat dank,

Leobus

• 2 weeks later...

Niet hear dus.

http://diyaudioprojects.com/Speakers/LY401F/

Raar principe, dat plankje is toch nauwelijsk een poort te noemen.

The double bass-reflex system is intended for further enhancement of bass sound, and can be achieved if an additional bass-reflex process is given to bass-reflex system enclosures. Calculation of parameters of double bass-reflex system enclosures, which function in a very complex mode, often requires experience, intuition and the sixth sense. It is, therefore, strongly recommended as many and various calculationexamples as practical be reviewed and knowledge be built up before designing your own version.

http://www.fostexinternational.com/docs/sp...verview_1.shtml

Hier ook nog een site (maar ik snap er niets van)

http://mcap.web.fc2.com/

Dank Duck,

Ik had deze sites zelf ook al gevonden.

Net als jij snap ik er niet zo heel veel van. Alleen begrijp ik dat de DBR de eerste stap naar een mcap is.

Ik heb de "trial and error" methode maar eens gevolgd.

De baskast van mijn speakers bestaat uit twee kamers die door een groot gat van ca 13 cm doorsnede met elkaar verbonden waren. Kamer 1 is ca 10 liter; hierin huist de woofer van 8 inch. Kamer twee is ca 12 liter, maar daarin de bas reflex poort.

Ik heb het gat van 13 cm verkleind met een PVC buis van inwendig 9.8 cm en een lengte van 2.2 cm.

Verder heb ik een stel buizen met telkens een kleinere diameter die in de voorgaande buis passen. Ik kan dus lekker experimenteren met lengte en diameter.

Met de "buis" van 2.2 cm (rond 9.8) in het gat geboetseerd (houtrotvuller) was er al een duidelijke verandering te horen.

Het laag was wat strakker en leek iets verder door te lopen ( niks gemeten, alleen geluisterd; dus suggestie ligt op de loer)

Ook leek het of het midden wat schoner en gedetailleerder klonk.

Toch had ik het gevoel dat er nog meer te verdienen viel, dus de volgende buis erin geschoven. Nu is de diameter 9.0 cm.

Ik heb gelijk maar de maximale lengte die nog past, toegepast; dat is 7.5 cm.

Het resultaat was gewoon "enorm" te noemen. De bassen zijn veel strakker, gaan dieper en zijn punchy geworden.

Het midden is ook nog schoner geworden. Kwestie van balans, denk ik.

Ik heb nu wel de tweeter iets geknepen; alles werd een beetje te fel. Ook weer een kwestie van balans, lijkt mij.

Voorlopig maar eens een poosje luisteren.

Groet,

Leobus

Een double BR is nog complexer dan een gewone BR. Je hebt er extra vrijheidsgraden bij. En ik vraag mij af of je daar nu betere bassen mee krijgt, de bas gaat nog steiler aflopen dan met een gewone BR. Technics heeft 20 jaar geleden zoiets commercieel gemaakt (was een 6e orde systeem) maar toen wel met uitgebreide computer simulaties. Was veel bas uit een betrekkelijk kleine kast maar ook wel erg ongedefinieerde bas.

Een gewone BR is al heel lastig goed te krijgen middels "Trial and error" alleen, laat staan een dubbele. Een berekeningsmethode ben ik er nooit voor tegengekomen. Fostex zelf geeft wel een voorbeeld maar laat het verder ook lekker in het midden.

I.i.g veel succes!

;)

• 2 weeks later...
"Basreflexkast met twee kamers

(...) Het idee is niet nieuw. Variaties op de dubbel-afgestemde reflexkast werden o.a. gebruikt door de B.B.C. en Quad. (...) De kast met twee kamers wordt nu afgestemd op twee frequenties die ongeveer een octaaf verschillen.(...) Onder de 70 Hz zorgt de eerste kamer ervoor dat de luidspreker niet belast wordt en beweegt de lucht zich vrij door de opening in het tussenschot. (...) Maar bij ongeveer 35 Hz zorgen de twee ruimten samen, in combinatie met de twee uitwendige buisvormige openingen, voor de laagste resonantiefrequentie van het systeem. (...) Bezien we de impedantie-grafiek (fig. 43), dan zien we in plaats van de twee pieken, zoals die bij een normale basreflexkast optreden, drie resonantiepieken, welke aanmerkelijk lager zijn dan de oorspronkelijke luidspreker-resonantiepiek. Een zeer groot basgebied wordt dan ook op effectieve wijze weergegeven! (...)

Wim van Bussel: "Luidsprekerinstallaties voor zelfbouw", Kluwer (Deventer), 1967.

(En dan willen ze het principe nu patenteren?? :blink: )

N.B. Deze antieke dubbel-afgestemde reflexkast bestaat uit een bovenkamer van 54-60 liter, waarin de (bas)luidspreker (20 cm) is gemonteerd, en een onderkamer van 27-30 liter.

Beide kamers zijn voorzien van een reflexpijp in het frontpaneel. Bovendien zijn de beide kamers gekoppeld door een reflexpijp in het scheidingsschot. Alle drie deze pijpen hebben een binnendiameter van 7 cm en een lengte van 19 cm.

Ach, het is maar bij wijze van voorbeeld, natuurlijk... En van Thiele & Small had nog nooit iemand gehoord.

(De BBC/Quad (pre-electrostatic) dubbele reflekskast komt overeen met "Double Chambers"/WEEMS in http://www.claudionegro.com/projects/speaker/dcr/dcr.html

Terzijde: Het 6th Order Pass-Band Bose

N.B. Deze antieke dubbel-afgestemde reflexkast bestaat uit een bovenkamer van 54-60 liter, waarin de (bas)luidspreker (20 cm) is gemonteerd, en een onderkamer van 27-30 liter.

Beide kamers zijn voorzien van een reflexpijp in het frontpaneel. Bovendien zijn de beide kamers gekoppeld door een reflexpijp in het scheidingsschot. Alle drie deze pijpen hebben een binnendiameter van 7 cm en een lengte van 19 cm.

Ach, het is maar bij wijze van voorbeeld, natuurlijk... En van Thiele & Small had nog nooit iemand gehoord.

Hallo Spido,

Dank voor de info.

Het systeem dat je hier beschrijft heet een DCR (double chamber reflex) en niet een DBR (double bass reflex)

Een vriend van mij heeft zo'n DCR gemaakt. Ook een formidabel laag! Dat heeft mij wel op het spoor gezet van de DBR uitvoering.

Bij een DBR (en nu ook bij mij) heeft de kast met de woofer geen poort naar buiten; alleen maar naar de tweede kamer.

(Nee niet die in Den Haag)

Of de afstemming bij mij nu in orde is, weet ik niet. Ik vind het laag ver doorlopen en behoorlijk strak.

Ik kan het alleen bepalen aan de hand van een test CD met piep en bromtonen (sinussen)

Meten kan ik niet.

Groet,

Leobus