Jump to content

Bi-amp aansluiten

Langspeelplaat
 Share

Recommended Posts

Het is eindelijk zover. Op zondag heb ik de beschikking tot 2 stereo eindversterkers namelijk Denon POA-2200. Nou vroeg ik mij af hoe ik die het best kon aansluiten.

De voorversterker geeft mij 2 stereo uitgangen (2xR en 2xL)

(pre) R1 --> V1 --> Luidsprekers R bass

(pre) L1 --> V1 --> luidsprekers L Bass

(pre) R2 --> V2 --> Luidsprekers R high

(pre)L2 --> V2 --> luidsprekers L High

Dus links en rechts door een versterker gooien. Alleen het kan natuurlijk heel anders. Dat je per versterker een versterker hebt. Dus dan laat je 2x een kanaal versterken. Zoiets :

(pre) R1 --> V1 --> Luidsprekers R Bass

(pre) R2 --> V1 --> Luidsprekers R high

(pre) L1 --> V2 --> Luidsprekers L Bass

(pre) L2 --> V2 --> Luidsprekers L high

v= eindversterker.

De 2 optie heeft mijn voorkeur omdat je dan niet 2 kanalen in een apparaat hebt. Is dus denk ik beter voor de kanaal scheiding. Maar graag wat tips en ideetjes.

Bij de laatste optie natuurlijk uitkijken of het signaal binnen in niet gemengd word natuurlijk

De luidsprekers hebben 3 paren ingangen.

1 - -

2 - -

3 - -

Ze zijn nu op 3 aangesloten. En 2 en 3 zijn gebrugd. Ik neem dan aan dat 1 voor de hoge en 2 voor de lage tonen is. En dat ik dan 3 leeg kan laten...

Komt er dus op neer. Of verschillende versterkers voor hoog en laag of 1 stereo eindbak per luidsprekers (versterker 2 keer hetzelfde)

Sap moet er voldoende zijn dus het gaat meer om de klankmatige voordelen.

Kijken of ik het goed begrepen heb

een versterker per luidspreker

- Meer vermogen voor laag

- Betere kanaalscheiding

- Grote belasting verschil (kanaal 1 en 2)

- hoog word beinvloed door de stroom benodigt voor het laag

Een versterker voor bass en high

- Een versterker is hard bezig en de andere op een slakkengangetje

- Hoog heeft veel meer ruimte en word minder be

Ik zou dan het filter uit de speaker halen en dan actief gaan filteren.

Je kan er dan nog voor het mooie een knappe buis op het hoog bij zetten maar dat zou op het midden ook prima kunnen.

Groetjes George

Ik zou trouwens optie 2 gebruiken.

Je kan dan de speaker kabel lekker kort houden en gebruik je het maximale vermogen van de versterker.

Door dat een kanaal van de versterker niet zo veel stroom nodig heeft kan de andere versterker trap die op het laag zit het makkelijkst de spanning van de trafo krijgen.

Als je optie 1 zou kiezen dan moet

Het staat allemaal in een kast met glas ervoor en de luidsprekers staan in de loop dus liever geen versterkers op de grond. Ook ben ik van mening dat je meer hebt aan korte interlinks omdat het daar een lager voltage betreft.

Uitproberen is wel leuk natuurlijk, Alleen zonder banaan stekkers natuurlijk geen feest. (en nee in de Denon's kunnen alleen banaan stekkers)

Buizen plan heb ik nog maar even in de vriezer gezet.Denk dat ik dan toch ga kijken voor optie een omdat in de PA het ook zo werkt. En omdat de vermogens verdeling bij mijn 3weg meer 50/40 is denk ik.

Maar ik vrees dat het uitproberen word, Alleen zit altijd zo op tegen dat gedoe van die kabel's...

Vermogen is trouwens totaal geen punt. NU is er ook al ruim voldoende aanwezig en ik luister niet hard. Ik wil gewoon meer controle bij ingewikkelde stukken.

Guest tubejack
Ik wil gewoon meer controle bij ingewikkelde stukken.

Als die Dennon's nu al geen controle hebben over je weergevers, zou ik gaan sparen voor andere boxen.

Jack

no way dat dat ooit gaat gebeuren. Je kan wel begrijpen dat ik nu echt meer dan zat vermogen heb. Het is immers ook geen enorme kamer.

Alleen zoek net dat laatste stukje controle bij ingewikkelde muziekstukken. Dat het minder door elkaar loopt. De bass is al perfect (niets meer aan doen..)

Heb even geluisterd maar uit de woofer komt alleen maar strak gerommel en AL het midlaag komt uit de midunit gezet.

Tubejack : Raad Cerwin Vega aan ?

Toen ik voor het eerst hoorde dat je kon bi-ampen (begin van deze obsessie ) moest en zou ik het eens doen. Net nog even uitgeprobeerd en heb echt al voldoende sap. Ga het wel beide proberen ben wel benieuwd.

Net ook nog de verloopjes van XLR --> Tulp gekregen voor de 2e ouput van mijn VV. Zijn wel van matige kwaliteit dus zet in de toekomst wel XLR kabels aan de interlink. (gewoon de Ground en de - verbinden toch)

Het is tevens mijn kamer dus heb niet zo veel ruimte met te schuiven.

Guest tubejack
Tubejack : Raad Cerwin Vega aan ?

Nee LP een psygoloog, Wat voor DF hebben die Dennons ik schat zeker > 50

Als je daarmee de boel nog niet onder controle hebt zijn je boxen rijp voor de open haard.

Bi-ampen = voor stumperts..... Je hebt gelijk moet zijn Bi-ampen op deze manier..... ;)

Nee LP FF zonder gekheid als

was natuurlijk een grapje. Nee er is bijna totale controle (net nog even getest :D ) alleen ben benieuwd of het nog een stuk beter kan met bi-amp

Verklaar je nader : Bi-ampen = voor stumperts

Bi-ampen klinkt heel erg logisch voor mij namelijk

Ik zit nu even in mijn More = Better fase.. (i,p.v. Less = more)

was natuurlijk een grapje. Nee er is bijna totale controle (net nog even getest :D ) alleen ben benieuwd of het nog een stuk beter kan met bi-amp

Verklaar je nader : Bi-ampen = voor stumperts

Bi-ampen klinkt heel erg logisch voor mij namelijk

Ik zit nu even in mijn More = Better fase.. (i,p.v. Less = more)

Het antwoord daar op is ja het kan beter maar dan moet je echt aan een hybride systeem gaan denken met een actief filter.

Dus je Denon op het laag en je tweede verkopen daar koop je een mooie Se buizen eindbak voor met een watje of 10.

Die zet je dan op het mid en hoog.

Je tweede Deneon heeft immers het zelfde karakter en zal dus niet veel anders doen dan

2 verschillende versterkers voor hoog en laag lijkt mij een beetje ''gevaarlijk'' je gaat dan wel 2 compleet verschillende karakters samenvoegen.

Veel geld aan bekabeling uitgeven ? 2 goede female XLR stekkers en wat (zilver)soldeer zijn de kosten niet (hoogstends 20euro). Interlink heb ik al (4X I-250)

Bekabeling discussie maar niet openen. Ik ben van mening dat er verschil is tussen kabels punt uit

Verschillende mensen beweren toch dat bi-ampen echt een grote verbetering is dus we zullen het wel zien.

Volgende op het lijstje is een mooie buizen voorversterker....

En ja ik hem een koop obsessie en daar kan ik niets tegen doen, Vroeger had ik het met computers steeds maar weer upgraden

Bi-ampen kan wel degelijk meer controle over de speakers geven. Zeker de speakers van Langspeelplaat kunnen daar behoorlijk baat bij hebben.

Het zijn hele mooie speakers, die op papier niet te moeilijk zouden moeten zijn voor de versterker, maar in de praktijk toch zeker wel baat hebben bij een heel stevige controle.

Controle over de speakers krijg je niet alleen met een hoge dempingsfactor, maar vooral wanneer de versterker(s) het makkelijk hebben.

Door aparte versterkers voor laag en mid/hoog te gebruiken maak je het de versterkers een stuk makkelijker om hun taak uit te voeren, waardoor de controle toeneemt.

Zelfde geld voor een versterker met veel vermogen. Die zal op het zelfde volume veel makkelijker de speakers kunnen controleren dan een versterkertje die het benauwd krijgt op dat zelfde volume.

Mijn verbouwde Dali Helicon's zijn bijvoorbeeld al heel redelijk aan te sturen door 2 Jadis JCA-30's, zolang ik maar niet al te luid, en voorzichtige muziek draai.

Met een Caf

Zo denk ik nou ook. Het lijkt mij ook niet te kunnen clippen. Omdat de versterker voor het mid/hoog nooit aan zijn max gaat komen (zonder dat de muren omvallen).

ben erg benieuwd. Leuk om er over te discuteren

ga zeker voor versterkers voor voor en laag. Omdat een versterker ook recent vernieuwd en afgeregeld is (nieuwe eindtrappen) kan daar degelijk verschil in zitten Die ga ik ook op het mid/hoog gebruiken (is meer psychologisch ) voor de finesse...

Vind het ook zonde om de gaten in mijn luidsprekers niet te gebruiken. De optie hebben ze dus ga ik het gebruiken.

Heb ook een tijd bi-wire geprobeerd alleen dat is naar mijn mening onzin. (werd er alleen maar minder op)

Ik wil graag mijn ervaring met Bi-ampen delen.

Sinds sept. 2007 gebruik ik een Denon AVR-4308 receiver, welke inhoudelijk 7 versterkers heeft van 140W RMS. Daarvan kunnen er 4 gebruikt worden voor Bi-amp of Bi-wire doeleinden.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat m

Ja ergens logisch omdat het sap (de power) in dat geval naar twee amps gestuurd wordt en niet naar 4!

Dat heb met die huis en tuin surround hifi (Denon in dit geval): de voeding is net groot genoeg voor muziek, maar te klein voor een bangelijke hifi ervaring. (boze woorden van Phil) :D

riiiight?

seen!

mvg RastaPhil

Heb ook al ervaringen op het andere forum gepost alleen wil dit topic ook wel goed sluiten.

Ik heb een versterker voor hoog en een voor laag gebruikt. Dit mede omdat de versterkers onderling toch iets verschillen. Bij de nieuwe zijn de letters wat groter en de led's feller. Ook heeft de oude een offset van 6 en 8 mV terwijl de nieuwe het met 0.005 mV net wat beter is.

Wat een verschil maakt dit voor mijn driade's. Het hele karakter is een stuk minder ''lief'' geworden en daar hou ik wel van. Het geluidsbeeld is een stuk groter en veel meer controle op achterlijk hoge volume's. Voor de buren is dit een groot nadeel omdat het volume nu vaker hoog word aangedraaid. Ook is er wat meer laag gekomen en dat is ook wel erg fijn.

Het zijn zeer zeker geen subtiele verschillen het is een verschil van dag en nacht zeker met snelle muziek zoals Rock en metal is er grote winst geboekt.

Ook zien 2 denon monsters er natuurlijk heel gaaf uit. 35kg schoon aan de haak (de 2).

Dit wou ik even beamen...

Heb ook al ervaringen op het andere forum gepost alleen wil dit topic ook wel goed sluiten.

Ik heb een versterker voor hoog en een voor laag gebruikt. Dit mede omdat de versterkers onderling toch iets verschillen. Bij de nieuwe zijn de letters wat groter en de led's feller. Ook heeft de oude een offset van 6 en 8 mV terwijl de nieuwe het met 0.005 mV net wat beter is.

Wat een verschil maakt dit voor mijn driade's. Het hele karakter is een stuk minder ''lief'' geworden en daar hou ik wel van. Het geluidsbeeld is een stuk groter en veel meer controle op achterlijk hoge volume's. Voor de buren is dit een groot nadeel omdat het volume nu vaker hoog word aangedraaid. Ook is er wat meer laag gekomen en dat is ook wel erg fijn.

Het zijn zeer zeker geen subtiele verschillen het is een verschil van dag en nacht zeker met snelle muziek zoals Rock en metal is er grote winst geboekt.

Ook zien 2 denon monsters er natuurlijk heel gaaf uit. 35kg schoon aan de haak (de 2).

Dit wou ik even beamen...

Hey, LP!

Leuk dat je zo lekker aan de gang bent met je set! Je bent in best wel een korte tijd een stuk kundiger geworden en vele malen meer wijzer!!!

Geniet lekker van je eindversterkers en laat de buren gewoon de buren, joh! :lol:

Greetz,

Lestat

Wel ja dat bedoel ik nou: je hebt naast twee extra versterkingseenheden, ook de power (het sap) verdubbelt, waardoor je inderdaad meer controle, meer dynamiek, meer details, meer speelplezier gaat maken!

Geniet ze man!

mvg RastaPhil