Langspeelplaat Posted 3 augustus 2009 Author Report Share Posted 3 augustus 2009 THX. 1 jaar en 1700 euro later zijn we een hoop opgeschoten. Van een Monacor versterker met een Jamo Compact 90's naar dit. Eindelijk heb ik er ook rust mee. De jaren 80 en 90 herleven bij mij. Vooral de luidsprekers ben ik weg van. De verkoper mailde wel dat hij er spijt van had. Hij moest ze weg doen van zijn vrouw en heeft later kleinere driade's terug gekocht. Wel bijzonder dat er maar een hand vol gemaakt zijn en je ze nouwlijks tegen komt. Heb ze voor een goede prijs kunnen krijgen.. Niet bij alle luidsprekers valt waarschijnlijk winst te halen met bi-amp alleen bij mijn speakers echt reuze veel. Veel meer dan ik verwacht had. Staat ook 24/7 (bijna) aan dus het word wel vol gebruikt. Ook leuk dat die nieuwe versterker zo'n goede offset heeft en nieuwe eindtrappen is een veilig idee... Ik heb nu 2 verschillende kabels voor het laag en hoog. Zal ik identieke kabels moeten kopen (kost weer 60euro) heb het mid nu aangesloten met Progold 4mm2 bassflex en het laag met een dunnere monster MC 2 (ofzo). De volume knop hoeft ook een stuk minder hoog aangedraaid te worden. 12 uur is al erg hard ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Ik neem even aan dat het hier nog steeds om passieve bi-amping gaat. Zal wel weer een azijnpisser zijn, maar goed. Dat het al hard klinkt bij lage volume stand is echt geen voordeel (eerder een nadeel). Bij hoge stand betekent dat waarschijnlijk oversturing en je hebt bijna geen regelbereik voor normale geluidsniveaus. Weet je zeker dat je VV het wel leuk vindt om alle uitgangen (de RCA en de CLR) tegelijketijd aangesloten te hebben (wat staat er in de handleiding over in?). Sommige (goedkopere) VV hebben bv een te zwakke voeding en kunnen maar 1 eindversterker fatsoenlijk aan sturen. Heeft het hardere niet te maken met het van XLR naar rca gaan? En nogmaals passief bi-amping heeft nauwelijks voordeel. Actieve bi-amping kan wel voordelen hebben (maar is niet altijd eenvoudig toe te passen op bestaande, passief gefilterde speakers). Wel verbrijk je nu het dubbele vermogen voor het zelfde geluidsniveau. Lees eens wat nuttigs http://sound.westhost.com/bi-amp.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Ik heb nu 2 verschillende kabels voor het laag en hoog. Zal ik identieke kabels moeten kopen (kost weer 60euro) heb het mid nu aangesloten met Progold 4mm2 bassflex en het laag met een dunnere monster MC 2 (ofzo). Ik zou juist denken dat je die kabels beter andersom kunt gebruiken. Die dikkere Progold 4mm2 bassflex voor het laag (bass) en de dunnere monster voor het hoog. @Duck: Passief bi-ampen heeft wel degelijk nut. Zeker als je het doet zoals langspeelplaat doet, met 2 apparte versterkers, met ieder een eigen voeding. Zoals hierboven ergens omschreven, met een Receivertje met meerdere kanalen, maar slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Ik heb nu 2 verschillende kabels voor het laag en hoog. Zal ik identieke kabels moeten kopen (kost weer 60euro) heb het mid nu aangesloten met Progold 4mm2 bassflex en het laag met een dunnere monster MC 2 (ofzo). Ik zou juist denken dat je die kabels beter andersom kunt gebruiken. Die dikkere Progold 4mm2 bassflex voor het laag (bass) en de dunnere monster voor het hoog. Mvg. Miracle. Miracle, bedoel je geen ProFIgold (Micromel)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Waarom, bij passief bi-amping gaat er beide hetzelfde signaal doorheen. Het filter zit immers in de speakers. Beide versterkers doen ook even veel (hoog vs laag. Niet links vs rechts natuurlijk). Er is dus zeker geen winst in de voeding of iets dergelijks. En ook geen scheiding van geluid voor hoog en laag (uitsluiting van beinvloeding of iets dergelijks). Als het laag signaal te sterk is, zal ook de amp voor het hoog meer vervormen en eventueel clippen. Is dat nu echt zo moeilijk te volgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Ik heb nu 2 verschillende kabels voor het laag en hoog. Zal ik identieke kabels moeten kopen (kost weer 60euro) heb het mid nu aangesloten met Progold 4mm2 bassflex en het laag met een dunnere monster MC 2 (ofzo). Ik zou juist denken dat je die kabels beter andersom kunt gebruiken. Die dikkere Progold 4mm2 bassflex voor het laag (bass) en de dunnere monster voor het hoog. Mvg. Miracle. Miracle, bedoel je geen ProFIgold (Micromel)? Het zal hoogstwaarschijnlijk idd een Profigold zijn. Ik had ook nog nooit van het merk Progold gehoord, maar langspeelplaat noemde dat zo, dus wie weet heeft hij zo'n kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Waarom, bij passief bi-amping gaat er beide hetzelfde signaal doorheen. Het filter zit immers in de speakers. Heel simpel. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dairybeat Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Profigold is toch dat BCC, Expert, Megapool huismerk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Nee, beide versterkers verterken het hele signaal (werken dus even hard!). Alleen het full-range(!) signaal uit de de "hoog versterker" komt in de speaker de laag-af filter sectie tegen (waar dus het laag signaal wordt omgezet in warmte in het filter) en het singaal uit de "laag versterker" ziet ce hoog-af filter sectie en verbrand daat de hoge frequenties van dat singaal. Bij een normale versterker wordt het signaal vlak voor de filter gesplitst en gebeurt verder hetzelfde (aannemende dat het een parallel filter, blijft dan de spanning in beide secties gelijk). Ik zou zeggen, neem een energieverbruiks meter en vergelijk het verbruik bij bi-amping en bij single amping. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 3 augustus 2009 Author Report Share Posted 3 augustus 2009 Denk dat de VV het wel aan kan. Met source direct stuurt hij zowiso veel minder ''hard'' uit. Moet maar luisteren of dit een verbetering in klank geeft (De bass en treble staat al wel uit) Wel of geen verschil : Daar ga ik echt niet op in, Het zijn 2 meningen en ik hoor wat ik hoor. En natuurlijk reageert elke luidspreker weer anders. Om nog even naar ander terrein te begeven de monster resulteert wel in een sneller laag dan de progold. Eerst was ik heel into de dikte van de kabels nu meer de afscherming. Denk dat ik toch ook nog maar 4 metertjes monster ga halen. Deze kabel is het : Profigold Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Heeft het hardere niet te maken met het van XLR naar rca gaan? Dat zou ik ook niet anders kunnen verklaren. De volumepotmeter regelt immers de uitgangsspanning en die zorgt ervoor hoe hard het klinkt, niet het aantal eindversterkers dat de speaker aanstuurt. Je kunt er wel 20 eindversterkers parallel aanhangen (theoretisch natuurlijk; een voorversterker trekt dat niet), maar het uitgangssignaal van de voorversterker (en dus ook dat van de eindversterkers) blijft hetzelfde als bij 1 eindversterker. Het volume zou dus gelijk moeten blijven. Als dat niet zo is, is de enige andere optie inderdaad dat de voorversterker het niet trekt om 2 eindversterkers aan te sturen en dus staat te clippen. Dan lijkt het inderdaad harder te zijn (de RMS-waarde van het signaal is dan immers iets hoger), maar het klinkt niet beter (in tegendeel). Kan wel zijn dat het op het eerste gezicht gehoor spectaculairder klinkt en daardoor als beter beoordeeld wordt, maar of het op de langere termijn ook beter is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 3 augustus 2009 Author Report Share Posted 3 augustus 2009 Laat ik het anders defini Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 augustus 2009 Report Share Posted 4 augustus 2009 Nee, beide versterkers verterken het hele signaal (werken dus even hard!). Alleen het full-range(!) signaal uit de de "hoog versterker" komt in de speaker de laag-af filter sectie tegen (waar dus het laag signaal wordt omgezet in warmte in het filter) en het singaal uit de "laag versterker" ziet ce hoog-af filter sectie en verbrand daat de hoge frequenties van dat singaal. Bij een normale versterker wordt het signaal vlak voor de filter gesplitst en gebeurt verder hetzelfde (aannemende dat het een parallel filter, blijft dan de spanning in beide secties gelijk). Ik zou zeggen, neem een energieverbruiks meter en vergelijk het verbruik bij bi-amping en bij single amping. Ik realiseer me gisteravond dat ik iets over het hoofd gezien heb: de stroom afname. Kort gezegd. Bij een normale (single) amp, kijkt iedere verstekerdeel aan tegen een laag-af filter sectie met tweeter en een hoog-af filter sectie met woofer. Deze secties staan parallel over de spannings bron (de versterker) en zien beide dezelfde wisselspanning (het versterkte muzieksignaal), dus door beide loopt een bepaalde (wissel) stroom afhankelijk van de (frequentie afhankelijke) weerstand. Bij bi-amping heb je 2 versterkers. 1 is aangesloten op de laag-af sectie en tweeter en de ander op de hoog-af sectie en woofer. Bij dezelfde wisselspanning van de versterkers levert iedere amp dus alleen de stroom op die door de aangesloten sectie loopt (ipv de som van de stroom door beide secties zoals bij single-amping) . Ergo bij bi-amping belast je de voeding minder, er is relatief gezien meer reserve. En dat is nooit verkeerd. Mits het geen klasse A versterkers zijn naruurlijk, dan maakt het niet uit. Dus Miracle en lp (en andere) hadden gelijk vwb de voeding en het verschil in stroom door de bekabeling. Bij klasse AB versterker zullen beide versterkers samen ongeveer evenveel verbruiken als de single amp, alleen heb je een dubbele ruststroom (bias). Wel blijft zo dat op spannings niveau beide amps het hele frequentiebereik versterken. Clipt de spanningsversterker op het laag, dan kan dat ook in de tweeter hoorbaar zijn (of juist niet meer als ie door brand). Ook is passief bi-amping relatief duur is tov de winst (een versterker met gewoon een bijna 2 keer zo grote voeding geeft hetzelfe resultaat). Voordeel (tov filteren voor de eindversterking) kan zijn dat je de correcties in het passieve filter (baffle step, notches voor conus opbrekingen ) niet verliest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 augustus 2009 Report Share Posted 4 augustus 2009 hoe dan ook, bi-amping is niet bepaald 'groen' Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 augustus 2009 Report Share Posted 4 augustus 2009 hoe dan ook, bi-amping is niet bepaald 'groen' Dat is onze hobby sowieso niet. Tenzij je zonnecellen op je dak hebt staan misschien Velen hear hebben hun apparatuur altijd aanstaan, onder het mom van 'als ik het uitzet, klinkt het daarna niet meer'. Als bij die apparatuur ook een flinke klasse A-versterker zit, wordt je huis ook nog opgewarmd (lekker met dit weer...). Vervolgens gaat dan zeker de airco aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 augustus 2009 Report Share Posted 4 augustus 2009 hoe dan ook, bi-amping is niet bepaald 'groen' Dat is onze hobby sowieso niet. Tenzij je zonnecellen op je dak hebt staan misschien Velen hear hebben hun apparatuur altijd aanstaan, onder het mom van 'als ik het uitzet, klinkt het daarna niet meer'. Als bij die apparatuur ook een flinke klasse A-versterker zit, wordt je huis ook nog opgewarmd (lekker met dit weer...). Vervolgens gaat dan zeker de airco aan? Ik heb het altijd uitstaan als ik weg ben. En als het aanstaat verbruikt het hele zooitje niet meer dan 80 Watt. Versterker, HDD-streamer, DAC (en Tuner (standby)). Maar ja, niks audiofiels, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 augustus 2009 Report Share Posted 4 augustus 2009 ach hoe dit ook uitpakt , Lp zal altijd leren van zijn ge-experimenteer. schrijft het leuk op dus ook leuk voor ons. bi amping heb ik zelf nog geen verbetering horen geven, echter ook nooit een verslachetering. meestal gewoon hetzelfde maar zag er wel stoer uit. B- wiring heb ik echter wel de resultaten horen vern**ken. mijn versterker heeft zat jus om alles alleen te doen maar met zo'n dikke trafo erin gaat ie wel gewoon uit als ik niet luister. opwarmtijd voor optimaal klinken is in mijn beleving een minuut of 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 4 augustus 2009 Author Report Share Posted 4 augustus 2009 Bij mijn luidsprekers gaf het enorm veel verbetering alleen dit zal echt per luidspreker verschillen. Het opvallende is dat iemand anders met het broertje van mijn speakers (de 102) de zelfde ervaringen had. Zoveel verbetering had ik niet durven hopen het lijkt wel een andere luidspreker geworden. Vooral bij rock en metal is grote winst geboekt. Heb vandaag ook nog 4 meter nieuwe speakerkabel gehaald (monster MCX 2s) al was het alleen voor de looks het geluid lijkt ook wat homogener te zijn (dat kan wel tussen mijn oren zitten..) even iets anders de Hifi zaak (hobo) is de laatste tijd wel erg leeg, ze staan er ook wat depressief bij..) Sorry alleen ik kan het niet laten om even een foto te posten. De WAF zit wel goed.. Kan nu niets meer bij (behalve een phono trap,nieuwe CD-speler,nieuw element,nieuwe voorversterker..) @m44 : Bi-wire had bij mij ook negatief effecten veel minder laag. Jammer dat ik aan de luidsprekers bananen moet gebruiken. Gelukkig heeft de versterker te beste schroef klemmen die je je kan bedenken Over het stroomverbruik. El gore vind ik een *********(geloof niets wat hij zegt,,), en die 100W... als je dat gaat vergelijken met een TV of koelkast.... Over opwarmen : in de zomer licht te temperatuur hier tussen de 25 en 35 graden dus genoeg warmte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 augustus 2009 Report Share Posted 4 augustus 2009 Al Gore is het twee keer niet gelukt om president te worden maar hij moest en zou iets bereiken, dus is ie heel trendy het milieu gaan gebruiken. Terwijl ie in een kast van een huis woont met 27 TV's en verschillende grote benzineslurpers in de garage Wat een hypocriet. Ziet er trouwens wel superheftig uit met die twee eindversterkers, LP! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 5 augustus 2009 Report Share Posted 5 augustus 2009 ...vooral de luidsprekers ben ik weg van. De verkoper mailde wel dat hij er spijt van had. Hij moest ze weg doen van zijn vrouw en heeft later kleinere driade's terug gekocht... Gefeliciteerd met de upgrade: de Driade's zijn inderdaad prachtig en verdienen gekoesterd te worden. Ik heb mijn setje (kleinere) al 15 jaar, nog steeds geweldig, maar ik ga ze langzaamaan toch ontgroeien. Wat je op termijn (well...) nog zou kunnen doen is het filter aanpakken, alsmede de interne bedrading. NB. Als ik mijn versterker op 9 uur zet blaas ik de buren al hun huis uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 5 augustus 2009 Author Report Share Posted 5 augustus 2009 Zeker een stuk Nederlandse trots. Ben van plan ze lang te houden dus dat word een groot studentenhuis/kamer.... Met welk type speel jij ? Ze hebben hele goede luidsprekers gemaakt daar in Geldermalsen. Er zaten eigenlijk geen slechte tussen (behalve de 5 en de eerste 22 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 5 augustus 2009 Report Share Posted 5 augustus 2009 Ze hebben hele goede luidsprekers gemaakt daar in Geldermalsen... Waarvan acte. Zelf speel ik nog altijd met de 71mkII, nieuw gekocht in 1994. Mede door diverse aanpassingen kunnen ze nog behoorlijk mee komen: recentelijk heb ik ze 1:1 vergeleken met speakers uit hogere prijsklasses. Weergevers waarmee ik de gewenste stap zou maken zijn mij op dit moment veel te duur Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 augustus 2009 Report Share Posted 5 augustus 2009 dus dat word een groot studentenhuis/kamer.... In een ver verleden had ik ook Driade's in mijn studentenkamer staan. Was de 71 geloof ik. En was idd een grote kamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 5 augustus 2009 Author Report Share Posted 5 augustus 2009 Word tegen die tijd een hele verplaatsing. Lukt niet in een toyota micra. De 71 is ook een hele mooie. De 103 is nauwelijks geproduceerd en nouwlijks verkocht. Mede door de hoge nieuwprijs van 7000 Gulden/paar. Word wel gezien als de ''beste'' de top range samen met zijn kleine broertje de 102 (is fysiek groter) Maar er was ook nog een Pilaar 77 en een 104. Deze zijn helaas nooit op de markt gekomen . Er bestaan alleen prototypes van. De prijs die ze in gedachten hadden was 9000 gulden voor de 104. Zijn bijna geen slechte nederlandse luidsprekers gemaakt. Jammer dat we nu niet meer zoveel nederlandse producenten hebben (met hele luidspreker reeksen) Gelukkig heeft driade wel een hoop modellen de markt op gepompt. Heb ook eens een model uit 2001 gehad (de D95/B) en die was toch enorm veel minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 augustus 2009 Report Share Posted 5 augustus 2009 Word tegen die tijd een hele verplaatsing. Lukt niet in een toyota micra. Nee, dat denk ik ook niet, want die bestaat helemaal niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts