Langspeelplaat Posted 5 augustus 2009 Author Report Share Posted 5 augustus 2009 Was toch iets met micra... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 5 augustus 2009 Author Report Share Posted 5 augustus 2009 Even ter ondersteuning van mijn driade verhaal. Vond een mooie foto op internet. Moet haast wel de 77 pilaar (lees : paal) zijn. @ Henrie : Weer wat geleerd, Gelukkig zal ik nooit zo'n ding rijden. K ga voor een Oltimer Jaguar (voor de belasting) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 augustus 2009 Report Share Posted 5 augustus 2009 Was toch iets met micra... Dan is het wellicht zo een: Of zo een: Of wellicht iets wat hier op lijkt: Maar hopelijk niet zo een Anyway... Het is een Nissan, niet een Toyota... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 5 augustus 2009 Report Share Posted 5 augustus 2009 .................K ga voor een Oltimer Jaguar (voor de belasting) Neem je daar dan direct een abonnement bij de garage bij, of ga je zelf leren voor automonteur? Die oude Jag's zijn heel mooi, maar zeker niet betrouwbaar te noemen. Zelfs een oude Amerikaan is betrouwbaarder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 5 augustus 2009 Author Report Share Posted 5 augustus 2009 dat laatste... Zat ook te denken naar een mercedis uit de jare 70. Moet wel een oldtimer zijn wegens de verzekering Oei, Wel heel erg offtopic dit, Alleen ik hem altijd snel de neiging... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 9 augustus 2009 Report Share Posted 9 augustus 2009 Da Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 9 augustus 2009 Report Share Posted 9 augustus 2009 Heb zelf de Driade 71B staan, deze zijn denk ik ook uit de commerciele periode. Mijn moeder heeft de 91D dacht ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 augustus 2009 Report Share Posted 9 augustus 2009 Leuk topic dit... behalve dat het op het eind weer eens over auto's gaat... Mijn luidsprekers zijn natuurlijk iets lastiger aan te sturen, vandaar dat mijn ervaring met bi ampen heel anders zijn. Ergens op dit forum is nog te lezen dat ik eens wat hebt geprobeerd met biampen en biwiren. Mijn speakers zijn voor degene die dat nog niet wisten Infinity Omega. 1e opstelling: 1 Array stereo versterker. Dit ging bij de eerdere Kappa 9ns en Renaissance 90 erg goed. De Omega komt toch in het laag wat kract te kort. 2e opstelling: 2 Array stereo versterkers Het is iets beter in het laag, maar niet een echte verbetering. 3e opstelling: 1 Array stereo versterker voor het hoog en een dbx versterker (1200 W aan 1 Ohm) op het laag. dit klonk helemaal hopeloos. Ondanks het vermogen klonk het laag als een dweil, ongecontroleerd en slap. 4e opstelling: 2x mono Array dit is hetgeen waar ik nog steeds mee speel. het laag is nu wel gecontroleerd en een invloed op het hoog en midden kan ik niet ontdekken. Ik heb w Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 augustus 2009 Report Share Posted 9 augustus 2009 Al Gore is het twee keer niet gelukt om president te worden maar hij moest en zou iets bereiken, dus is ie heel trendy het milieu gaan gebruiken. Terwijl ie in een kast van een huis woont met 27 TV's en verschillende grote benzineslurpers in de garage Wat een hypocriet. Waarom ? Misschien heeft ie wel een paar windmolens of neemt ie z'n energie van Greenchoice Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 9 augustus 2009 Author Report Share Posted 9 augustus 2009 Zeker. De 71 schijnen ook hele mooie te zijn. Moet je na gaan dat de 103mkII nog 1500 gulden per speaker meer koste. Er staan geen specificaties op de speaker. Maar ik heb die eens van iemand gekregen. Bij de belastbaarheid staan geen wattage's maar er staat : voldoende mits er goede apparatuur gebruikt word. Driade zat niet te protsen met specificaties en had een hele mooie neutrale klank,muzikaal,Analistich (met de verkeerde versterker). Dacht wel altijd dat ze niet zo hard konden. Dacht nooit dat je er een ''feestje'' mee kon geven maar met de 2 eindversterkers (ook al met een maar pietsje minder) kan je der echt mee knallen. Je zal eerder doof worden dat het zal gaan clippen. Bij mijn vorgie 7001k.i ging het al aardig snel vervormen. de versterkers kunnen niet mono geschakeld worden. Het lijkt mij zo een hele mooie Combinatie. Heel veel mensen zeggen dat je aan 20 Watt voldoende hebt maar dat is toch niet helemaal zo. Je hebt toch een ander gevoel met een paar honderd watt. Heb de rust stroom van beide versterkers nu ook opnieuw afgeregeld. Dit was in de loop der tijd naar onder de 1 mV gezakt terwijl dit 8mV moet wezen. De DC-offset is niet instel baar alleen die zit bij 3 trappen op de 0.5 mV en bij een nog op de 8mV. Ook de versterkers eens geinspecteerd en gekeken of er geen beunhaas aan gezeten had. Viel mij wel op hoe reusachtig de trafo was. Het trafo'tje uit mijn vorige 7001k.I past er met gemak 3 keer in. Ook geen lekken de eloco's gezien. Ook vroeger was het voor 2000 DM al een leuke versterker. Mijn hele set is nu alla jaren 80 en 90... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 9 augustus 2009 Author Report Share Posted 9 augustus 2009 Heb zelf de Driade 71B staan, deze zijn denk ik ook uit de commerciele periode. Mijn moeder heeft de 91D dacht ik. Heb zelf de 95d/b gehad. Deze speakers zijn uit begin 2000. Klonk ongeveer even goed als een Driade 7 (een van de eerste). Geen eens onaardig maar de afwerking was minder en de feeling was ook weg. Maar 71B is toch wel een oud type ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 10 augustus 2009 Report Share Posted 10 augustus 2009 2e opstelling:2 Array stereo versterkers Het is iets beter in het laag, maar niet een echte verbetering. 4e opstelling: 2x mono Array het laag is nu wel gecontroleerd en een invloed op het hoog en midden kan ik niet ontdekken. Ik heb w Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 10 augustus 2009 Report Share Posted 10 augustus 2009 Heb zelf de Driade 71B staan, deze zijn denk ik ook uit de commerciele periode. Mijn moeder heeft de 91D dacht ik. Heb zelf de 95d/b gehad. Deze speakers zijn uit begin 2000. Klonk ongeveer even goed als een Driade 7 (een van de eerste). Geen eens onaardig maar de afwerking was minder en de feeling was ook weg. Maar 71B is toch wel een oud type ? Wat is oud een oud type? Ik had begrepen dat het hoogtepunt van Driade wel voor dit type lag. Ik heb 1 paar van de Driade en een paar Studio de Schop Climax monitoren. Van 1 van de twee zou ik wel een 2de paar willen voor een surround set in de TV kamer. Weet nog niet welke van de twee. Dus als iemand nog een paartje heeft staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 10 augustus 2009 Author Report Share Posted 10 augustus 2009 1988 (driade 7) tot 1995 (de 101,102,103,44,enz) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 Hallo allemaal.... Bi ampen heb ik met mijn luxmannen ook gedaan. En heb ze idd zoals eerder beschreven 1 amp voor mid hoog en een voor het laag. Niet een voor links of rechts. Volgens mij is dat de beste manier. Correct me if i am wrong. Ik dacht dat het te maken heeft met de energie van je laag unit die het mid en hoog kan beinvloeden, ook als ze op een integrated amp staan. Misschien als je er monoblokken van maakt dat dat verschijnsel minder is, dat weet ik niet. Even een andere vraag. Iemand zei. Doe een Denon weg en zet een lekkere buis op het mid hoog. Heb ja dan niet een enorm verschil in uitgestuurd vermogen en dus een scheef geluid. Dus b.v. te veel aansturing op het laag? Hoe los je dit op. Ik denk daar ook wel eens aan hoe dat bij mij zou werken maar dat kreng van mij stuur 150 per kanaal uit, geen (redelijk betaalbare) buis die dat doet. Horizontaal bi-ampen heet het geloof ik. doen dus. Bij mij met de Luxman M-03 werkte het erg goed! Veel meer controle en detail. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 Even een andere vraag. Iemand zei. Doe een Denon weg en zet een lekkere buis op het mid hoog. Heb ja dan niet een enorm verschil in uitgestuurd vermogen en dus een scheef geluid. Dus b.v. te veel aansturing op het laag? Hoe los je dit op. Ik denk daar ook wel eens aan hoe dat bij mij zou werken maar dat kreng van mij stuur 150 per kanaal uit, geen (redelijk betaalbare) buis die dat doet. In veel speakers zit een L-pad (verzwakking circuit) voor de tweeter, omdat de meeste tweeters al snel zo'n 3-6Db luider spelen per watt, per meter dan de woofers. Als je dat L-pad er tussenuit haalt kan je de tweeter met heel wat minder vermogen aansturen. In mijn Dali's zit bijvoorbeeld een tweeter die 4Db luider speelt dan de woofers als ik het L-pad verwijder. Dat zou dus betekenen dat als ik de woofers met 150 watt aanstuur, ik de tweeters met zo'n 57 watt net zo luid laat spelen. Dit geld uiteraard niet voor alle speakers. Apogee Stage's, Tannoy Saturn S6LCR's, JMR Cantate's en vele anderen hebben geen L-pad om de tweeter zachter te laten spelen. Daar zijn de tweeters van nature al gelijk aan de woofers. Het verschilt dus per speaker of je met een lager vermogen voor de tweeter af kunt. Daarbij reageerd niet iedere speaker het zelfde op bi-ampen met verschillende versterkers. Je zult dus ook 2 versterkers bij elkaar moeten zoeken die met jouw speakers een voor jou aangename sound neerzetten, en dat kan best wel eens een heel moeizame zoektocht worden. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 augustus 2009 Report Share Posted 21 augustus 2009 Nee, beide versterkers verterken het hele signaal (werken dus even hard!). Alleen het full-range(!) signaal uit de de "hoog versterker" komt in de speaker de laag-af filter sectie tegen (waar dus het laag signaal wordt omgezet in warmte in het filter) en het singaal uit de "laag versterker" ziet ce hoog-af filter sectie en verbrand daat de hoge frequenties van dat singaal. Bij een normale versterker wordt het signaal vlak voor de filter gesplitst en gebeurt verder hetzelfde (aannemende dat het een parallel filter, blijft dan de spanning in beide secties gelijk). Ik zou zeggen, neem een energieverbruiks meter en vergelijk het verbruik bij bi-amping en bij single amping. Beste Duck-Twacy, Zojuist zag ik deze discussie voor 't eerst: daarom reageer ik nu pas op deze bijdrage. Ik heb de indruk dat nog geen van de echte deskundigen hier er op heeft gereageerd, daarom het volgende: in een passief wisselfilter, bestaand uit goede (verliesarme) spoelen en condensatoren, wordt vrijwel geen energie omgezet in warmte. De verzwakking van hoge frequenties bij de laagsectie, en de verzwakking van lage frequenties in de hoogsectie, is gebaseerd op het uit fase draaien van spanning en stroom. Alleen L-pads (regelbare weerstandennetwerkjes), potmeters (regelbare weerstanden) en gewone weerstanden zetten stroom om in warmte, en veroorzaken slechts energieverlies. Deze onderdelen filteren dus eigenlijk niet. Ze worden vaak toegepast om te luide luidsprekerunits (dus met een voor de combinatie te hoog rendement) wat terug te nemen. Het maakt overigens niets uit of een low-pass filter (laag) of een high-pass filter (hoog), of een band-pass filter (midden) in, op of bij de luidsprekerkast zit, of vlak achter de eindversterker: in beide gevallen loopt niet "het hele signaal" door de betreffende kabel, maar alleen het frequentiegebied dat het filter toestaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 augustus 2009 Report Share Posted 21 augustus 2009 .............. leveren dus energieverlies. Deze onderdelen filteren dus eigenlijk ook niet. Beste Spido, Om nu maar eens op Spidoiaanse manier te zeuren: Kun je mij eens uitleggen hoe een verlies "geleverd" wordt. Bij mijn weten worden verliezen door niemand geleverd. Ze kunnen wel veroorzaakt worden door iets of iemand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 augustus 2009 Report Share Posted 21 augustus 2009 .............. leveren dus energieverlies. Deze onderdelen filteren dus eigenlijk ook niet. Beste Spido, Om nu maar eens op Spidoiaanse manier te zeuren: Kun je mij eens uitleggen hoe een verlies "geleverd" wordt. Bij mijn weten worden verliezen door niemand geleverd. Ze kunnen wel veroorzaakt worden door iets of iemand. Beste Pjotr, Don't obsess over it. Life's too short and there's too much music to be heard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts