Jump to content

Zin- capacitor upgrade

carl
 Share

Recommended Posts

Jah, begrijp ook niet waarom Mirakel nu ineens over elco's begint te orakelen. In de promo van Conrad Johnson gaat het niet over elco's maar over foliecondensatoren met Teflon isolatie.

Overigens moderne elco's worden vooral steeds kleiner. Maar of ze daarmee vanuit audiofiel (of beter: klankmatig) oogpunt ook beter worden is nog helemaal niet gezegd.

@Carl,

Of ze ook beter klinken? Kun je alleen zeggen in een 1 op 1 luister vergelijk. Maar analoog aan hun spookbeelden vergelijk: Mijn auto gaat niet beter rijden met een Teflon koppakking i.p.v. een standaard koppakking. Ook al heeft Teflon veel betere materiaal eigenschappen op bepaalde punten.

;)

Mijn auto gaat niet beter rijden met een Teflon koppakking i.p.v. een standaard koppakking. Ook al heeft Teflon veel betere materiaal eigenschappen op bepaalde punten.

;)

Een pakking heeft dan ook nooit invloed op het rijgedrag van een auto. Ga je echter olie gebruiken waar Teflon

het gaat niet om verslijten, er zitten nou eenmaal grote hoorbare verschillen tussen condensatoren.

groet

En uiteraard heeft Conrad Johnson er slechte exemplaren in gezet en kan het dus altijd beter... :rolleyes:

Het is ook technisch een erg mooi apparaat Henri. De ontwikkeling staat kennelijk niet stil bij hun. De vraag is natuurlijk of je het eraf hoort.

het gaat niet om verslijten, er zitten nou eenmaal grote hoorbare verschillen tussen condensatoren.

groet

En uiteraard heeft Conrad Johnson er slechte exemplaren in gezet en kan het dus altijd beter... :rolleyes:

Niet zo zuigen Henrie, er staat toch duidelijk dat CJ deze c's tegenwoordig ook standaard gebruikt, het gaat dus om upgraden van oudere apparatuur.

er staat toch duidelijk dat CJ deze c's tegenwoordig ook standaard gebruikt, het gaat dus om upgraden van oudere apparatuur.

De vraag is of dat zinvol is. Bij mijn weten gebruikte CJ polystyreen (ook wel Styroflex genoemd) condensatoren in de signaalweg. Naast mica, een van de beste verlies vrije materialen voor condensatoren. Polystyreen condensatoren worden niet meer gefabriceerd (op 1 fabriek na in GB die nog voldoende bulk folie in het magazijn heeft liggen). Misschien daarom de move naar Teflon?

Idd Carl, mooi spul dat Conrad Johnson.

;)

Guest tubejack

Wat is "slecht" Henrie feit is wel dat met name elco's de afgelopen jaren veel beter geworden zijn door b.v.

de computerindustrie met schakelende voedingen. Maar die Black Gates in jouw Rotel tuner zijn ook al

achterhaald. Ik sloop ze er tegenwoordig uit en stop Vishay voor in de plaats en waar het kan helemaal geen

elco meer... ;)

Wat is "slecht" Henrie feit is wel dat met name elco's de afgelopen jaren veel beter geworden zijn door b.v.

de computerindustrie met schakelende voedingen. Maar die Black Gates in jouw Rotel tuner zijn ook al

achterhaald. Ik sloop ze er tegenwoordig uit en stop Vishay voor in de plaats en waar het kan helemaal geen

elco meer... ;)

Ik heb geen flauw idee wat voor elco's er in mijn Rotel-tuner zitten. Zal me eerlijk gezegd ook worst zijn, want er komt toch klotegeluid uit (maar dat ligt aan Ziggo ;) ). Nee dat is flauw. Er zal best het een en ander verbeterd zijn, maar er wordt hier wel eens wat al te snel de conclusie getrokken dat het met wat betere (volgens de specs) componenten DUS ook beter gaat klinken. Want je ook wel iets verbeteren wat al goed genoeg is en waar je dus geen enkele invloed van gaat merken. Misschien zijn die verbeteringen wel nodig voor gebruik in andere apparatuur (bijvoorbeeld computers). Maar dat wil niet zeggen dat je versterker, je tuner of je cd-speler er ook beter van gaat klinken...

Guest tubejack

Wat goed is hoef je i.d.d. niet te verbeteren, maar 2 dingen.

Dingen worden achterhaald door de tijd en twee elco's hebben een beperkte

levensduur sla er maar een een datablad op na. 10.000 uur is al heel wat.

Jammer van Ziggo hier is het UPC signaal best goed.

er wordt hier wel eens wat al te snel de conclusie getrokken dat het met wat betere (volgens de specs) componenten DUS ook beter gaat klinken. Want je ook wel iets verbeteren wat al goed genoeg is en waar je dus geen enkele invloed van gaat merken.

Dat ben ik zeker met je eens Henrie vandaar dat ik zeer voorzichtig ben met veranderingen. Kleine veranderingen kunnen storen dus eerst horen dan geloven.

..............en twee elco's hebben een beperkte

levensduur sla er maar een een datablad op na. 10.000 uur is al heel wat.

De opgegeven levensduur van elco's door de fabrikant is een ijkpunt: Dat is bij maximaal toegestane belasting en maximale temperatuur.

Er zijn standaard rekenmodellen waarmee je de werkelijk te verwachten levensduur bij de werkelijke belasting en werktemperatuur kunt berekenen uitgaande van de fabieksgegevens. En dan kom je voor een audio versterker vaak makkelijk op 20 - 30 jaar. Zeker voor de kleinere elco'tjes. Daarnaast geeft de fabrikant een levensduur op van de afdichting van de behuizing en dat is over het algemeen 15 jaar voor standaard elco's. Meestal is dat laatste de doorslaggevende factor.

Bij kundig ontworpen versterkers (en daar reken ik zeker CJ onder) zou ik mij maar niet zo druk maken over de levensduur van de elco's.

;)

@Carl,

Of ze ook beter klinken? Kun je alleen zeggen in een 1 op 1 luister vergelijk. Maar analoog aan hun spookbeelden vergelijk: Mijn auto gaat niet beter rijden met een Teflon koppakking i.p.v. een standaard koppakking.

;)

Ik zou zeggen van wel. Met een speciale teflon olie in je versnellingsbak heb je wel minder contactgeluid van je tandwielen. :rolleyes: Waar bijkomt, is dat door de verminderde wrijvingsweerstand het brandsofverbruik gunstiger wordt.

Ik bedacht me net dat de vorige eigenaar teflon olie in mijn versnellingsbak heeft gedaan omdat hij wat stroef schakelde.... hij doet nu.... klik/klak :rolleyes:

Ook een gat in de markt (we moeten toch gemeentewerken er maar eens bij halen :D ) : Oliegevulde metaal-papier condensatoren met Teflon dope!

Alleen weet ik niet of ik dat klik/klak ga waarderen ....

;)

Ik bedacht me net dat de vorige eigenaar teflon olie in mijn versnellingsbak heeft gedaan omdat hij wat stroef schakelde.... hij doet nu.... klik/klak :rolleyes:

Ook een gat in de markt (we moeten toch gemeentewerken er maar eens bij halen :D ) : Oliegevulde metaal-papier condensatoren met Teflon dope!

Alleen weet ik niet of ik dat klik/klak ga waarderen ....

;)

Wellicht kan ik nog wat trafo-olie regelen voor een ABx-vergelijk :D