Jump to content

probleem met nad set

marijnh
 Share

Recommended Posts

ik heb een oude nad set:

een nad 1600 pre amplifier (incl tuner)

een nad 2100 power envelope amplifier

een nad 512 cd speler

aangesloten op dali speakers.

Nu is het zo dat als ik een cd op laag volume afspeel, de linker speaker niet werkt.

zet ik vervolgens het geluid harder, dan "springt" de speaker aan. als ik het geluid dan vervolgens zachter zet, blijft de speaker meestal werken (niet altijd).

weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen?

Nu is het zo dat als ik een cd op laag volume afspeel, de linker speaker niet werkt.

zet ik vervolgens het geluid harder, dan "springt" de speaker aan. als ik het geluid dan vervolgens zachter zet, blijft de speaker meestal werken (niet altijd).

weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen?

Is het alleen bij cd?

Als het bij alle bronnen is zou ik zeggen dat de potmeter/volumeregelaar versleten is. Hoe reageert het als je de volumeknop veel heen en weer draait een er wat mee 'morrelt'?

Hoogtswaarschijnlijk is het de luidsprekerrelais in de NAD 2100 eindversterker. Deze is denk ik vervuild en gecorrodeerd door ouderdom en maakt dan op laag volume geen contact meer. Wanneer je dan de volume harder zet, dan gaat er een hogere stroom door het relais lopen en dan maakt hij weer even contact. Dit probleem komt heel veel voor bij oudere versterkers. In mijn oudere NAD 319 moest ook een nieuw luidsprekerrealais omdat hij vervuild was. Nu werkt hij weer uitstekend.

Maar het kan evengoed een soldering zijn die af en toe geen contact meer maakt. De NAD 2100 is nogal gevoelig als het om kapotte solderingen gaat. De solderingen zien er dan in eerste instantie nog wel intact uit op het oog, maar als je dan met een vergrootglas gaat kijken dan zie je allemaal kringen in de solderingen. Dan is de hele versterker doorsolderen echt nodig. Anders blijf je problemen houden of je krijgt er problemen bij.

En als laatste de volumepotmeter. Kijk even hoe deze reageert als je hem bijvoorbeeld 10 keer heen en weer draait. Is het probleem dan eventjes weg of niet. Kraakt de potmeter als je er aan draait.?

Maar ik gok als eerste op de luidsprekerrelais die aan vervanging toe is, en anders