Jump to content

akoestische panelen

henribos
 Share

Recommended Posts

Ik heb luist schuinen schoten tegenover mijn luidsprekers vol staan met allerlei rommel. Kappotte troep lege verhuizdozen en kabelspaggeties...

lijkt wel degelijk te helpen. Gewoon je kamer een beetje decoreren en het klinkt al heel behoorlijk. Maar perfect is anders....

Dat is juist.

Ik krijg wel de indruk dat het lastiger is met juist de nieuwe huizen van beton en strak gepleisterde muren.

Ik heb nooit iets bijzonders gedaan aan mijn kamer, tenminste niet met het oog op de akoustiek, maar het is nu eenmaal een zolderkamer in een 17e eeuws grachtenpand. Niets antieks overigens. Veel hout, tapijt, schuine wanden, kurk, boekenkasten etc. Weinig glas. In dit huis is overigens ook geen rechte hoek te vinden.

Daardoor is de akoustiek helemaal in orde, in mijn oren.

Heb je iets straks en moderns, dan moet je aan de panelen en de gouden kommetjes.

M :ph34r: rc

Heb je iets straks en moderns, dan moet je aan de panelen en de gouden kommetjes.

Zoiets heb ik straks, ca 90m2 gepolijste betonnen vloer, baksteen muren met stucwerk en veel glas, nehobo plafond op ca 3,3m. Dus op zoek naar een akoestisch plafond. We gaan denk ik 20 cm dikke platen geperste steenwol, zoals die van de hier beschreven panelen, tegen vrijwel het hele plafond plakken en dan mogelijk afwerken Descor spanplafonds in 4 secties. De grap is dan dat je wel veel reflectie oppervlakken behoud maar geen reflecties van boven hebt, hetgeen voor ons als steppe dieren aangenamer over komt. Het wordt geen muziek ruimte dus het laag probleem laat ik voorlopig maar even voor wat het is.

We gaan denk ik 20 cm dikke platen geperste steenwol, zoals die van de hier beschreven panelen, tegen vrijwel het hele plafond plakken .............

10 cm dikke platen met een afstand van 10 cm tot het plafond is effectiever heb ik begrepen.

;)

We gaan denk ik 20 cm dikke platen geperste steenwol, zoals die van de hier beschreven panelen, tegen vrijwel het hele plafond plakken .............

10 cm dikke platen met een afstand van 10 cm tot het plafond is effectiever heb ik begrepen.

klopt, is alleen veel meer werk om al die rachels te maken en tot zo'n 250 Hz voldoen de 20 cm uitstekend. Een andere optie is om twee platen van 10cm met verschillende dichtheid te gebruiken, 45 en 80 kg/m3. Over het algemeen kun je zelfs stellen dat hoe dikker het pakket is hoe lager de dichtheid kan zijn. Je kunt ook nog aan een extra laagje BAF watten denken om de akoestische impedantie te verlagen en dan daarachter de densiteit gradueel opbouwen en weer afbouwen naar de muur toe (zou ik niet doen, sexueel gedoe met mieren).

@Duck

90m2 opgedeeld in open keuken, open eetruimte, open zitruimte, half open HT ruimte, open pc workspace en pontificaal midden in die ruimte een machinekamer voor cv, vloerverwarmingsgedoe en zonneboiler. Het geheel was magazijnruimte.

alleen die prijzen .......waar halen ze het vandaan.
Die dingen werken volgens de principes van de psycho-akoestiek. De vraagprijs is daarbij een belangrijke factor of de effecten wel of niet hoorbaar zijn; hoge vraagprijs = grote kans op waarneembaar effect.

Kom net terug vanuit een vakantie uit Engeland. Op het kasteel in Durham sprak de gids over een "soundboard" wat kennelijk in een ruimte aan de wand had gehangen om de akoustiek te verbeteren. Ze dacht eigenlijk dat het een tafelblad was geweest maar kennelijk had het inderdaad gewerktl. Ik geloof niet zo in die dure schoteltjes e.d. maar grote dingen doen allemaal wel wat in een kamer.