Jump to content

Luisteren bij TubeJack.

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Uit eigen ervaring...... :rolleyes:

Gewoon een UL-40S2 "aanhangen" in UL die is snel en krachtig genoeg voor de PP 2x16,5.

Dempingsfactor hooguit iets van 1,5...2, alleen wat lokale tegekoppeling.

Prima huwelijk :)

Jack

[Wat tegenkoppeling betreft, ben ik overigens een volledig overtuigde volgeling van Bruno Putzeys...

Heb eens bij Bruno aan de deur gestaan, fietste er toevallig langs. Of ik ook ergens een versterker van hem kon horen. Ik werd een halve kilometer verder gestuurd waar ik later een versterker op basis van de UcD-700hg en bijpassende voorversterker ophaalde.

Jij weet hoe slecht het kan klinken bij mij, dit was erger.

Maar nu, wat is er fout gegaan als mensen als KT88 helemaal gelukkig kunnen zijn met diezelfde UcD's? Heb jij eens een goede UcD gehoord?

Maar nu, wat is er fout gegaan als mensen als KT88 helemaal gelukkig kunnen zijn met diezelfde UcD's? Heb jij eens een goede UcD gehoord?

Wat is er GOED gegaan bedoel je?

Men is welkom om te komen luisteren hoor. :)

Aanvulling: dat IK blij ben met mijn UcD wil nog niet zeggen dat anderen dat vanzelf ook moeten zijn......

Zelf OORdelen is nog altijd het beste.

Ik kan wel zeggen dat de overgang van PP triode naar (iets aangepaste) UcD mij uitstekend is bevallen.

Nu heb ik ook wel speakers die graag wat "sap" lusten, dus een beetje power is wel wenselijk.

Zeg Sander dit topic gaat wel over luisteren bij...... juist :D

Misschien kan Sander eens met zijn UcD's bij jou langs komen en ze op jouw geluidsstenen loslaten...........

Ben dan toch wel benieuwd naar het verschil tussen jouw fijnzinnige buizenversterkers en de onverstoorbaarheid van de UcD's (nee geen grap ;) )

;)

Guest tubejack

Zoals de VDV versterker nu staat, is hij niet alleen fijnzinnig, maar ook bruut als de muziek daarom vraagt.

Verder heb ik bij Sanders UcD's net als andere UcD's die ik bij forumleden heb gehoord niet iets specifieks gehoord

Er is gewoon een mooi helder geluid.

Ook al zegt mijn oor wat anders, ik hou gevoelsmatig niet zo van geschakel in het audiodomein.

Maar eigenlijk is het flauwe kul MPX doet al 30 jaar niet anders.....

Het is effici

[Wat tegenkoppeling betreft, ben ik overigens een volledig overtuigde volgeling van Bruno Putzeys...

A. Heb eens bij Bruno aan de deur gestaan, fietste er toevallig langs. (...)

B. (...) Heb jij eens een goede UcD gehoord?

Beste Rein!

Ad A. Ehhh.... jij woont toch in het Hoge Noorden? En Bruno woont toch in het Diepe Zuiden? In de buurt van Leuven? Dat moet dan toch wel h

Beste Spido,

Tegenkoppeling = vervormings-eliminatie binnen de versterker zelf (interne secretie).

Demping = eliminatie van EMK's van de (resonerende) luidspreker (externe secretie).

Quite an other piece of cake!

De electrische demping die een versterker op de speaker uitoefent hangt wel degelijk samen met de toegepaste tegenkoppeling.

Even heel kort door de bocht:

Het principe van tegenkoppeling maakt dat de gesloten-lus bandbreedte groter wordt, de vervormingsproducten incl. ruis en brom naar beneden gaan en de inwendige weerstand van de versterker zoals aan de uitgang gezien omlaag gaat.

Dat laatste maakt dat de tegen-EMK van de speaker verregaand wordt gedempt.

En een niet-tegengekoppelde buizenversterker dan?

Zelfs die heeft tegenkoppeling, als het niet ultralineair is met penthodes of tetrodes dan is het wel inwendig in de triode zelf.

Of een kathodeweerstand.

Het niet-tegengekoppelde verhaal slaat altijd op loop-tegenkoppeling, iets waar een goede triodeversterker inderdaad wel zonder kan op straffe van een dempingsfactor die tamelijk laag ligt.

Voor sommige speakers (w.o. de PP van Jack) is dat kennelijk geen probleem.

Sorry voor het offtopic Jack.

P.S. Pjotr:

Tegenkoppeling = vervormings-eliminatie binnen de versterker zelf.

Het is i.i.g. een goed bedoelde poging daartoe. Eliminatie van vervorming is helaas in de werkelijke wereld niet mogelijk.

Demping = eliminatie van EMK's van de (resonerende) luidspreker.

EMK = Elektro Motorische Kracht. Pak er eens een natuurkunde boek bij of Google even wat verder rond.

Helaas voor jou, EMK is niet te elimineren in een dynamische speaker. Zou je het wel doen dan komt er geen geluid meer uit, kun je net zo geen speakers nemen :rolleyes: Je bedoelt waarschijnlijk tegen-EMK. Ook niet zinnig om die te elemineren (kan ook niet) want het is noodzakelijk om elektrische demping sowieso mogelijk maken.

H

P.S. Pjotr:

Tegenkoppeling = vervormings-eliminatie binnen de versterker zelf.

Het is i.i.g. een goed bedoelde poging daartoe. Eliminatie van vervorming is helaas in de werkelijke wereld niet mogelijk.

Demping = eliminatie van EMK's van de (resonerende) luidspreker.

EMK = Elektro Motorische Kracht. Pak er eens een natuurkunde boek bij of Google even wat verder rond.

Helaas voor jou, EMK is niet te elimineren in een dynamische speaker. Zou je het wel doen dan komt er geen geluid meer uit, kun je net zo geen speakers nemen :rolleyes: Je bedoelt waarschijnlijk tegen-EMK. Ook niet zinnig om die te elemineren (kan ook niet) want het is noodzakelijk om elektrische demping sowieso mogelijk maken.

H

Beste Spido,

Naar mijn beste weten wordt de term "tegen-EMK" gebruikt voor die verschijnselen die optreden als een speaker ZELF spanningen opwekt ipv. te reageren op opgedrukte spanningen van de versterker.

Een driver is immers nog altijd een motor die ook als generator werkt. Vandaar het belang van demping.

Het kan best zijn dat "tegen-EMK" spreektaal is hoor, alleen weet elke technicus wel wat ermee wordt bedoeld. ;)

Nou ja, Google geeft iets van 8000 hits: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=te...oeken&meta=

"Tegen-EMK's" werden niet aangetroffen: noch in de theorie, noch in de praktijk. En aangezien niemand ooit stroom in een bepaalde richting heeft zien lopen*, lijkt de term "tegen-EMK" net zo subjectief te zijn als bijvoorbeeld "tegenwind" of "de trap naar boven".

De door mij genoemde EMK is het elektrische product van na-ijling: wanneer de luidspreker nog enige tijd na zijn opgedragen taak ongewenst als spanningsbron fungeert, vertraagd aangedreven door paneelresonanties, nabewegingen van de luchtmassa in de behuizing, van de reflexpijp ("ringing"), door zijn eigen mechanische resonanties, membraanelasticiteit, enz.

H

He Spido, als je jouw natuurkundeboek kwijt bent kun je het nog met Google vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromotorische_kracht. Of is je Google stuk?

;)

Wikipedia en Breem, meer gebruikt Spido niet.

Ik blijf dit trouwens een raar verhaal vinden (maar Breem heeft nog wel een paar rare verhalen natuurlijk...) :

"Bij signaal- zowel als eindversterkers wordt vaak de volgende strategie toegepast: De eigenlijke versterker versterkt het signaal veel meer dan nodig is. Door vervolgens een deel van het uitgangssignaal terug te voeren naar een ingang die een tegengesteld effect heeft wordt de versterking terug gebracht tot de gewenste hoeveelheid"

En dan heeft ie het later over 'het paard achter de wagen spannen'.. :unsure:

Maar ik ben hierin niet deskundig natuurlijk..

"Bij signaal- zowel als eindversterkers wordt vaak de volgende strategie toegepast: De eigenlijke versterker versterkt het signaal veel meer dan nodig is. Door vervolgens een deel van het uitgangssignaal terug te voeren naar een ingang die een tegengesteld effect heeft wordt de versterking terug gebracht tot de gewenste hoeveelheid"

En dan heeft ie het later over 'het paard achter de wagen spannen'.. :unsure:

Maar ik ben hierin niet deskundig natuurlijk..

Ik kan het zo gauw niet terugvinden op de site, maar volgens mij heet dat tegenkoppeling.

Da's beslist iets anders dan het paard achter de wagen spannen......

De context zal uit moeten maken wat hier wordt bedoeld.

Spido heeft 't gequote ;)

Het ging mij om de volgorde, er wordt gesteld dat als men een versterker ontwerpt het vermogen zwaar overdimensioneert om dat later door tegenkoppeling in te perken.

Imho ga je uit van ongeveer een bepaald vermogen, waarbij je rekening houdt met een bepaald percentage verlies door gebruik van tegenkoppeling.

Het is meer semantiek geloof ik.. :rolleyes:

Spido heeft 't gequote ;)

Oeps...... :unsure::rolleyes:

Beter lezen KT!

Anyway, de context is dus: "Omdat sommigen door onkunde over de randvoorwaarden bij hoge of lage frequenties problemen ondervonden bij het toepassen van tegenkoppeling is er een school ontstaan van lieden die tegenkoppeling in het algemeen afwijzen. Hier is duidelijk het paard achter de wagen gespannen."

Daar kan ik het wel mee eens zijn, eigenlijk.

Het ging mij om de volgorde, er wordt gesteld dat als men een versterker ontwerpt het vermogen zwaar overdimensioneert om dat later door tegenkoppeling in te perken.

Imho ga je uit van ongeveer een bepaald vermogen, waarbij je rekening houdt met een bepaald percentage verlies door gebruik van tegenkoppeling.

Het is meer semantiek geloof ik.. :rolleyes:

Je haalt hier vermogen en versterking door elkaar. Dat zijn twee verschillende dingen.

;)

...en omdat, zoals eerder uitgelegd, het onmogelijk is enige richting van elektrische stroom vast te stellen, stel ik voor niet alleen de term "tegen-EMK", maar ook de term "tegenkoppeling" te herzien... :rolleyes:

...en de term "stroom" zelfs, met betrekking tot elektriciteit, omdat die term zelf immers richting impliceert...