Miracle. Posted 3 augustus 2009 Author Report Share Posted 3 augustus 2009 Miracle kon die speakers nu ineens niet helemaal geweldig vinden daarvoor zijn er in het verleden teveel vooroordelen geweest. Zelden iemand zoiets doms zien schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 augustus 2009 Author Report Share Posted 3 augustus 2009 Een zeer gezellige namiddag zoals ik die ook gehad heb maar dan 's ochtends bij Jack. Hoe jij het omschrijft Michel, ik hoor dat niet goed al dat gemis (ben daar slecht in) De PP zijn best prima speakers en zeker vr de muziek die Jack meestal draait Mist iedere set niet iets? Het verschuiven van het beeld, dat herkende ik ook ... Blijf lekker genieten van de muziek jongens Gr Stef Idd een zeer gezellige middag en avond geweest Stef, en ja, bijna iedere set mist wel wat. Zoals je schrijft is de set goed geschikt voor de muziek die Jack luisterd. De snelle/complexe muziek die ik de set gevoerd heb zal bij Jack niet voorkomen, waardoor de tekortkomingen voor hem al een stuk minder zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 augustus 2009 Author Report Share Posted 3 augustus 2009 Voor sommige muzieksoorten is een solid state versterker een betere keuze.Met buizen kun je dat transistorachtige ook bereiken als je heel veel terugkoppeling toepast. Dat haalt dan alle karakter van wat de buis zo mooi maakt weg, en geeft je er iets anders voor terug. Het kan zijn, dat sommigen dat mooier vinden, of gewend zijn, of dat het voor sommige muzieksoorten beter op gaat. Voor voldoende controle heb je niet altijd veel terugkoppeling nodig. Ik heb hier een set Jadis JCA-30 monoblokken op Apogee Stage's aangesloten staan. Ik kan je melden dat die monoblokken ook nagenoeg geen tegenkoppeling hebben, volgens mij zelfs minder dan de versterker waar Jack nu mee draait. Toch heb ik daar geen enkel tekort aan controle, wat ik wel had met AVI Pro 9+ monitoren aan die zelfde monoblokken. Ook op die set word zo af en toe eens complexe muziek geluisterd, vandaar dat de AVI's daar plaats hebben moeten maken voor de Apogee's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 De snelle/complexe muziek die ik de set gevoerd heb Wat moet een mens zich voorstellen bij snelle/complexe muziek ? Kan jij wat titels noemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 augustus 2009 Author Report Share Posted 3 augustus 2009 volgens mij geeft miracle hier aan welke zaken hem opvielen , daar zaten wat dingetjes bij waar hij niet tevreden mee zou zijn maar overall schrijft hij een postieve review....vind ik maar wie het meest recht van spreken heeft is jack zelf. en als hij een blij man is ben ik blij voor hem Dit is de spijker volledig recht op zijn kop slaan. Ik heb in het review aangegeven wat mij opviel, om zo een beetje een beeld te scheppen hoe het bij Jack klinkt, zonder op te hemelen of af te kraken. Jack is zeer gelukkig met zijn nieuwe aanwinsten, en dat mag hij ook zeker zijn. Met zijn vorige speakers, die ik vrij goed ken (niet bij Jack in huis, op zijn apparatuur gehoord, maar wel op andere plaatsen, met veel verschillende apparatuur eraan) vergeleken heeft Jack een heel behoorlijke upgrade gedaan vind ik, en veel belangrijker, Jack vind dat ook. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 augustus 2009 Author Report Share Posted 3 augustus 2009 Wat moet een mens zich voorstellen bij snelle/complexe muziek ? Kan jij wat titels noemen? Snelle complexe muziek is muziek waar tonen elkaar in snel tempo opvolgen, zoals wat Green Day en Joe Striani doen. 180 aanslagen per minuut (soms zelfs nog sneller bij voornoemde bands), zowel op een drum als op een gitaar word voor veel installaties al lastig, en als dan 2 gitaristen en de drummer dat nog samen gaan doen ook loopt de boel al snel dicht met sommige installaties. Het gaat dan als een brei klinken. Met veilige muziek zoals een Diana Krall, die vaak met het hele orkest niet verder komt dan een 100 BpM tesamen, zul je daar niet snel last van hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 snelle rockmuziek is gewoon erg lastig. Denk toch dat je daar gewoon wel vermogen en absolute controle voor nodig hebt (maar das mijn mening). Zeker als dit ook nog allemaal op hoog volume moet gebeuren. De speakers van jack zie er in ieder geval prima uit en ik weet uit ervaring dat breedbanders ook voordelen hebben en dat ze erg mooi kunnen klinken. (vond ze een altijd een hoog live- gehalte hebben) Veel goede luister uren toegewenst jack Luidsprekers presteren nooit optimaal op elk genre. Je moet echt speakers zoeken die bij je smaak passen. Je kan altijd nog met versterker pielen etc, Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 zoals ik het lees zijn de PP's gewoon goed. wat voor speaker je nodig hebt voor rock lopen de meningen over uiteen net zo uiteen als er stijlen zijn binnen de rock. veel mensen spreken over stevig bas fundament en hoog rendement ook het liefst een lekker stukje vermogen. dat mag. maar voor mij is een nagenoeg perfect open midband een absolute must. Ook in rock kun je horen wat je wilt horen. ik vind het de meest veel eisende muzieksoort voor een hifi installatie. een hifi sysyteem die een PA set na kan doen en ook nog eens niet vast mag lopen in het mid hoog ,mid en mid laag. daarbij ook de dynamiek ( ja die zit er weldegelijk in, behoorlijk veel zelfs) kunnen volgen. en ook nog eens niet gaan snerpen in het hoog. petje af hoor. dus de PP's hebben het helemaal niet slecht gedaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 Oooohhhhh is Spido met vakantie of zo Of zitten jullie al aan het bier De dempingsfactor van de versterker waar ik nu mee speel is rond 8 Die van Menno UL40-S2 n UL ongeveer 2,5 en die andere van Menno de PR20HE ongeveer 1 Vermogens resp 13, 35, 70watt ...... Met alledrie gaat het goed, die laatste heeft m.i. de meeste controle...... die is ook het meeste lokaal tegengekoppeld. Ga ik g Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 ik kan spido wel los zien van klaas hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 die soepelheid van geest is bewonderenswaardig .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 augustus 2009 Report Share Posted 3 augustus 2009 ik heb ook gezellig zitten dammen met bankovervallers tafelvoetbal met moordenaars interessante discussies gehouden met schizofrenen..... ik ben wel wat gewend Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Oooohhhhh is Spido met vakantie of zo (...) Beste Jack, Spido w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Ze klinken het zuiverste met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 augustus 2009 Author Report Share Posted 12 augustus 2009 Wie Snelheid & Controle wenst: hij zoeke vooral een Hoge Demping. Verklaar jij dan eens hoe een stel Jadis JCA-30's aan Apogee Stage's die snelheid & controle wel kunnen hebben..... De Jadis JCA-30's hebben echt geen hoge demping, erg laag vind ik beter omschreven. Bedoel je een hoge demping in de speakerkasten, de Apogee's hebben geen kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Wie Snelheid & Controle wenst: hij zoeke vooral een Hoge Demping. Verklaar jij dan eens hoe een stel Jadis JCA-30's aan Apogee Stage's die snelheid & controle wel kunnen hebben..... De Jadis JCA-30's hebben echt geen hoge demping, erg laag vind ik beter omschreven. Bedoel je een hoge demping in de speakerkasten, de Apogee's hebben geen kast. Hoge of lage demping zegt helemaal niets, wat noemt Spido hoog en wat noemt ie laag? De demping moet juist zijn. Of dat nou linksom --> elektrisch, of rechtsom --> mechanisch bereikt wordt maakt in principe weinig uit in het basbereik, als het maar klopt. Meestal is het een combinatie van die twee waarbij de ene overheerst. Alleen als die demping hoofdzakelijk elektrisch verwezenlijkt wordt speelt de versterker daarin een grotere rol. En dan alleen rond de resonantiefrequentie van de speaker, eventueel i.c.m. de kast. Voor de overige resonanties ben je aangewezen op mechanische demping. Maar is die te hoog dan geeft dat geen snel of gecontroleerd klinkende luidsprekers maar duf klinkende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 augustus 2009 Report Share Posted 13 augustus 2009 Spido zou zijn bedenkingen omtrent 'dempingsfactor' wellicht moeten herzien nadat hij van Klaas heeft begrepen dat de PePe's geen last hoefen te hebben van versterkers met lage dempingsfactoren, getuige mijn versterker in Appelscha Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 augustus 2009 Report Share Posted 13 augustus 2009 Spido zou zijn bedenkingen omtrent 'dempingsfactor' wellicht moeten herzien nadat hij van Klaas heeft begrepen dat de PePe's geen last hoefen te hebben van versterkers met lage dempingsfactoren, getuige mijn versterker in Appelscha Beste Goodtube, Naarmate een luidsprekerkast meer* vibreert (mechanische resonanties), wekt hij vertraagd/reactief in de (bas)luidspreker meer* EMK's (Elektro Motorische Krachten) op, die de versterker vervolgens maar weer moet zien te dempen. Ergo: naarmate een luidsprekerkast m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 14 augustus 2009 Author Report Share Posted 14 augustus 2009 Wie Snelheid & Controle wenst: hij zoeke vooral een Hoge Demping. Verklaar jij dan eens hoe een stel Jadis JCA-30's aan Apogee Stage's die snelheid & controle wel kunnen hebben..... De Jadis JCA-30's hebben echt geen hoge demping, erg laag vind ik beter omschreven. Bedoel je een hoge demping in de speakerkasten, de Apogee's hebben geen kast. .....eeehhhhh Spido, je voorgaande verhaal gaat weer niet op. Gegeven het bovenstaande, slappe vellen, met bijna net zo slappe randen daaromheen, Apogee Stage genaamd, vibreren vrij makkelijk mee. Hoe komt het dan volgens jou dat hier geen hoge demping mee nodig is voor snelheid & controle? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 augustus 2009 Report Share Posted 14 augustus 2009 de velletjes hebben weinig massa dus weinig eigen wil dacht ik zo. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 augustus 2009 Report Share Posted 14 augustus 2009 Wie Snelheid & Controle wenst: hij zoeke vooral een Hoge Demping. Verklaar jij dan eens hoe een stel Jadis JCA-30's aan Apogee Stage's die snelheid & controle wel kunnen hebben..... De Jadis JCA-30's hebben echt geen hoge demping, erg laag vind ik beter omschreven. Bedoel je een hoge demping in de speakerkasten, de Apogee's hebben geen kast. .....eeehhhhh Spido, je voorgaande verhaal gaat weer niet op. Gegeven het bovenstaande, slappe vellen, met bijna net zo slappe randen daaromheen, Apogee Stage genaamd, vibreren vrij makkelijk mee. Hoe komt het dan volgens jou dat hier geen hoge demping mee nodig is voor snelheid & controle? Omdat zo'n bewegend vel geen EMF produceert misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 14 augustus 2009 Author Report Share Posted 14 augustus 2009 @robx & Henrie: De vraag was eigenlijk aan Spido gericht, maar aangezien die geen antwoord geeft zal ik het zelf maar doen.... Snelheid & controle heeft geen zier te maken met hoge demping. Voor snelheid en controle heb je een versterker nodig die niet op zijn tenen loopt, maar zijn werk met twee vingers in de neus kan doen. Je zou denken dat je daar een hoop vermogen voor nodig hebt, maar zelfs dat is niet nodig, zolang de voeding maar stabiel blijft bij pieken in het signaal wat verwerkt moet worden. Wanneer ik bijvoorbeeld een Kenwood KR-V6060 receiver aan de Apogee's koppel, en ik ga 50% van zijn maximale vermogen vragen (2x45watt) dan staat het (minuscule) voedingstrafotje nominaal al 85% van zijn max te leveren. Speel ik dan met flink dynamische muziek komen de pieken ver boven het max van wat het voedingstrafotje kan geven, en bromt deze er naar harte lust op los. Is die Kenwood dan een slechte receiver? Neen, met een stel Tannoy Saturn S6LCR monitoren eraan komt de voeding op max vermogen (2X90watt) nog niet aan 65% van zijn kunnen. Het is dus maar net wat de speaker van de versterker verlangt, en dat is in het geval van Apogee Stage's best veel. Kom ik nu op de Jadis JCA-30's. Die kunnen max 30Watt@0,01%THD uitsturen. Wanneer ik dat door de Apogee Stage's heen stuur staat de voeding slechts 48% van zijn max kunnen te doen, en word dus niet eens pislauw, ondanks de toch wel erg heet wordende KT90's die er redelijk dicht bij staan. Die versterkers staan dus "met twee vingers in de neus" die speakers aan te sturen, en dat resulteerd in echt heel veel snelheid en controle + dynamiek + een heel natuurgetrouwe weergave. @Spido: Voor snelheid en Controle heb je dus geen hoge demping nodig (dat vlakt alleen de muziek maar af) maar een stabiele versterker/speaker combinatie. Edit: @Henrie: Ook dipolen hebben een Electromotive force vergelijkbaar met andere (bekiste) speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 augustus 2009 Report Share Posted 14 augustus 2009 Ik zoek nog naar een goede tegenkoppelingsvariant van het opgeheven vingertje bij alcoholreclame: geniet, maar drink met mate Geniet, maar koppel tegen met mate ofzo, iets voor een handtekening Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 augustus 2009 Report Share Posted 14 augustus 2009 Ik zoek nog naar een goede tegenkoppelingsvariant van het opgeheven vingertje bij alcoholreclame: geniet, maar drink met mate Geniet, maar koppel tegen met mate ofzo, iets voor een handtekening beste Buizenbart, We hadden het, dacht ik, over demping. En niet over tegenkoppeling. Wat tegenkoppeling betreft, ben ik overigens een volledig overtuigde volgeling van Bruno Putzeys... (Maar die staat natuurlijk wel op de schouders van Leak, Williamson, e.v.a., historisch gezien.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 augustus 2009 Report Share Posted 15 augustus 2009 Geniet, maar koppel tegen met mate ofzo, iets voor een handtekening Is ook een halve waarheid. Zou ik niet als handtekening zetten. Hij gaat meestal wel bij buizen versterkers op, dus jij zou het wel kunnen misschien @Spido, Als een versterker mede bepalend is voor de demping van speakers dan speelt tegenkoppeling (of afwezigheid daarvan) in de versterker daar ook een rol in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts