Jump to content

DAC intern of extern

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Als je een digitaal apparaat hebt, zeg een cd-speler, een HDD-streamer of bv een digitale tv-tuner, dan zit er vrijwel altijd ook een DAC in. Die krijg je niet gratis, maar zit in de prijs inbegrepen.

Maar juist daar kun je vaak heel wat mooiers voor krijgen, en als het apparaat een digitale uitgang heeft, kun je die ook gebruiken.

Om zo'n externe DAC aan te sluiten heb je meestal een S/PDIF-aansluiting, electrisch met Coax of optisch en dan heet het Toslink. Maar ook USB is gangbaar, versie 1 die driverloos werkt en versie 2 die drivers nodig heeft, wil je tenminste asynchroon kunnen werken, wat weer jitter tegengaat. (Als ik uit mijn nek klets hoor ik het wel).

Maar is die USB-aansluiting nu ook te preferen boven een S/PDIF-aansluiting? Ik citeer even een stukje van MachMat:

Bij de Pink Faun dac 3 kun je kiezen uit 1 met twee ingangen optisch

en coax, en een usb uitvoering die eerste hebben wij gewoon al staan

die tweede komt over 1 week uit. het nadeel van Coax en Optisch is

dat in de cd speler word het digitale signaal omgezet naar spdif en

in de dac weer terug naar een ander formaat. als je het met een

computer via usb doet gat het digitale signaal direct naar de dac toe

zonder omzetting. en nog een voordeel is dat je geen leesfouten heb

ten opzichte van een cd loopwerk.

Het gaat mij om het vetgedrukte. Klopt dat?

En dan, als een DAC intern zit, hoe gebeurt dan de omzetting van de cd/hdd naar het dac-deel. Hier moet toch ook een klok aan te pas komen, m.a.w. een soort van protocol? Hoe verhoudt zich dat met USB en S/PDIF???

M :ph34r: rc

Het gaat mij om het vetgedrukte. Klopt dat?

Ja en nee. USB is er in verschillende smaken. Is het isosynchroon, de MS standaard die ook door Linux ondersteund wordt, dan heb je nog steeds met jitter over de USB te maken, daarop "lockt" de DAC clock. Alhoewel er erg goede USB processors zijn die die jitter erg minimaliseren. Is het volledig a-synchroon (meestal via USB2) dan hangt de jitter uitsluitend af van de clock die in de DAC zelf zit. Bij deze DAC's zitten altijd speciale drivers om de DAC aan te sturen. Werkt die DAC zonder drivers dan is het zeker een isosynchrone. Wat Windows 7 in deze brengen gaat is nog koffiedik kijken.

Meer leesvoer: http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/messages/7719.html

(Artikel is inmiddels al wel 5 jaar oud en in die tijd is er wel e.e.a. gebeurd)

En dan, als een DAC intern zit, hoe gebeurt dan de omzetting van de cd/hdd naar het dac-deel. Hier moet toch ook een klok aan te pas komen, m.a.w. een soort van protocol? Hoe verhoudt zich dat met USB en S/PDIF???

Lees daarvoor dat boek over digitale audio wat je besteld hebt :D Na lezing daarvan zal je hopelijk veel een stuk duidelijker worden. Van HDD naar DAC-chip werkt het net zo als in een PC. In principe heeft de DAC een eigen master clock en hangt de jitter daarvan af. Hoe het van CD op de HDD komt is minder boeiend als het maar goed gebeurt.

;)

Het klopt in ieder geval wel dat s/pdif (maar ook de pro broer AES/EBU) kwaliteits verlies kunnen opleveren (door de wat beroerde interface waarin signaal en klok worden gecombineerd). Een interne dac is in feite in het voordeel omdat het mogelijk is om chip level interfaces als I2S te gebruiken (soms zie je dat ook wel op een externe dac, maar de kabel moet kort zijn).

In de pro wereld hebbe ze daar weer een losse klok voor uit gevonden

Hoe USB het doet weet ik niet (gelukkig hebben we Pjotr, die weet bijna alles op audio gebied (geen ironie :D )).

Firewire schijnt iets beter te zijn (heb ik weer van zien lezen)

Zal wel een plastic doosje zijn, made in China voor die prijs :lol: Maar hij ziet er fraai uit en Lexicon staat i.i.g. voor kwaliteit, daar maak ik mij geen zorgen over. Wil je echt top of the line dan kom je hier op uit (idd FW of ADAT):

http://www.apogeedigital.com/products/rosetta-series.php

Maar daarvoor moet je wel een paar K euries uittrekken, nog niet veel naar audiofiele maatstaven :D

;)

Ziet er fraai uit, maar eerst luisteren he.

Ben je soms een beetje uitgekeken op de EMU?

Is het een idee om deze nog eens langs de DacMagic te halen als Sander hem nog eens verbeterd heeft? Het blijft natuurlijk maar een asynchroon USB dacje.

Zal wel een plastic doosje zijn, made in China voor die prijs :lol:

Not dus :D Het een stevige en degelijke kast die behoorlijk zwaar is en naar het gewicht te beoordelen van spuitgiet aluminium. En volgens de sticker made in USA.

Had hem vanmorgen opgepikt en we zijn nu net thuis van een dagje strand, dus nog geen tijd gehad om de drivers te installeren en te luisteren.

@Marc

De E-MU had ik al een tijdje en was destijds eigenlijk aangeschaft als meetjig. We wilden wat fraaiers ogends in de kamer nu mijn TNT rack eindelijk in elkaar zit. En als ie goed klinkt mag ie blijven :D

;)

Zal wel een plastic doosje zijn, made in China voor die prijs :lol:

Not dus :D Het een stevige en degelijke kast die behoorlijk zwaar is en naar het gewicht te beoordelen van spuitgiet aluminium. En volgens de sticker made in USA.

Had hem vanmorgen opgepikt en we zijn nu net thuis van een dagje strand, dus nog geen tijd gehad om de drivers te installeren en te luisteren.

@Marc

De E-MU had ik al een tijdje en was destijds eigenlijk aangeschaft als meetjig. We wilden wat fraaiers ogends in de kamer nu mijn TNT rack eindelijk in elkaar zit. En als ie goed klinkt mag ie blijven :D

;)

Het oogt zeker fraaier! Wat ik nog onduidelijk vind is het dac-gedeelte. Ik zag niet wat voor chip, en iets met SP/DIF, ik geloof niet dat ik het ontdekte.

Lexicon is niet een merk uit de hifi-consumentenwereld denk ik, voor mij is het nieuw.

Nog bedankt voor de reacties op de openingspost.

Ik kwam erop toen ik bij Breem las dat de verbinding met externe dacs jittergevoelig zouden zijn, waar een interne dac geen last van heeft. En Machmat/Pink faun die USB boven SPDIF stelt.

Dus ik dacht: hoe zit dat?

Wil je meer dan 48K dan kan dat nu toch niet met USB? Of wel?

Het oogt zeker fraaier! Wat ik nog onduidelijk vind is het dac-gedeelte. Ik zag niet wat voor chip, en iets met SP/DIF, ik geloof niet dat ik het ontdekte.

Lexicon is niet een merk uit de hifi-consumentenwereld denk ik, voor mij is het nieuw.

Wat er aan DAC-chip in zit moet ik nog uitzoeken en misschien is deze ook nog een stuk te modden. Vooralsnog ga ik eerst zo maar eens een tijdje luisteren. Lexicon is een merk uit de studio wereld dat vooral naam gemaakt heeft met zijn reverb units en effect processors. Dit is eigenlijk hun instap modelletje bedoeld voor kleine studiootjes. Hij is er ook in een 4 kanaals en 8 kanaals versie. Nee S/PDIF zit niet op deze, wel op de 4 kanaals, maar daar heb ik hem niet voor. De 4-kanaals is niet eens veel duurder maar wel gelijk een stuk langer.

Wil je meer dan 48K dan kan dat nu toch niet met USB? Of wel?

Niet met de standaard Windoo$ USB1 implementatie en daarmee kan dacht ook geen 24 bit. Wel als de kaart eigen drivers heeft voor USB1.1 De E-MU gaat tot 192kHz - 24bit over USB2 en deze Lexicon tot 96kHz - 24bit. Al moet ik wel zeggen dat de E-MU op 192 kHz nou niet best presteert. Het kan maar dat is ook alles. Mijn Transit kaartje gaat over USB1.1 ook tot 96 kHz en 24bit maar heeft wel eigen drivers daarvoor. Op die snelheid kan ie echter niet opnemen en weergeven tegelijk, daar is de USB1.1 bandbreedte te klein voor. Het is dan of alleen opnemen of alleen weergeven.

@ Pjotr, Las dat het ook Vista ondersteund. Denk je dat deze beter is dan bv een Emu 0202 usb?

Wat uit de luistertest bij Marc kwam is dat zijn (ongemodde) DacMagic ietsje beter gehoormatig presteerde dan de E-MU. Maar het verschil was heel miniem en moeilijk aan te geven. Zoiets kun je m.i. alleen op langere termijn luisteren beoordelen, als ook niet direct benoembare factoren zich settelen.

Of de Lexicon beter gaat klinken? Dat moet nog blijken, maar ik verwacht het wel anders had ik hem niet gekocht. Alhoewel het oog wil ook wat :D

;)

• 2 weeks later...
Of de Lexicon beter gaat klinken? Dat moet nog blijken, maar ik verwacht het wel anders had ik hem niet gekocht. Alhoewel het oog wil ook wat :D

Follow up:

Vorige week en van het weekend eens op mijn gemak uitgebreid naar de Lexicon geluisterd en vergeleken met de E-MU.

Er zijn duidelijk verschillen te horen. I.v.g. met de E-MU klinkt de Lexicon levendiger, ruimtelijker en dynamischer, vooral in het midden en hoog. Ook zet de Lexicon een wat bredere sound stage neer. De Lexicon klinkt gewoon "sappiger" en de E-MU wat "droger".

Maar ondanks dat de Lexicon op het eerste gehoor wel "muzikaler" klinkt, klinkt hij op de lange duur eigenlijk wel weer vermoeiender dan de E-MU. Vooralsnog staat de E-MU weer in het rack....

Meet-technisch is er een behoorlijk verschil tussen die twee. De E-MU meet vrij zuiver met rommel en vervorming die niet van de muziekfile afkomstig is, onder de -120 dB. Bij de Lexicon is dat beduidend anders: Heel veel spurs en vervorming die maar nauwelijks onder de -90 dB blijven en zelfs een enkele piek die net onder de -80 dB blijft. Ook de IM vervorming van de Lexicon is beduidend hoger dan van de E-MU.

Beide DAC's zijn aangestuurd met sinus files die mathematisch gegenereerd zijn en geditherd (16 bit @ 44.1 khz). Die bevatten op zich geen vervorming of andere rommel. Die files zijn afgespeeld vanuit ram via mijn media player (J.River Media Center 14, laatste b

Op zich wel jammer, want je had je er vast meer van voorgesteld (ik bedoel niet van FLAC :rolleyes: )

En nu?

Modden of zo? Of terug ermee?

Kun je ook eens een foto van je TNT rack plaatsen, ik ben wel benieuwd.

groet,

Ja, ik had er idd meer van vewacht. De Lexicon zit duidelijk degelijker in elkaar met een metalen kast, dat blijkt voor mij althans dus bedrieglijk.

Mijn gevoel achteraf is toch wel dat die muzikaliteit van de Lexicon nep is. Hij bakt er veel bij wat er oorspronkelijk niet is. Moet wel zeggen dat het gehoormatig verschil op het eerste gehoor erg klein is. Pas na langere tijd worden de verschillen duidelijker.

Als ik even tijd heb zal ik de meetplaatjes wel eens on-line zetten, maar het zal Hear weinig toevoegingen ben ik bang.

;)

Pjotr, een fotootje van je nieuwe rack (dus niet dack :rolleyes: ) zal me i.d.d. meer zeggen.

Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar een mooi ogende usb-dac die ook nog eens tot zeg 96Khz 24 bit files mooi kan afspelen.

Dat is zoeken naar een speld in de hooiberg.

USB-dacs zijn er nog niet zolang, en dan moeten ze die hoge bitrates nog eens zonder al te veel jitter kunnen verwerken.

Ik zou voorlopig gaan voor een USB-dac die goed genoeg is voor cd-kwaliteit (die heb je nu al), en lekker afwachten.

Sander is m.i. bezig met zo'n DAC, en Pink Faun heeft er een om te smullen (zegt de bakker zelf).

Of je hier voor een paar honderd euro spekkoper kunt worden vraag ik me af.

Het allermoeilijkste blijft natuurlijk het luisteren. Ik vind het altijd wel knap wat anderen daarvan maken.

Pjotr, een fotootje van je nieuwe rack (dus niet dack :rolleyes: ) zal me i.d.d. meer zeggen.

Oh, dat wel zo geregeld, zie hier: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.ph...1434980#1434980

Is daar nog niet echt ingericht maar geeft wel een idee.

Of je hier voor een paar honderd euro spekkoper kunt worden vraag ik me af.

Ik weet wel wat top of the line is, maar dat zijn firewire converters en dat zit niet op mijn EeePC'tje en dat kan ik er ook niet middels een PMCIA kaartje in frutselen. Dat is dan ook behoorlijk aan de prijs. Maar wat mij wel opvalt dat de goedkopere kaarten t.o.v. de duurdere helemaal niet slecht presteren. Die E-MU van 150 eu bevalt mij uiteindelijk toch beter dan de Lexicon van 300 eu.

En ach om van muziek te genieten jaag ik allang niet meer het beste van het beste na tegen elke prijs. Ook al weet ik dat er beter is, het weerhoudt mij niet van net zo goed te genieten van iets minder dan het beste.

;)

Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar een mooi ogende usb-dac die ook nog eens tot zeg 96Khz 24 bit files mooi kan afspelen.

Dat is zoeken naar een speld in de hooiberg.

Ik vind deze wel mooi ogen:

4588xl.jpg

Of het ook kwaliteit is, weet ik niet...

Wel weer leuk te combineren met:

4621xl.jpg

i.c.m.

4622xl.jpg

Uiterlijk bepaald toch het geluid niet, tenminste bij in ieder geval niet, dus zou het er eigenlijk niet toe moeten doen toch?

Als het hemels klinkt in de oren van de luisteraar dan mag dat toch tevreden stemmen ongeacht het uiterlijk van de audio die zorg draagt voor de weergave van de mooie muziek?

Het kan er allemaal wel mooi uit zien maar als het niet brengt wat je zou willen, wat zegt dan het uiterlijk nog ?, zoals ze vroeger zeiden; "van een mooi bord alleen kan je niet eten" ofwel, al is het bestek van goud, je eten smaakt er niet beter door.

Uiterlijk bepaald toch het geluid niet, tenminste bij in ieder geval niet, dus zou het er eigenlijk niet toe moeten doen toch?

Zou niet moeten misschien, maar het doet er wel toe...

Een mooi apparaat wordt eerder als goed klinkend beoordeeld, terwijl een goedkoop ogend plastic doosje eerder als slecht klinkend beoordeeld wordt. Zal wel te maken hebben met iets als de eerste indruk of zo...

Daarbij was overigens geen enkel verschil te ontdekken als de files vanuit ram of vanaf de HDD werden afgespeeld.

En toen ik toch aan het meten was ook maar eens een vergelijkje gedaan tussen wav test files en Flac test files, waarbij de Flac van de wav file geconverteerd is: Beide geven ze een volstrekt identiek spectrum profiel.

Ik hoop toch dat je hier toch geen verschil verwachtte? :blink:

Dat verschillende DAC's een ander resultaat neerzetten kan ik gerust aannemen, maar lossless bits and bytes = lossless bits and bytes <_<

Ik hoop toch dat je hier toch geen verschil verwachtte? :blink:

Nee uiteraard niet :D Maar daar is enige discussie over en heb ik het maar gelijk meegenomen omdat het kan met mijn player software.

Het heeft wel het voordeel van minder HDD load en bij streamen van af de server, tevens minder netwerk load: De hele muziek track staat binnen een paar seconden in ram. Ik had in het verleden nog wel eens dat bij gebruik van WLAN het verversen van de WPA2 sleutels dropouts veroorzaakte. Met het in 1 keer overhalen is dat probleem er ook niet meer.

;)