Jump to content

DAC intern of extern

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Dat is natuurlijk prima.

Maar als je zo kritisch bent, waarom dat alleen hier geuit. Niet alleen Stereoo, maar ook Stereophile slikt het als zoete koek. En er zullen wel meer bladen volgen die de Ayre of een van die andere DACs met Streamlenght gaan bespreken.

Zelf ben ik wat goedgeloviger, denk dat het best mogelijk kan zijn, en ben benieuwd naar de precieze informatie in de USB-specificatie waar dit wondertje op gebaseerd zou zijn.

Uiteindelijk zijn het de DAC-fabrikanten die zich zand in de ogen laten strooien door meneer J. Gordon Rankin, als jij gelijk hebt. Misschien dat de adaptive mode DAC-fabrikanten in het geweer komen, maar ik heb er nog geen spoor van gezien.

M :ph34r: rc

Maar als je zo kritisch bent, waarom dat alleen hier geuit. Niet alleen Stereoo, maar ook Stereophile slikt het als zoete koek. En er zullen wel meer bladen volgen die de Ayre of een van die andere DACs met Streamlenght gaan bespreken.

Ja zeg, ben Donquichot niet :D Het is gewoon marketing meer niet. Dat het een mooi product is, is voor ons dan mooi meegenomen.

Misschien dat de adaptive mode DAC-fabrikanten in het geweer komen, maar ik heb er nog geen spoor van gezien.

Waarom zouden ze ook.

;)

Dat marketingverhaal meet anders wel goed...

[...] I assessed the QB-9's susceptibility to jitter by decoding 16- and 24-bit files carrying the Miller/Dunn test signal [...]. Conventional USB DACs do badly on this test, but the asynchronous USB mode developed by Gordon Rankin and used in the QB-9, which slaves the host computer to the DAC, works well. [...] the QB-9 performs significantly better than, for example, the Cambridge DacMagic.

Stereophile oct 2009, pag 149.

Dus het waggelt als een eend, het kwaakt als een eend.

Verder laat ik het erbij. Ik hoef geeneens een eend. <_<

warm en precies zijn geen uitsluitende begrippen. dat is namelijk precies wat mijn cd speler na een lange worsteling doet.

Zo is dat. Met mijn DACje zijn wel andere mensen aan het worstelen (?) geweest, en die doet dat nu ook zo. Daar moest wel Sander aan te pas komen.

Maar taal is een verraderlijk ding. Ik zou zweren dat mijn DACje voor de mod van Sander ook precies was, terwijl hij nu anders precies is. Hij is nu precies goed.

Als ik buiten kom (zelden, gelukkig ;) ), dan hoor ik wel eens de buitenwereld, en die hoor ik dan precies goed. Het stereobeeld en de 'stage' zijn buiten van een ongekende natuurlijkheid. En daar zit mijn DACje n

Dat marketingverhaal meet anders wel goed...

[...] I assessed the QB-9's susceptibility to jitter by decoding 16- and 24-bit files carrying the Miller/Dunn test signal [...]. Conventional USB DACs do badly on this test, but the asynchronous USB mode developed by Gordon Rankin and used in the QB-9, which slaves the host computer to the DAC, works well. [...] the QB-9 performs significantly better than, for example, the Cambridge DacMagic.

Stereophile oct 2009, pag 149.

Dus het waggelt als een eend, het kwaakt als een eend.

Verder laat ik het erbij. Ik hoef geeneens een eend. <_<

Maar goed, de Dacmagic is dan ook geen USB-Dac maar een DAC met, naast SP-DIF en Toslink, als extra een (lagere resolutie) USB-aansluiting. Ik gebruik de DACMagic op dit moment alleen met SP-DIF en dat doet 'ie voor het geld m

Pjotr, we hoeven er niet langer meer over te bakkeleien hoor.

Ik heb geen Ayre DAC en maar een huis-tuin-en-keuken USB DACje, die heel gewoon gemodificeerd is door KT88.

Het 'magische' eraan is natuurlijk het 'gehakt'; daar hebben we immers nog geen verklaring voor, zoals vroeger ook niet voor donder & bliksem.

Kom gewoon maar weer eens luisteren, of jij hetzelfde hoort als ik moet nog maar blijken.

Ik heb n

Ach doe maar rustig aan en geniet lekker van je DAC ;)

Maar indachtig de topic titel "DAC intern of extern, Maakt het wat uit? Welk protocol is het intern?" is daarmee de discussie nog niet uitgekristalliseerd.

;)

P.S. Zal van de week eens kijken of ik de Stereophile van okt kan krijgen. En anders wordt het tot november wachten.

[...]

Maar indachtig de topic titel "DAC intern of extern, Maakt het wat uit? Welk protocol is het intern?" is daarmee de discussie nog niet uitgekristalliseerd.

;)

Dat is ook weer zo. Ook die QB-9 vertoont 'low level sidebands' bij +- 60 en 120 Hz.

Wellicht is de slaaf opstandig.

Zijn jou wellicht meetresultaten bekend van DAC's met asio? Vermoedelijk gaat dat dan ook niet zo gladjes.

P.S. Zal van de week eens kijken of ik de Stereophile van okt kan krijgen. En anders wordt het tot november wachten.

Of in de winkel even pag 149 opslaan.

Zijn jou wellicht meetresultaten bekend van DAC's met asio? Vermoedelijk gaat dat dan ook niet zo gladjes.

Ja, met de meetmethode van Juliene Dunn heb ik de Transit, de E-MU 0202 en de E-MU 0404 en mijn Superdac gemeten. Dat is alweer enige tijd geleden. De Transit geeft een vrij breed ruisprofiel aan de voet van de 11025 Hz naald. Bij E-MU 0404 blijven de spurs onder de -140 dB voor zover ik mij herinner.

Als die Musiland USB --> S/PDIF converter binnen is wil het nog eens netjes overdoen. Mijn metingen zijn niet helemaal vergelijkbaar met die van Stereophile omdat ik een veel langere FFT gebruikt heb. Overigens is de Dunn methode expliciet bedoeld voor meten aan AES/SPDIF digitale verbindingen maar hij is ook bruikbaar voor USB en om jitter effecten aan de uitgang van een DA converter in zijn algemeenheid te bekijken.

;)

Of in de winkel even pag 149 opslaan.

Ehm ja, 60Hz en 120Hz jitter spurs bij -110 dB en -118 dB en verder wat rommel bij -120 dB. Voor een dergelijk apparaat? Valt een beetje tegen.

Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan vanavond zelf eens de E-MU 0404 USB opnieuw opgemeten:

E-MU0404_Jitter.gif

De schaal is hetzelfde als bij het verslag in Stereophile. De meting is gedaan met mijn M-Audio Audiophile 192 kaart in mijn desk top PC. De E-MU werd aangestuurd via ASIO vanuit mijn Eee-PC'tje. Het is een Dunn testsignaal (16b @ 44.1 kHz) opgeslagen in een wave file die met Media Center als gewone muziek file werd afgespeeld. Vergelijk maar met de Ayre test in de Stereophile.

Het rijtje naaldjes wat je ziet zit in het testsignaal en is bedoeld om jitter te stimuleren over S/PDIF en hier niet relevant. Bij de Stereophile test zijn ze niet te zien omdat ze daar onder de meetruisvloer vallen.

Geen spoortje van lichtnet-gerelateerde jitter te vinden ondanks dat de E-MU gewoon met het bijbehorende muurwratje gevoed werd. De jitter t.g.v. van ruis begint pas bij -140 dB. Wat je in bovenstaand plaatje ziet is de gecombineerde jitter van mijn PCI Audiophile kaart en de USB E-MU. Die twee jitter componenten zijn niet te scheiden.

Jitter kunnen we gevoeglijk bij deze kaarten vergeten!

;)

N.B. Beide kaarten zijn in het geheel NIET gemodificeerd.

Pjotr, hartstikke mooi. Je legt het ook duidelijk uit, dus het ligt aan mij dat ik i.h.a. van die jitterplaatjes weinig snap. Ik zie altijd van die pieken, maar lees liever een getal als 250 ps en daarbij een waardeoordeel.

Kun je nu zo'n test doen z

Jitter kunnen we gevoeglijk bij deze kaarten vergeten!

Bij E-MU kaarten kun je Jitter inderdaad gevoegelijk vergeten. Ook mijn 1212M komt er niets slechter/beter vanaf dan jouw 0404, ook met OEM Audiotester 2.2 (b9).

Doe die test nooit met (don't) Trust, Creative, Eminent of Club3D kaarten, of zorg dat je stevig zit. Dan is je scherm IETS voller. :blink:

Vandaag de Musiland Monitor 01 USD USB --> S/PDIF converter binnen gekregen en aangesloten op de M-Audio Superdac. Klinkt als een klok, erg fraai geluid! ( zie http://www.hear.nl/forums/index.php?s=&amp...st&p=353910 )

Dit is een compleet eigen Chinees ontwerp en product! Dat betekent alles is in het Chinees, de verpakking en ook de handleiding :huh: Gelukkig zijn de bijbehorende drivers en control panel in het Engels en dat ziet er erg verzorgd uit. Het werkte in 1x probleemloos met mijn Media Center software, zowel met WDM als met ASIO.

Als je een goede USB --> S/PDIF converter zoekt om je geliefde DAC met USB te verbinden is dit echt top en kent eigenlijk geen gelijke. Aanrader! Wie zei daar ook weer dat Chinezen alleen maar bagger kunnen maken? Pas maar op, als ze op dit niveau doorgaan breekt de revolutie in High end audioland pas goed uit.

Over de prijs durf ik het Hear eigenlijk niet eens te hebben. Voor €55,23 wordt ie thuis bezorgd.

;)