Jump to content

B& W P5 klinkt dof..wie helpt?

Carlo
 Share

Recommended Posts

Mijn broer heeft een probleem: hij heeft een Sony installatie (componenten uit de 500 en 700 serie) en B&W P5 luidsprekers. De klank is te omschrijven alsof er wollen dekens om de speakers zijn gewikkeld. Hij is er zelf inmiddels ook achtergekomen dat het niet klinkt. Vanmiddag hebben we twee 23(!!) jaar oude Bose 501 speakers - verbouwde exemplaren met andere units die alleen naar voren afstralen - in plaats van de B&W's neergezet en... dat klinkt aanzienlijk beter!!

Hoe kan dit? Hebben de B&W's zo'n warm karakter? Is er iets mis met de filters? Is het de combinatie met Sony?

Hij overweegt nu om of zijn luidsprekers weg te doen

Dit lijkt wel of de tweeters naar de haaien zijn. De P5 is een box met een behoorlijk sprankelend geluid, origineel ontworpen voor de klassiekliefhebber, maar ook rock en pop kan ie heel goed aan. Dat die weggespeeld wordt door een Bose kan ik nauwelijks geloven, dan moet er iets met de speaker aan de hand zijn.

Je kan proberen met het loskoppelen van de tweeter (schroeven los en de connector van de tweeter losmaken) en dan opniew te luisteren. Als je dan geen verschil hoort weet je dus waar het aan ligt.

Ik weet niet welke Zonie je er aan hebt hangen, maar als het een versterker is met wat minder vermogen bestaat de kans dat je tweeters het begeven hebben. De P5 heeft, net als bijna alle B&W speakers, een versterker nodig die wel wat stroom moet kunnen leveren. Kan die dat niet, moet je de versterker meer uitsturen en gaat hij daar door clippen. Dit is een vervorming waar geen speaker tegen bestand is en laat de spreekspoel doorbranden. Ik vermoed dat dat is gebeurd.

Hartstikke bedankt voor je reactie!! Ikzelf dacht ook aan zoiets maar de tweeters geven nog wel geluid. Maar ik denk dat ie ze toch maar eens moet laten nakijken want dit is gewoon helemaal niks.

Beste Carlo,

Wanneer zijn de speakers eigenlijk dof gaan klinken? Een vriend van mij heeft een keertje de midrange van zijn P6 buiten werking gesteld nadat hij er iets te veel dB doorheen gejaagd had en dat gaf ongeveer hetzelfde resultaat. Is de P5 te biwiren? zo ja kijk dan even ofdat het plaatje tussen speaker terminals goed zit.

Groeten,

Matthias.

Ze staan inmiddels bij de dealer. De tweeters doen het geen van beiden meer. De reden zou een clippende versterker kunnen zijn. Die is dus gezellig met de speakers mee.. Volgende week meer over dit drama..

Inmiddels is de versterker volledig doorgemeten en gecontroleerd. Conclusie: het kan de combinatie versterker/luidsprekers niet zijn. De luidsprekers zijn inmiddels bij B& W. Wordt vervolgd.