Polar Posted 11 augustus 2009 Report Share Posted 11 augustus 2009 Beste liefhebbers, Ik ben mij gaan interesseren voor klassieke muziek, maar als beginnend luisteraar is dit een heel groot bos met heel veel meesters, ik zou willen beginnen met niet al te ingewikkelde stukken en zwaar klassiek. Ik heb de volgende stukken thuis; Mendelssohn-Bartholdy, Konzert fur violine und Orchester E-moll opus 64 Max Bruch, Konzert fur viloline und Orchester Nr.1 G-moll opus 26 Dvorak, Symph nr.9 Grieg, 2 Peer Gynt Suites - Tsjaikovski, Capriccio Italien en Slavische Mars Vivaldi, de vier jaargetijden Vivaldi, L'Opus vi et L'Opus VII van het Erato label Ik zou het verder willen uitbreiden, wie heeft er tips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 augustus 2009 Report Share Posted 11 augustus 2009 Dat is maar een klein lijstje en dus gemakkelijk uit te breiden. Wat me zo snel te binnen schiet: Beethoven, pianosonates. En symfonie nr 6. Mozart: alles natuurlijk, maar begin met symfonie nr 40 en 41, en zak dan af naar beneden. Bach mag zeker niet ontbreken. Begin eens met de cello-sonates. Kijk ook wat verder bij de Russen. Rimsky-Korsakov, Borodin (Nacht op de kale berg), Tsjaikovsky (Ouverture 1812). En neem wat Fransen erbij: Debussy, Ravel. Je bent zo te zien een platenliefhebber, maar voor heel weinig geld kun je juist bij het Kruidvat fantastische cd's kopen. Als het je dan bevalt kun je altijd nog dure platen kopen. Begin maar eens bij de Top-1000, voor 30 euro kun je je daar geen buil aan vallen. Succes, er staat je heel veel moois te wachten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 augustus 2009 Report Share Posted 11 augustus 2009 Als je een vinylist bent kun je vaak ook voor een grijpstuiver tweedehands klassiek krijgen. Zo doe ik het, als ze Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 augustus 2009 Report Share Posted 11 augustus 2009 Als je een vinylist bent kun je vaak ook voor een grijpstuiver tweedehands klassiek krijgen. Zo doe ik het, als ze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 11 augustus 2009 Author Report Share Posted 11 augustus 2009 Ik ben idd een vinyl liefhebber en ik weet een winkeltje waar ik klassiek voor 50 cent per stuk kan kopen en daar staan kratten vol. Ik kwam via youtube de volgende nog tegen; Sheherezade Rimsky Korsakon Mozart; Requim, Anadante Elvira Madigan pian nr.21, Ein kleine Nachtmusik, Symphony 40 in G-min, Rondo Allatura, Symphony 25 in G Beethoven symphony 9 Bach, Air on the G string Valt dit allemaal onder de noemer "kamermuziek"? Alvast bedankt voor jullie zinvolle hulp in deze, ik vindt klassiek op zich erg complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 augustus 2009 Report Share Posted 11 augustus 2009 Ik ben idd een vinyl liefhebber en ik weet een winkeltje waar ik klassiek voor 50 cent per stuk kan kopen en daar staan kratten vol. Ik kwam via youtube de volgende nog tegen; Sheherezade Rimsky Korsakon Mozart; Requim, Anadante Elvira Madigan pian nr.21, Ein kleine Nachtmusik, Symphony 40 in G-min, Rondo Allatura, Symphony 25 in G Beethoven symphony 9 Bach, Air on the G string Valt dit allemaal onder de noemer "kamermuziek"? [...] Nee, alleen Bach. En Eine Kleine Nachtmusik. De rest is wat mijn moeder zware muziek zou noemen. Kamermuziek wordt i.h.a. uitgevoerd door kleine bezettingen. Als er een heel orkest aan te pas komt is het geen kamermuziek. Maar afgezien daarvan, het pianoconcert nr 21 van Mozart is werkelijk prachtig, en de rest die je van hem noemt ook. Het Requiem is behoorlijk 'zwaar'. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 11 augustus 2009 Author Report Share Posted 11 augustus 2009 Ik heb net een leuke stapel en box vol lp's meegenomen, bleek de gehele box van 10 lp's mono opname's te zijn terwijl stereo op het label staat, morgen proberen te ruilen. Ook een lp van Mozart symphony no.40 en no.36 bleken mono te zijn. Wel 2 mooie cd's van Mozart gevonden, Piano Concertos no.20 en no.23, piano concerto no.21 in C-major K 467 en Piano Concerto no.26 in D Major K 537. Ik hou jullie op de hoogte van verdere aankopen, misschien hebben jullie nog tips voor beginnend klassieke muziek luisteraar. alvast bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 augustus 2009 Report Share Posted 11 augustus 2009 Ik zou het verder willen uitbreiden, wie heeft er tips. Kijk eens in je huidige kollectie niet klassieke muziek, kijk eens of daar artiesten bij zitten die zich door de oude meesters hebben laten inspireren. Kan een aardige insteek zijn die eens iets anders dan de standaard klassieken oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 augustus 2009 Report Share Posted 11 augustus 2009 Vergeet ook de de moderne(re) klassieke muziek niet. Bijvoorbeeld de muziek van Philip Glass, , of . Misschien niet allemaal even gemakkelijk maar net als goede Whiskey moet je het leren waarderen door het gewoon tot je te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 12 augustus 2009 Author Report Share Posted 12 augustus 2009 Goedemorgen, Ik zat wat op youtube te zoeken naar componisten en kwam organist John Hong uit Korea tegen, deze organist speelde Mozart op een kerkorgel, ik heb met verbazing en vooral bewondering geluisterd en het heeft mijn hart gestolen. Ik heb daarna nog een aantal stukken geluisterd van bekende componisten op een kerkorgel, verbazend mooi allemaal, het is iets wat ik mag toevoegen aan het klassieke lijstje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Kijk ook wat verder bij de Russen. Rimsky-Korsakov, Borodin (Nacht op de kale berg), Tsjaikovsky (Ouverture 1812).En neem wat Fransen erbij: Debussy, Ravel. Het is zeer waarschijnlijk een in de haast van het tikken gemaakte vergissing, maar "Nacht op de kale berg" is van Mussorgsky. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 "Nacht op de kale berg" is van Mussorgsky. En onderdeel van de "Schilderijen tentoonstelling". Alvorens hiervan de symphonische uitvoeringen te gaan beluisteren zou ik je hiervan ook de piano uitvoering kunnen aanraden. B.v. van Wilhelm Kempf maar dit is ook fraai: http://www.musicweb-international.com/sand...ec08/li0809.htm Die Li Yundi is er eentje om in de gaten te houden: http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&a...e&resnum=5# Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Kijk ook wat verder bij de Russen. Rimsky-Korsakov, Borodin (Nacht op de kale berg), Tsjaikovsky (Ouverture 1812).En neem wat Fransen erbij: Debussy, Ravel. Het is zeer waarschijnlijk een in de haast van het tikken gemaakte vergissing, maar "Nacht op de kale berg" is van Mussorgsky. Wou dat dat waar was. Ik heb gewoon een heel slecht geheugen voor namen. Maar Nacht op de kale berg blijft een feest, en mag je als beginnend liefhebber niet missen. Leuk om te lezen dat Polar de warmte van Mozart heeft ontdekt. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Hier hoe het echt zit http://nl.wikipedia.org/wiki/Een_nacht_op_de_Kale_Berg De vergissing met Mussorgsky is eigenlijk ook niet zo onbegrijpelijk, het loopt ook wel een beetje door elkaar met die Russen Ik vergiste mij ook omdat ik het samen in een album met "Pictures at an Exhibition" heb en het eigenlijk niet als apart stuk associeerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 12 augustus 2009 Author Report Share Posted 12 augustus 2009 @Mumsoft, mijn geheugen is ook niet meer zo best hoor Ik mocht de LP's omruilen voor een zelfde aantal stereo opnames, dit is het lijstje wat ik aangeschaft hebt; De Klassieken (verzamel) (Decca label) Paul Dukas - de tovenaarsleerling Modest Moessorgski - een nacht op de kale berg Jean Sibelius - Finlanda opus 26 Camille Saint Saens - Dance Macabre Alexander Borodin - in de steppen van centraal Azie Straus - Tuil Uilenspiegel Mozart (Erato) fluit-harp concert/ klarinet concert Jean-Pierre Rampal/ Lily Laskine Daniel Wayenberg speelt Piano (EMI Hismasters Voice) o.a. Sergei Rachmaninov, Robert Shuman, Brahms, Mozart, Beethoven, Shubert, Chopin en nog vele grote meesters. Mozart (Super Majestic label) Violin Cencerti in A (en La) nr5 K.219 en in D (en Re) nr4 K.218 Mozart Festival (Capriccio label) DMM persing Eigenlijk de meest bekende stukken maar dan ook met opera Mozart Symphony No40 in G (eine Kleine Nachtmusik) Symphony No40 en Sol mineur K550 Andre Previn (EMI His Masters Voice) Le Carnaval Romain opus9 Vocalise Opus34 nr14 Ouverture uit de Notenkraker Zwanenmeer Polonaise uit Doornroosje Adagio voor strijkers El Sombrero de Tres Picos. Tschaikowsky (Deutshe Grammophon Gesselschaft) Serenade fur C-dur opus 48 Slawischer March Capriccio Italien opus45 Kerkorgel Marie-Claire Alain speelt J.S. Bach (Erato) Toccato & Fugue en re mineur BWV565 Fugue en sol mineur BWV578 Concerto en la mineur MWV 593 Fantaisie & fugue en sol mineur BWV 542 Passacaille & thema fugue en ut mineur BWV582 Marie-Claire Alain speelt Bach & Buxtehude (Erato) Jehan Alain (1911-1941) (Erato) Intermezzo Suite Pour Orgue Le Jardin Suspendu Litanies Trois Danses Dat was het lijstje en nu eerst de platen een wasbeurt geven en dan heerlijk genieten van dit zwarte goud. wederom bedankt voor jullie waardevolle tips Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 daar kan je voorlopig mooi van genieten polar,wat je ook kan doen is een muziek instrument die je mooi vind b.v de viool of piano- cello-of blazers-orgel welk dan ook en daar op gaan zoeken.zo kon je op monteverdi.tv op een lijst met instrumenten klikken en je had dan diversen muziek stukken van dat instrument.alleen deze site is veranderd , ik kan dit onderdeel niet meer vinden. gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 12 augustus 2009 Author Report Share Posted 12 augustus 2009 Ik heb een goed gevoel bij kerkorgel, viool en af ten toe piano, maar ik zal proberen of ik iets met jou link kan. Ik had een LP vergeten; Popular Organ works van Piet Kiel jr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Ik heb een goed gevoel bij kerkorgel, viool en af ten toe piano, maar ik zal proberen of ik iets met jou link kan. Ik had een LP vergeten; Popular Organ works van Piet Kiel jr. dan is brahms sonatas voor viool & piano welicht iets voor jou Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 12 augustus 2009 Author Report Share Posted 12 augustus 2009 Thnx, ik zal straks nog eens binnenlopen en naar Brahms kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Hier hoe het echt zit http://nl.wikipedia.org/wiki/Een_nacht_op_de_Kale_Berg De vergissing met Mussorgsky is eigenlijk ook niet zo onbegrijpelijk, het loopt ook wel een beetje door elkaar met die Russen Ik vergiste mij ook omdat ik het samen in een album met "Pictures at an Exhibition" heb en het eigenlijk niet als apart stuk associeerde. Het is dus Rimski-Korsakov! Nu maar eens opgezocht of ik De Nacht eigenlijk wel heb. Lastig, want pas 1/10 heb ik staan in de digibib. Ik vond hem wel onder de platen, bij... Moessorgski, M. (1839-1881). Met de aantekening: (z.o. Borodin). Hee, vandaar! Het betekent dat De Nacht op een plaat staat bij de B van Borodin. Dat door elkaar lopen heb ik dus nog een beetje erger. Maar ik vond hem, en hij staat nu op. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Thnx, ik zal straks nog eens binnenlopen en naar Brahms kijken. Kijk dan ook of je nog iets vindt van Tsjaikovski, bv een kwartet. Mooier bestaat haast niet. Bv: Kwartet voor violen [2], altviool en cello nr.1, op.11 in D gr.t Kippevel. gr. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Mooi portret die Mussorgsky, lijkt van geen kant op Bach enzo En zo te zien lustte hij ook wel een aardige slok wodka. @Polar "Pictures at an Exhibition" van Mussorgsky, wat ik al noemde, is zeker ook een aanrader als je van dit soort componisten houdt. Verder heb je eigenlijk best al een aardige klassieke doorsnede bij elkaar gescharreld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 12 augustus 2009 Author Report Share Posted 12 augustus 2009 Die componist vond zijn inspiratie in de Wodka lijkt het wel Goed ik heb kunnen ruilen, er was ruim voldoende keus maar veel beschadigd en dat wil ik niet met klassieke muziek, wat ik wel vond; Hongaarse Rapsodie; Franz Liszt, Brahms, Herbert von Karajan Wilhelm Kempff - Fur Elise Beethoven - Pour Elise Mozart - Fantasie in d klein kv397 Beethoven - Rondo a Capriccio, sol majeur/ G groot opus 129 Schubert - Moments musicaux D. 780 opus 94 Brahms - Intermezzi Opus 117 Schumann - Papillons opus 2 ALbert de Klerk speelt Handel op het Flentrop orgel in Loenen aan de Vecht Orgelkonzert nr.4 F-dur Concerto grosso g-moll Orgelkonzert nr.8 A-dur Voorlopig heeft het bijna niks gekost, alles voor 50 cent per LP en ga ik hiermee de wereld van klassieke muziek verkennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 12 augustus 2009 Author Report Share Posted 12 augustus 2009 Zijn jullie met klassieke muziek opgegroeid of is dat net als bij mij op latere leeftijd ontstaan. Ik kon het toen ik jong was absoluut niet waarderen en werd er zelfs nerveus van en toch nu wordt ik er juist rustig van en onze kleine meid vind het heerlijk om naar te luisteren. Ik heb eens op het net gezocht waarom mensen onrustig of zelfs bijna agressief kunnen worden van klassieke muziek, maar ik kan daar niks over vinden maar het intrigeert mij wel. Goed, ik heb net Wilhelm Kempff voorbij laten komen, heerlijke piano muziek en erg ontspannend, nu staat Daniel Wayenberg op, ook heerlijke piano muziek die rust geeft. Ik draai dit alles van vinyl en wil daarbij opmerken dat ik het nu beter kan verteren als dat ik het ooit van cd kon, het is niet beter of mooier maar zo anders, alstublieft geen LP vs CD discussie, het gaat om de muziek die beluisterd wordt en je neemt de bron die je als persoon het lekkerste in het gehoor ligt en je het meest raakt toch? Ik vindt het in ieder geval fascinerend om deze ontdekkingstocht te maken, als ik nog vragen heb zal ik ze nog wel stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Ik ben pas voorbij de 30 naar klassiek gaan luisteren. Ben er wel mee opgegroeid, mijn ouders luisterden als de radio niet aanstond naar klassiek, en dat blijft toch hangen Ik was toe aan wat uitdagender muziek, dus buiten klassiek luister ik tegenwoordig ook naar andere 'moeilijke' muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts