Jump to content

Klassieke muziek beginnend luisteraar

Polar
 Share

Recommended Posts

Grappig is dat om te lezen dat wat je ouders luisterde jij later ook ging luisteren, ik ben wel blij dat dat bij mij niet zo is, mijn ouders hielden van etherpiraten en duitse muziek als Heino, brrrrrrr

Ik groeide op met de muziek die mijn zussen draaide, veel hard-rock van Deep Purple tot Black Sabath en dergelijke en ik draai ook dat nog steeds en het kan mij nog steeds bekoren.

Ik heb best veel stromingen en soorten muziek geprobeerd maar klassiek waagde ik mij niet aan, misschien moet je daar klaar voor zijn omdat te kunnen beluisteren en vooral waarderen.

Wat ik nu in deze hele korte periode ontdekt heb dat het muziek is in de puurste vorm en altijd kan blijven boeien.

Wat ik me kan herinneren is dat ik altijd al klassiek muziek heb gewaardeerd, vanaf de vroegste jeugd.

Wij hadden draadomroep thuis in den Haag, en ik meen dat daar altijd een klassieke zender bij was, waarschijnlijk een mix van Duitse en Franse omroepen. Daar luisterde ik al graag naar.

Maar mijn moeder vond het meestal te hard staan, daar zijn moeders voor. Die zette ook liever arbeidsvitaminen op.

Mijn broer en zus waren meer van Radio Veronica, wat ik dus ook uitentreure heb mogen aanhoren. Sommige reclames (berdi, berdi) ken ik nog uit mijn hoofd. Maar de muziek was best aardig, al vond ik toen al klassiek er ver bovenuit stijgen.

Later werd ik toch meer kind van de jaren zeventig. Ik heb aardig wat muziek uit die tijd verzameld, en nog ben ik nergens wars van. Niettemin is de liefde voor de zogenaamde klassieke muziek altijd gebleven en ook gegroeid. Ik ben bijvoorbeeld opera gaan waarderen, en moderne klassieken.

Groetjes

M :ph34r: rc

Je noemt Opera, ik herinner mij een stukje Opera die mij mij voerde in het drama, al kon ik er niks van verstaan (iets oost europeaans), maar dat lijkt mij iets om te leren luisteren?

Misschien Boris Godoenov (van Moessorgski)

De meest toegankelijke opera's zijn m.i. La Boh

Je noemt Opera, ik herinner mij een stukje Opera die mij mij voerde in het drama, al kon ik er niks van verstaan (iets oost europeaans), maar dat lijkt mij iets om te leren luisteren?

Ik was dan wel rijp voor klassiek, en een vriend van me zingt wel eens in opera's waardoor ik ze wel eens meemaak, maar nee, z

Ben opgegroeid met muziek, nooit echt onderscheid gemaakt tussen de soorten. Tijdens de middelbare school stonden de platen van Black Sabbath, Muddy Waters, Miles Davis, Kraftwerk, Eno, Mozart, Cage, Earth Wind & Fire, Normaal, Poulenc, Sexpistols, Messiaen, Bach, D'n dikken Domino, Fats Waller, Reich, Zappa etc dan ook gebroederlijk naast elkaar in de kast.

Gevoel voor opera, klassieke liederen en Broadway musicals kwam pas veel later

ik ben van 1958 heb diversen muziek stromingen meegemaakt .en sinds de laatste + - 15 jaar interese voor klassiek.bezoek zo nu en dan een concert in de doelen.

maar daar naast bijna alle soorten muziek zolang het muziekaal blijf, en ik het kan volgen.geen rap muziek of alte stevige hardrock [metel].

Ik heb net een leuke stapel en box vol lp's meegenomen, bleek de gehele box van 10 lp's mono opname's te zijn terwijl stereo op het label staat, morgen proberen te ruilen.

Wat is er tegen mono. Zitten vaak heel mooie uitvoeringen bij. Overigens werd Bartok al genoemd?

Op zich heb ik niks tegen mono opnames, mits ze van goede kwaliteit zijn, deze waren van erbarmelijke kwaliteit (Readers Digest), er stond stereo op de labels, alleen ik kon er geen stereo van maken, gewoon muf en dof.

Maar daardoor heb ik na beter speurwerk toch vele LP's kunnen vinden van het Erato label en ook wat kerkorgel.

Vandaag een naslagwerk aangeschaft voor klassieke muziek, het boek heet XYZ Der Muziek van Casper Howeler, ik wil toch meer achtergrond weten van de componisten, termen en kretologie die veel gebruikt wordt.

Bij klassieke muziek zit een diepere achtergrond in mijn optiek en ik denk dat als je achtergrond informatie hebt, je klassieke muziek anders gaat luisteren en het meer gaat boeien.

[snip] ik denk dat als je achtergrond informatie hebt, je klassieke muziek anders gaat luisteren en het meer gaat boeien.

dat gaat op voor iedere kunst vorm, zelfs niet klassieke muziek die niet puur als consumptie artikel bedoeld is.

Muziek en kunst, zaken die je emotioneel kunnen raken, je kunnen vervoeren/ontvoeren, hiervoor lijkt me achtergrond informatie beslist niet noodzakelijk.

Achtergrond informatie heeft nog wel eens tot gevolg dat het jouw eigen beleving/interpretatie van een kunstwerk in de weg gaat zitten.

Voor wat betreft mono opnamen, mits goed afgespeeld, hiervoor lijkt me een mono element beslist noodzakelijk, doet het je afvragen wat we in godsnaam toch moeten met twee- en meerkanaalsweergave, er zijn opnamendie zo verschrikkelijk goed zijn, zelfs ondanks alle technische tekortkomingen, zelfs als je de beperkingen van de microfoons kunt horen.

Een element dat ik van harte kan aanbevelen is de Denon DL 102 een zeer betaalbaar MC-mono element.

[snip] ik denk dat als je achtergrond informatie hebt, je klassieke muziek anders gaat luisteren en het meer gaat boeien.

dat gaat op voor iedere kunst vorm, zelfs niet klassieke muziek die niet puur als consumptie artikel bedoeld is.

Oud zegswijs: Mensen zijn geneigd bloemen mooier te vinden als ze de naam er van kennen.

Er zijn eigenlijk 2 manieren van luisteren:

1/ intellectueel luisteren

2/ na

Oud zegswijs: Mensen zijn geneigd bloemen mooier te vinden als ze de naam er van kennen.

Zou dat ook voor audioapparatuur gelden? Staat er een 'mooi merk' op, of toch in ieder geval een merk dat je op de een of andere manier aanspreekt, dan vind je het apparaat ook sneller mooi... Ik denk dat het bij veel mensen wel zo werkt... :rolleyes:

Met achtergrond bedoel ik meer met de achtergrond van de componist, de betekenis van enkele muziekstukken en hoe die ontstaan zijn.

Bepaalde muziekstukken beelden een verhaal uit, de muziek op zich kan heel mooi zijn, maar met de kennis van het verhaal gaat de muziek een belevenis worden.

Zo staat in het boek over de grote meesters geschreven hoe deze begonnen zijn en welke stukken hem beroemd hebben gemaakt, het is een soort naslag die de luisteraar net die informatie geeft om te weten hoe die stukken zijn ontstaan of onder welke omstandigheid geschreven.

Naam van de meester en zijn geschreven stukken zijn onontbeerlijk om een mooie klassieke collectie op te bouwen en te herkennen.

Nu koop ik gewoon wat vinyl wat mij aanspreekt en tijdens het afspelen merk ik of het muziek is dat mij aanspreekt en zo ja, dan pak ik het boek erbij om de achtergrond informatie op te zoeken.

Het is niet zo dat alles van Mozart of Bach mooi is, of dat alles van het Erato label mooie opnames heeft, nee dat is voor mij per definitie niet zo, er zijn van Mozart ook stukken die mijn niet aanspreken.

Ik vindt het in ieder geval geweldig om de ontdekkingsreis in de klassieke muziek te maken, vanavond zelfs een paar stukken Opera beluisterd en ook dat beviel niet slecht.

Mooi portret die Mussorgsky, lijkt van geen kant op Bach enzo :lol:

458px-RepinMussorgsky.jpg

En zo te zien lustte hij ook wel een aardige slok wodka.

@Polar

"Pictures at an Exhibition" van Mussorgsky, wat ik al noemde, is zeker ook een aanrader als je van dit soort componisten houdt. Verder heb je eigenlijk best al een aardige klassieke doorsnede bij elkaar gescharreld ;)

Deze foto komt uit zijn verloren periode nadat hij door Liszt werd uitgenodigd om naar Weimar te komen, dit sloeg hij af omdat de chef op het ministerie ziek was, door dit bleek hij zijn doorbraak mis te lopen en ging aan de drank en verbraste alles in de kroegen, hij leefde in diepe armoede, maar zijn zuster Glinka en schilder Hartmann bleven hem trouw.

note; Moessorgski speelde al op 9 jarige leeftijd de moeilijkste stukken van Liszt en werd daarom later uitgenodigd om naar Weimar te komen omdat Liszt zo gecharmeerd was van zijn spel.

Polar, goed idee om dat boek te vermelden in het desbetreffende topic: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12898

Nb The Lark Ascending van Ralph Vaughan Williams. :blink:

Moest er weer aan denken toen er vanochtend 10 seconden :angry: van op de radio was.

Gr.

M :ph34r: rc

Zou dat ook voor audioapparatuur gelden? Staat er een 'mooi merk' op, of toch in ieder geval een merk dat je op de een of andere manier aanspreekt, dan vind je het apparaat ook sneller mooi... Ik denk dat het bij veel mensen wel zo werkt... :rolleyes:

Bij jou natuurlijk niet h