Polar Posted 14 augustus 2009 Author Report Share Posted 14 augustus 2009 Ach, WHtat's in a Name Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 16 augustus 2009 Author Report Share Posted 16 augustus 2009 Beste klassiek luisteraars, Ik heb heel wat vinyl met klassieke muziek beluisterd en het heeft mij bevangen, de schoonheid en het pure is zo intens mooi, zo een lieve en zachte passage ineens uit kan groeien tot een dynamisch geheel, zoals een bloem uit de knop kan komen, geweldig. Vooral die hongaarse rapsodi vindt ik erg mooi, ik heb uren zitten luisteren maar vooral zitten genieten, dit avontuur is een mooie en boeiend avontuur en zal langer gaan duren. Ook heb ik wat op cd langs laten komen en toch kon het vinyl mij meer bekoren, ik heb er de reden niet voor en vindt ik ook niet nodig om te willen weten, want dat is puur technisch en muziek genieten is voor mij niet iets technisch. Ook draai ik in de auto wat geregelder klassieke muziek, dit helpt om heel relax te cruisen, niet te rustige stukken natuurlijk want we moeten wel ons hoofd erbij houden en vooral de oogjes open Nogmaals bedankt voor jullie fantastische adviezen in het grote bos dat "klassieke muziek' heet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 augustus 2009 Report Share Posted 16 augustus 2009 Jij ook bedankt, ik vind dit: zoals een bloem uit de knop kan komen, geweldig. h Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 16 augustus 2009 Report Share Posted 16 augustus 2009 hoorde vanmorge op radio 1 een stuk muziek van Wagner h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 19 augustus 2009 Report Share Posted 19 augustus 2009 hoorde vanmorge op radio 1 een stuk muziek van Wagner h Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 19 augustus 2009 Report Share Posted 19 augustus 2009 hoorde vanmorge op radio 1 een stuk muziek van Wagner h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/329...ingen/42071414/ Betrof inderdaad de "Siegfried-Idyll". Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Siegfried-Idyll Een soort Readers' Digest van de opera (het tweede deel van Der Ring des Nibelungen: een Gesammtkunstwerk van vier opera's) http://nl.wikipedia.org/wiki/Siegfried_(opera) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 Goh, Polar vroeg om niet te zware stukken, en nu zitten we al met Wagner. Het kan verkeren! Beste Polar, vergeet niet om in een vroeg stadium (nu kan het nog) een databaseje/kaartenbakje aan te leggen voor je groeiende klassieke verzameling. Anders kun je straks niks meer vinden. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/329...ingen/42071414/ Betrof inderdaad de "Siegfried-Idyll". Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Siegfried-Idyll Een soort Readers' Digest van de opera (het tweede deel van Der Ring des Nibelungen: een Gesammtkunstwerk van vier opera's) http://nl.wikipedia.org/wiki/Siegfried_(opera) Kleine correctie Spido: De Siegfried-Idyll is apart geschreven (voor zijn jarige vrouw, dochter van Liszt) en het thema komt ook terug in het derde deel van de Ring (en niet het tweede), de opera Siegfried. Siegfried is wel de tweede opera uit de Ring omdat Das Rheingold (eerste deel) bedoeld is als een soort voorstuk gespeeld op de avond voor de drie dagen: Walkure, Siegfried en Gotterdammerung. Totaal ruim 16 uur muziek. Trouwens wel leuk om op Wikipedia in simpele bewoordingen de Ring uitgelegd te krijgen. Ook geen eenvoudig werk voor een beginnend liefhebber van Klassiek. De Idyll trouwens wel, want dat is een heel toegangkelijk romantisch stuk. Wagner ben ik pas na jaren gaan waarderen en mijn advies is begin eerst met de orkestrale stukken zoals de ouvertures en de preludes van Wagner, want die liggen goed in gemakkelijk in het gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 20 augustus 2009 Author Report Share Posted 20 augustus 2009 Aan Opera wil ik mij nog niet wagen, eerst de schoonheid van klassieke muziek leren kennen en proeven als een mooie wijn uit een goed jaar en dan nipjes nemen van nieuwe smaakjes Ik heb geprobeerd wat Brahms te luisteren "Liebeslieder Waltzes op.52 en op.65" vindt ik wat moeilijk om geboeid te blijven, Liszt vindt ik wel erg mooi en kan mij volledig inpakken. Mijn kleine ervaring tot nu toe leert mij dat je bij klassieke muziek je jezelf gewenning aan moet leren en niet na een kort stukje de plaat stoppen, soms lijkt het complex maar blijkt het later bij andere passages toch wel lekker in het gehoor te liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 Ik heb geprobeerd wat Brahms te luisteren "Liebeslieder Waltzes op.52 en op.65" vindt ik wat moeilijk om geboeid te blijven, Liszt vindt ik wel erg mooi en kan mij volledig inpakken. Probeer eens iets van Poulenc te pakken te krijgen, met name z'n kamermuziek en solo piano werken. Als je wat met pianomuziek hebt, deze box met Nocturnes is erg leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 Aan Opera wil ik mij nog niet wagen, eerst de schoonheid van klassieke muziek leren kennen en proeven als een mooie wijn uit een goed jaar en dan nipjes nemen van nieuwe smaakjes Ik heb geprobeerd wat Brahms te luisteren "Liebeslieder Waltzes op.52 en op.65" vindt ik wat moeilijk om geboeid te blijven, Liszt vindt ik wel erg mooi en kan mij volledig inpakken. Mijn kleine ervaring tot nu toe leert mij dat je bij klassieke muziek je jezelf gewenning aan moet leren en niet na een kort stukje de plaat stoppen, soms lijkt het complex maar blijkt het later bij andere passages toch wel lekker in het gehoor te liggen. Opera is ook klassieke muziek. Ik beveel je aan de oevertures en instrumentale werken van Wagner want die zijn zeer toegankelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 ben ieder geval blij met de reacties van richard2 eb donic en zaterdag ff de klassieke cd zaak bezoeken ( stond zelfs in de vpro gids beschreven zag ik later pas ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 ben ieder geval blij met de reacties van richard2 eb donic en zaterdag ff de klassieke cd zaak bezoeken ( stond zelfs in de vpro gids beschreven zag ik later pas ) Pas op, de klassieke cd zaak (hoek Nieuwstraat/Korenstraat) bestaat niet meer....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 29 augustus 2009 Report Share Posted 29 augustus 2009 Pas op, de klassieke cd zaak (hoek Nieuwstraat/Korenstraat) bestaat niet meer....... ik liep er vandaag langs en de cd spullen zij reeds opgekocht kon de wagner wel shaken, nog wel ff tijd staan kletsen over tommy emmanuel dus deze maar besteld bij play dot com 01 Die Meistersinger von Nurnberg (The Mastersingers Of Nuremberg) - Overture 02 Tristan und Isolde - Liebestod 03 Tannhauser - Overture 04 Lohengrin - Prelude 05 Der Fliegende Hollander (The Flying Dutchman) - Overture 06 Das Rheingold (The Rhine Gold) - Entry Of The Gods Into Valhalla 07 Die Walkure (The Valkyrie) - The Ride Of The Valkyries 08 Gotterdammerung (Twilight Of The Gods) - Siegfried's Death And Funer Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 31 augustus 2009 Report Share Posted 31 augustus 2009 Pas op, de klassieke cd zaak (hoek Nieuwstraat/Korenstraat) bestaat niet meer....... ik liep er vandaag langs en de cd spullen zij reeds opgekocht kon de wagner wel shaken, nog wel ff tijd staan kletsen over tommy emmanuel dus deze maar besteld bij play dot com 01 Die Meistersinger von Nurnberg (The Mastersingers Of Nuremberg) - Overture 02 Tristan und Isolde - Liebestod 03 Tannhauser - Overture 04 Lohengrin - Prelude 05 Der Fliegende Hollander (The Flying Dutchman) - Overture 06 Das Rheingold (The Rhine Gold) - Entry Of The Gods Into Valhalla 07 Die Walkure (The Valkyrie) - The Ride Of The Valkyries 08 Gotterdammerung (Twilight Of The Gods) - Siegfried's Death And Funer Grappig, mijn enige Wagner-CD is precies dezelfde alleen de cover verschilt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 augustus 2009 Report Share Posted 31 augustus 2009 Pas op, de klassieke cd zaak (hoek Nieuwstraat/Korenstraat) bestaat niet meer....... ik liep er vandaag langs en de cd spullen zij reeds opgekocht kon de wagner wel shaken, nog wel ff tijd staan kletsen over tommy emmanuel dus deze maar besteld bij play dot com 01 Die Meistersinger von Nurnberg (The Mastersingers Of Nuremberg) - Overture 02 Tristan und Isolde - Liebestod 03 Tannhauser - Overture 04 Lohengrin - Prelude 05 Der Fliegende Hollander (The Flying Dutchman) - Overture 06 Das Rheingold (The Rhine Gold) - Entry Of The Gods Into Valhalla 07 Die Walkure (The Valkyrie) - The Ride Of The Valkyries 08 Gotterdammerung (Twilight Of The Gods) - Siegfried's Death And Funer Grappig, mijn enige Wagner-CD is precies dezelfde alleen de cover verschilt... Watjes... Ik kocht de hele Ring bij het Kruidvat voor 35 euro (14 cd's). Niet echt iets voor de topic starter vrees ik. Voor hem: luister ook eens naar de radio. Radio 4, BBC 3, Klara, Concertzender... Om klassiek te leren kennen is er geen betere bron. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 Aanraders zijn ook de promo CD's die voor ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 Watjes... wat doen watjes eigenlijk : die absorberen dus dan is the best of de beste keus om te absorberen ................. heb je van alles wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 Wil jullie er even aan herinneren dat meneer de TS een liefhebber van LP's is. CD's aanraden heeft niet zoveel zin. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 Wil jullie er even aan herinneren dat meneer de TS een liefhebber van LP's is. CD's aanraden heeft niet zoveel zin. Is het medium dan ineens belangrijker dan de muziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 Wil jullie er even aan herinneren dat meneer de TS een liefhebber van LP's is. CD's aanraden heeft niet zoveel zin. Is het medium dan ineens belangrijker dan de muziek? Hallo op een audio forum als HEAR natuurlijk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 Watjes...Ik kocht de hele Ring bij het Kruidvat voor 35 euro (14 cd's). dat zijn ook mini kruidvat elpees ??? heb de wagner verzameling nog niet op elppe gevonden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Dit lijkt me een buitenkans om een groot aantal fraaie opnamen in huis te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Aardig Jitze. Ik kon in ieder geval de verleiding niet weerstaan. Bedankt. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts