Peter Schroten Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 (edited) Dag mensen, Ik had een vraag, ik heb een auto versterker van 600 watt verdeeld over 4 kanalen dus 150 watt per kanaal. maar ik gebruik er maar 2 van. Kan ik 2 kanalen koppelen om zo 300 watt per "dubbel kanaal" te krijgen. Misschien een domme vraag maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt. Mvg Peter Edited 3 juli 2017 by Peter Schroten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2009 Report Share Posted 12 augustus 2009 Dag mensen, Ik had een vraag, ik heb een auto versterker van 600 watt verdeeld over 4 kanalen dus 150 watt per kanaal. maar ik gebruik er maar 2 van. Kan ik 2 kanalen koppelen om zo 300 watt per "dubbel kanaal" te krijgen. Misschien een domme vraag maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt. Mvg Peter Schroten Ik zou het niet doen. Je zet namelijk 2 spanningsbronnen parallel (per speaker) en dat gaat niet zondermeer goed. Want omdat de bronnen nooit helemaal precies gelijk zijn (er zal dus nooit precies hetzelfde signaal uitkomen), zal er een vereffeningsstroom gaan lopen om dit verschil tussen de 2 bronnen te compenseren. Zou wel eens fout kunnen gaan... Met 2 transformatoren kan het wel, mits je rekening houdt met het nominale vermogen, de overzetverhoudingen en de klokgetallen van beide trafo's (maar dat is een heel ander verhaal; slechts om aan te geven dat je sommige spanningsbronnen wel parallel kunt schakelen), maar met versterkerschakelingen gaat het denk ik niet zondermeer goed... Je zou natuurlijk wel kunnen gaan bi-ampen. Maar dat moeten je speaker wel aankunnen. Die hebben dan 2 aansluitingen (2x een 'plus' en 2x een 'min') per speaker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Schroten Posted 16 augustus 2009 Author Report Share Posted 16 augustus 2009 (edited) Bedankt voor het goede advies.Mvg Peter Edited 5 november 2015 by Peter Schroten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 augustus 2009 Report Share Posted 16 augustus 2009 Hoi Peter, De meeste car-audio verterkers hebben een "brug" mogelijkheid. In de gebruiksaanwijzing staat vaak hoe en of dit mogelijk is. Is dit mogelijk volgens de gebuiksaanwijzing, ook even kijken tot welke Ohmwaarde dit mogelijk is. Staat er niets in de gebruiksaanwijzing daarover hier even merk en type opgeven, dan kan ik je wel vertellen hoe het zit. Het lijkt mij sterk dat dit met jouw versterker niet mogelijk is, maar er zijn een aantal (zeer goedkope) uitzonderingen. Verwacht er echter geen wonderen van. Ook in de car-audio geld: Een verdubbeling van het vermogen geeft slechts 3Db luider geluid. Echter bij het vol belasten van de versterker vraag je meer van zijn maximum, en zal hij dus eerder gaan klippen/vervorming geven, en ook minder stabiel werken. Wil je echt luider gaan spelen dan je nu doet in je auto kan ik je daar ook bij helpen. Ik heb de nodige DB-Drag ervaring, en ook met een echt hifi geluid..... Mvg. Miracle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts