Jump to content

preamp voor turntable?

crookram
 Share

Recommended Posts

hallo.

ik heb een paar weken geleden een Rotel versterker gekocht met daarbij een aparte voorversterker. types zijn RC971 en RB971 Mk. II. prachtige hardware, super geluid.

maar....

nu wil ik een turntable aanschaffen (ik zoek naar een beetje een betaalbare sl1200), en nu zie ik ineens dat mijn versterker helemaal geen Phono input heeft!

nu heb ik mij laten informeren dat ik met een PreAmp een turntable op bijvoorbeeld de Aux input zou kunnen aansluiten.

nu zag ik deze pre-amp van Lehmann Audio. heeft iemand hier ervaring mee? werkt het uberhaupt, en zo ja, is het geluid nog een beetje ok?

bedankt voor het lezen, en ik stel alle info hierover zeer op prijs. :)

cya

-crook

Beste,

De Blackbox van Lehnmann is een prima keus! Overigens zijn er verbeterde versies van de Black Box uitgekomen: de Black Cube SE en de Twin voor resp. €610,- en €880,-. In het duitse maandblad Stereo van maart (ligt nu in de kiosk) kun je er alles over lezen!

bedankt voor de info. ik ga dus nu zeker voor de Black Box.

Audiopaul: ik had ergens in mijn hoofd dat de Blackbox iets van 60 Euro ofzo zou zijn, maar je noemt nu prijzen die 10x zo hoog zijn. cube_shadow_2.jpg

dat zal toch geen 600 Euro kosten?

sodejuu: ik wil graag een SL1200 omdat ik niet zozeer platen draai, maar vooral mee scratch in hiphop/triphop achtige producties. en ik werk al 4 jaar met een SL1200 die ik in "bruikleen" heb (lang verhaal ;)), en ik vind het gewoon een heel fijn apparaat. ze zijn alleen zo pokkeduur. :(

maar goed, bedankt voor de info. nu moet ik alleen nog een zaak zien te vinden die de Blackbox ook daadwerkelijk verkoopt.

-crook.

.... eek.gif

wow, 700 Euro voor een phono voorversterker. *glop* dat kleine apparaatje zal me net zoveel gaan kosten als een draaitafel. daaaamn...

bedankt voor de link audiopaul, maar ik ga echt geen 700 Euro uitgeven alleen maar zodat ik een platenspeler kan aansluiten op mijn versterker. ik kan voor dat geld beter een totaal nieuwe versterker met phono input kopen, lol.

sorry dat ik zoveel zit te zeuren, maar ik zag ook deze pre-amp voor "slechts" $50.

l137SP2.jpeg

er zal ongetwijfeld wel een kwaliteitsverschil zijn, maar het ene is ongeveer 30 keer zo duur als het andere apparaat. hoe kan dit?

nogmaals, sorry als ik moeilijk zit te doen, maar dit is voor mij toch wel belangrijk.

thanks!

-crook

Geplaatst door crookram:

sodejuu: ik wil graag een SL1200 omdat ik niet zozeer platen draai, maar vooral mee scratch in hiphop/triphop achtige producties. en ik werk al 4 jaar met een SL1200 die ik in "bruikleen" heb (lang verhaal ;)), en ik vind het gewoon een heel fijn apparaat. ze zijn alleen zo pokkeduur. :(

maar goed, bedankt voor de info. nu moet ik alleen nog een zaak zien te vinden die de Blackbox ook daadwerkelijk verkoopt.

-crook.

In dat geval is de SL1200 inderdaad de juiste keuze. Laat je dan ook geen Gemini of een andere kloon aansmeren, dat wekt alleen frustraties. De SL1200 kost op dit moment wel wat meer dan €700,-. Adviesprijs ligt ruim €175 hoger eek.gif en tweede hands istie ook zeer geliefd. Misschien dat je bij DJ Gear iets kan vinden.

TIP: Als je er toch alleen mee wil gaan mixen, koop dan een simpel mengpaneeltje. Daar zitten wel phonotrapjes in. Ze halen bij lange na niet de kwaliteit van de Black Cube, maar ze zijn over het algemeen beter dan die €50 dingen.

Geplaatst door Ome Henk:

Als je toch goedkoop wilt, koop je toch gewoon een platenspeler met een high out-put element!!! Vraag gewoon naar een goed high out-put element die goed in een sl1200 past en die kun je vervolgens gewoon op de aux aansluiten...

Groetnis, Henk :D

Helaas, kinderpindakaas, Henk. De impedantie van de AUX-ingang komt meestal wel overeen met die van de Phono, nl. 47 kOhm. De ingangsgevoeligheid ligt echter veel hoger, nl. zo'n 150 mV en da's veel meer dan de uitgangsspanning van een high output MC, die het niet verder brengt dan 0,5 mV. Je hebt dus echt een MD-ingang nodig om een high output MC voldoende te kunnen uitsturen! Sluit je 'm toch aan op de AUX dan zul je dus niet veel horen! ;)

Geplaatst door Audiopaul:

Helaas, kinderpindakaas, Henk. De impedantie van de AUX-ingang komt meestal wel overeen met die van de Phono, nl. 47 kOhm. De ingangsgevoeligheid ligt echter veel hoger, nl. zo'n 150 mV en da's veel meer dan de uitgangsspanning van een high output MC, die het niet verder brengt dan 0,5 mV. Je hebt dus echt een MD-ingang nodig om een high output MC voldoende te kunnen uitsturen! Sluit je 'm toch aan op de AUX dan zul je dus niet veel horen! ;)

En dan hebben we het nog niet eens over de RIAA-correctie die uitgevoerd moet worden om een plaat aan te kunnen horen. Lees daarvoor nog maar eens de topic "hoe bevat de groef van een plaat zijn informatie" eek.gif:rolleyes:

bedankt voor alle tips!

ik begrijp dat die phono amps nu eenmaal heel duur zijn. ik snap dat niet, maar ok. :)

ik denk dat de beste oplossing inderdaad is een goedkoop mengpaneeltje kopen, dan kan ik ook nog ns mixen. als ik de loterij win zal ik wel weer gaan nadenken over de Blackbox. ;) btw, die Phonobox klinkt op zich ook interessant. toch maar 'ns kijken...

nogmaals hartstikke bedankt voor de info.

Als je de topic leest waar ik naar heb verwezen, wordt het misschien duidelijk waarom een goeie phonotrap zo duur is. Alles heeft vooral te maken met de RIAA-correctie. Bij een low-budget-trapje wordt de oorspronkelijke curve maar zeer ruw gereconstrueerd. Bij een dure dus heel nauwkeurig.

Ik heb nog wel een betaalbare, goede oplossing. Ik heb een NAD phono mm pre te koop (3x gebruikt dus gloednieuw). Ik heb hem niet meer nodig ivm de aanschaf van een buizenvv met phonotrap. Nieuw kost de NAD phonopre 90 euro. Ik vraag 60 euro incl verzendkosten.

Mvrgr

John

Ik heb nu ook een NAD phonovoorversterker. Maar ik vind het geluid toch niet dat. Ik zou graag iets anders kopen. De platenspeler is een Rega P3. Ik gebruik ook een lampenversterker (hou van het warme geluid). Wat raden jullie aan? Als jullie richtprijzen kennen zijn die ook altijd welkom.

Groetjes

Peter

Hey,

Het klinkt zowiezo niet als je geen RIAA-correctie toepast. Je hoort geen bassen meer want die worden door zo'n pre nog extra versterkt. Sluit je het element aan op je aux, dan klinkt het als uit een telefoon, ookal zou je aan die 500mV (toptop) komen die je aux-ingang vraagt. Je aux-in heeft zo'n RIAA-correctie er niet inzitten, want dan klinkt de rest weer niet.

Welke phonotrap te kiezen is een lastige opgave.

Op dit moment zijn er best veel van die apparaten op de markt, veel versterkers hebben immers geen phono ingang meer, echter erg veel apparaten worden opgebouwd met IC's en ook al kun je er niet omheen dat een aantal hiervan helemaal niet onaardig klinkt, een versterker met of buizen of transistoren is in het algemeen toch muzikaler.

een tweede probleem is dat nogal wat trapjes ook vol zitten met dip-switches dezen zijn ook niet direct bevorderlijk voor een goed geluid.

Daarnaast is de totale combinatie van element - phonotrap - versterker van groot belang, naast allerlei zaken als impedantie en capaciteit - welke de weergave kunnen beinvloeden - is ook de versterkingsfactor van groot belang, is deze te laag kun je tonaal een fantastisch beeld neer zetten, echter de dynamische mogelijkheden zijn dan zeer beperkt, hetwelk tot een behoorlijk vlakke weergave leidt.

Jammer is het dat het heel erg moeilijk is een aantal trapjes naast elkander te zetten, dit begint al met het gegeven dat een aantal merken/typen in Nederland erg moeilijk te krijgen zijn.

Voor liefhebbers van buizen is een aantal heel erg mooie zelfbouwprojecten te vinden oa. op de sites van vacuumstate electronics en Triode Dick, waarbij ik wel de opmerking wil maken dat mijns inziens het aan te bevelen is een MC trapje uit te voeren met een trafo als eerste trap.

Groet Jitze

Hallo Vinyl-liefhebbers

Interessante phono pre's zijn de revue gepasseerd. Een merk waarvan ik goede berichten hoor, is Creek in de SE-uitvoering voor MC. Kennen jullie deze pre en is dez de moeite waard om eens te gaan beluisteren?

Groeten

Henk