Jump to content

Zilver

spido
 Share

Recommended Posts

Zilver

Half edel metaal. De elektrische soortelijke weerstand is 16.3 E-9 Ohm meter, ietsje beter dan die van koper.

Chemisch symbool: Ag, van Argentium.

Het wordt o.m. gebruikt als contact materiaal bij schakelaars, vooral omdat het oxide geleidend is.

Het gebruik van zilver in signaal- of luidspreker kabels heeft geen enkele zin. Dit wordt slechts gepropageerd door een aantal hobbyisten zonder kennis van zaken, die andere soortgenoten napraten. (En natuurlijk door fabrikanten die hier handel in zien)

http://www.breem.nl/ ("begrippenlijst")

I'M JUST A COUNTRY BOY

Harry Belafonte - 1954

I ain't gonna marry in the fall

And I ain't gonna marry in the spring

For I'm in love with a pretty little girl

Who wears a diamond ring

For.....I'm just a country boy

Money have I none

But I've got silver in the stars

And gold in the morning sun

I'm never gonna kiss those ruby red lips

Of the prettiest girl in town

I'm never gonna ask her if she'd marry me

'Cause I know she'd turn me down

'Cause.....I'm just a country boy

Money, money have I none

But I've got silver in the stars

I Never could afford a store-bought ring

With a sparkling diamond stone

All I could afford was a loving heart

The only one I own

'Cause.....I'm just a country boy

Money, money have I none

But I've got silver, silver in the stars

Breem & Belafonte... what MORE do I need? :rolleyes:

of zowie zo vinden dat sommige denon versterkers verschillen van klank :lol:

heb je dat al eens tegen breem verteld <_<:D

en dan aan al die zultkoppen vragen om advies B)

the country road will take you home spido

Beste m-44,

Versterkers ("an sich") klinken niet.

Slechts in combinatie met bepaalde luidsprekers is iets over het hoorbare resultaat te vertellen.

Maar dat wordt al gauw vrij ingewikkeld en omvangrijk, vrees ik...

Overigens: al eens een "normaal mens" ontmoet? En... beviel het? :unsure:

"Al een paar keer hebben voorversterkerologen mij erop gewezen dat de antieke voorversterker PRA 1100 van Denon "een klasse beter" (zuiverder, natuurlijker, frisser, gezonder) zou zijn - althans: kl

Beste m-44,

Slechts in combinatie met bepaalde luidsprekers is iets over het hoorbare resultaat te vertellen.

Dat komt door de tegenkoppeling. Zie Stereoplay 5/09, nieuwe inzichten en meetmethode.

Leuk zo'n website van Breem, maar het moet dan wel up to date blijven met de stand der techniek.

:D

Spido, in elk geval alvast bedankt voor het opstarten van - eindelijk- weer een leuk topic!

(...) Leuk zo'n website van Breem, maar het moet dan wel up to date blijven met de stand der techniek.

:D (...)

Beste Threshold,

"De stand der techniek"... tsjaaa!

Wat heet "vooruitgang", Threshold?

Is het niet een beetje vreemd dat men in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw, toen de "analoge" high-fidelity enorme vorderingen maakte, in het algemeen de stand der techniek om muzikale redenen waardeerde...

en dat men thans, in het digitale tijdperk, de huidige stand der techniek om dezelfde muzikale redenen afwijst?*

Alles woelt hier om verand'ring

en betreurt ze, dag aan dag

Hunkert naar hetgeen men zien zal

Wenscht terug 'tgeen men eens zag...

(Rijnvis Feith)

* Als je echt een antwoord zou willen vinden, kun je wellicht gebruik maken van de conversatie tussen John Bowers c.s. (o.m. Paul Wilkins & Robert Trunz) en Klaas Feenstra, in de cab drive van Heathrow naar Worthing (Sussex), some date in 1982, toen John aan Klaas vroeg wat hij vond van "digitaal" (PMC), en toen hij (Klaas) antwoordde dat digitaal (PMC) z.i. een scherprechter zou zijn voor luidsprekers en opnamen, gezien het meedogenloze karakter van deze techniek.

Dat digitaal slecht klinkt, was en is dus vaak verwijtbaar aan de luidsprekers en aan de opnamen.

"Al een paar keer hebben voorversterkerologen mij erop gewezen dat de antieke voorversterker PRA 1100 van Denon "een klasse beter" (zuiverder, natuurlijker, frisser, gezonder) zou zijn - althans: kl

(...) Leuk zo'n website van Breem, maar het moet dan wel up to date blijven met de stand der techniek.

* Als je echt een antwoord zou willen vinden, kun je wellicht gebruik maken van de conversatie tussen John Bowers c.s. (o.m. Paul Wilkins & Robert Trunz) en Klaas Feenstra, in de cab drive van Heathrow naar Worthing (Sussex), some date in 1982, toen John aan Klaas vroeg wat hij vond van "digitaal" (PMC), en toen hij (Klaas) antwoordde dat digitaal (PMC) z.i. een scherprechter zou zijn voor luidsprekers en opnamen, gezien het meedogenloze karakter van deze techniek.

Dat digitaal slecht klinkt, was en is dus vaak verwijtbaar aan de luidsprekers en aan de opnamen.

Ik neem aan dat je PCM bedoelt ipv PCM. Mooie anekdote en natuurlijk heb je helemaal gelijk..

Ik neem aan dat je PCM bedoelt ipv PCM. Mooie anekdote en natuurlijk heb je helemaal gelijk..

Ik neem aan dat jij de tweede keer PMC bedoelt i.p.v. PCM? ;):P

Ik neem aan dat jij de tweede keer PMC bedoelt i.p.v. PCM? ;):P

Naturlich.. :D

Guest tubejack
Zoals zotte zultkoppen die beweren dat een versterker met een hoge dempingsfactor "de muziek afvlakt"? :lol: :lol:

Het is lekker makkelijk, wat te roepen. .... helemaal onder een pseudoniem <_<

De meningen zijn op dit vlak minimaal verdeeld....

Als die lage inwendige weerstand met veel overal tegenkopeling is bereikt wel, alle snelheid

is uit het geluid en het klinkt steriel en vlak.

Als die lage inwendigeweerstand wordt bereikt met componenten die dat van nature hebben is dat

natuurlijk prima.

Williamson, Sir Peter J. Walker, Leak, e.v.a. waren hun tijd v

Edited by tubejack

Ik heb daar te weinig ervaring mee, maar ik weet zeker dat er ook transistor en mosfet ontwerpen

zijn met weinig tegenkoppeling.

Klopt, ik heb 20 jaar geleden een JLH (John Linsley Hood R.I.P.) gebouwd met mosfets en iets van 20 dB overall tegenkoppeling. Was een voor die tijd fenomenaal mooi klinkende versterker die het heden ten dage nog zal winnen van veel andere versterkers.

Wat buizen betreft. De mate van tegenkoppeling wordt daar met name beperkt door de frequentiebeperking van de uitgangstrafo, zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van het frequentie spectrum. In de jaren '50 was al bekend dat dat niet meer dan 12 dB kan zijn. Sommigen houden het op 20 dB, weer anderen op minder dan 12 dB.

;)

Als die lage inwendige weerstand met veel overal tegenkopeling is bereikt wel, alle snelheid

is uit het geluid en het klinkt steriel en vlak.

Vond je het geluid bij mij dan steriel en vlak en zonder enige snelheid?

Dan ben je in je oordeel over mijn setje wel heel mild geweest! :D

Een UcD kan alleen maar werken bij de gratie van veel, heel veel tegenkoppeling.........

Zoals Peter al zegt, bij buizenversterkers (met UGT) loop je gewoon tegen de vele open-loop problemen aan die er al zijn.

Tegenkoppeling is geen universeel panacee voor dat soort problemen, integendeel.

Hoe beter het ontwerp in basis is, hoe meer baat je hebt bij tegenkoppeling.

Overigens bereikte Radford met de STA25 een tegenkoppelingscijfer van 26 dB wat voor een buizenversterker tamelijk hoog is.

Daar heb je echt extreem goede uitgangstrafo's voor nodig.

En wat dacht je van een OTL?

Dat kan ook alleen maar werken met forse doses tegenkoppeling, ook de zo bejubelde Takesue, Futterman, AtmaSphere of Graaf ontwerpen.

Naast een cursusje bij Menno is een cursus gewone, moderne (analoge) electronica misschien ook wel op zijn plaats.........

Guest tubejack
Naast een cursusje bij Menno is een cursus gewone, moderne (analoge) electronica misschien ook wel op zijn plaats.........

Je bent nooit te oud, om wat te leren.......... het is echter niet eenvoudig, om een echt goed opleiding te vinden, met

mensen die vanuit de praktijk, die de gave en het geduld hebben om iets over te brengen.

Menno is zo iemand, zo'n "cursusje" duurt overgens een jaar. Een vergelijkbare cursus maar dan met "moderne" electronica heb ik nog niet gevonden. Op e.e.a. saaie schriftelijke cursus zit ik niet te wachten, dan bouw ik die

John Lindsy Hood, Hiagra o.i.d Nelson Pass versterker z

Ben 't helemaal eens met je laatste post hoor.

Alleen strookt die weer niet erg met een uitspraak als "Als die lage inwendige weerstand met veel overal tegenkopeling is bereikt wel, alle snelheid

is uit het geluid en het klinkt steriel en vlak."

Dat zijn dogma's die je ook gewoon moet loslaten. ;)

Weet ik niet Sander. Radford maakte er een sport van om hele mooie en complexe verstekers te bouwen met cross-coupled inputs enzo en idd zo hoog mogelijke tegenkoppeling. Klonken en klinken fantstisch vind ik, maar de karakteristieke buizenklank hebben ze niet echt meer.

Ik heb wel in reviews gelezen dat dit prachtige versterkers zijn maar dat het verschil met goede transistor dermate klein is geworden dat het de vraag is of het nog zinvol is om zoveel geld uit te geven. Want bepaald goedkoop zijn de Radford's niet.

Weet ik niet Sander. Radford maakte er een sport van om hele mooie en complexe verstekers te bouwen met cross-coupled inputs enzo en idd zo hoog mogelijke tegenkoppeling. Klonken en klinken fantstisch vind ik, maar de karakteristieke buizenklank hebben ze niet echt meer.

Moeilijke cross-coupled schakelingen?

Denk dat je in de war bent met ARC.

STA25:

radford.gif

Tubejack:

Maarre waar, kan ik nu die knappe opleiding volgen KT88

Bij mij? :D

Ik weet het niet......ik heb ook maar een simpele Rens & Rens opleiding gehad (wel nog in de "goeie" tijd).

De rest is ervaring.

Veel spullen herstellen, veel zien en luisteren, veel zelf knutselen en vooral het geluk hebben op de juiste ogenblikken de juiste mensen tegen het lijf te lopen.

Mijn (audio) loopbaan is op zijn zachtst gezegd vreemd te noemen, maar wel erg boeiend en leerzaam.

Ik heb de mazzel gehad om indertijd diverse kleurrijke en bekende ontwerpers te mogen spreken die me ook weer wat verder hebben geholpen.

Met die kennis gewapend kom je een heel eind........maar ik vrees dat weinigen dat nu nog op dezelfde manier zouden kunnen doen.

En dat is beslist niet arrogant bedoeld. Ik heb echt mazzel gehad.