spido Posted 17 augustus 2009 Author Report Share Posted 17 augustus 2009 (...) Leuk zo'n website van Breem, maar het moet dan wel up to date blijven met de stand der techniek. (...) * Als je echt een antwoord zou willen vinden, kun je wellicht gebruik maken van de conversatie tussen John Bowers c.s. (o.m. Paul Wilkins & Robert Trunz) en Klaas Feenstra, in de cab drive van Heathrow naar Worthing (Sussex), some date in 1982, toen John aan Klaas vroeg wat hij vond van "digitaal" (PMC), en toen hij (Klaas) antwoordde dat digitaal (PMC) z.i. een scherprechter zou zijn voor luidsprekers en opnamen, gezien het meedogenloze karakter van deze techniek. Dat digitaal slecht klinkt, was en is dus vaak verwijtbaar aan de luidsprekers en aan de opnamen. Ik neem aan dat je PCM bedoelt ipv PCM. Mooie anekdote en natuurlijk heb je helemaal gelijk.. Ik neem aan dat jij de tweede keer PMC bedoelt i.p.v. PCM? Naturlich.. Beste KT88 en Henrie, En ik bedoelde beide keren PCM (Pulse Code Modulation) in plaats van PMC (Premie van de Maand Club: de spaarzegeltjesclub waarmee Albert Heijn in de jaren 60 van de vorige eeuw voor armesloebergezinnen de aanschaf van een wasmachine, koelkast of opblaasboot mogelijk maakte*). (...) In 1962 kwam Albert Heijn met een briljante zet, alweer naar Amerikaans voorbeeld: de Premie-van-de-Maand-Club. Klanten konden sparen voor producten, met als eerste en beroemdste premie: een goedkope koelkast. Dat was een luxe-artikel, dat in die tijd nog slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 Moeilijke cross-coupled schakelingen?Denk dat je in de war bent met ARC. Moeilijk? Dat zei ik toch niet? Volgens mij maakte Radford ook een versterker met een x-coupled ingang. Weet geen nummer maar het was er wel eentje met 4x KT88 als PP eindtrap die ik toen hoorde. Maar misschien heb je gelijk en was het een AR. Ik heb toen (een jaar of 15 - 20 geleden) verschillende van die beesten beluisterd. En wat betreft elektronica leren, dat is een lange weg waar je ook talent voor moet hebben. Het is vergelijkbaar met een goed pianist worden. Ik heb een paar net afgestuurde talentvolle TU ingenieurs onder mij. In hun studie leren ze de basisprincipes en waar ze het zoeken moeten. Pas na hun studie begint het pas echt. Dan moeten ze (nog onder begeleiding) met veel vallen en opstaan leren hun vergaarde kennis creatief in te zetten EN zelfstandig te vergroten. Hebben ze de "feeling", dan na een jaartje of 5 zijn ze pas in staat echt goed zelfstandig te ontwerpen. Missen ze de "feeling" dan komen ze niet veel verder dan printontwerper. De echt goede zijn "met de soldeerbout in de hand zijn geboren". Die zaten al op hun 10e bij robotwars en liepen flinke studievertraging op omdat ze dag en nacht aan robots zaten te lassen, solderen en te programmeren. Lees hier robots een beetje als voorbeeld. Het kan net zo goed radio amateurisme zijn of i.d.d. versterkers bouwen Buizen of solid state? Voor een echte elektronicus is er qua elektronica zelf geen lor verschil. Dat geldt ook voor analoog versus digitaal. Het onderwerp en de componenten zijn verschillend maar het is principieel allemaal elektronica. Wat betreft audio: Klankmatig, kwa smaak en voorkeur is dan een apart verhaal. Coryfee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 Ik ben als enige van de familie die van kinds af aan is opgegroeid met een soldeerbout, geloof dat ik hier en daar n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 Feeling, inderdaad.......ik ging er (terecht) van uit dat die bij Jack wel aanwezig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 Feeling, inderdaad.......ik ging er (terecht) van uit dat die bij Jack wel aanwezig is. Ik bedoelde dat niet zo letterlijk hoor (zie Jack zijn ervaring met Weller) Mijn pa werkte destijds bij v.d. Heem in den Haag waar toen de ERRES spullen vandaan kwamen. Als 4 jarige zat ik er al met mijn neus boven op als hij een versterker in elkaar knutselde of een doka timer (jawel, toen nog met buizen en relais). Het moet i.d.d. op e.o.a. manier ook wel een beetje in de familie zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 In de familie, ws wel ja.. Ik zei al dat het van mijn moeders kant komt. Mijn vader zou op zich heel goed geweest kunnen zijn in het rekendeel van de materie (hij is scheikundig ingenieur), maar met zijn handen werken is voor hem een noodzakelijk kwaad en dat raffelt hij dus af. Mijn grootvader van moeders kant was electricien en bovendien verschrikkelijk handig. Er zijn nog beeldjes die hij van brons gegoten heeft en dan ben ik echt zo trots als een aap dat mijn opa dat gemaakt heeft, er is echt ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 Hier zit het absoluut niet in de familie.......heel gek. Alles is allemaal witteboorden, met je handen werken wordt op neergekeken. Totdat er wat stuk is natuurlijk. Het enige dat ik van mijn vader heb meegekregen is zijn muzikaliteit, als je het zo mag stellen. Hij is/was kerkorganist en muziekleraar. Heb hem een paar jaar terug een mooi setje cadeau gedaan met wat zelfbouw en gemodificeerd spul erbij. Daar was-ie erg blij mee! Zelf speel ik piano en synths, en heb ook e.e.a. in de opnamehoek gedaan ooit. Ook veel bandjes gehad. Nu weer zachies aan thuis begonnen met Cubase LE VST en een zootje plugins om wat nummertjes te componeren. Verder soldeer ik me suf. En de familie begrijpt er niets van, ik ben dan ook de enige "armoedzaaier" in de familie. Maar ook de enige die echt lol heeft in zijn werk, als ik hun koppen zie. Nodeloos te zeggen dat familiefeestjes niet aan mij besteed zijn, dat gaat allemaal alleen maar over geld, aandelen, lease auto's en (2e) huizen met hypotheken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 Ik ben als enige van de familie die van kinds af aan is opgegroeid met een soldeerbout, geloof dat ik hier en daar n Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 Het enige dat ik van mijn vader heb meegekregen is zijn muzikaliteit, als je het zo mag stellen.Hij is/was kerkorganist en muziekleraar. Da's nog eens een goed nest Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 augustus 2009 Report Share Posted 17 augustus 2009 Hier zit het absoluut niet in de familie.......heel gek.Alles is allemaal witteboorden, met je handen werken wordt op neergekeken. Totdat er wat stuk is natuurlijk. Het enige dat ik van mijn vader heb meegekregen is zijn muzikaliteit, als je het zo mag stellen. Hij is/was kerkorganist en muziekleraar. Heb hem een paar jaar terug een mooi setje cadeau gedaan met wat zelfbouw en gemodificeerd spul erbij. Daar was-ie erg blij mee! Zelf speel ik piano en synths, en heb ook e.e.a. in de opnamehoek gedaan ooit. Ook veel bandjes gehad. Nu weer zachies aan thuis begonnen met Cubase LE VST en een zootje plugins om wat nummertjes te componeren. Verder soldeer ik me suf. En de familie begrijpt er niets van, ik ben dan ook de enige "armoedzaaier" in de familie. Maar ook de enige die echt lol heeft in zijn werk, als ik hun koppen zie. Nodeloos te zeggen dat familiefeestjes niet aan mij besteed zijn, dat gaat allemaal alleen maar over geld, aandelen, lease auto's en (2e) huizen met hypotheken. Ik kijk huizenhoog op tegen "arrebeiers". Wat zij kunnen, kan ik niet. Een soldeerbout vasthouden dat wel, maar er netjes mee werken? Metselen? Behangen? Verven? Mijn oude handenarbeidleraar zal zich in zijn graf omdraaien. Of toch niet, hij wist het wel... Sander, aan mij mag je best wat verdienen. Zonder mensen als jij zat ik nu niet van muziek thuis te genieten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts