Jump to content

advies gevraagd cd speler

frans71
 Share

Recommended Posts

Voor de CDP X555 ES iig niet meer :(

De mijne begint nu weer over te slaan. Maar ik gedenk de woorden van KT88 dat lasers bijna nooit stuk gaan. Bij mij lijkt het te helpen als ik de speler iedere avond uitschakel. Dus zou het toch iets zijn wat er niet tegen kan als het te lang aan staat. Dat ding zou gezien de leeftijd iig een elco revisie moeten hebben, en als dat niet helpt wordt het studeren, want zoveel kaas heb ik er niet van gegeten..

Op het printje waar de spoelen van de spindlemotor zitten, zitten ook de driver ICs en een paar SMD elco's (10 uF/16V).

Die laatsten gaan lekken en dat verstoort de werking.

Losmaken, print goed schoonmaken en vervangen.

Als je het aan laat sudderen stook je de driver ICs op.

Op het printje waar de spoelen van de spindlemotor zitten, zitten ook de driver ICs en een paar SMD elco's (10 uF/16V).

Die laatsten gaan lekken en dat verstoort de werking.

Losmaken, print goed schoonmaken en vervangen.

Als je het aan laat sudderen stook je de driver ICs op.

:) Hartelijk bedankt voor het advies, Sander!

Poeh, dat wordt weer grondig demonteren dus :unsure: Gelukkig genoeg reservespelers :D

-en excuus voor het off-topic..-

bij mij heeft sander het loopwerk ( KT) het loopwerk goed opgehangen. dat was verzakt en gaf ook het typerende oversla geluid.

door transport zonder schroeven waarschijnlijk scheef gaan hangen.

nu speelt ie weer als nieuw

Nou als we dan toch over oudjes bezig zijn dan stel ik een Pioneer stable platter loopwerk voor (zo een dikke PDS 09 of zo...), daar kun je dan na wat sparen een topdac aan hangen :D en heb je een up to dayse sound met een prima loopwerk!

mvg RastaPhil

Overweeg ook een goed gebruikte Marantz CD-80. Oud, ja. Zo oud zullen veel andere CD-spelers niet worden...

marantz-cd80-cdplayer-tda1541-s1.jpg

(...) Summary:

Years ago I bought a new CD60 (I'll get to cd CD80 in a minute). I wanted a CD80 but couldn't afford it in my student days. In the last few years my CD60 started to skip more and more often on the first few tracks. I traced this down to a design problem with the CD drive cable connector NOT BEING GOLD-PLATED!!! and subject to movement from badly centered CD's!!!! (non-gold-plated contacts +humid wheather +contact movement +high frequency signals = TROUBLE). Repaired it several times, as I really liked the sound of the player. Three months ago I saw a mint CD80 on eBay. How could I resist? Got it for

Overweeg ook een goed gebruikte Marantz CD-80. Oud, ja. Zo oud zullen veel andere CD-spelers niet worden...

(...) Summary:

Years ago I bought a new CD60 (I'll get to cd CD80 in a minute). I wanted a CD80 but couldn't afford it in my student days. In the last few years my CD60 started to skip more and more often on the first few tracks. I traced this down to a design problem with the CD drive cable connector NOT BEING GOLD-PLATED!!! and subject to movement from badly centered CD's!!!! (non-gold-plated contacts +humid wheather +contact movement +high frequency signals = TROUBLE). Repaired it several times, as I really liked the sound of the player. Three months ago I saw a mint CD80 on eBay. How could I resist? Got it for

ik ben op zoek naar een nieuwe cd speler.

mijn voorkeuren zijn : detailering-muzikaliteit-timing en goede laagweergave

budget is ongev. 500,- (dus ook occassion of demo)

elk advies is welkom !

www.hoer-wege.de toont spelers die goed te modificeren zijn. Alles waarvoor deze Duitse firma modificatiesets heeft ontwikkeld zijn interessante spelers, die het waard zijn om te verbeteren.

Zo kun je een 640C V2 verbeteren zodat ie beter klinkt dan een 840C standaard uit de doos.

Voor Onkyo is er ook een set.

De keuze is reuze. Wellicht helpt die lijst van hun jou bij het maken van een goede keuze.

Of een Marantz CD10.
Tja, die bitstreammachines vond ik destijds toch echt een voorbeeld van een zogenaamde 'verbetering' die vooral ten goede kwam aan een verbetering op productiekosten. De oude TDA 1541 klonk toch veel beter.

De oudere Technics met MASH-converters klonken trouwens ook niet slecht, al is dat eigenlijk ook een bitstream-principe.

Dit is trouwens ook een goede speler:

Sonneteer Byron

ik ben op zoek naar een nieuwe cd speler.

mijn voorkeuren zijn : detailering-muzikaliteit-timing en goede laagweergave

budget is ongev. 500,- (dus ook occassion of demo)

elk advies is welkom !

www.hoer-wege.de toont spelers die goed te modificeren zijn. Alles waarvoor deze Duitse firma modificatiesets heeft ontwikkeld zijn interessante spelers, die het waard zijn om te verbeteren.

Zo kun je een 640C V2 verbeteren zodat ie beter klinkt dan een 840C standaard uit de doos.

:blink::blink::blink: ,....................................... hoe is het mogelijk.

:blink::blink::blink: ,....................................... hoe is het mogelijk.

Ik denk dat dat boven jouw pet gaat, Ronk

Ik denk het ook,..........maargoed ik heb weer andere kwaliteiten :D en we zijn nooit te oud om te leren,.......................toch !!

Maargoed als je het onderstaande leest lijkt mij weer dat een "conventionelere cd speler" dit niet overtreft,ook een 640 niet,.....alleen cd spelers met meer high tec aan boord.

De 840C heeft een vracht aan zelfontwikkelde technologie binnen zijn gelederen, zoals: ATF

Een hoop technisch gewauwel, sorry. Blijkbaar werkt dat nog steeds op (semi) leken..........

Als ze die mooie DAC niet in een omgeving gebruiken die hem recht doet, blijft er van heel die performance niets over.

En vaak is dat zo, helaas (let op: ik zeg niet dat dat bij Cambridge het geval is!).

Een ouderwetse TDA1541A DAC kun je ook naar ongekende hoogten tillen als je de regeltjes in acht neemt en genoegen kan nemen met 44.1/16.

Guest tubejack
Een ouderwetse TDA1541A DAC kun je ook naar ongekende hoogten tillen als je de regeltjes in acht neemt en genoegen kan nemen met 44.1/16.

Je w

Edited by tubejack

Een hoop technisch gewauwel, sorry. Blijkbaar werkt dat nog steeds op (semi) leken..........

Als ze die mooie DAC niet in een omgeving gebruiken die hem recht doet, blijft er van heel die performance niets over.

En vaak is dat zo, helaas (let op: ik zeg niet dat dat bij Cambridge het geval is!).

OK, ik ben als semi-leek wel een beetje gevoelig voor dit soort zaken :D,...........

Misschien hoor ik wel niet thuis op dit forum, ik weet wel wat o.a. dac's, elco's / condensators, enz. zijn en wat ze ongeveer doen in het algemeen maar dan houdt het ver op.

Ik ben opzoek naar een mooie hifi installatie, om deze electronisch en genetisch te laten modificeren is {nog} niet aan mijn besteed inderdaad,

daarom ga ik op de specificaties van een fabrikant af......

Maargoed al doende en lezend leer je natuurlijk altijd wat bij.

Groet RonK,................. de hifi anafalbeet,.... :D

OK, ik ben als semi-leek wel een beetje gevoelig voor dit soort zaken :D,...........

Misschien hoor ik wel niet thuis op dit forum, ik weet wel wat o.a. dac's, elco's / condensators, enz. zijn en wat ze ongeveer doen in het algemeen maar dan houdt het ver op.

Ik ben opzoek naar een mooie hifi installatie, om deze electronisch en genetisch te laten modificeren is {nog} niet aan mijn besteed inderdaad,

zoveel weten als Kt doen er maar weinig Ronk.

dus , schaam je niet ;)

Ik denk dat dat boven jouw pet gaat, Ronk

Ik denk het ook,..........maargoed ik heb weer andere kwaliteiten :D en we zijn nooit te oud om te leren,.......................toch !!

Maargoed als je het onderstaande leest lijkt mij weer dat een "conventionelere cd speler" dit niet overtreft,ook een 640 niet,.....alleen cd spelers met meer high tec aan boord.

De 840C heeft een vracht aan zelfontwikkelde technologie binnen zijn gelederen, zoals: ATF

[...]

OK, ik ben als semi-leek wel een beetje gevoelig voor dit soort zaken :D ,...........

Dit forum is er ook voor jou hoor!

Z

Hi Ron,

Het is beslist niet om jou af te zeiken of om mijzelf als guru weg te zetten hoor.......

Zelf luisteren is het belangrijkste, en daarbij kun je de meningen (want dat zijn het allemaal, ook die van mij) van anderen meenemen in je overwegingen.

Maar dergelijke reclamefolder-taal (zoals Goodtube al terecht vaststelt) zegt doorgaans weinig tot niets over het uiteindelijke resultaat.

Hier (en elders) lezen en vragen stellen kan zeer verhelderend werken, zo krijg je een idee hoe verschillende mensen erover denken.

Maar uiteindelijk gaat het erom dat jij zelf een mening vormt en tot een (aankoop) besluit komt.

Upsampling en oversampling zijn feitelijk hetzelfde, en in mijn ogen voegt het niets toe.

Het is alsof je 12V nodig hebt (44.1/16), dit eerst optransformeert naar 500V (384/24) en dan weer terug naar 12V.

In digitale filtering kan wel een verschil zitten, maar dat is maar zeer beperkt merkbaar (met name de transi