Jump to content

Beatles !?

rienberends
 Share

Recommended Posts

Luisterde vanmiddag naar Radio 2, waar de geremasterde Beatles ten gehore werden gebracht.

Wat mij opviel was, dat toen men het eerste nr. liet horen het volume terugliep en ik naar de knop greep

om het een en ander wat beter te beluisteren.Ze lieten 3 nummers horen en het klonk inderdaad MOOI...

Toen men weer overging naar de rest van het programma,moest ik direct weer terug naar de volumeknop

om het geluid zachter te zetten. Mijn idee was dat de 3 Beatle-nrs zachter de ether in werden gesmeten.

Enige verklaring hiervoor?

Luisterde vanmiddag naar Radio 2, waar de geremasterde Beatles ten gehore werden gebracht.

Wat mij opviel was, dat toen men het eerste nr. liet horen het volume terugliep en ik naar de knop greep

om het een en ander wat beter te beluisteren.Ze lieten 3 nummers horen en het klonk inderdaad MOOI...

Toen men weer overging naar de rest van het programma,moest ik direct weer terug naar de volumeknop

om het geluid zachter te zetten. Mijn idee was dat de 3 Beatle-nrs zachter de ether in werden gesmeten.

Enige verklaring hiervoor?

Als het echt zo'n verschil was als dat je omschrijft, dan is het mogelijk dat voor deze gelegenheid de broadcast processor of een deel ervan op bypass is gegaan. Waarom? Omdat door het gebruik van een 2-bands AGC alles even hard de processor ingaat en ook weer even hard er uit komt. De grote level verschillen waar je het over hebt zouden er anders niet zijn geweest.

En nu even in lekentaal :P :

Bij radio wordt een compressor gebruikt die niveauverschillen vermindert, zodat alles even hard klinkt. De zachte stukken worden zeg maar opgepompt. Als die compressor uit staat worden die zachte stukken weer zacht en lijkt het of de muziek minder hard staat.

Ik hoorde eens een nummer op de radio wat een heel zacht intro heeft en dan ineens losbarst. Ik dacht "dat wordt genieten van die uitbarsting dadelijk!" Zw

En nu even in lekentaal :P :

Bij radio wordt een compressor gebruikt die niveauverschillen vermindert, zodat alles even hard klinkt. De zachte stukken worden zeg maar opgepompt. Als die compressor uit staat worden die zachte stukken weer zacht en lijkt het of de muziek minder hard staat.

Precies... dit werd er ook bij verteld. De compressie werd uitgeschakeld om het verschil in geluidskwaliteit te kunnen horen. Ik hoorde zels op mijn niet bijzondere autoradio het verschil. Voor mij mogen ze die compressor uit laten. Zonder klinkt andere muziek n.l. ook veeeeeeel beter. Zelfs de oude opnamen van de Beatles worden er beter van.

Wat ze overigens lieten horen waren volgens mij w